Zoektocht naar eerste eigen paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Zoektocht naar eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 16:11

Hallo iedereen,

Zo langzaam aan ben ik er eindelijk aan toe, een eigen paard! Ik ben op dit moment aan het afstuderen, heb de afgelopen jaren al wat kunnen sparen en zal vanaf september 2022 in de mogelijkheid zijn om bij geschikte paarden te gaan kijken.

Nu heb ik jullie hulp nodig, ik wil mij graag goed voorbereiden voordat ik in de praktijk op zoek ga naar een paard. Ik zou graag tips en aanbevelingen van ervaringsdeskundigen krijgen van paarden(rassen) die goed bij mijn eisen aansluiten.

Het paard moet zowel bij mij passen (1.69m en stevig) als mijn zusje (1.82m en heel slank). Het moet een echte allrounder zijn/worden. Voor mij vooral recreatief en grondwerk en misschien mennen, mijn zusje heeft ook wedstrijd ambitie (basissport dressuur en evt. springen/eventing lage klasse).

Waar ben ik naar op zoek vanaf september?;
- een grof gebouwd paard +/- 1.65m (1.60 t/m 1.68)
- GEEN fries (kruising eventueel)
- Karakter moet stoer, koel en nuchter zijn van nature. Hoeft niet gelijk 'doodbraaf', wel fijn als je dat er van kan maken voor hopelijk vele buitenritten in de toekomst.
- ik houd wel van aparte kleurtjes, maar een ras waarin je alleen 'gewone bruine/zwarte/vos' paarden hebt mag ook aangeboden worden ;)

Tot nu toe heb ik op mijn lijstje de volgende rassen staan: Noriker (sportieve type), Irish Draught, Normandische Cob, Freiberger (eigenlijk iets te klein).

Ik hoor graag van jullie wat je mij zou adviseren!

Alvast bedankt.

Groetjes,
Dino_xHi

different1

Re: Zoektocht naar eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:23

Een Gelderse!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:31

Groninger misschien?

Maar een leuke kruising zou ook kunnen. Met jullie een zou ik eigenlijk niet op een specifiek ras zoeken, maar gewoon kijken wat er voor leuks op je pad komt :)

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 16:37

Sheran schreef:
Groninger misschien?

Maar een leuke kruising zou ook kunnen. Met jullie een zou ik eigenlijk niet op een specifiek ras zoeken, maar gewoon kijken wat er voor leuks op je pad komt :)

Groninger zat ik inderdaad ook nog aan te denken! Met een Gelder nog niet zo bekend, dus daar zal ik even naar kijken.

Ik zou het wel leuk vinden om in de toekomst een veulen te fokken, dus vandaar dat mijn voorkeur licht uitgaat naar een merrie en ook wel een ras. Maar dit staat wel meer op de achtergrond, als ik een kruising ruin tegenkom die perfect past is het ook goed!

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:51

Ik zou rond die tijd gewoon stallen die je aanspreken aanschrijven of ze iets hebben staan of weten wat aan jouw wensen voldoet. Zo heb ik mijn paard toen ook gekocht. Sporthorses en marktplaats enzo gaan soms vrij snel.

Ik vind zelf freibergers erg leuk. Heel alround

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:15

Ik moet ook meteen aan de Groninger denken!

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 17:35

Cookie2222 schreef:
Ik zou rond die tijd gewoon stallen die je aanspreken aanschrijven of ze iets hebben staan of weten wat aan jouw wensen voldoet. Zo heb ik mijn paard toen ook gekocht. Sporthorses en marktplaats enzo gaan soms vrij snel.

Ik vind zelf freibergers erg leuk. Heel alround

Dat is inderdaad wel een goede tip! Als er mensen zijn met fijne contacten voor evt. Geschikte paarden dan zie ik die ook graag tegemoet

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:17

Irish Draught! Staat al op je lijst, en niet voor niets denk ik.
Die hebben alles wat jij zoekt :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:21

De eerste vraag zal zijn, wat is je budget?
De rassen die je zelf noemt zijn niet heel dikgezaaid in NL wat de prijs flink kan opdrijven.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 21:42

Wildgirl schreef:
De eerste vraag zal zijn, wat is je budget?
De rassen die je zelf noemt zijn niet heel dikgezaaid in NL wat de prijs flink kan opdrijven.

Ik wil het eerst proberen voor onder of rond de 10k, als dat niet lukt kan ik nog verder kijken. Het voordeel is dat ik graag een groen paard tussen de 2 en 5 jaar wil kopen, daardoor vallen ze al iets sneller in die prijscategorie (al zal dat ook per ras nog verschillen natuurlijk). Ik sta ook wel open voor import, dus ik hoop zo veel mogelijkheden te hebben.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 21:45

lies schreef:
Irish Draught! Staat al op je lijst, en niet voor niets denk ik.
Die hebben alles wat jij zoekt :)

Goed om te horen, wat ik zelf kan vinden en zien van de ID lijken het inderdaad hele fijne paarden!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:59

Groningers zijn ideaal. Moedig, vrolijk, slim en ze vinden werken leuk. De meeste zijn heel veelzijdig. Ik vind het het ideale basispaard waar je ook nog best aardig mee op wedstrijden terecht kunt.

DE ene Groninger is uiteraard niet de andere, maar ik raad je echt aan om eens naar een keuring oid te gaan, dan krijg je een aardige indruk.

En Groningers zijn vaak zwart of donkerbruin, maar er zijn ook prachtig dieprode vossen, schimmels en stekelharige paarden.

Afbeelding
Deze hengst is stekelharig grijs, en was op deze foto al ruim 20 jaar. Hij was al twee jaar niet meer geborsteld, en dan toch zoveel glans.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 22:06

Hevonen schreef:
Groningers zijn ideaal. Moedig, vrolijk, slim en ze vinden werken leuk. De meeste zijn heel veelzijdig. Ik vind het het ideale basispaard waar je ook nog best aardig mee op wedstrijden terecht kunt.

DE ene Groninger is uiteraard niet de andere, maar ik raad je echt aan om eens naar een keuring oid te gaan, dan krijg je een aardige indruk.

En Groningers zijn vaak zwart of donkerbruin, maar er zijn ook prachtig dieprode vossen, schimmels en stekelharige paarden.

Wat leuk om te horen dit!

Ik ben toevallig vorig jaar in Tolbert geweest tijdens de veulen en jonge paardenkeuring van de Groninger. Eigenlijk was ik met iemand mee voor de haflingers onder zadel rubriek, toch ook gelijk bij de Groningers gaan kijken. Hetzelfde op Terschelling, bij de keuring in Hoorn. Daar zie ik ze ook al jaren voorbij komen en ze trekken mij zeker.

Zelf alleen nog niet veel praktijk ervaring met dit ras op mogen doen. Ik zal ook in de gaten houden wanneer er weer een hengstenkeuring is, bedankt voor de tip!

Zeker een fitte 20 jarige, prachtig!