Is het normaal dat ze op school dieren mogen......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:58

Hallo, je bent toch bezig met je opleiding, en je wilt er toch voor leren?? dan moet je ook de binnenkant bewonderen, ook al ben je het er niet mee eens. Maar je kan natuurlijk op school overleggen of je maar 1 beest per kan openmaken i.p.v. dat alle leerlingen een beest onderhanden nemen. En ik denk dat op die scholen waar ze met dit soort lessen bezig zijn, ook de nodige vergunningen etc. hebben. Anders kan je natuurlijk niet zo,n opleiding geven.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:00

wij moesten een keer een koeieoog en een pissebed ontleden, dat heb ik geweigerd, moest daarvoor een briefje van moeders laten zien, toen was dta geen probleem

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:02

Toen ik naar de praktijkweken ging van de landbouwschool moesten wij ook bv kippen slachten. MAAR, die hield in dat het dier al dood was en wij gewoon de filet moesten snijden etc zoals een slager dat ook doet. Slachten is dan dus wat anders dan afmaken. (en de frituurpan stond in de hoek dus ook nog eens heerlijke kippevleugeltjes gegeten )

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:09

ja, wat begrijp je onder slachten? de meeste dieren zijn dan dood zonder dat ze er weet van hebben
wij hebbe na moeten opensnijden:
een konijn, varkenshart, koeienmaag, varkensoog, drachtige cavia(die gestorven was aan bloedvergiftiging),duif,nandoe,goudvis, en nog een paar dingen

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 14:54

Ja ik heb alles eens goed nagelezen, maar ik snap sommige mensen wel van waarom heb je dan landbouw gekozen?
Nou dit heb ik gedaan om DA-ass. te kunnen worden, het maakt mij niks uit hoe het is om de binnenkant te bekijken van een koe, kat, enz. want ik vind dat allemaal wel intressant.
Maar nu komt dus het probleem.....Ik heb dus niet het probleem met ontleden, maar met het slachten en daar bedoelen ze bij ons op school mee om een dier (dus onderanderen een volgemest kip/kuiken) uit te zoeken en dan zelf de boel gaan doden en dan slachten enz. en als je het vlees hebt dan kun je het zelf klaarmaken en opeten en dit willen ze ermee bereiken.

Maar ik weet dus niet of dit op school mag gebeuren en dat dan leerlingen dieren moeten slachten.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:08

Je zit dus nog op de middelbare school? Dan zie ik het nut van zo'n opdracht niet in. Wij moesten ook dingen ontleden (zoals koeienhart en oog geloof ik) daar had ik niet echt problemen mee, maar wat is het nut ervan om ze zelf te doden? (snap opeens de toenemende agressiviteit Haha!) Ik zou een brief schrijven waarin je goed uiteenzet waarom je er niet aan mee wil werken en eventueel opties voor een ander soort opdracht.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:30

Maar ik geloof niet dat dit mag......... de aid weet daar wel antwoord op

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:34

slachten ? dat is toch het werk van een slager ? okey ontleden vind ik er bij horen maar slachten als je dierenarts/asistente wil worden worden de dieren ingeslapen niet geslacht dus ik ken de link ook niet leggen tussen slachten en dierenarts/asistente hoor

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:10

bij ons op school zijn er een xtje kippen geslacht hoorde ik vandaag, maar diegene is daarvoor wel bijna ontslagen .... we hebben we koeienogen en kippenharten en insecten ontleed, vond het eerlijk gezegd best koel

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:21

Lijkt mij niet dat ze leerlingen op een middelbare school beesten, in dit geval kippen mogen laten slachten.
Ontleden kan natuurlijk, het beest van binnen bekijken, als dat tot je opleiding behoort, maar de dieren moeten al dood aangeleverd worden.

Slachten, het doodmaken dus, moeten leerlingen niet doen vind ik en volgens mij mag dat ook nie eens, zeker niet verplicht.

Ik studeer diergeneeskunde en wij ontleden vaak zat dieren, maar ze worden altijd dood aangeleverd, ik heb nog nooit zelf een dier dood moeten maken.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 17:32

Misser schreef:
Je zit dus nog op de middelbare school? Dan zie ik het nut van zo'n opdracht niet in. Wij moesten ook dingen ontleden (zoals koeienhart en oog geloof ik) daar had ik niet echt problemen mee, maar wat is het nut ervan om ze zelf te doden? (snap opeens de toenemende agressiviteit Haha!) Ik zou een brief schrijven waarin je goed uiteenzet waarom je er niet aan mee wil werken en eventueel opties voor een ander soort opdracht.


Ja ik zit nog op de middelbare school Dat het is al geregeld dat ik niet mee hoef te doen om beesten te slachten (als ze er niet mee eens waren dan had ik nog niet mee gedaan) en wat bedoel je met een brief schrijven?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:27

bij mijn broers werd op de lagere school al voorgedaan hoe je eenkip en een fazant moest slachten...

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:20

animals"]
[quote="Misser schreef:
Je zit dus nog op de middelbare school? Dan zie ik het nut van zo'n opdracht niet in. Wij moesten ook dingen ontleden (zoals koeienhart en oog geloof ik) daar had ik niet echt problemen mee, maar wat is het nut ervan om ze zelf te doden? (snap opeens de toenemende agressiviteit Haha!) Ik zou een brief schrijven waarin je goed uiteenzet waarom je er niet aan mee wil werken en eventueel opties voor een ander soort opdracht.


Ja ik zit nog op de middelbare school Dat het is al geregeld dat ik niet mee hoef te doen om beesten te slachten (als ze er niet mee eens waren dan had ik nog niet mee gedaan) en wat bedoel je met een brief schrijven?
[/quote]

Ik denk dat ze bedoeld (met een brief schrijven) dat je een brief schrijft naar het hoofd van de school,
of degene die over deze tak van je opleiding gaat.
In deze brief leg je duidelijk uit waarom je niet wil mee werken aan het doden van de dieren.
Maar ik begrijp dus uit je verhaal dat je hebt geregeld dat je niet mee hoeft te doen.
Ik denk dat 'Misser' bedoeld met opties voor een andere opdracht,
dat je kunt voorstellen om alleen de beesten te slachten(dode dieren bewerken voor consumptie) of te ontleden.

Ikzelf zie het nut er ook niet van om de dieren te doden.
Alhoewel misschien is het handig een beetje kennis van een noodslachting te hebben,
maar dan vind ik het niet nodig om dit in de praktijk te oefenen.
vb. we hadden een tijdje geleden een heel oud kippetje die helemaal de weg kwijt was,
wilde niet meer 's nachts naar binnen, niet meer eten en ging slecht lopen.
Ze ging er ook slecht uit zien en de andere kippen begonnen haar te pikken, toen heeft mijn vader maar der nek om gedraaid.
Klinkt grof, maar het dier had een mooi leven gehad en we vonden het niet eerlijk om het eind van haar leven zo onprettig te laten verlopen.

Bij mij op school gaan we volgend jaar (3e klas) beginnen met ontleden bij biologe.
Ik vind het wel interessant, maar ik zal er niet aan moeten denken zelf dieren te moeten doden.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:31

Nou, aangezien ik bijna alles zielig vind word ik al misselijk bij het idee om dit te moeten doen. In 3 havo weigerde ik het ook al om een vissenoog te ontleden, dat vond ik zielig. En sja, waarom zou je een dier doden voor in de les? Als er 1 per les is voor iedereen is het nog te overzien, maar iedereen een aparte vind ik dan weer te ver gaan. Maar goed, ieder zijn mening, veranderen doet het toch niet

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:23

Je mag deelname weigeren. Ikzelf zal dit ook doen als het echt gaat om het slachten. Maar stel dat jij op een bedrijf komt met koeien en er valt er daar 1 dood neer, dan moet jij uhm wel kunnne open snijden voor bloedafvoer en organen (kweet niet precies hoe het zit, maar er moest in gesneden worden) zodat het dier voor cosumptie geschikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:52

Dieren die gebruikt worden voor proeven op scholen worden dood aangeleverd. Het opensnijden heet dan ook niet "slachten" maar "een sectie verrichten" en is een zeer essentieel onderdeel van je opleiding. Je kunt van een plaatje in een boek niet leren wat je leert van het echt van binnen bekijken van zo'n dier.

De dieren die voor dit soort proeven gebruikt worden zijn bijna nooit speciaal voor de proeven gedood. Het zijn partijen doodgeboren biggen etc. (je vind dus vaak afwijkingen tijdens het snijden)

Persoonlijk vind ik dat je je ongelooflijk aanstelt, maar dat is mijn mening.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:42

HorseF@N"]
[quote="animals"][quote="Misser schreef:
Je zit dus nog op de middelbare school? Dan zie ik het nut van zo'n opdracht niet in. Wij moesten ook dingen ontleden (zoals koeienhart en oog geloof ik) daar had ik niet echt problemen mee, maar wat is het nut ervan om ze zelf te doden? (snap opeens de toenemende agressiviteit Haha!) Ik zou een brief schrijven waarin je goed uiteenzet waarom je er niet aan mee wil werken en eventueel opties voor een ander soort opdracht.


Ja ik zit nog op de middelbare school Dat het is al geregeld dat ik niet mee hoef te doen om beesten te slachten (als ze er niet mee eens waren dan had ik nog niet mee gedaan) en wat bedoel je met een brief schrijven?
[/quote]

Ik denk dat ze bedoeld (met een brief schrijven) dat je een brief schrijft naar het hoofd van de school,
of degene die over deze tak van je opleiding gaat.
In deze brief leg je duidelijk uit waarom je niet wil mee werken aan het doden van de dieren.
Maar ik begrijp dus uit je verhaal dat je hebt geregeld dat je niet mee hoeft te doen.
Ik denk dat 'Misser' bedoeld met opties voor een andere opdracht,
dat je kunt voorstellen om alleen de beesten te slachten(dode dieren bewerken voor consumptie) of te ontleden.

.
[/quote]

precies dat bedoel ik

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:42

Zep schreef:
Dieren die gebruikt worden voor proeven op scholen worden dood aangeleverd. Het opensnijden heet dan ook niet "slachten" maar "een sectie verrichten" en is een zeer essentieel onderdeel van je opleiding. Je kunt van een plaatje in een boek niet leren wat je leert van het echt van binnen bekijken van zo'n dier.

De dieren die voor dit soort proeven gebruikt worden zijn bijna nooit speciaal voor de proeven gedood. Het zijn partijen doodgeboren biggen etc. (je vind dus vaak afwijkingen tijdens het snijden)

Persoonlijk vind ik dat je je ongelooflijk aanstelt, maar dat is mijn mening.


volgens mij was het probleem hier, dat ze ze zelf dood moest maken...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:27

ReBaTi schreef:
Als je dierenarts-assistente wilt worden is het toch wel belangrijk dat je weet hoe de binnenkant van bv een konijn eruit ziet en weet waar alles ziet.
Wij hebben laatst ook een konijn ontleed, moet zeggen dat ik het heel intressant vond.
Het hoort bij je opleiding,dus is het dan normaal, zo denk ik erover. Lachen


Inderdaad.
Ik heb het ook gehad. Een kip, een konijn en 1 of andere vis.
Ik vond het wel interessant. Beetje rottig alleen dat we aan moesten zien hoe de kop eraf gehakt werd (kip), het konijn tussen zijn oren geslagen werd en de meerval een loden pijp op zich kreeg. Maar ach...

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:32

Barvrouwke schreef:
Je mag deelname weigeren. Ikzelf zal dit ook doen als het echt gaat om het slachten. Maar stel dat jij op een bedrijf komt met koeien en er valt er daar 1 dood neer, dan moet jij uhm wel kunnne open snijden voor bloedafvoer en organen (kweet niet precies hoe het zit, maar er moest in gesneden worden) zodat het dier voor cosumptie geschikt is.


of stel dat een koe stikt en je bent alleen, laten lijden of een noodslachting? Soms is het helaas niet anders, maar op school moeten ze het kunnen vertellen vind ik en niet zelf laten doen met een gemeste kip ofzo.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:36

Ze zit op het vmbo hè, dit kunnen ze haar veel beter op een vervolgopleiding leren. Daar zou ik veel minder moeite mee hebben, want daar heb je meer voor gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:45

ik zit op het mbo en vandaag moest er toevallig een klas doodgeboren biggetjes ontleden..ik heb hier zelf geen problemen mee..ik heb zoiets het hoort bij mijn opleiding en daar horen zulke dingen bij.
Toch begrijp ik jou ook wel..en vind ik dat je met een briefje van je ouders ofzo wel kan wegblijven..maja wie ben ik om dat te zeggen?

MrMysterio

Berichten: 62
Geregistreerd: 08-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:46

Ik vind dit niet echt bij VMBO horen, maar zal vast aan mij liggen...

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:11

Ik neem aan dat je op een aoc oid zit?
Dat je in de vmbo een praktijkrichting kunt kiezen?

Het echte slachten op school vind ik niet kunnen, het sectie verichten wel.
Wij verichten ook sectie op dode dieren ( nou vooral ik, de rest durfd dat niet zo ).
Maar dan zijn ze wel al dood, of worden dmv een spuitje eerst ingeslapen.
Zodat je in een vers beest kunt snijden.

Ook het hechten ed. leren wij op kadavers ( met name op biggetjes )

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:02

ik kan me niet voorstellen dat de dierexperimentencomissie goedkeurt dat een middelbare scholier een dier slacht/afmaakt, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Ontleden is wat anders, daar heeft dat beest geen last meer van, voor jezelf is het heel leerzaam en ik zou eerlijk gezegd later geen assistente willen die nog nooit een beest van binnen heeft gezien.