Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:12

Zinzi_jewel schreef:
Zonnebloem24 schreef:
Nee dat lijkt me logisch dat je bij een paard in de prijsklasse van een paar duizend niet kunt vragen of ze een paar duizend willen zakken.
Vond het zelf ook vervelend dat iemand kwam kijken bij mijn paard terwijl haar budget schijnbaar 3k onder mijn vraagprijs zat. Begon ze pas over na de bezichtiging en mijn paard zat al in de lagere prijsklasse dus zonde van mijn tijd.
Mijn budget is 15k, vraagprijs voor het paard dus 17k.


Zou het proberen
15 k is ook geld


15K is nog genoeg geld om de keuring voor rekening van verkoper af te spreken.
Het "in prijs gezakt" i.c.m. nog niet gekeurd en al een tijdje te koop een potentiele "red flag" om eerlijk te zijn. Er is altijd een kans dat het paard al een keer gekeurd is en een potentiele koper om mogelijke bemerkingen van de koop heeft afgezien.
Als de verkoper bereid is om de keuring te betalen, kun je nog iets omhoog met je budget omdat je al rekening houdt met keuringskosten. Zo loop je zelf geen risico op geen paard en wel keuringskosten.
Ik vind dat voor zo'n bedrag eigenlijk wel normaal. Willen ze dat niet, zou ik me er niet aan wagen.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:14

paljaslaura schreef:
Doen wat goed voelt voor jou. Ik heb 1x gekeken en wist dat dit het was. Dus afspraak voor keuring gemaakt en paar dagen na de keuring opgehaald omdat er eerder niemand mee kon :+

Dit is overigens mijn nieuwe paard <3 Een 4 jarige Belgische merrie
[ [url=m/teXc74.png]Afbeelding[/url] ]


Gefeliciteerd!

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:32

Wat een leuke pup Paljaslaura! Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!

En wat betreft het paard van Zonnebloem, eens met Babootje. Voor een paard van 15K verwacht ik eerlijk gezegd dat de verkoper het dier òf zelf al gekeurd heeft inclusief x-rays (zodat jij kan overkeuren, maar in ieder geval wel een indicatie hebt) òf de rekening van de keuring bij negatief advies voor zijn rekening neemt. Hier is extra waakzaamheid echt wel geboden, zeker als het ontlangs in prijs verlaagd is en al een aantal maanden te koop staat.

Dazai dat ligt er ook helemaal aan wat voor type koper jij zelf bent. Ik weet vaak binnen 10 minuten wel of ik het paard wil of niet, als ik dan nog twijfel wordt het meestal nee. Is het paard al gekeurd en wat is je gevoel bij die keuring(sarts) etc bepaald of alles in 1 keer kan of dat je meerdere keren heen en weer moet.

Farjen

Berichten: 7994
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:34

paljaslaura schreef:
Doen wat goed voelt voor jou. Ik heb 1x gekeken en wist dat dit het was. Dus afspraak voor keuring gemaakt en paar dagen na de keuring opgehaald omdat er eerder niemand mee kon :+

Dit is overigens mijn nieuwe paard <3 Een 4 jarige Belgische merrie
[ [url=m/teXc74.png]Afbeelding[/url] ]


Wauw dat is een knappe <3

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 06:50

Even advies nodig... Van de week bij een paard wezen kijken. Ierse volbloed. Verkoper gaf aan dat deze bijna altijd zeer schraal tot mager bij hun komen. Ze hadden er nog een paar staan en allemaal aan de magere kant. Over deze stal geen negatieve dingen gevonden en ze klonken echt oprecht. Vertelde eerlijk dat hij hier nog niet zo lang stond. Zn tanden zijn onlangs gedaan omdat hij erg propte en wat mager bleek. Hij had lange haken erop en dit was o.a. 1 van de redenen dat hij waarschijnlijk ook aan de magere kant was. Ze hebben hem extra voer gegeven en rustig gedaan met starten met rijden. Ze gaven aan dat deze paarden vaak in een wat slechte conditie kwamen. Mager, weinig bespiering, rainrot of luizen en lage weerstand enz.
Het was een kwestie van nu rustig aan opbouwen met trainen voor de bespiering en goede voeding.
Het was een superlief en leuk dier en erg braaf. Liep met zn oortjes erop. Stond hooi te eten toen we hem uit de stal haalde. Na het proefrijden terug de stal in. Daar was hij relaxted (of moe/ niet helemaal happy?) Hoofd naar beneden. Onderlip liet hij hangen. En toen hoorde/zag ik hem een paar x met zn tanden knarsen.

En nu weet ik het niet goed meer. Die bespiering en dst schrale daar zit ik niet zo mee. Lees overal dat deze paarden zo hiermee in Nederland komen.
Maar dat knarsen... het lijkt exht na het rijden.
Mijn dierenarts gaf aan dat het een teken kan zijn van ongemak.stress,.maagzweren of chronische pijn.
Stress en of maagzweren klinkt vrij logisch. Na gesleep , stress en door weinig voeding binnen krijgen maagklachten. Door rijden maagzuur wat aar klotsen en pijn doet? . Maar ja, wat als het ergens pijn van is? Zoiets komt denk ik niet met een keuring naar boven toch?

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:12

Veel volbloeden schijnen maagzweren te hebben, hier is wel het eea over te vinden. Dacht dat iemand hier in het topic er ook 1 gekocht had met eenzelfde soort verhaal en dacht dat ik later een topic van haar zag dat het ellende was om paard van zweren af te krijgen en er nog wat problemen waren.

Even aan het zoeken geweest maar was niet degene in het topic. Wellicht kan kyrkelover hier op bokt je het eea vertellen over volbloeden? Die heeft enorm veel ervaring er mee!

En heb je even een pb gestuurd

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:35

De paarden die uit Ierland komen zijn vaker schraal. Maar ook lang niet allemaal gezond. Ik heb zelf ook eens zo’n projectje gekocht. Lang verhaal kort: bleek onder andere zeer ernstige kissing spines te hebben. (Mijn dierenarts zei dat hij het nog nooit zo erg had gezien). Paard is ingeslapen. Gezien de lage aankoopprijs heb ik hem toen niet laten keuren, maar mocht je verder willen met dit paard raad ik je een rontgenkeurinh van in elk geval de rug aan. Bij volbloeden komt ks vaker voor dan bij warmbloeden.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:49

De Engels volbloeden, want dat zijn het gewoon, zijn wel heel erg leuk. Alleen je hebt ook adressen zoals kyrke waar ze niet zo mager zijn en gewoon netjes omgeschoold.
Probleem met het magere is, naast dus maagzweren eventueel, is dat ook het karakter wel echt anders kan zijn als ze goed op gewicht zijn. Sommige zullen altijd wat lastig zijn om op gewicht te houden, vooral als mensen ze niet durven te voeren vanwege het hete bijvoorbeeld. Alleen ruwvoer met balancer is dan echt niet genoeg en dan zijn ze alleen braaf omdat ze de energie niet binnenkrijgen met voeding. Dat is dan niet hun echte karakter.

Ze lopen in Ierland en Engeland niet allemaal zo mager rond, maar de goedkope die hierheen komen, komen vaak niet voor niets hierheen ipv daar verkocht te worden. Hier staan ze negatiever bekend, terwijl ze daar echt overal te vinden zijn in allerlei disciplines. Er komen ook leuke hierheen en de reis kan ze echt wel laten afvallen, maar soms is het onderscheid maken tussen een 'goede' en een kapotte erg lastig. Zijn helaas ook verkopers die ze halen omdat ze goedkoop zijn en niet de energie in de dieren steken.

Sowieso niet zonder keuring kopen. Niet alleen klinisch. En kijk of iemand je kan helpen aan eventuele resultaten vanuit de races. Er zijn trainers waar je liever geen paard vandaan hebt, maar de resultaten kunnen je ook informatie geven over eventuele blessures of gewoon geen talent qua rensport en daarom verkocht. Dat is ook een voordeel boven bijvoorbeeld een spring of dressuur paard, de trainers zijn bekend en het is een kleiner wereldje.

Er zijn namelijk ook zat renstallen waar ze geen maagzweren hebben, zo standaard is het niet. Komt ook door het goedkope segment dat daarvandaan gehaald wordt. De betere trainers zijn heel intensief bezig met voeding en management, het is ongeveer de meest onderzochte discipline met voeding speciaal gemaakt voor hen op basis van onderzoek.

En echt goed googlelen naar de verkoper. Juist de volbloeden hebben de pech om bij niet zulke nette verkopers terecht te komen die mooie verhalen kunnen vertellen, maar wel gewoon kapotte paarden verkopen en vrachtwagens vol de goedkoopste dieren uit Engeland en Ierland laten komen. Zonder echt om te scholen en zonder ze eerst wat bij te laten trekken.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:55

MyWishMax schreef:
De Engels volbloeden, want dat zijn het gewoon, zijn wel heel erg leuk. Alleen je hebt ook adressen zoals kyrke waar ze niet zo mager zijn en gewoon netjes omgeschoold.
Probleem met het magere is, naast dus maagzweren eventueel, is dat ook het karakter wel echt anders kan zijn als ze goed op gewicht zijn. Sommige zullen altijd wat lastig zijn om op gewicht te houden, vooral als mensen ze niet durven te voeren vanwege het hete bijvoorbeeld. Alleen ruwvoer met balancer is dan echt niet genoeg en dan zijn ze alleen braaf omdat ze de energie niet binnenkrijgen met voeding. Dat is dan niet hun echte karakter.

Ze lopen in Ierland en Engeland niet allemaal zo mager rond, maar de goedkope die hierheen komen, komen vaak niet voor niets hierheen ipv daar verkocht te worden. Hier staan ze negatiever bekend, terwijl ze daar echt overal te vinden zijn in allerlei disciplines. Er komen ook leuke hierheen en de reis kan ze echt wel laten afvallen, maar soms is het onderscheid maken tussen een 'goede' en een kapotte erg lastig. Zijn helaas ook verkopers die ze halen omdat ze goedkoop zijn en niet de energie in de dieren steken.

Sowieso niet zonder keuring kopen. Niet alleen klinisch. En kijk of iemand je kan helpen aan eventuele resultaten vanuit de races. Er zijn trainers waar je liever geen paard vandaan hebt, maar de resultaten kunnen je ook informatie geven over eventuele blessures of gewoon geen talent qua rensport en daarom verkocht. Dat is ook een voordeel boven bijvoorbeeld een spring of dressuur paard, de trainers zijn bekend en het is een kleiner wereldje.

Er zijn namelijk ook zat renstallen waar ze geen maagzweren hebben, zo standaard is het niet. Komt ook door het goedkope segment dat daarvandaan gehaald wordt. De betere trainers zijn heel intensief bezig met voeding en management, het is ongeveer de meest onderzochte discipline met voeding speciaal gemaakt voor hen op basis van onderzoek.


De verkoper gaf aan dat ze terug hebben gezocht en det hij niet veel races heeft gelopen. Ik heb zn naam gegoogled en naam van de trainer en fokker is bekend.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:59

Vertrouw met zulke dingen niet op de verkoper, maar pb bijvoorbeeld kyrke even of zij mee wil kijken. Je kan een heel leuk dier kopen, maar ook een pak ellende. Terwijl bij deze paarden je juist echt regelmatig heel veel informatie vooraf kan vinden.
Niet veel races gelopen zegt niks namelijk. Niet veel omdat hij er slecht in was of omdat hij geblesseerd raakte bijvoorbeeld. Sommige trainers zie je meer geblesseerde paarden bij, andere zijn eerlijk en trekken paard gewoon snel terug als ze het niet in zich hebben.

Je kan ook mij een pb sturen, want ik heb een vriendin die jarenlang gewerkt heeft in die wereld en nog steeds ermee te maken heeft en daar woont. Die kan je misschien ook wat meer vertellen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:53

Tieme schreef:
De verkoper gaf aan dat ze terug hebben gezocht en det hij niet veel races heeft gelopen. Ik heb zn naam gegoogled en naam van de trainer en fokker is bekend.

Dat hij weinig races heeft gelopen kan ook een teken aan de wand zijn dat er iets niet goed is…
Los daarvan vind ik het suffe achteraf ook gek.

Ik sluit me aan bij de rest; neem contact op met Kyrkelover. Ik heb 2 maanden geleden via haar een volbloed gekocht die er gewoon gezond uit zag en ze heeft onwijs veel kennis gedeeld over volbloeden. (En waarom je deze snelle handel van volbloeden niet moet stimuleren := )

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:21

Ik zou al niet gaan als een stal niet eerst zorgt dat het paard netjes op gewicht is voordat er getraind gaat worden. Dus voor mijn een no go als het om paarden welzijn ging.

Maagzweren zijn een ellende en kan ook een flinke kostenpost worden, dit komt in een gewone klinische röntgen keuring niet naar boven .

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:02

Ik zou idd even contact opnemen met Kyrkelover over die volbloed. Zij heeft hier heel veel verstand van. Zij heeft op de Boktmarkt overigens zelf ook een hele leuke betaalbare 8-jarige volbloed te koop, die er wel gewoon fit en op gewicht uitziet. Ik zou daar zeker gaan kijken als ik op zoek zou zijn naar een dergelijke paard.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:19

Pytje schreef:
De paarden die uit Ierland komen zijn vaker schraal. Maar ook lang niet allemaal gezond. Ik heb zelf ook eens zo’n projectje gekocht. Lang verhaal kort: bleek onder andere zeer ernstige kissing spines te hebben. (Mijn dierenarts zei dat hij het nog nooit zo erg had gezien). Paard is ingeslapen. Gezien de lage aankoopprijs heb ik hem toen niet laten keuren, maar mocht je verder willen met dit paard raad ik je een rontgenkeurinh van in elk geval de rug aan. Bij volbloeden komt ks vaker voor dan bij warmbloeden.



Ik heb ook veel ieren gehad en ook een die niet goed was. Die was zo ondervoed (geweest) dat ie kreupel was op 4 benen en rare bultjes, kreeg em niet opgelapt. De anderen zijn wel slecht hier gekomen maar allemaal weer in orde qua ondervoeding.

Een ook gehad die was gedekt waarschijnlijk onderweg, die heeft stil gestaan met veulentje en na oppakken kreupel en had een peesblessure. Waarschijnlijk niet voor niks op transport gezet.

Het is een risico maar het kan wel goed uitpakken.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:25

StalNollie schreef:
Ik zou al niet gaan als een stal niet eerst zorgt dat het paard netjes op gewicht is voordat er getraind gaat worden. Dus voor mijn een no go als het om paarden welzijn ging.

Maagzweren zijn een ellende en kan ook een flinke kostenpost worden, dit komt in een gewone klinische röntgen keuring niet naar boven .


Hij was volgens hun lager toen hij daar kwam en nu schraal. Vooral bespiering wat hij mist. Ze hadden hem daarom ook nog niet officieel te koop gezet op sites + hij liep ook niet mee in de manege lessen omdat ze dat nog teveel vond. Ik mocht vorige week ook nog niet komen. Zn tanden waren gedaan en ze gaven hem een paar dagen rust voordat ze rustig met hem aan de slag gingen. Hij werd nu 1x in de week kort gelogeerd en 2x rustig gereden. Als er niemand voor hem kwam dan was dat geen probleem. Dan bleef hij daar om verder aan te komen en zouden ze hem verder doorrijden. Dan zouden de kosten voor hun wel hoger worden en dan de prijs voor het paard ook.
Alle paarden stonden er verder goed bij en ze zagen er goed uit en ze heeft me bij de pas aangekochte paarden laten zjen en verteld wat eraan "mankeerde". Te mager, rain rot enz.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:28

oji schreef:
Ik zou idd even contact opnemen met Kyrkelover over die volbloed. Zij heeft hier heel veel verstand van. Zij heeft op de Boktmarkt overigens zelf ook een hele leuke betaalbare 8-jarige volbloed te koop, die er wel gewoon fit en op gewicht uitziet. Ik zou daar zeker gaan kijken als ik op zoek zou zijn naar een dergelijke paard.


Haar bericht gestuurd.
Haar paard van de week ergens voorbij zien komen. Is een paard met veel energie en dat zoek ik juist niet :')
Zoek een rustig paard waar m'n kinderen ook evt op zouden kunnen lessen. En paard wat ik bezocht heb was rustig en keek nergens van op. Zijn nog over de weg gegaan, eenden vlogen vlak langs zn hoofd langs, mensen langs de kant van de bak en in de kantine, hij keek er niet eens naar.

Muze
Berichten: 5275
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:30

Ik weet niet of een volbloed dan de meest passende keus is..

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:31

Let er wel op een paard dat schraal is en je gaat dat voeren en in conditie brengen krijg je een ander exemplaar qua energie dan toen ie was. En een volbloed is nou niet echt een rustig bloed.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:32

Tieme schreef:
Zoek een rustig paard waar m'n kinderen ook evt op zouden kunnen lessen. En paard wat ik bezocht heb was rustig en keek nergens van op. Zijn nog over de weg gegaan, eenden vlogen vlak langs zn hoofd langs, mensen langs de kant van de bak en in de kantine, hij keek er niet eens naar.


Pas wel op, want een schaal paard is echt anders dan een fit paard. Mijn PRE merrie heb ik schraal en onbespierd en superbraaf gekocht. Ik zei wel eens 'ik heb de enige slome Spanjaard in Nederland'.
Nu is ze topfit en helemaal niet meer sloom!!!

Alja

Berichten: 25606
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:32

Ik vind het ook niet gek dat een paard rustig is als hij zo mager is.
Kan best zijn dat als hij weer op conditie is dat je het paard qua karakter ook niet meer terug kent.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:33

Waarom zou je starten met een 'ongezond' paard tenzij je dat echt als projectje kan zien.....maar zoiets zou ik niet doen als familiepaard... Er kan al zoveel mis gaan.

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:53

Als kinderen in spel komen zou ik al helemaal niet voor zon paard gaan qua conditie.

En nu nog sloom ogen en vorige week niet mogen komen... Heb je goed onder de kak gevoeld qua kale plekken?

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:58

Tja je weet het nooit, op mijn volbloed zouden kinderen wel kunnen lessen hoor in de bak.. Mijn vriend heeft er zijn allereerste keer op een paard op gezeten en ook meteen zonder zadel :+
Op buitenrit is een beetje een ander verhaal, maar als ze het genoeg doet is ze ook buiten echt niet moeilijk alleen scherp en voorwaarts.

Elk dier is anders

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:03

Tieme schreef:
StalNollie schreef:
Ik zou al niet gaan als een stal niet eerst zorgt dat het paard netjes op gewicht is voordat er getraind gaat worden. Dus voor mijn een no go als het om paarden welzijn ging.

Maagzweren zijn een ellende en kan ook een flinke kostenpost worden, dit komt in een gewone klinische röntgen keuring niet naar boven .


Hij was volgens hun lager toen hij daar kwam en nu schraal. Vooral bespiering wat hij mist. Ze hadden hem daarom ook nog niet officieel te koop gezet op sites + hij liep ook niet mee in de manege lessen omdat ze dat nog teveel vond. Ik mocht vorige week ook nog niet komen. Zn tanden waren gedaan en ze gaven hem een paar dagen rust voordat ze rustig met hem aan de slag gingen. Hij werd nu 1x in de week kort gelogeerd en 2x rustig gereden. Als er niemand voor hem kwam dan was dat geen probleem. Dan bleef hij daar om verder aan te komen en zouden ze hem verder doorrijden. Dan zouden de kosten voor hun wel hoger worden en dan de prijs voor het paard ook.
Alle paarden stonden er verder goed bij en ze zagen er goed uit en ze heeft me bij de pas aangekochte paarden laten zjen en verteld wat eraan "mankeerde". Te mager, rain rot enz.

Ditzelfde paard staat wel degelijk al online en al zeker aan 3 mensen aangeboden.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:05

Maar dan kan je beter kiezen voor een dier dat al wel in goede conditie is.

Dan weet je iig dag hij niet ineens veel heter/fitter wordt zodra hij aangekomen en gespierd is.
Je zal bij deze zelf ook veel moeten investeren om de goede bespierong erop te krijgen en het lijf dus gezond te houden. Dat betekent zelf ook serieus lessen en rijden. Ik weet niet of de ervaring en zin er daarvoor is.
Naast een uitgebreide keuring en risico dat paard alsnog maagzweren heeft wat veel vraagt qua management en kosten.

Hij staat idd wel gewoon al te koop online? Ik vind het nogal wat mooie praatjes van de verkoper en echt 1 advies, niet alles wat een verkoper vertelt voor waarheid aannemen.

Vooral ook voor dat geld... Kan je bijna beter zelf naar Ierland of Engeland gaan en er 1 kopen die wel al helemaal omgeschoold is. Die zien er beter uit en heb je minder werk aan. Zelfs met transport erbij kom je vaak goedkoper uit. Vriendin kent zat voorbeelden, ze hebben daar juist hele retraining centrums.