Twijfels eigen pony voor dochter

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SKAPPPS15
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-02-22

Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 10:12

Goedemorgen,

Wij verzorgen momenteel een aantal pony's voor iemand anders. Dat gaat hartstikke leuk. Voordat ik moeder werd heb ik zelf paarden gehad, ik ben er dus niet onbekend mee. Mijn dochter vind het ook erg leuk maar we missen meer autonomie. Vooral ik eigenlijk.

Zij past nu nog op een kleine variant shetlander, een grote variant zit ook goed. Maar daar zal zij uitgroeien natuurlijk. Ik zou het niet erg vinden om dan te gaan kijken naar een grotere pony en dan de ander aan te houden. Ik zou het dan ook prima vinden om opzoek te gaan naar een leuk ruitertje die kan komen verzorgen. Maar iets houdt mij tegen.

Momenteel zou ik misschien terecht kunnen op een weiland bij wat andere pony's. Dat is voor de pony zeker ideaal. Anderzijds zijn we dan weer niet gewoon lekker ''alleen'', het is er altijd wat druk met iedereen die voor de pony's komen. Allemaal eigen kinderpony's en mijn dochter en ik zijn meer op onszelf. Zij neemt wel eens een vriendinnetje mee maar dat vindt ze dan wel druk genoeg. Dus dan ben je gauw gericht op een pensionstal of manege (dat laatste zou dan wel weer leuk zijn om zo toch ook te kunnen lessen e.d voor haar, met vriendinnen)

En dan de prijsverhoudingen van tegenwoordig. Ik ben er al een hele tijd uit en ik vind het echt bizar wat een kinderpony doet als het gaat om prijs. Voor een shetlander kom ik geen leuke pony tegen onder de 1000 euro. Hierom twijfel ik ook of ik niet beter voor een grotere variant kan gaan, dan maar wat meer budget vrij maken. Dochter is zelf gek op shetlanders dus als het aan haar ligt dan koopt ze er een. Maar ik vind het ontzettend lastig om een makke en lieve shetlander te vinden voor een normale prijs. Ik ben er zelfs tegengekomen voor 1500 euro.

Denk gerust even mee want zoals je ziet veel twijfels en gedachten en zo kom ik er niet uit. Ik moet óf mijn idee van de huidige marktprijs gaan bijschaven óf ergens toch maar wachten of.... :?

Moonlight17
Berichten: 2361
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:19

Ik denk dat je je idee van de huidige marktprijs bij moet gaan schaven. Shetlanders zijn op het moment erg populair bij onze Oost/Zuidoostelijk buurlanden. Ze gaan echt als zoete broodjes over de toonbank die kant op, terwijl ze nog helemaal niks kunnen. Er wordt makkelijk 2/3000 euro betaald voor ze. Dus een brave kinderpony onder de 1000 euro wordt een naald in een hooiberg.

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:20

Pony’s zijn momenteel duur. Dat beeld moet je inderdaad bijstellen. Hoe oud is je dochter?

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:20

SKAPPPS15 schreef:
Goedemorgen,

Wij verzorgen momenteel een aantal pony's voor iemand anders. Dat gaat hartstikke leuk. Voordat ik moeder werd heb ik zelf paarden gehad, ik ben er dus niet onbekend mee. Mijn dochter vind het ook erg leuk maar we missen meer autonomie. Vooral ik eigenlijk.

Zij past nu nog op een kleine variant shetlander, een grote variant zit ook goed. Maar daar zal zij uitgroeien natuurlijk. Ik zou het niet erg vinden om dan te gaan kijken naar een grotere pony en dan de ander aan te houden. Ik zou het dan ook prima vinden om opzoek te gaan naar een leuk ruitertje die kan komen verzorgen. Maar iets houdt mij tegen.

Momenteel zou ik misschien terecht kunnen op een weiland bij wat andere pony's. Dat is voor de pony zeker ideaal. Anderzijds zijn we dan weer niet gewoon lekker ''alleen'', het is er altijd wat druk met iedereen die voor de pony's komen. Allemaal eigen kinderpony's en mijn dochter en ik zijn meer op onszelf. Zij neemt wel eens een vriendinnetje mee maar dat vindt ze dan wel druk genoeg. Dus dan ben je gauw gericht op een pensionstal of manege (dat laatste zou dan wel weer leuk zijn om zo toch ook te kunnen lessen e.d voor haar, met vriendinnen)

En dan de prijsverhoudingen van tegenwoordig. Ik ben er al een hele tijd uit en ik vind het echt bizar wat een kinderpony doet als het gaat om prijs. Voor een shetlander kom ik geen leuke pony tegen onder de 1000 euro. Hierom twijfel ik ook of ik niet beter voor een grotere variant kan gaan, dan maar wat meer budget vrij maken. Dochter is zelf gek op shetlanders dus als het aan haar ligt dan koopt ze er een. Maar ik vind het ontzettend lastig om een makke en lieve shetlander te vinden voor een normale prijs. Ik ben er zelfs tegengekomen voor 1500 euro.

Denk gerust even mee want zoals je ziet veel twijfels en gedachten en zo kom ik er niet uit. Ik moet óf mijn idee van de huidige marktprijs gaan bijschaven óf ergens toch maar wachten of.... :?



Schaaf je idee van de huidige marktprijs maar bij en spaar maar minstens 5000 euro weg. Ik zou in jou geval gaan voor een brave Welsh of een kleinere fjord. Daar heeft je dochter veel langer plezier van strakjes.

Goedkoop is duurkoop echt waar. Maneges zoeken zich al klem naar brave gezonde ponies. Dus goede gezonde kinderponies zijn gewoon heeel erg duur nu.

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:23

Persoonlijk zou ik wachten.
De prijzen van paarden en pony's zijn absurd.
En die gaan met wat er nu in de wereld gaande is, met de prijzen die omhoog gaan op 1e levensbehoefte echt wel zakken.
Genoeg mensen die dadelijk van hun pony af moeten.

Daarnaast als ze nog op zo'n kleine pony past is ze vast nog erg jong.
Ik zou het lekker bij manege en verzorgpony's houden.
Daar ook vrij en blij kunnen spelen met de andere leeftijdgenootjes.
En als ze dadelijk ouder is eens kijken of ze nog steeds besmet is met het paardenvirus.
Dan kun je misschien ook beter inschatten in wat voor type pony ze beter past.
Een rustige haflinger, of wil ze misschien wel de springsport in met een energierijke nrps pony.

scrabbel

Berichten: 964
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:24

Om goed advies te geven mis ik persoonlijk nog wat informatie. Bijvoorbeeld hoe oud is je dochter. Voor mij zit er een verschil de leeftijd van het kind. Bijvoorbeeld tussen 4 een 8 jaar. Een kind van 8 zal veel sneller uit een shetlander groeien. Hoe goed kan ze rijden. VB ik heb eens een En pony verkocht aan een heel klein meisje, want moeder wou ook kunnen rijden. Kind kon met de benen niet onder het zadel uit, maar zat zat super ook in galop. Nu is zij heel lang geworden en zijn blij dat ze verder kunnen met de e. Is je dochter snel bang aangelegd. Dan zal het kunnen dat ze een grote niet zo leuk vind. Als laatste zal ik (zonder het kind te kennen) wel kijken naar een kleine pension stal. Sociale contacten zijn voor een kind erg belangrijk. Een grote manage zal ik niet doen als rust erg belangrijk voor haar is.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:26

Absolem schreef:
SKAPPPS15 schreef:
Goedemorgen,

Wij verzorgen momenteel een aantal pony's voor iemand anders. Dat gaat hartstikke leuk. Voordat ik moeder werd heb ik zelf paarden gehad, ik ben er dus niet onbekend mee. Mijn dochter vind het ook erg leuk maar we missen meer autonomie. Vooral ik eigenlijk.

Zij past nu nog op een kleine variant shetlander, een grote variant zit ook goed. Maar daar zal zij uitgroeien natuurlijk. Ik zou het niet erg vinden om dan te gaan kijken naar een grotere pony en dan de ander aan te houden. Ik zou het dan ook prima vinden om opzoek te gaan naar een leuk ruitertje die kan komen verzorgen. Maar iets houdt mij tegen.

Momenteel zou ik misschien terecht kunnen op een weiland bij wat andere pony's. Dat is voor de pony zeker ideaal. Anderzijds zijn we dan weer niet gewoon lekker ''alleen'', het is er altijd wat druk met iedereen die voor de pony's komen. Allemaal eigen kinderpony's en mijn dochter en ik zijn meer op onszelf. Zij neemt wel eens een vriendinnetje mee maar dat vindt ze dan wel druk genoeg. Dus dan ben je gauw gericht op een pensionstal of manege (dat laatste zou dan wel weer leuk zijn om zo toch ook te kunnen lessen e.d voor haar, met vriendinnen)

En dan de prijsverhoudingen van tegenwoordig. Ik ben er al een hele tijd uit en ik vind het echt bizar wat een kinderpony doet als het gaat om prijs. Voor een shetlander kom ik geen leuke pony tegen onder de 1000 euro. Hierom twijfel ik ook of ik niet beter voor een grotere variant kan gaan, dan maar wat meer budget vrij maken. Dochter is zelf gek op shetlanders dus als het aan haar ligt dan koopt ze er een. Maar ik vind het ontzettend lastig om een makke en lieve shetlander te vinden voor een normale prijs. Ik ben er zelfs tegengekomen voor 1500 euro.

Denk gerust even mee want zoals je ziet veel twijfels en gedachten en zo kom ik er niet uit. Ik moet óf mijn idee van de huidige marktprijs gaan bijschaven óf ergens toch maar wachten of.... :?



Schaaf je idee van de huidige marktprijs maar bij en spaar maar minstens 5000 euro weg. Ik zou in jou geval gaan voor een brave Welsh of een kleinere fjord. Daar heeft je dochter veel langer plezier van strakjes.

Goedkoop is duurkoop echt waar. Maneges zoeken zich al klem naar brave gezonde ponies. Dus goede gezonde kinderponies zijn gewoon heeel erg duur nu.

Ik weet niet of een Fjord geschikt is als kinderpony want ze zijn erg sterk en eigenwijs.Wel zou ts er dan waarschijnlijk zelf ook op kunnen.

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:30

anjali schreef:
Absolem schreef:


Schaaf je idee van de huidige marktprijs maar bij en spaar maar minstens 5000 euro weg. Ik zou in jou geval gaan voor een brave Welsh of een kleinere fjord. Daar heeft je dochter veel langer plezier van strakjes.

Goedkoop is duurkoop echt waar. Maneges zoeken zich al klem naar brave gezonde ponies. Dus goede gezonde kinderponies zijn gewoon heeel erg duur nu.

Ik weet niet of een Fjord geschikt is als kinderpony want ze zijn erg sterk en eigenwijs.Wel zou ts er dan waarschijnlijk zelf ook op kunnen.


Ik heb vaak genoeg een fjord voor een gehandicapten huifkar zien staan. Of twee fjorden met een hangmat met daarop een gehandicapte.

Daarintegen ook veel Shetlanders gezien die met kind en al er van tussen gingen.

Elk ras heeft zijn brave en minder brave dieren. Het is alleen zoeken naar de juiste match.

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:30

Zolang je het niet zeker weet zou ik het zeker niet doen. Dan maar lekker met verzorgponys aan de gang.
Die prijzen gaan ook heus weer wel zakken.

Wellicht kan je als ze wat ouder/groter is voor een geschikte pony kijken waar je zelf ook nog op kunt als je dat leuk vind.

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:31

Een brave kinderpony is goud waard. Dus ja, die zijn niet goedkoop. Maar hoe belangrijk is de veiligheid van je kind?
Je zou er voor kunnen kiezen om zelf een weiland of iets ergens te huren. Maar ik zou dan wel met je dochter bijv. 1 of 2 keer per week naar een ponyclub gaan, dat is vaak wel leuk al de extra dingen die ze daar doen en leren.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:43

Ik zou eerder opteren voor een leuke pony van +-1.40. Misschien een iets ouder dier (een 20 + jarige is vaak braaf, kent veel en kan ze lekker mee aanklooien en groeien, eenmaal ze ouder en groter wordt dat een pittiger paard wil, dan kan het oudje lekker op pensioen en aangevuld worden met een jonger paard met meer potentieel, al naar gelang de richting dat ze uit wil. Stel dat ze 16 wordt en niets meer met paarden heeft, zit je ook geen 20+ jaar meer vast aan een paard in het geval van een oudje.

Die zijn prijstechnisch vaak ook een stuk interessanter.

Paard op een weide 24/7 buiten is voor paard het interessantst, maar vooral in de winter zit je weer vast aan een trailer, verplaatsingen etc, zeker als er geen piste is. ik zou zoeken naar een plaats met minstens een deftige buitenpiste.

SKAPPPS15
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-02-22

Re: Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 11:05

Dankjewel allemaal

Mijn dochter is 7 jaar en 1,18 groot. Ze past nog erg goed op een 90 cm'er en ik zou voor nu maximaal 1,20 aanhouden. Een fjord, haflinger e.d is wel leuk maar niet meer mijn ding. Ik rijd niet meer, wandel wel en onderhouden vind ik leuk, maar meer dan dat niet. Ze kan goed rijden, zowel op de manege als op de verzorgpony's. Maar we zijn echt bos mensen, ze lijkt wat dat betreft wel veel op mij.

Prijs idee bijschaven dat klonk al logisch toen ik het typte. Ik kom ook wel pony's van 600 euro ongeveer tegen maar ik wil wel de juiste klik en daar is een bomproof pony wel voor nodig. Een oudere pony is wat dat betreft ook prima, in principe kan het van de oude dag genieten als de tijd daar is, dan past mijn dochter er toch niet meer op.

Ik sta ingeschreven voor weiland in de buurt maar de wachttijden zijn plus 10 jaar. Dat zie ik dus niet zo snel gebeuren. Eigen land kopen is een optie maar hier is weinig beschikbaar en vaak wordt dat doorgegeven aan familie of kennissen. Daar kom je hier dus niet snel tussen.

Huren bij anderen is wel mogelijk en onze toekomstige pony komt dan ook volledig buiten. Het moet dus ook wel een pony zijn die daar tegen kan. Ik neig toch nog wel naar formaat shet, max 1.10 A pony, gewoon omdat ze nu net netjes past op de pony van 90 cm en dan gewoon een goed formaat heeft om alles mee te kunnen doen.

Voorlopig kopen we nog niets, eerst orienteren en blijven kijken. Er komt vanzelf wel iets op ons pad. En ik ga ook eerst eens nadenken over ons budget en wat ik kan en wil besteden. Dilemma's dilemma's :P

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:07

7 jaar vind ik persoonlijk erg jong voor een eigen pony.

SKAPPPS15
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 11:07

Sky_As schreef:
Een brave kinderpony is goud waard. Dus ja, die zijn niet goedkoop. Maar hoe belangrijk is de veiligheid van je kind?
Je zou er voor kunnen kiezen om zelf een weiland of iets ergens te huren. Maar ik zou dan wel met je dochter bijv. 1 of 2 keer per week naar een ponyclub gaan, dat is vaak wel leuk al de extra dingen die ze daar doen en leren.


Ik wil zeker met haar op een club of in ons geval op de manege blijven rijden. Sowieso omdat ze daar kan bijschaven, rijles van een instructeur is toch net even anders als van je moeder. We gaan zeker niet schipperen in karakter, veiligheid en klik is het belangrijkste.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:11

Ik zou zoals een bokker voor mij al aangaf wachten.

Gezien wat er nu allemaal in de wereld speelt gaan we daar economisch nog een (fikse) prijs voor betalen en dan is het eerste wat omlaag schiet de absurde prijzen van momenteel.

Tot die tijd lekker op een shet en zou daarna meteen voor iets groters gaan.
Leuke welsh of zo'n mini tinker.

SKAPPPS15
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 11:13

Sunnda schreef:
Ik zou zoals een bokker voor mij al aangaf wachten.

Gezien wat er nu allemaal in de wereld speelt gaan we daar economisch nog een (fikse) prijs voor betalen en dan is het eerste wat omlaag schiet de absurde prijzen van momenteel.

Tot die tijd lekker op een shet en zou daarna meteen voor iets groters gaan.
Leuke welsh of zo'n mini tinker.


Mini tinker over een jaar wel heel leuk zijn. Misschien wacht ik ook nog wel even, sowieso springen we niet direct bij de eerste pony die we tegenkomen. Genoeg stof tot nadenken.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:16

SKAPPPS15 schreef:
Sunnda schreef:
Ik zou zoals een bokker voor mij al aangaf wachten.

Gezien wat er nu allemaal in de wereld speelt gaan we daar economisch nog een (fikse) prijs voor betalen en dan is het eerste wat omlaag schiet de absurde prijzen van momenteel.

Tot die tijd lekker op een shet en zou daarna meteen voor iets groters gaan.
Leuke welsh of zo'n mini tinker.


Mini tinker over een jaar wel heel leuk zijn. Misschien wacht ik ook nog wel even, sowieso springen we niet direct bij de eerste pony die we tegenkomen. Genoeg stof tot nadenken.

Ik vond die mini tinkers helemaal niets toen er eentje bij ons op stal kwam en het was ook best een lastige. Vers van de boot zegmaar. :D

Maar als ik nu zie hoe gaaf hij is met zijn 10 jaar oude ruitertje..echt heel leuk. En super veelzijdig!

SKAPPPS15
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 11:21

rien10 schreef:
7 jaar vind ik persoonlijk erg jong voor een eigen pony.


Ik was zelf vier toen ik mijn eerste twee pony's kreeg, haha. Maar ik moet er wel bij zeggen dat dit in eerste plaats ook nog steeds mijn hobby is. Ik vind het heerlijk om op de wei te mesten, vegen bij de stallen en te poetsen, wandelen in het bos met de pony's doe ik ook regelmatig als mijn dochter op school zit. Ze weet dat er eerst moet worden gewerkt voor we kunnen gaan rijden en dat vindt ze zelf ook heel leuk. Maar als ik zie dat het voor haar teveel is dan blijft ze thuis of gaat ze mee met een kleurboek en doet ze lekker niets. Ik voel wel aan dat zij dit zou kunnen samen met mij, anders had ik het niet gedaan.

Dat is hetzelfde als met haar konijnen. Zij wilt ze, ze zorgt ervoor.. maar uiteindelijk ben ik de verantwoordelijke.

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:30

Maar ik vind er wel een heel verschil in zitten of een pony bij je thuis staat (en dan nog, moetje er meerdere hebben) zodat je tussendoor even een halfuurtje met je pony kan bezig zijn -ik vind dat een kind van 7 niet langer dan een half uur kan rijden- of dat je pony in pension staat, je met de auto daar naar toe moet etc. etc.

karrij
Berichten: 1077
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:31

Mijn advies zou ook zijn, wacht er nog een paar jaar mee en blijf verzorgen en in de tussentijd nog lekker op een manege rijden met vriendinnen!

Het is werkelijk mesjogge wat dieren in het algemeen kosten.

Kreeg afgelopen week een bod van 7500 voor mijn 14 jarige tinkerruin van 1.45. De mensen zijn van onze rijvereniging en weten hoe uberbraaf hij is. Ze zoeken een pony voor de kleinkinderen, ook van 7/ 8 jaar oud.

Heb er 2 jaar geleden zelf 2500 voor betaald, even het verschil aan te geven.

Echt bizar, en dan inderdaad de kosten van hooi, stro ,voer, hoorde al van iemand dat haar smid voor de 2de keer dit jaar verhoogd ivm benzine/diesel kosten.

Waar gaat dit eindigen

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:35

Ik kreeg een bod voor onze pony voor de export naar Sri-Lanka. Een man zocht daar een goed opgeleide pony, handelaar vond ons dier wel geschikt. (Maar ja, niet te koop ha ha).

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:46

rien10 schreef:
Ik kreeg een bod voor onze pony voor de export naar Sri-Lanka. Een man zocht daar een goed opgeleide pony, handelaar vond ons dier wel geschikt. (Maar ja, niet te koop ha ha).

Sri lanka? Daar is momenteel de grootste economische crisis ooit.

Wij exporteren, maar no way dat er eentje die kant uitgaat.

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:47

Of was het een ander exotisch oord? Maar overal leven stink-rijke mensen hoor. FF nadenken wat het ook al weer was.
De man in kwestie wist dat er in Nederland goede paarden en pony's te koop zijn en heeft gewoon een opdracht gegeven; koop voor mij een grote pony of een klein paard. Met veel geld kan alles.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:53

Een pony van 600 euro? :wow: De huidige paardenmarkt is booming business, voor een goede en gezonde pony betaal je tegenwoordig minstens 5000 euro. Ik zou ook nog even wachten, inderdaad door de huidige prijzen en je dochter is nog maar 7 jaar. Die kan snel binnen 2 jaar te groot zijn voor de pony, of het helemaal niet meer zo leuk vinden. Onderschat ook niet hoeveel werk het is, als je je paard goedkoop wilt stallen op een weiland ga je wel alles zelf moeten doen. Wat als je op vakantie wil? Weekendje weg? Eens uit eten? Als je een weiland huurt moet je daar minstens ook 2x per dag naar toe.

Een paard is natuurlijk ook geen konijn, het eist een pak meer verantwoordelijkheid en zorg.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:53

rien10 schreef:
Of was het een ander exotisch oord? Maar overal leven stink-rijke mensen hoor. FF nadenken wat het ook al weer was.
De man in kwestie wist dat er in Nederland goede paarden en pony's te koop zijn en heeft gewoon een opdracht gegeven; koop voor mij een grote pony of een klein paard. Met veel geld kan alles.

Er komen soms best bijzondere landen voorbij ja. :D

Maar bepaalde landen zijn hier een no go omdat de ervaring met dierenwelzijn zo laag ligt dat de echt goede ruiters in de VS en Europa wonen en daar stallen kopen voor de optimale training. Bij de rest wil je geen paard stallen.

Al moet ik zeggen dat er ook een paar hele trieste verhalen zijn over paarden die naar de VS zijn gegaan voor veel geld. Dat blijft toch ook een bijzonder land.