Kreupel paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haflinger_Bo

Kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 10:13

Ik heb een haflinger die sinds november 2021 al wat korter liep rechts achter.

December 2021 heb ik de osteopaat erbij gehaald, wij dachten dat dit aan haar bekken toen lag en dus zijn we begonnen met extra rechtrichten.

Eind januari begon ze enorm te kreupelen in draf vooral en stap liep zo enorm stijf.

Dierenarts erbij gehaald, die heeft geen buig proef uitgevoerd en alleen gevoeld. Volgens hem was het een spier, hij heeft alleen gezegd dat het lang kon duren aangezien ze 22 jaar is.

Na een tijdje liep ze weer zoals in november 2021, maar nog steeds niet goed en ik zag dat ze ook haar hoefkatrol niet zo kantelde als de linker kant.

Andere dierenarts erbij gehaald die wel de buig proef uit heeft gevoerd. Die zegt dat het laag zit in haar been en totaal niet de spier is. Ze was er niet erg positief over, volgens haar kon het misschien atrose zijn of wat anders.

Ze land in draf echt op haar teen, in stap kantelt ze haar hoef nog wel goed en er gaan daarom ook röntgenfoto's worden gemaakt. Zelf denk ik aan een hoefkatrolonsteking.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Misschien stelt me dat wat gerust.

Yenni

Re: Kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:25

Geen ervaringen maar ik wil je wel sterkte wensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:32

Het paard is dus al 5 maanden kreupel? Dat is meestal niet iets positiefs als het met rust niet beter wordt.

Maar ik zou naar een goede kliniek gaan het kan van alles zijn maar op die leeftijd is er best kans op dat er iets stuk is. Ik zou maar eens beginnen met goed klinisch onderzoek op een kliniek , uitverdoven , lokaliseren waar de pijn dus zit en dat op de foto/echo zetten.

Zomaar foto's maken van de hoef zonder bovenstaande is in mijn ogen een beetje zinloos.

Haflinger_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 10:55

Spenk schreef:
Het paard is dus al 5 maanden kreupel? Dat is meestal niet iets positiefs als het met rust niet beter wordt.

Maar ik zou naar een goede kliniek gaan het kan van alles zijn maar op die leeftijd is er best kans op dat er iets stuk is. Ik zou maar eens beginnen met goed klinisch onderzoek op een kliniek , uitverdoven , lokaliseren waar de pijn dus zit en dat op de foto/echo zetten.

Zomaar foto's maken van de hoef zonder bovenstaande is in mijn ogen een beetje zinloos.

Ja, dat snap ik. Ik wil graag weten wat het is, dus lijkt het me verstandiger om naar de kliniek te gaan inplaats van ze naar het eiland te laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:16

Dat denk ik ook :) waar zit je de waddeneilanden? Dan zou ik voor Wolvega gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:29

Is je paard wat dik? Bij oudere koudbloeden denk ik vaak aan hoefbevangenheid.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:40

Is het erger of beter na een nacht op stal?

Haflinger_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 12:45

Spenk schreef:
Dat denk ik ook :) waar zit je de waddeneilanden? Dan zou ik voor Wolvega gaan.

Ameland, ik was van plan om voor dokkum te gaan.

Haflinger_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 12:45

anjali schreef:
Is je paard wat dik? Bij oudere koudbloeden denk ik vaak aan hoefbevangenheid.

Mijn paard zit goed op gewicht en ik weet heel zeker dat dat het niet is. Aangezien ze vaak nog vrolijk mee wil draven als ik eten kom brengen ofzo

Haflinger_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 12:46

Pumpkinbroes schreef:

Na een nachtje op stal, lijkt ze toch net iets stijver te zijn.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:50

Haflinger_Bo schreef:
Pumpkinbroes schreef:

Na een nachtje op stal, lijkt ze toch net iets stijver te zijn.

Dan kun je denken aan artrose of iets in de spieren dat beter word bij beweging.
Artrose waardoor ze maanden kreupel zijn, is alleen wel vrij gevorderd.
Je zegt dat het een achterbeen is, dan zou spat ook nog kunnen.

Magisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:45

Wat vervelend dat je paardje al zo lang onregelmatig loopt! Gelet op de duur van de kreupelheid lijkt het niet heel positief. Mijn advies zou zijn om naar een goede kliniek te gaan en aldaar verder klinisch en eventueel röntgenologisch onderzoek te laten doen. Weet je al wat meer? Ik zie dat het topic al bijna een maand oud is.