Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:19

Aan de reacties te lezen is het dus niet een reden om een paard te laten staan.
Zit op een gunstige plek om evt te opereren. Maar dat is altijd een risico .
Heb zelf niet op foto’s laten zetten maar had info opgevraagd alvorens ik ga kijken.

boemel

Berichten: 8531
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:24

J30d schreef:
Ja daar was ik al bang voor… Helaas voldeed verder aan het wensen lijstje!


Ik heb je een PB gestuurd over deze haf.

Farjen

Berichten: 8030
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:34

Ik vind recreatief een beetje van alles doen (dressuur, springen, crossen, ...) toch wel een zwaardere belasting dan iemand die enkel 4x per week dressuur rijdt in een bak met superbodem in bijvoorbeeld.

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:44

Ja ik heb inmiddels de keuze gemaakt het niet te doen. Ook verschillende verhalen over paard gehoord enz dus zie er vanaf. We zoeken rustig verder :)

Kloesje
Berichten: 145
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:40

Na ruim 9 jaar meer een eigen paard te hebben gehad en eigenlijk ook niet veel meer met paarden te hebben gedaan ben ik de laatste tijd weer wat mee naar paarden van een vriendin. Super gezellig, heerlijk om weer met de paarden bezig te gaan.
Nu staat daar op stal een jaarling te koop, een kruising quarter en moeder heeft geen stamboom, maar zou wel een raspaard zijn.
Ik heb vanaf veulen af aan al een klik met hem, hij heeft een fijn karakter en daarnaast gewoon een lekker koppie :)

Nu is het grote dilemma... wil ik hem kopen of laat ik hem lopen..
Ik was niet op zoek naar een paard, hij kwam gewoon op mijn pad..

Daarnaast, wat is een reëele prijs voor zo'n paardje. Een kruising, welke tussen de 1.50 en 1.55 zal worden.

Nog geen idee wat ik ga doen....

StalNollie

Berichten: 9206
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:42

Wat is de rede dat je al die tijd geen paard meer hebt gehad? Denk dat dat ook erg belangrijk is.. geen tijd/financiël etc...

Kloesje
Berichten: 145
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:45

StalNollie schreef:
Wat is de rede dat je al die tijd geen paard meer hebt gehad? Denk dat dat ook erg belangrijk is.. geen tijd/financiël etc...


Destijds mezelf op mijn honden hobby gestort, was alleenstaand, werkte fulltime, dus als ik de honden voldoende aandacht wou geven, dan was er geen tijd voor het paard.

In dit geval zal hij toch eerst nog in de opfok lopen, ik werk inmiddels parttime, de honden kunnen mee naar de stal waar hij uiteindelijk komt te staan.
Mochten mijn toekomstplannen verder vorm geven, waar ik nu aan werk, komt het paard op het werk te staan en heeft hij genoeg te doen.

Ik ben dus niet bang dat er niets met hem gaat gebeuren, het zal ook een echt gezinspaard worden, daar is hij qua karakter ook echt voor geschikt.

Lukasje
Berichten: 11359
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 23:15

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de topicregels.
Laatst bijgewerkt door Sica op 03-04-23 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de topicregels.

ikke

Berichten: 37666
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:44

Kloesje schreef:
Na ruim 9 jaar meer een eigen paard te hebben gehad en eigenlijk ook niet veel meer met paarden te hebben gedaan ben ik de laatste tijd weer wat mee naar paarden van een vriendin. Super gezellig, heerlijk om weer met de paarden bezig te gaan.
Nu staat daar op stal een jaarling te koop, een kruising quarter en moeder heeft geen stamboom, maar zou wel een raspaard zijn.
Ik heb vanaf veulen af aan al een klik met hem, hij heeft een fijn karakter en daarnaast gewoon een lekker koppie :)

Nu is het grote dilemma... wil ik hem kopen of laat ik hem lopen..
Ik was niet op zoek naar een paard, hij kwam gewoon op mijn pad..

Daarnaast, wat is een reëele prijs voor zo'n paardje. Een kruising, welke tussen de 1.50 en 1.55 zal worden.

Nog geen idee wat ik ga doen....

Heeft ie een positieve 7-paneltest? Zo niet, laat maar gaan.

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:18

Ik zou misschien op termijn een allrounder (1,65 minimaal en ruin) willen gewoon voor recreatief maar moet af en toe toch wedstrijdje lopen. Tussen 4-10 oud nu ben ik benieuwd wat voor een prijs ik rekening mee moet houden. Ik wil financieel een verstandige keuze maken en niet gehele spaarrekening er doorheen jassen en geen buffer meer overhouden. Dus ik wil weten waar ik straks aan toe ben en waar ik rekening mee kan houden.

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:15

En denk je dan aan warmbloed of iets anders J30d? Omdat je eerst naar een Haflinger op zoek was.

Maar een gezond warmbloedpaard in die maat, ruin en in die leeftijd, dat is wel echt zo'n beetje het duurste type hobby/recreatie paard dat er is. Een gezonde beleerde leuke warmbloed in die leeftijd en maat en een beetje bewerkbaar karakter, is momenteel gewoon bijna niet te betalen voor hobby. Ik heb de mazzel dat ik een goed netwerk heb en via via tegen een hele leuke onbeleerde aan ben gelopen die nog net aan het max wat ik voor een hobby uit wil geven zat. Maar de spoeling is heel erg dun in leuke betaalbare warmbloed paarden.

Betaalbaarder zijn dan dravers, volbloeds, koudbloeds. Het is maar net wat jou en je budget past.

Kloesje
Berichten: 145
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:32

ikke schreef:
Kloesje schreef:
Na ruim 9 jaar meer een eigen paard te hebben gehad en eigenlijk ook niet veel meer met paarden te hebben gedaan ben ik de laatste tijd weer wat mee naar paarden van een vriendin. Super gezellig, heerlijk om weer met de paarden bezig te gaan.
Nu staat daar op stal een jaarling te koop, een kruising quarter en moeder heeft geen stamboom, maar zou wel een raspaard zijn.
Ik heb vanaf veulen af aan al een klik met hem, hij heeft een fijn karakter en daarnaast gewoon een lekker koppie :)

Nu is het grote dilemma... wil ik hem kopen of laat ik hem lopen..
Ik was niet op zoek naar een paard, hij kwam gewoon op mijn pad..

Daarnaast, wat is een reëele prijs voor zo'n paardje. Een kruising, welke tussen de 1.50 en 1.55 zal worden.

Nog geen idee wat ik ga doen....

Heeft ie een positieve 7-paneltest? Zo niet, laat maar gaan.

Misschien een domme vraag, maar wat houdt dat in?

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:56

J30d schreef:
Ik zou misschien op termijn een allrounder (1,65 minimaal en ruin) willen gewoon voor recreatief maar moet af en toe toch wedstrijdje lopen. Tussen 4-10 oud nu ben ik benieuwd wat voor een prijs ik rekening mee moet houden. Ik wil financieel een verstandige keuze maken en niet gehele spaarrekening er doorheen jassen en geen buffer meer overhouden. Dus ik wil weten waar ik straks aan toe ben en waar ik rekening mee kan houden.


Hier eigenlijk eenzelfde soort vraag.
Schofthoogte tussen de 1.45 en 1.65 (afhankelijk van de bouw van het paard). Ik pas prima op een tinker van van 1.43 (ben zelf niet zo groot). Zou fijn zijn als het paardje alleen langs de weg richting het bos kan (stukje fietspad langs 60 weg, stukje woonwijk en een 80 weg oversteken). Als de basisgangen er onder het zadel op zitten is het wat mij betreft prima.

Komt op een paddock paradise te staan met tinkers (merries en ruinen. Leeftijden gevarieerd tussen de 8 en 24 jaar). Er is ook weidegang en rijbak beschikbaar.

Geen voorkeur voor koudbloed of warmbloed. Dus dravers, haflingers, etc zouden ook zeker een optie zijn. Ik val vooral voor het karakter easy going maar wel met wil tot werken (karakter dartmoor alleen dan in groter formaat). Geen project, gezien ik al met een project werk momenteel :')

Met welk bedrag moet ik hiervoor ongeveer rekening houden?

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:16

Kloesje schreef:
ikke schreef:

Heeft ie een positieve 7-paneltest? Zo niet, laat maar gaan.

Misschien een domme vraag, maar wat houdt dat in?


Dan is het goed dat Ikke het benoemd ;) Een 7-panel test is een onderzoek naar ziektes die veel binnen het ras voorkomen. Het is echt onwijs aan te raden om deze testen te doen om later ellende te voorkomen.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:58

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de topicregels
Laatst bijgewerkt door Sica op 03-04-23 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de topicregels.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:15

J30d schreef:
Ja ik heb inmiddels de keuze gemaakt het niet te doen. Ook verschillende verhalen over paard gehoord enz dus zie er vanaf. We zoeken rustig verder :)

Het komt vanzelf op je pad, het paard dat jij wilt staat misschien nog niet eens te koop :Y) ik heb ook een tijd gezocht en ineens kwam er een advertentie, na maanden kijken, haffies zijn op het moment ook schaars, en iedereen wilt ze hebben, ik heb toen veel fokkerijen en hengstenhouderijen contact mee gezocht,die hadden ook wel leuke.
ik denk dat ik er 10 nog heb (mag me pb sturen als je wilt) , ze komen vanzelf te koop, en dat is geduld hebben. maar niet waar ik van dacht wauw dat is 'm, ik zocht ook een van minimaal 6 jaar, die van wordt in mei 1 jaar :o is ook een haffie.
En tsja... je valt erop of niet haha! Dan heb je niks meer te zeggen over leeftijd, maar geen mankementen om mee te beginnen, stel ik wel als harde eis, je koopt enkel verdriet voor jezelf, en je kan niet meer zonder ze eenmaal gekocht, ze krijgen tussendoor genoeg probleempjes (die tenminste nog op te lossen zijn) ook als je ze top gezond koopt.

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:57

Spookje29 schreef:
J30d schreef:
Ja ik heb inmiddels de keuze gemaakt het niet te doen. Ook verschillende verhalen over paard gehoord enz dus zie er vanaf. We zoeken rustig verder :)

Het komt vanzelf op je pad, het paard dat jij wilt staat misschien nog niet eens te koop :Y) ik heb ook een tijd gezocht en ineens kwam er een advertentie, na maanden kijken, haffies zijn op het moment ook schaars, en iedereen wilt ze hebben, ik heb toen veel fokkerijen en hengstenhouderijen contact mee gezocht,die hadden ook wel leuke.
ik denk dat ik er 10 nog heb (mag me pb sturen als je wilt) , ze komen vanzelf te koop, en dat is geduld hebben. maar niet waar ik van dacht wauw dat is 'm, ik zocht ook een van minimaal 6 jaar, die van wordt in mei 1 jaar :o is ook een haffie.
En tsja... je valt erop of niet haha! Dan heb je niks meer te zeggen over leeftijd, maar geen mankementen om mee te beginnen, stel ik wel als harde eis, je koopt enkel verdriet voor jezelf, en je kan niet meer zonder ze eenmaal gekocht, ze krijgen tussendoor genoeg probleempjes (die tenminste nog op te lossen zijn) ook als je ze top gezond koopt.



Ja het liefste idd gewoon een haflinger daar ben ik vanaf jongs af aan verliefd op en dat is schaars maar ik heb meer dan genoeg tijd. Het is zelf nu beetje aan de vroege kant nog. Maar ik bereid mij graag voor en wil altijd graag weten wat ik kan verwachten Hahah

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:59

oji schreef:
En denk je dan aan warmbloed of iets anders J30d? Omdat je eerst naar een Haflinger op zoek was.

Maar een gezond warmbloedpaard in die maat, ruin en in die leeftijd, dat is wel echt zo'n beetje het duurste type hobby/recreatie paard dat er is. Een gezonde beleerde leuke warmbloed in die leeftijd en maat en een beetje bewerkbaar karakter, is momenteel gewoon bijna niet te betalen voor hobby. Ik heb de mazzel dat ik een goed netwerk heb en via via tegen een hele leuke onbeleerde aan ben gelopen die nog net aan het max wat ik voor een hobby uit wil geven zat. Maar de spoeling is heel erg dun in leuke betaalbare warmbloed paarden.

Betaalbaarder zijn dan dravers, volbloeds, koudbloeds. Het is maar net wat jou en je budget past.



Ja een haflinger is grootste wens. En anders zou ik graag een grote bonte verschijning willen deze moet warmbloed zijn en absoluut geen draver en anders heeel graag een kwpn maar idd deze zijn voor hobby niet meer te betalen. Ik vraag mij eigenlijk af, zijn destijds de prijzen van paarden zo omhoog geschoten door Corona en huidige inflatie perikelen of?…

Kloesje
Berichten: 145
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:59

Earth schreef:
Dan is het goed dat Ikke het benoemd ;) Een 7-panel test is een onderzoek naar ziektes die veel binnen het ras voorkomen. Het is echt onwijs aan te raden om deze testen te doen om later ellende te voorkomen.

Dat is dan zeker waardevolle informatie.
Wat als de vader vrij is? Moeder is geen quarter of iets dergelijks... of maakt het dan geen verschil :)

ikke

Berichten: 37666
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:56

Kloesje schreef:
Earth schreef:
Dan is het goed dat Ikke het benoemd ;) Een 7-panel test is een onderzoek naar ziektes die veel binnen het ras voorkomen. Het is echt onwijs aan te raden om deze testen te doen om later ellende te voorkomen.

Dat is dan zeker waardevolle informatie.
Wat als de vader vrij is? Moeder is geen quarter of iets dergelijks... of maakt het dan geen verschil :)

Nope want andere rassen hebben ook genetische fouten. Kort door de bocht, want niet helemaal waar, is dat wat een 7-paneltest doet: genfouten opsporen en benoemen.

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:16

ikke schreef:
Kloesje schreef:
Wat als de vader vrij is? Moeder is geen quarter of iets dergelijks... of maakt het dan geen verschil :)

Nope want andere rassen hebben ook genetische fouten. Kort door de bocht, want niet helemaal waar, is dat wat een 7-paneltest doet: genfouten opsporen en benoemen.


Ik zou het ook alsnog doen, want mensen zijn soms niet eerlijk over de resultaten, of adverteren een hengst als 5-panel vrij (dus vrij van de 5 meest bekende ziektes) terwijl ze weten dat hij positief is voor de 6e of 7e ziekte.

Elisa2

Berichten: 37712
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:17

J30d schreef:
oji schreef:
En denk je dan aan warmbloed of iets anders J30d? Omdat je eerst naar een Haflinger op zoek was.

Maar een gezond warmbloedpaard in die maat, ruin en in die leeftijd, dat is wel echt zo'n beetje het duurste type hobby/recreatie paard dat er is. Een gezonde beleerde leuke warmbloed in die leeftijd en maat en een beetje bewerkbaar karakter, is momenteel gewoon bijna niet te betalen voor hobby. Ik heb de mazzel dat ik een goed netwerk heb en via via tegen een hele leuke onbeleerde aan ben gelopen die nog net aan het max wat ik voor een hobby uit wil geven zat. Maar de spoeling is heel erg dun in leuke betaalbare warmbloed paarden.

Betaalbaarder zijn dan dravers, volbloeds, koudbloeds. Het is maar net wat jou en je budget past.



Ja een haflinger is grootste wens. En anders zou ik graag een grote bonte verschijning willen deze moet warmbloed zijn en absoluut geen draver en anders heeel graag een kwpn maar idd deze zijn voor hobby niet meer te betalen. Ik vraag mij eigenlijk af, zijn destijds de prijzen van paarden zo omhoog geschoten door Corona en huidige inflatie perikelen of?…


Nee, voor de Corona is er weinig gefokt doordat het toen niet zo goed ging met de economie. Daarna is er meer vraag dan aanbod ontstaan en de markt is nog steeds overspannen helaas.

Kloesje
Berichten: 145
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:20

juniper schreef:
ikke schreef:

Nope want andere rassen hebben ook genetische fouten. Kort door de bocht, want niet helemaal waar, is dat wat een 7-paneltest doet: genfouten opsporen en benoemen.


Ik zou het ook alsnog doen, want mensen zijn soms niet eerlijk over de resultaten, of adverteren een hengst als 5-panel vrij (dus vrij van de 5 meest bekende ziektes) terwijl ze weten dat hij positief is voor de 6e of 7e ziekte.


Ok thanx

Zover ik gelezen heb, zal panel 6 dan voldoende zijn.
Hij heeft wel kenmerken voor LWO, maar hij zal geen nakomelingen verwekken, dus dan is dit voor hem verder niet aan de orde.
Ik zal eens in overleg gaan over genetisch testen. Dank jullie wel voor het meedenken :)

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:17

Ik zie veel Ierse paarden op marktplaats staan, moeten daar de alarmbellen van af gaan of valt dat wel mee?

Fly_high

Berichten: 3324
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 16:09

Het zijn in 99% gevallen ex-renpaarden, over het algemeen super snelle handel dus verkopers weten er zo goed als niets van wat ze uberhaupt op stal hebben staan. Om die reden is het beter om alle claims over karakters, africhting, gezondheid etc. met flinke korrel zout te nemen ;) Ik heb al meerdere gezien die 2 maanden na hun laatste race en binnen paar weken na aankomst in Nederland verkocht werden als volledig omgeschoold / B-niveau dressuur / parcoursklaar, nou dat is iets te mooi om waar te zijn.

Wat betreft paarden zelf, volgens mij is het net wat je treft :) Kan een gezond, eerlijk dier zijn maar voor hetzelfde geld krijg je eentje dat al tig peesblessures heeft gehad en ook nog met een handleiding komt. En je moet IMO vooral graag een volbloed willen, ze worden meestal verkocht als zijnde braaf, beginnerproof etc. maar volbloed-braaf is toch net anders dan haflinger-braaf.