Mijn eerste eigen paard. Waar moet ik aan denken?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Mijn eerste eigen paard. Waar moet ik aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:31

In januari of februari wil ik actief op zoek naar een eigen paard. Ik ben al jaren bijrijder en ga nu toch de stap zetten voor een eigen paard. Ik heb al een handelsstal op het oog. Dan nog een passend maatje vinden. Heeft geen haast.
Maar waar moet ik aan denken aan verzekeringen die handig zijn om af te sluiten?
Hoefsmid, dierenarts, tandarts, pensionstalling en dergelijke worden geregeld. Het paard komt op naam van mn zus te staan.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mijn eerste eigen paard. Waar moet ik aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:57

Altijd op je eigen naam zetten. Stel er is onenigheid met je zus, ben jij degene die kan beslissen.

Zorg dat de WA-verzekering in orde is, en idd ziektekosten.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Mijn eerste eigen paard. Waar moet ik aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:05

Waarom op naam van je zus?

Het is nu gekte op de paardenmarkt en pensionland dus afhankelijk van je regio zou je pensionstalling kunnen bezoeken en evt een plekje op de wachtlijst kunnen reserveren.

Ik zou mezelf ook niet vastpinnen op 1 handelsstal, wel een duidelijk zoek profiel kaderen, wat wil je wel wat absoluuut niet en tegen welk budget.

Hier is geen 1 paard verzekerd voor ziektekosten.

prugelpiet

Berichten: 12617
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Mijn eerste eigen paard. Waar moet ik aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:09

Ik zou je eigen verzekeringsmaatschappij eens bellen hoe het zit met huisdieren. Ik heb geen aparte verzekeringen of aanvullende pakketten lopen voor mijn paard. Ik heb ze toen wel gebeld, maar dit was niet nodig.

Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 21:12

Ik volg al geruime tijd 2 handelsstallen. Hebben allebei geregeld goede paarden in de verkoop passend bij mijn wensen. Ik geef de voorkeur aan eentje.

Dat het paard op naam van mn zus komt te staan, is eigenlijk omdat zij meer financiele zekerheid heeft. Ik betaal gewoon alles. WA verzekering is zeker nodig. Maar vroeg me ook af nog speciaal een verzekering voor huisdieren?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Mijn eerste eigen paard. Waar moet ik aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:23

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:32

Aronson schreef:
Ik volg al geruime tijd 2 handelsstallen. Hebben allebei geregeld goede paarden in de verkoop passend bij mijn wensen. Ik geef de voorkeur aan eentje.

Dat het paard op naam van mn zus komt te staan, is eigenlijk omdat zij meer financiele zekerheid heeft. Ik betaal gewoon alles. WA verzekering is zeker nodig. Maar vroeg me ook af nog speciaal een verzekering voor huisdieren?


Tenaamstellingen zeggen weinig zijn ook geen eigendomsbewijs. Volgens mij is het wettelijk zo geregeld dat degene die betaald ( en dit kan aantonen) aangeschreven kan worden als ‘eigenaar’ als het tot ellende komt, als je begrijpt wat ik bedoel.


Onze paarden zijn WA kenbaar gemaakt in onze eigen verzekering. Ziektekosten kun je verzekeren, maar de vraag is dan ook wat je wil verzekeren en hoeveel je bereid bent daarvoor te betalen.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 05-04-22 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:33

Pin je inderdaad niet teveel vast op die handelsstallen, dat ze in advertenties leuk lijken, zegt niet alles. Zeker handelsstallen zijn er heel goed in om hun paard zo mooi mogelijk voor te stellen.

Verder zijn er specifieke paarden verzekeringen, maar lees goed de kleine lettertjes. Vaak ben je goedkoper uit als je zelf maandelijks de premie opzij zet in een apart potje, omdat ze weinig vergoeden.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:37

Aronson schreef:
Ik volg al geruime tijd 2 handelsstallen. Hebben allebei geregeld goede paarden in de verkoop passend bij mijn wensen. Ik geef de voorkeur aan eentje.

Dat het paard op naam van mn zus komt te staan, is eigenlijk omdat zij meer financiele zekerheid heeft. Ik betaal gewoon alles. WA verzekering is zeker nodig. Maar vroeg me ook af nog speciaal een verzekering voor huisdieren?


Die snap ik even niet. Of koopt zij het paard of staat ze garant voor een lening?

Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Re: Mijn eerste eigen paard. Waar moet ik aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 21:42

Nee ik koop het paard. En betaal verder alles. Zij staat idd garant als er iets gebeurt.

Ik lees vaak dat een eigen spaarpotje soms beter is dan een verzekering tegen ziektekosten. Ik heb nu een pot van een paar duizend euro.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:50

Aronson schreef:
Nee ik koop het paard. En betaal verder alles. Zij staat idd garant als er iets gebeurt.

Ik lees vaak dat een eigen spaarpotje soms beter is dan een verzekering tegen ziektekosten. Ik heb nu een pot van een paar duizend euro.



Dan heeft het geen enkel nut om het paard op haar naam te zetten, kan alleen maar gedoe van komen. Garantstelling heeft geen enkel nut bij aankoop van een paard, het is geen huis met hypotheek.

Verder, zoals eerder genoemd, kijk verder dan 1 of 2 handelsstallen en laat altijd het paard keuren door een door jou uitgezochte dierenarts.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:53

Aronson schreef:
Nee ik koop het paard. En betaal verder alles. Zij staat idd garant als er iets gebeurt.

Ik lees vaak dat een eigen spaarpotje soms beter is dan een verzekering tegen ziektekosten. Ik heb nu een pot van een paar duizend euro.


Dan zie ik geen reden waarom paard op haar naam moet komen.

In je geposte berichten zie ik dat je best bekend bent met het leed wat zich mogelijk kan voordoen, maak daar een realistische afweging in wat zou je willen verzekeren en wat niet. Wat zou je willen behandelen en wat niet en zou je de kosten kunnen sparen door het maandelijks bedrag weg te zetten in een spaarpot. Weegt het eigen risico op tegen bepaalde kosten en in welke prijsklasse ben je opzoek.

Mijn paarden zijn recreatief, maar een paard met andere sportievere hogere in een hoger prijssegment is het wellicht lonender om ze in de verzekering te zetten.

DuoPenotti

Berichten: 30577
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:58

Paard gewoon op eigen naam zetten.
Wie hem koopt is de eigenaar. Paspoort is geen eigendomsbewijs. Heeft alleen maar verwarring.

Voor de rest wil ik je meegeven laat je paard altijd (opnieuw) keuren door een dierenarts van jou keuze.

Lieser
Berichten: 1616
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:50

Aronson schreef:
Nee ik koop het paard. En betaal verder alles. Zij staat idd garant als er iets gebeurt.

Dat hoeft niet. In Nederland hoef je niet aan te tonen dat je een paard kunt betalen of onderhouden als je hem koopt. Het is niet zoals bij een huurhuis, dat ouders soms garant staan voor de huur van hun kind. Tenzij je bijvoorbeeld heel veel schulden hebt en bang bent dat iemand beslag komt leggen op je paard. Dan kan het inderdaad handig zijn om bezittingen op naam van iemand anders te zetten.