Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:34

Los van de erfelijkheid moet je met zo'n paard niet willen fokken vind dat dierenmishandeling

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:06

Sommige mensen zien merries sowieso als een soort melkkoe. Als ze kapot is fokken we er gewoon een veulen uit.

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:49

StalNollie schreef:
Los van de erfelijkheid moet je met zo'n paard niet willen fokken vind dat dierenmishandeling


Dat ligt helemaal aan de oorzaak of het erfelijk is en de mate waarin. Hoeft dus geen progressieve vorm te zijn. Dus zonder precies te weten hoe of wat kun je er niks van zeggen. Paard hoeft ook niet stuk te zijn maar gewoon niet meer goed genoeg voor de sport.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 29-04-24 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:50

Muze schreef:
Sommige mensen zien merries sowieso als een soort melkkoe. Als ze kapot is fokken we er gewoon een veulen uit.


Nouja, het is meer dat het ze bestaansrecht geeft waar een ruin eerder wordt ingeslapen..

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:01

In sommige gevallen zou dat voor een merrie ook teen verkeerde keus zijn.

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:06

Babootje schreef:
StalNollie schreef:
Los van de erfelijkheid moet je met zo'n paard niet willen fokken vind dat dierenmishandeling


Dat ligt helemaal aan de oorzaak of het erfelijk is en de mate waarin. Hoeft dus geen progressieve vorm te zijn. Dus zonder precies te weten hoe of wat kun je er niks van zeggen. Paard hoeft ook niet stuk te zijn maar gewoon niet meer goed genoeg voor de sport.


Wat ik al zeg los van de erfelijkheid moet je het gewoon niet willen

----------
atactische paarden zien we een verstoring in de zenuwgeleiding waardoor de signalen vanuit de hersenen of ruggenmerg naar de spieren niet voldoende worden doorgegeven. Symptomen van ataxie zijn het zwabberen, maar ook het omvallen of steunen tegen een muur behoren tot mogelijke kenmerken.
----------
Warom zou je een merrie die het al moeilijk genoeg heeft met haar lichaam al deze hormonen en dracht aandoen los van ook nog een bevalling die erbij komt...

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:19

Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?

0000
Berichten: 5486
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:33

Cjuan schreef:
Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?


Bijzonder :')

Ik zoek voor een klant een pony voor buitenritten. E pony, niet te smal, type tinker, haflinger, quarter evt...Moet echt super, super braaf en bomproof zijn. Hele lieve, tikje onzekere amazone. Mensen rijden echt alleen maar buiten, hebben een kleine kudde aan huis (liever geen dominant type!) en ze komen er niks tekort.

Mocht iemand via via iets passends weten hoor ik het graag. Veel advertenties die op papier passend lijken zijn van de bekendere handelaren/importeurs en dat is een risico dat ik voor deze mensen absoluut niet wil lopen want dat is al eens mis gegaan. Zoeken echt een maatje voor het leven, bij voorkeur van particuliere verkoper maar in ieder geval een waarvan de geschiedenis bekend is.

MyWishMax

Berichten: 25428
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:09

Ik ben het wel met stalnollie eens, zodra de ataxie erg genoeg is om niet meer geschikt te zijn om te rijden moet je er ook niet mee willen fokken. Dat is niet in belang van het paard dan. Het is nogal een belasting van het lijf en als ik kijk naar de mijne met ataxie wad dat echt geen optie geweest toen rijden dat niet meer was. Zelfs niet toen alleen sport het niet meer was, maar ook bij andere paarden die ik ermee meegemaakt heb was het een no go.

Zo denk ik trouwens wel vaker bij verschillende blessures, waarom ga je fokken met een merrie die haar veulen niet bij kan houden of niet zonder pijn of waarbij je veulen meteen al op heel klein stukje moet houden.

Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:18

Josien_ schreef:
Pallatin schreef:
Toen ik een eigen paard wilde heb ik eerst eens een jaar of wat elke maand 400 euro apart gezet; kijken of ik dat maandelijks kon missen met dat salaris destijds. Alles wat ik overhield ging in dat potje en daar heb ik later ook mn paard van gekocht als ook de belangrijkste spullen als een zadel e.d. Ik heb toen ook de gok genomen om m niet te verzekeren maar het geld wat ik anders kwijt was aan premie in een pot onvoorzien te stoppen. Nu verschillende carrière stappen verder is dat niet nodig maar mocht ik opnieuw een paard gaan kopen zou ik hetzelfde aanpakken met het verschil dat ik maandelijks meer kan sparen. Eens met Ikke; is maar net hoe graag je iets wil. Gelukkig staat dat ieder vrij


Dat is een goede aanpak, maar zoals al gezegd duurt het vrij lang om op zo'n manier een paard van 10-15K bij elkaar te sparen.
Dat is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen, maar geeft ook wel aan dan een paard kopen echt niet voor iedereen weggelegd is.

Of dat erg is, is natuurlijk de vraag. Maar ik denk dat de markt daar uiteindelijk wel wat van gaat merken.

Ik legde die 400 iedere maand apart om te testen of ik het stalgeld plus wat extra kon missen; ik had tot dan toe nog geen eigen paard gehad dus tja… iedere maand dat ik niet slaagde voor een eigen paard groeide het budget. Het was niet zo dat ik met 4800 de markt op ging. Ik had al spaargeld uiteraard, en een bedrag in m’n hoofd wat ik er maximaal aan uit wilde geven (volgens mij max. 8,5K). Ik ben ruim daarbinnen geslaagd, is wel 8 jaar geleden; markt was wel anders dan nu.
Ik heb t geluk dat de mijne al 8 jaar gezond mee gaat, dus die pot onvoorzien is ondertussen goed gevuld. Mocht er een nieuw paard komen en het paard wat aan m’n wensen voldoet kost dan 15K dan is dat maar zo.
Ik denk dat iedereen een paard kan kopen; je hebt ze namelijk in alle prijs categorieën… Het meeste geld ben je na de aankoop kwijt :D

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:14

Babootje schreef:
StalNollie schreef:
Los van de erfelijkheid moet je met zo'n paard niet willen fokken vind dat dierenmishandeling


Dat ligt helemaal aan de oorzaak of het erfelijk is en de mate waarin. Hoeft dus geen progressieve vorm te zijn. Dus zonder precies te weten hoe of wat kun je er niks van zeggen. Paard hoeft ook niet stuk te zijn maar gewoon niet meer goed genoeg voor de sport.


StalNollie schreef:
Wat ik al zeg los van de erfelijkheid moet je het gewoon niet willen
----------
atactische paarden zien we een verstoring in de zenuwgeleiding waardoor de signalen vanuit de hersenen of ruggenmerg naar de spieren niet voldoende worden doorgegeven. Symptomen van ataxie zijn het zwabberen, maar ook het omvallen of steunen tegen een muur behoren tot mogelijke kenmerken.
----------
Warom zou je een merrie die het al moeilijk genoeg heeft met haar lichaam al deze hormonen en dracht aandoen los van ook nog een bevalling die erbij komt...


Ik geef even een voorbeeld, misschien begrijp je het dan. Kennissen van mij (het is alweer even geleden) met een fokbedrijf hadden een x een vrijwel onmerkbare Rhino infectie op stal gehad. De paarden waren een beetje verkouden. Bij 1 ervan bleven restverschijnselen in de lichte vorm van ataxi. Dat paard zou als rijpaard gewoon nog door kunnen maar als beloftevol sportpaard werd t m niet meer. Het paard kwam uit een goede bloedlijn en dan kun je er altijd nog voor kiezen om er verder mee te fokken.
De oorzaak was dus niet erfelijk en de ataxi ook niet progressief. Het paard was gewoon minder goed als dat ze ervoor was. Voor hen was de keuze niet zo moeilijk en is het paard als fokmerrie verder ingezet. Maar als je geen fokbedrijf hebt of zelf niet verder kan of wil fokken dan kan ik me best voorstellen dat je het paard met dat doel verkoopt. Die mensen hebben veel kennis als fokbedrijf, maar als je overweegt zo'n paard te kopen kun je het beste de veearts om een beoordeling vragen. En wellicht is er al een veearts die dat bij de genoemde merrie al heeft beoordeeld.
Daar weten we niks van natuurlijk. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat er situaties zijn dat je best met zo'n merrie kan fokken. En dat er van erfelijkheid geen sprake hoeft te zijn.

Qua prijs zou de waarde van zo'n paard afhankelijk van het talent en bloedlijn zonder dit probleem wellicht 30.000 kunnen zijn geweest (onbeleerd). Maar hierdoor nog maar 7000 waard. Maar een goede bloedlijn en geschiktheid voor de fokkerij rechtvaardigt zo'n waarde dan nog wel.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-04-24 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:25

Pallatin schreef:
Ik legde die 400 iedere maand apart om te testen of ik het stalgeld plus wat extra kon missen; ik had tot dan toe nog geen eigen paard gehad dus tja… iedere maand dat ik niet slaagde voor een eigen paard groeide het budget. Het was niet zo dat ik met 4800 de markt op ging. Ik had al spaargeld uiteraard, en een bedrag in m’n hoofd wat ik er maximaal aan uit wilde geven (volgens mij max. 8,5K). Ik ben ruim daarbinnen geslaagd, is wel 8 jaar geleden; markt was wel anders dan nu.
Ik heb t geluk dat de mijne al 8 jaar gezond mee gaat, dus die pot onvoorzien is ondertussen goed gevuld. Mocht er een nieuw paard komen en het paard wat aan m’n wensen voldoet kost dan 15K dan is dat maar zo.
Ik denk dat iedereen een paard kan kopen; je hebt ze namelijk in alle prijs categorieën… Het meeste geld ben je na de aankoop kwijt :D


Dan heb je best geluk gehad. Ik zou niemand ooit aanraden om een paard te kopen zonder goed gevulde dierenartspot. Als je pech hebt heb je een koliek gevoelig paard gekocht of stapt hij ongelukkig van de trailer met een peesblessure als gevolg of zo. Je kunt het bedenken. Dan ben je zomaar binnen enkele weken duizenden euro's kwijt aan onvoorziene kosten. Ik zou in ieder geval het eerste jaar verzekeren. Dan weet je wel of je een brokkenpiloot in huis hebt gehaald of niet.

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:28

Ik ken een soortgelijk geval, alleen niet door rhino maar een schuiver in de wei. Niet meer goed voor de subtop, maat balans genoeg en geen beperkingen voor basis en fokkerij. Merrie dient nu (wel bij die mensen zelf) als fokmerrie en voor wat buitenritjes etc. Heeft al een aantal goede veulen waaronder 1 aangewezen hengst voortgebracht.
Merrie is niet heel erg onstabiel door de ataxie, maar je ziet het zeker wel in ongelijkheid van de beweging in het rijden en als je aan haar staart zou trekken. Maar bevallingen gaan soepel, en met het veulen aan de voet zie je er ook geen hinder van.

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:55

Cjuan schreef:
Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?


Ligt een beetje aan de mate van de blessure en met welk doel je het paard zou willen kopen.
Ik snap nooit zo dat je een paard met blessure en al zou willen verkopen. Of de blessure moet zo ernstig zijn dat het paard een jaar hersteltijd nodig heeft. Dan zou ik er echt niet aan beginnen.

Sky_As

Berichten: 4769
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:57

Babootje schreef:
Pallatin schreef:
Ik legde die 400 iedere maand apart om te testen of ik het stalgeld plus wat extra kon missen; ik had tot dan toe nog geen eigen paard gehad dus tja… iedere maand dat ik niet slaagde voor een eigen paard groeide het budget. Het was niet zo dat ik met 4800 de markt op ging. Ik had al spaargeld uiteraard, en een bedrag in m’n hoofd wat ik er maximaal aan uit wilde geven (volgens mij max. 8,5K). Ik ben ruim daarbinnen geslaagd, is wel 8 jaar geleden; markt was wel anders dan nu.
Ik heb t geluk dat de mijne al 8 jaar gezond mee gaat, dus die pot onvoorzien is ondertussen goed gevuld. Mocht er een nieuw paard komen en het paard wat aan m’n wensen voldoet kost dan 15K dan is dat maar zo.
Ik denk dat iedereen een paard kan kopen; je hebt ze namelijk in alle prijs categorieën… Het meeste geld ben je na de aankoop kwijt :D


Dan heb je best geluk gehad. Ik zou niemand ooit aanraden om een paard te kopen zonder goed gevulde dierenartspot. Als je pech hebt heb je een koliek gevoelig paard gekocht of stapt hij ongelukkig van de trailer met een peesblessure als gevolg of zo. Je kunt het bedenken. Dan ben je zomaar binnen enkele weken duizenden euro's kwijt aan onvoorziene kosten. Ik zou in ieder geval het eerste jaar verzekeren. Dan weet je wel of je een brokkenpiloot in huis hebt gehaald of niet.



Waar lees je zonder goedgevulde dierenartspot?
Ze zegt dat het paard ruim binnen budget viel, dus daar had ze geld over.
Maar ook dat ze al spaargeld had?

Daarbij heb ik ook nooit een apart potje voor dierenarts kosten gehad. Ik heb gewoon spaargeld, en afhankelijk van wat er gebeurt, bepaal ik of ik dat aan het paard uit geef, of dat het einde oefening zou zijn (zoals bijvoorbeeld bij een Koliek operatie).

Zo lees ik het bij deze post ook eigenlijk...

Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:19

@Sky_As zo was t precies idd! ;)

Ik doe t net zoals jij; ik heb gewoon spaargeld en bepaal zelf hoe ik dat aanwend. Het geld wat ik ‘uitspaarde’ aan verzekeringspremie kon ik extra sparen voor onvoorziene kosten.
@Babootje, tuurlijk heeft ie van mij wel ns wat gehad maar had ik m al die tijd in de verzekering gehad was ik veel meer kwijt geweest. Ik had die buffer al en heb destijds de keuze gemaakt om m niet te verzekeren. Had ie 15K gekost had ik dat misschien wel gedaan ;)

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:21

Cjuan schreef:
Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?



Die zijn niet wijs in mijn ogen..herstel het paard zelf en verkoop het dan. Of verkoop het met het eerlijke verhaal dat het niet meer beter wordt en dan voor een stuk minder geld.

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:26

Sky_As schreef:
Waar lees je zonder goedgevulde dierenartspot?
Ze zegt dat het paard ruim binnen budget viel, dus daar had ze geld over.
Maar ook dat ze al spaargeld had?

Daarbij heb ik ook nooit een apart potje voor dierenarts kosten gehad. Ik heb gewoon spaargeld, en afhankelijk van wat er gebeurt, bepaal ik of ik dat aan het paard uit geef, of dat het einde oefening zou zijn (zoals bijvoorbeeld bij een Koliek operatie).

Zo lees ik het bij deze post ook eigenlijk...


Misschien moet je de voorgaande post erbij lezen? (Heb ik wel gedaan). Pallatin is dus pas een potje voor de DA gaan vullen toen ze het paard had gekocht met geld dat ze anders aan de verzekering zou betalen. En dat vind ik dus onverstandig, maar dat is mijn mening.
Veel mensen - zeker die voor het eerst een paard kopen - hebben geen flauw idee hoe snel dierenartskosten kunnen oplopen. En als je nog niets van je nieuwe paard weet is ook het risico het hoogst dat je problemen tegen kan komen inclusief flink hoge kosten. Ook al heb je het paard laten keuren. Als je niet wil verzekeren dan zou je dat het eerste jaar wel kunnen doen. Tot je weet wat voor "vlees je in de kuip" hebt. Een vriendin van mij had een paard gekocht waar ze iedere week wel een veearts bij had staan, omdat het dier zo ongelooflijk lomp met zichzelf was. En dan is een verzekering heel welkom. Voor 70,00 in de maand krijg je toch een groot deel van je dierenartskosten terug. Daar valt niet tegenaan te sparen.

Pallatin schreef:
Toen ik een eigen paard wilde heb ik eerst eens een jaar of wat elke maand 400 euro apart gezet; kijken of ik dat maandelijks kon missen met dat salaris destijds. Alles wat ik overhield ging in dat potje en daar heb ik later ook mn paard van gekocht als ook de belangrijkste spullen als een zadel e.d. Ik heb toen ook de gok genomen om m niet te verzekeren maar het geld wat ik anders kwijt was aan premie in een pot onvoorzien te stoppen. Nu verschillende carrière stappen verder is dat niet nodig maar mocht ik opnieuw een paard gaan kopen zou ik hetzelfde aanpakken met het verschil dat ik maandelijks meer kan sparen. Eens met Ikke; is maar net hoe graag je iets wil. Gelukkig staat dat ieder vrij


*edit* @Palatin, Ik zie dat je hebt gereageerd dat je al een buffer had. Maar dat stond er niet bij. Dus ik heb het gelezen zoals het er stond. :D

Overigens verzeker ik nooit voor de waarde van het paard. Maar voor de dierenartskosten. Ik verzeker dus voor minimale waarde (= iets van 5000 tegenwoordig). En voor uitgebreide DA kosten. Dan kost mij dat iets van 73,00 in de maand.
Want de waarde van een paard heb je best snel bij elkaar gespaard. Ik denk dat ik alles bij elkaar wel 1000+ per maand kwijt ben aan kosten voor een paard. 550 stalling. 250 hoefsmid 1 x in 6-8 weken, les 50 per week, voer 70 per maand, verzekering 70,00, supplementen x per maand + alles wat je daarnaast nog uitgeeft (benzine, wedstrijd, onderhoud trailer, rijkleding, laarzen, etc etc). Dus met een jaartje heb je toch aardig wat bij elkaar.

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:51

Elisa2 schreef:
Cjuan schreef:
Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?



Die zijn niet wijs in mijn ogen..herstel het paard zelf en verkoop het dan. Of verkoop het met het eerlijke verhaal dat het niet meer beter wordt en dan voor een stuk minder geld.


Mee eens, kan me ook niet voorstellen dat hier een markt voor is.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:22

Cjuan schreef:
Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?


Als die merrie verder gezond is en een goed papier heeft vind ik ze het als fokmerrie zeker waard.

Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:42

@ Babootje :D Ik snap je verwarring maar had uiteraard gewoon een gevulde spaarrekening/ buffer naast de paardenpot, die vulde ik alleen gewoon maandelijks bij o.a. met geld wat ik anders aan de premie was kwijt geweest. Heb het geluk (afkloppen!) dat ik voor kosten DA nooit dat spaargeld heb aan hoeven spreken; waren allemaal niet ernstige dingetjes. Mocht ie ooit wel iets ernstigs krijgen dan is de prognose na de ingreep daar de graadmeter voor. Maar goed, ik kruip weer onder de meeleessteen :j

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:09

Pallatin schreef:
@ Babootje :D Ik snap je verwarring maar had uiteraard gewoon een gevulde spaarrekening/ buffer naast de paardenpot, die vulde ik alleen gewoon maandelijks bij o.a. met geld wat ik anders aan de premie was kwijt geweest. Heb het geluk (afkloppen!) dat ik voor kosten DA nooit dat spaargeld heb aan hoeven spreken; waren allemaal niet ernstige dingetjes. Mocht ie ooit wel iets ernstigs krijgen dan is de prognose na de ingreep daar de graadmeter voor. Maar goed, ik kruip weer onder de meeleessteen :j


Klopt. Maar zoals je al zegt heb je dan echt wel geluk gehad. Soms tref je gewoon een maandagmodel :D Dat weet je nooit van tevoren natuurlijk.

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:00

Toch ben ik het er niet mee eens dat dat veel of weinig kosten maken een kwestie is van geluk hebben, of van een RX schoon paard kopen.

Soms heb je pech, soms heb je geluk.

Maar soms houden mensen paarden( of kopen ze paarden) op een manier dat ik denk: je vraagt er ook een beetje zelf om :o

En dat kan doordat je voor de 4e keer naar die louche handelaar gaat, waar je via 1 Google poging zou weten wat er aan de hand is... want dat kost je duizenden euro's.

Maar dat kan ook zijn omdat je bij elk oor wat een paard naar achter doet een medische oorzaak gaat zoeken bij 10 verschillende peuten en paten, want een paard moet 100% gezond zijn anders mag ik niks van 'm vragen.

Het lijkt wel alsof alleen die 2 stromingen nog bestaan en gewoon zelf nadenken uitsterft :D

Maargoed, het is allemaal off topic. Volgens mij zijn we het allemaal redelijk eens: je moet doen waar jij je goed bij voelt haha :o

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:08

ruitje schreef:
Toch ben ik het er niet mee eens dat dat veel of weinig kosten maken een kwestie is van geluk hebben, of van een RX schoon paard kopen.

Soms heb je pech, soms heb je geluk.

Maar soms houden mensen paarden( of kopen ze paarden) op een manier dat ik denk: je vraagt er ook een beetje zelf om :o

En dat kan doordat je voor de 4e keer naar die louche handelaar gaat, waar je via 1 Google poging zou weten wat er aan de hand is... want dat kost je duizenden euro's.

Maar dat kan ook zijn omdat je bij elk oor wat een paard naar achter doet een medische oorzaak gaat zoeken bij 10 verschillende peuten en paten, want een paard moet 100% gezond zijn anders mag ik niks van 'm vragen.

Het lijkt wel alsof alleen die 2 stromingen nog bestaan en gewoon zelf nadenken uitsterft :D

Maargoed, het is allemaal off topic. Volgens mij zijn we het allemaal redelijk eens: je moet doen waar jij je goed bij voelt haha :o


Ja daar kun je eindeloos over discussieren inderdaad. Neem bijvoorbeeld hoefverzorging. Een beetje goede smid is echt een uitstervend ras volgens mij. En ik denk dat er veel paarden "stuk" gaan omdat goede hoefverzorging / beslag het sluitstuk van het budget is.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:32

Vergeet ook niet de paarden die kapot gereden/ getraind worden..