Jong paard kopen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:21

LotteYo schreef:
Babootje schreef:
Ik vroeg me af of je alweer een beetje aan het rijden bent. Ook al is het in een manege het is een goede voorbereiding voor je aankomende aankoop.


Ja, daar ga ik mee beginnen inderdaad. Heb morgen mijn eerste les! Ik ga er tijdelijk een leasen, totdat ik een eigen paard heb gevonden.


Dat is een heel goed plan. Dan kun je ook beter beoordelen wat je precies wil.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:26

TS: welke angst je ook hebt en hoe heftig/niet heftig ook. Doe jezelf een plezier en ga voor een paard waar je (om welke reden dan ook) vertrouwen in hebt als je er op zit. Als je even doorbijt en door gaat voor een paard waar je je goed bij voelt is dat echt goud waard.

Ik ben op een gemiddelde schaal van ruiters niet bepaald bang, maar heb ooit een 2,5 jarige gekocht die overal onzeker van blijkt te worden. Kan er echt alles mee. Maar 100% vertrouwd voelt het nooit echt. Ben er helemaal dol op hoor maar er blijft altijd 'iets'.
Maar heb nu een nieuw paard. En vraag me niet waarom, want ze kan knetter heet worden, ik heb er vertrouwen in. En man: wat een wauw gevoel geeft dat. Dat gun ik iedereen.

En dan maakt het niet uit wat je ambities zijn: ze beginnen (als het aan mij zou liggen) altijd bij a. plezier en vertrouwen. Vanuit daar kun je dan gaan b. presteren. Want als a. klopt, blijft er altijd iets over als b. een keer niet lukt. En die momenten ga je altijd tegen komen want je werkt met een ander levend organisme.
Misschien is dat een heel persoonlijke kijk op dingen. Maar neem het mee in je overwegingen en doe wat je er mee wil.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:37

Heb niet alles gelezen, maar ik zie hier 0.0 redenen om dit paard te kopen. Een bemerking, slaat naar de strijklappen, is rillerig, je kunt hem zelf niet rijden,...
Je omdraaien en nooit meer omzien is de boodschap :)

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:38

Gillbo schreef:
Maar je wil geen kijkerig paard omdat je angstig bent en lang niet hebt gereden/ onervaren. Dan snap ik deze keus echt niet. Een niet zo braaf paard en een onzekere ruiter is wel een gok.
En een klik is dat dan niet wat je zoekt op basis van de paarden die je voorheen had maar niet in je situatie nu passen?


Maar een kijkerig paard hoeft geen onbetrouwbaar paard te zijn. Ik vind kijkerig trouwens best, want dan voel je een beetje aankomen wat het paard gaat doen en kun je zijn focus verleggen. Wil niet zeggen dat zo'n paard op hol gaat en niet bereikbaar meer is.
TS vindt het fijn dat een paard wat rust in zichzelf heeft maar wil geen "dooie sloffer" begrijp ik eruit.

Weer wat meer uren op een paardenrug doorbrengen draagt wel bij om weer wat meer vertrouwen in jezelf te krijgen. Zou ook zonde zijn om nu een paard te kopen dat je straks eigenlijk maar saai vindt.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:21

Babootje schreef:
Gillbo schreef:
Maar je wil geen kijkerig paard omdat je angstig bent en lang niet hebt gereden/ onervaren. Dan snap ik deze keus echt niet. Een niet zo braaf paard en een onzekere ruiter is wel een gok.
En een klik is dat dan niet wat je zoekt op basis van de paarden die je voorheen had maar niet in je situatie nu passen?


Maar een kijkerig paard hoeft geen onbetrouwbaar paard te zijn. Ik vind kijkerig trouwens best, want dan voel je een beetje aankomen wat het paard gaat doen en kun je zijn focus verleggen. Wil niet zeggen dat zo'n paard op hol gaat en niet bereikbaar meer is.
TS vindt het fijn dat een paard wat rust in zichzelf heeft maar wil geen "dooie sloffer" begrijp ik eruit.

Weer wat meer uren op een paardenrug doorbrengen draagt wel bij om weer wat meer vertrouwen in jezelf te krijgen. Zou ook zonde zijn om nu een paard te kopen dat je straks eigenlijk maar saai vindt.

Dat hoeft ook zeker geen probleem te zijn maar wel voor ts vandaar mijn reactie.Dan zit je gewoon niet relaxed
LotteYo schreef:
Maar het gaat er voornamelijk om dat ik zonder angst aan de gang kan.
Die angst is wel vaag: het zit hem vooral in paarden die kijken. Het is een soort permanente angst voor op hol slaan.
Het braafste paard van de manege waar mijn dochter rijdt, kijkt overal naar. Daar krijg je mij dus voor geen goud op.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:50

Als ik jou tekst lees denk ik dat je NIET toe bent aan een eigen paard.
Wat voor wedstrijden heb je gereden, de officiele via de KNHS of de manege wedstrijden ?
En je bent angstig, je bent gaan kijken naar een jong paard dat omhoog ging, denkt aan een nieuw zadel.
Dat vindt ik erg vreemd.

Persoonlijk denk ik dat je beter op een manege kunt gaan rijden, je bent nog niet toe aan een eigen paard.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:00

windsor14 schreef:
Als ik jou tekst lees denk ik dat je NIET toe bent aan een eigen paard.
Wat voor wedstrijden heb je gereden, de officiele via de KNHS of de manege wedstrijden ?
En je bent angstig, je bent gaan kijken naar een jong paard dat omhoog ging, denkt aan een nieuw zadel.
Dat vindt ik erg vreemd.

Persoonlijk denk ik dat je beter op een manege kunt gaan rijden, je bent nog niet toe aan een eigen paard.


Ik vind jou wel heel kort door de bocht. Ts heeft al een paard gehad en als je haar berichten leest is ze hierin niet over een nacht ijs gegaan. Ik denk dat ze dat helemaal zelf kan bepalen of ze daaraan toe is. Genoeg beginners die ook een paard hebben en daar plezier mee hebben. De sleutel tot suc6 is in mijn ogen nog altijd een gezond paard die een fijn karakter heeft en goede begeleiding.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:06

betadine, dat is niet kort door de bocht (mijn mening) maar je gaat om ongelukken vragen met een jong paard.
Ze is bang, en waarom zou een 3 jarige geen peeskappen om mogen ?

Sorry hoor maar al onze 3 jarige hebben peeskappen om en geen een die dan bokt of omhoog gaat.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:10

Kijkerig en vertrouwen kan echt wel los staan van elkaar.

Heb een hele pittige gehad die never zou schrikken of bokken etc. Is er nooit vandoor gegaan buiten, maar was een enorme stuiterbal.

Mn ene ruin was echt speels. Was niet de snelste zo, maar kon wel heel erg schrikken. Vervelend, maar er gebeurde verder niks. Vaak moet je dat even weten ook. Buiten kon hij lekker racen, maar alsnog even opzij springen. Als je weet dat dat het is blijft het daar ook wel bij.

Ging ik op hem een gespannen ruiter zetten, dan was het een groter probleem geworden.

Mijn oude merrie is heel erg kijkerig. Die hadden we altijd aan een lang teugeltje en dan gaat ze van links naar rechts, snorkelt zich suf en loopt echt stevig door. Maar ze zal nooit schrikken. Vroeger kon ze weleens in de ankers gaan, achteruit of zelfs omhoog, maar stelde ook niet veel voor.

Juist door ze te laten kijken, kunnen ze de omgeving overzien. Het is onderzocht dat paarden met hun kin op de borst dat veel minder hebben.

En uiteindelijk moet je het besef hebben dat als ze echt willen, toch wel gaan. De braafste, de rille paarden, maakt niks uit. Maar hoe wij erop zitten, maakt wel veel verschil.

Daarom zou ik als angstige ruiter nooit alleen een paard kopen. Dat je er bij het testen of thuis de eerste weken mee weg komt, zegt niks over de toekomst.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:23

veel succes met je zoektocht, ik ben ook erg benieuwd waar je mee thuis komt.
in mijn beleving is het voor jou handig om geen ril paard te kopen (ril en heet zijn verschillende dingen).

ik heb een zelf gefokte grote ruin (nu met pensioen) waar ik alles mee kon maar hij was ril en nu ik wat ouder ben wilde ik dat niet meer met mijn nieuwe paard. Heb nu een jonge merrie (ruim 10cm kleiner dan de ruin) en deze is niet ril en ook nooit ril geweest. Hier zit ik echt veel relaxter op.

het is al fijn dat je goed nadenkt over wat je zoekt in een paard!

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:35

ik heb alle berichten van TS gelezen, maar niet die van de rest.

Ik zou zelf never nooit niet een paard kopen waarvan ik nu al weet dat hij door een ander gereden moet worden de eerste periode. Je weet niet hoe lang zo'n periode duurt en als dan na 2 jaar blijkt dat het dier te heet voor je blijft dan heb je echt geld weggegooid. zeker omdat sommige echt inneens nog gaan puberen als ze 5 zijn.

Als je angstig bent bij sommige paarden zou ik altijd een paard kopen die je zelf (een paar keer) hebt kunnen proefrijden. De leeftijd maakt dan denk ik nog niet de wereld uit... Sommige worden echt nuchter en mak geboren. Een wat jonger paard is misschien met herintreder wel een uitdaging (rijtechnisch), maar als je het kan veroorloven om hem 2 jaar in training te zetten, dan zou ik dat geld uitgeven aan een goeie intstructie. Dan red je het denk ik wel met een jonger dier die nuchter in de kop is. Maar je moet er wel echt nu zelf op durven stappen.

LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 15:03

windsor14 schreef:
Als ik jou tekst lees denk ik dat je NIET toe bent aan een eigen paard.
Wat voor wedstrijden heb je gereden, de officiele via de KNHS of de manege wedstrijden ?
En je bent angstig, je bent gaan kijken naar een jong paard dat omhoog ging, denkt aan een nieuw zadel.
Dat vindt ik erg vreemd.

Persoonlijk denk ik dat je beter op een manege kunt gaan rijden, je bent nog niet toe aan een eigen paard.


Holy moly, wat een aardige reactie! Gelukkig ga jij daar niet over. Dus dat scheelt een hoop.

Als je goed leest, gaf de eigenaar aan dat ‘omhoog gaan’ door het nieuwe zadel kwam, en was ik degene die daaraan twijfelde. Zou ik dan toch enig verstand van zaken hebben? :+

LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 15:06

windsor14 schreef:
betadine, dat is niet kort door de bocht (mijn mening) maar je gaat om ongelukken vragen met een jong paard.
Ze is bang, en waarom zou een 3 jarige geen peeskappen om mogen ?

Sorry hoor maar al onze 3 jarige hebben peeskappen om en geen een die dan bokt of omhoog gaat.


Precies en daarom is het heel goed dat ik dit paard laat staan. Daar ging het tenslotte om. En ik koop dus ook geen jong paard, omdat ik iets doe met adviezen die worden gegeven. :D

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:50

LotteYo het is beslist niet onaardig bedoeld !

Of je er verstand van hebt laat ik open.

Maar heel verstandig dat je het paard laat staan.
Veel S6 verder _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_