Waarom rijden we eigenlijk paard?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23318
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Waarom rijden we eigenlijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 13:27

De vraag der vragen eigenlijk. En waarom eigenlijk niet ook op andere dieren? Denk dat dit wel een leuke discussie zal worden!

Qimm

Berichten: 15222
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Waarom rijden we eigenlijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:28

Ezels, kamelen, dromedarissen en olifanten worden ook bereden, en zo nu en dan stappen mensen ook wel eens op een koe :+

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Waarom rijden we eigenlijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:33

Ik denk dat het ooit eens was onderzocht dat anatomisch gezien een koe eigelijk meer geschikt was als rijdier dan een paard.

Maar ‘t gaat natuurlijk ook over gehoorzaamheid, domesticatie, wendbaarheid en praktische aspecten. Een olifant of kameel is niet zo makkelijk te houden hier. Een zebra is niet voldoende gedomesticeerd om op te leiden als rij/huisdier. Een koe… tsja dat weet ik eigelijk niet… misschien niet geschikt om lang te lopen of niet intelligent genoeg om op te leiden?

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:36

Struisvogel kun je ook op rijden .
Ik denk dat een paard het beste is bevallen als rijdier in de geschiedenis?
Een koe vind ik ook heel leuk maar de meeste pension stallen zullen me weigeren als ik die in pension wil zetten.Een paard is een makkelijke manier om een beetje te boeren zeg maar :)

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waarom rijden we eigenlijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:41

Ik denk vooral door de snelheid en behendigheid van een paard ook.
Een ridder op het paard kon zich toch een stuk behendiger en sneller verplaatsen op een paard dan op een koe.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:43

Uit de geschiedenis blijkt dat er per regio maar een relatief klein deel van de wilde dieren geschikt was voor domesticatie, dit lijkt met meerdere factoren te maken. Natuurlijk moest de mens iets aan het dier hebben, waarschijnlijk in eerste instantie vooral vanwege voedsel dat zij leverden. Maar daarnaast zijn van groot belang het aanpassingsvermogen van het dier, de trainbaarheid en daarmee samenhangend het karakter, de mogelijkheid voor de mens om te voorzien in het voedsel van het dier en het dier moet zich voortplanten in gevangenschap.

Heel veel dieren zijn niet interessant of geschikt voor domesticatie. En zelfs als de dieren geschikt zijn voor domesticatie, wil dat niet zeggen dat ze trainbaar en fysiek in staat zijn tot het worden van rijdier. Bijvoorbeeld, herten zijn wel te domesticeren, maar niet rijdbaar. Het kleine broertje ervan, de Ree is eigenlijk niet eens te domesticeren.

Waarom nu het paard rijdier is geworden en de koe bijvoorbeeld niet heeft waarschijnlijk veel te maken met de bouw van het paard. Een paard, ook de niet getrainde exemplaren, heeft bijvoorbeeld een naar verhouding heel groot hard ten opzichte van een koe. Wat maakt dat het uithoudingsvermogen heel anders is. En zo zullen er vast nog meer redenen zijn.

CoonArt

Berichten: 23318
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 17:47

sjouk_L schreef:
Uit de geschiedenis blijkt dat er per regio maar een relatief klein deel van de wilde dieren geschikt was voor domesticatie, dit lijkt met meerdere factoren te maken. Natuurlijk moest de mens iets aan het dier hebben, waarschijnlijk in eerste instantie vooral vanwege voedsel dat zij leverden. Maar daarnaast zijn van groot belang het aanpassingsvermogen van het dier, de trainbaarheid en daarmee samenhangend het karakter, de mogelijkheid voor de mens om te voorzien in het voedsel van het dier en het dier moet zich voortplanten in gevangenschap.

Heel veel dieren zijn niet interessant of geschikt voor domesticatie. En zelfs als de dieren geschikt zijn voor domesticatie, wil dat niet zeggen dat ze trainbaar en fysiek in staat zijn tot het worden van rijdier. Bijvoorbeeld, herten zijn wel te domesticeren, maar niet rijdbaar. Het kleine broertje ervan, de Ree is eigenlijk niet eens te domesticeren.

Waarom nu het paard rijdier is geworden en de koe bijvoorbeeld niet heeft waarschijnlijk veel te maken met de bouw van het paard. Een paard, ook de niet getrainde exemplaren, heeft bijvoorbeeld een naar verhouding heel groot hard ten opzichte van een koe. Wat maakt dat het uithoudingsvermogen heel anders is. En zo zullen er vast nog meer redenen zijn.
Laat dat de elves van Middle Earth maar niet horen! :')


Afbeelding

En dat met koeien...
Afbeelding