Mijn weg naar (opnieuw) een eigen paard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Mijn weg naar (opnieuw) een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 23:00

Ik denk dat ik maar met dit topic begin.

Jaren heb ik een eigen paard gehad, maar daarmee moest ik stoppen vanwege mjin lichamelijke klachten. Ik kon daardoor niet genoeg werken om een paard te onderhouden, maar ik had daar ook geen energie voor. Dus reed ik altijd voor anderen. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Ik heb de laatste tijd minder gereden omdat ik gewoon geen energie had. De afgelopen jaren reed ik af en aan bij een vriendin op een paard waar ik echt een onwijze klik mee had. Helaas kon ik dat gewoon niet vasthouden en het laatste jaar heb ik ook amper gereden. Daardoor heeft zijn nu een andere bijrijder en daarnaast staat het paard ook te ver weg.
Dus ging ik weer op zoek naar een ander paard om te rijden, en het was wel leuk hoeveel reacties ik kreeg. Dus vol goede moed op pad gegaan en twee leuke paarden leren kennen incl. eigenaren. Nu ga ik straks kiezen wat het wordt maar ik merk dat ik wel kritisch ben... En mijn man zei ook, je moet eigenlijk gewoon een eigen paard hebben, dan kun je het zelf doen zoals je wilt.

En nu is dat zaadje gepland in mijn hoofd. Eigenlijk zou ik gewoon een versie van het paard wat ik eerst reed krijgen, en laat het nou zo zijn dat de eigenaresse wellicht met haar wil fokken... Dus dan is het kijken, wil ik dat? Zij is in het rijden echt super! Enkel in de omgang een bijzondere dame :P
Of ga ik op zoek naar een veulen? Of een projectpaard? Ik hoef gelukkig niet over 1 nacht ijs te gaan, en ik moet eerst nog maar kijken of mijn lichamelijke opleving blijvend is.

En die lichamelijke toestand moet echt wel verbeteren, want ik moet toch op een bepaalde manier mijn hobby financieren :P Dus dat is voorwaarde nummer 1. Dus de komende tijd moet het gewoon goed gaan, maar ergens heb ik daar wel vertrouwen in.

Wat zoek ik?
- een barok ras. PRE, Lusitano, Knabstrupper of iets in die trant. Ik ben stiekem dol op de knabstrupper spikkels :P
- Een paard wat fanatiek is in het rijden, maar ook braaf. Die ik heet kan maken, maar waar je een bom naast kunt afschieten. Waarbij ik gewoon kan zitten, en niks doen :P En vooral, van kan genieten. :D
- Maat is voor mij niet zo belangrijk, ergens rond de 1.50 mtr vind ik dikke prima.


De dame die ik eerder reed is een lusitano. Mijn ideaal zou zijn om een knabstrupper hengst te gebruiken die mensgericht is en niet inlevert op beweging. Enkel de galop zou verbetert mogen worden. Maar dan zou ik het liefst een stippelhengst op bestelling krijgen _O-

Maar goed. dromen, dromen, nadenken, hard werken om mijn gezondheid weer zo te krijgen dat ik de energie heb om dagelijks aan de slag te gaan, maar ook zodat ik kan werken om mijn hobby te bekostigen :P

Maar omdat ik nogal ongeduldig en impulsief ben, is een topic als deze wel goed om me even met beide benen aan de grond te houden denk ik zo :') (lang leve mijn sterrenbeeld, tweelingen _O- )
Ik ben nog echt niet actief op zoek, maar ik moet me ook wel inhouden := Maar het is wel goed om te oriƫnteren wat ik graag zou willen. Een projectpaard is bijvoorbeeld ook interessant, maar ik heb bijna altijd projectpaarden gereden, dus misschien moet ik daar eens mee stoppen :+ En een volwassen dier kopen zonder problemen zou natuurlijk het meest ideaal zijn, maar ik denk dat die niet te betalen zijn voor wat ik wil. Zeker niet in Nederland, misschien zou ik dan naar Portugal/Spanje moeten.

Nja, zoals jullie zien ben ik nog redelijk chaotisch hiermee, maar daarom is het goed om hier mijn gedachtes neer te zetten, en om misschien met jullie te sparren :P Ik hoop dat ik het geduld houd om minimaal een jaar te wachten _O- Maar het is wel een goed teken dat ik weer met frisse moed zin heb om weer volle bak met paarden bezig te gaan <3

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mijn weg naar (opnieuw) een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:27

Super leuk dit :D Ik volg in elk geval :j

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:45

Hier iets waar ook Knapstrupper in zit; ik wens je toe dat als je zo'n Stippel vindt, het niet zo'n Truus de Mier is als die van mij.
Leuk paard hoor, echt wel, maar die Knapstrupper wordt hier en daar behoorlijk overschaduwd door de rest.

Je hebt het al wel gelezen van mijn hand maar toch: laat je niet gek maken! Niet door Bokkers en al helemaal niet door "de markt".

Ik lees lekker mee en mocht er iets over dit toetsbord komen waarvan ik denk dat het zou kunnen passen, laat ik je dat weten.

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn weg naar (opnieuw) een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 00:00

Leuk, ik volg :D

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn weg naar (opnieuw) een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:00

Volgens mij is het nog niet zo makkelijk om van knabstruber hengsten sperma te krijgen in Nederland, ook geeft het fokken tussen verschillende rassen meer onzekerheid wbt de uitkomst. Als je gaat fokken met de lusitano zou ik gewoon in het ras blijven en een lusitano hengst zoeken die bij je wensen past met bewezen nakomelingen. Dat geeft de meeste kans op een veulen die aan je wensen voldoet en dan nog komt er soms wat anders uit dan je denkt.

Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om kritisch te blijven, een veulen/ jong paard opleiden kost wel meer energie dan eentje die al beleerd is. Voordeel is wel dat je het dier naar je eigen hand kan zetten maar heb je die energie? Wat nu als je lichamelijk slechter wordt? wat ga je dan met je paard doen?

Het is natuurlijk heel mooi om een doel te hebben en dat geeft ook de benodigde energie en veerkracht om je lichamelijke problemen goed aan te kunnen natuurlijk. Maar gewoon realistisch..kun je EN werken EN een paard onderhouden? Heb je daar in de toekomst genoeg energie voor? of is het mogelijk met bijvoorbeeld wat aanpassingen? Iemand anders die het onderhoud doet..een bijrijder ter ondersteuning, je kan die kan helpen als jij niet in staat bent etc.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Mijn weg naar (opnieuw) een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:45

Sorry om hier niet te schrijven wat je wss wil horen, maar tot nu toe heb je elk paard laten schieten omdat je geen energie had voor het paard (en voor het werk om het paard te onderhouden). Goed dat je aan je fitheid wil werken, maar paard +werk is gewoon zwaar. Dan kan je beter een jaar of meer bijrijden om te zien of je dat kan volhouden, want dit klinkt als een situatie die helemaal niet eerlijk zou zijn naar je toekomstige paard.

Daarbij zijn naast paarden ook de stallingen en voerkosten etc enorm duur geworden. Nu een paard kopen als je maar energie zal hebben vaan 1/2 keer per week bijvoorbeeld vind ik persoonlijk zonde van het geld.

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 10:47

Leuk, welkom mensen :)

Elisa, goede vragen. Dat is iets wat ik hopelijk de komende tijd ga ontdekken. Ik ga nu dus bijrijden, en ik hoop ook weer werken en dan kan ik zien hoe dat gaat. Voorwaarde 1 is echt dat ik het aankan, en dat is ook wel iets om naar toe te werken. Dus het is goed om er over te dromen, maar ook om er realistisch naar te blijven kijken, want een paard hebben waar ik maar 2 keer in de week naar toe kan is natuurlijk niet wat. Het paard verkopen kan altijd nog, maar het liefst doe ik dat natuurlijk niet.

Natuurlijk is fokken altijd gokken. En ik ben tegen kleurenfok dus ik vond mezelf bijna stom toen ik toch wel heel graag stippels wilde _O- Maar ik wil ook zeker de knabstrupper vanwege hun karakter en bouw, ik vind ze prachtig. Ik volg stoeterij Wendandi, en ik word zo enthousiast van hun dieren. Zo ben ik al fan van de hengst Azrael, maar er lopen nog veel meer prachtige dieren rond. Ik wil daar deze zomer sowieso eens gaan kijken, daar heb ik echt zin in!

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn weg naar (opnieuw) een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:28

Ja mooi, misschien is een veulen van hun kopen of importeren interessant. Ik zou bij stippels wel altijd op pssm testen.

Goed dat je dat nu gaat ontdekken, misschien is dat ook wel de beste weg om te ervaren wat haalbaar voor jou en je lijf is.

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 16:35

Elisa2 schreef:
Ja mooi, misschien is een veulen van hun kopen of importeren interessant. Ik zou bij stippels wel altijd op pssm testen.

Goed dat je dat nu gaat ontdekken, misschien is dat ook wel de beste weg om te ervaren wat haalbaar voor jou en je lijf is.


Ja dat is ook een idee hoor, ik sluit niks uit!