Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:57

M@simbaa: dus dat. Onbeleerde leuke correcte basis pony zit al flink in de prijs.
Mijn dochter start tussen de pony’s maar als je ziet wat daar tegenwoordig tussen loopt _/-\o_ :') wat een talentvolle pony’s. En dat wordt steeds meer zo. Is echt wel een verschuiving jn te zien. Maar een aantal van deze ouders vertellen mij dat ze de pony als onbeleerd kochten voor een leuke prijs.
Maar die tijd is nu even voorbij voelt het wel….

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:01

Marus schreef:
Pony’s zijn echt flink in prijs gestegen.
Nog weer meer dan een half jaar geleden vind ik. Tijd van het jaar? Ik ben ook wel aan het rond neuzen naar een leuke sportpony grote D /E voor mijn dochter. Mag onbeleerd 3 jaar maar poef 10k is niks.

Nu is het zo dat we al een aantal weken een pony voorbij zien komen die we wel erg leuk vinden. Maar wel een prijs voor een pony waarvan afstamming maar ook ras onbekend is. Inmiddels zijn ze wel wat gezakt.
Maar afstamming onbekend zit mij wat in de weg…. Fokker is wel bekend geven ze aan en nederlands gefokt.


Moderatoropmerking:
Bericht tegen de regels verwijderd.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:03

Ik heb altijd het idee dat het bij pony's nog meer via via via gaat ( dat zijn veel via's :+ )

Seven

Berichten: 21198
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:05

boemel schreef:
Seven schreef:
Ik heb echt een heel leuk paard gevonden
Ik wil haar laten keuren, iemand ervaringen met een goede kliniek voor röntgen benen/hals/rug in het midden van het land (Arnhem/Nijmegen etc)


Buitenzorg Bemmel. Goede ervaring mee

Dank je
Neem die mee in het telefoon rondje morgen *\o/*

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:07

Marus schreef:
Shimar schreef:
Hoi ik lees al een poos mee. Onlangs ook bij mooi paard wezen kijken. Was echt een leuk zachtaardig dier.. Echter viel hij bijna om bij het geven van een hoef. Hij wilde het ook niet geven. Was rad op harde en zachte bodem. Daarna nog eens geprobeerd maar het was echt niet te doen.
Het vreemde was dat de verkoper geen enkele sjoege gaf van :” dat is vreemd , daar gaan we eens naar laten kijken “ of “we gaan er mee oefenen”. Helemaal niets, dat is toch raar?


Bijzonder! Die heb je laten staan?

Zeker, mijn da zou met mobiele röntgen moeten komen. Lijkt me eerder dat de verkoper eerst onderzoek doet.

Zoals jij ook al eerder meldde ga ik ook niet meer in op allerlei prietpraat terwijl ik naar het te koop staande paard kijk. Er wordt zoveel gekletst (over ‘ken je die of vroeger had ik een …) dat je je afvraagt of ze je aan het afleiden zijn. Maar sommige paardenmensen babbelen erg graag, heb ik gemerkt.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:08

ruitje schreef:
Ik heb altijd het idee dat het bij pony's nog meer via via via gaat ( dat zijn veel via's :+ )


:D

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:11

&shimar: heel herkenbaar!! En goed voornemen. Ja ik kom veel verkopers tegen die iets te graag praten……. paard of pony hoort zichzelf te verkopen is mijn motto. Hoe meer gepoch hoe meer ik denk hmmmmm wat verberg je.
Ik ben ook altijd fatsoenlijk en praat terug. Niet handig.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:29

Shimar schreef:
Zoals jij ook al eerder meldde ga ik ook niet meer in op allerlei prietpraat terwijl ik naar het te koop staande paard kijk. Er wordt zoveel gekletst (over ‘ken je die of vroeger had ik een …) dat je je afvraagt of ze je aan het afleiden zijn. Maar sommige paardenmensen babbelen erg graag, heb ik gemerkt.



Ik heb vaak aan de andere kant gestaan( als verkoper) , maar daar zitten ook hele rare snuiters bij en de enige manier waarop je dat kan checken is door met mensen te praten.

Het is niet zo dat jij als koper alleen het paard komt bekijken he, de verkoper bekijkt ook de koper.

En die kan niet zeggen: ik laat je nog even beoordelen door een arts voor als ik het zelf verkeerd inschat.

Zou goud zijn, had mij wat gedoe gescheeld :')

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:22

@ruitje: het is toch ook heel normaal om een praatje te hebben en vragen stellen. Zowel koper als verkoper.
Maar zodra ik het paard even goed wil bekijken dan zou het fijn zijn als verkoper even mij de tijd en rust gunt.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 06:05

Uiteraard!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 07:19

Simbaa schreef:
Onder gemiddeld bewegen vind ik bij een pony nog niet eens zo heel erg, mits de prijs daar naar is.
@Sky ass de pony die ik toen bij jullie op stal had was eigenlijk ook maar beperkt in de beweging. Een andere die ik had was wat Arabierig. Ik merk dat bij een latere verkoop mensen met kinderen dat minder belangrijk vinden, als daar tegenover staat dat ze heel braaf zijn. En dan krijg je er geen 15k voor, maar zijn ze wel makkelijk verkocht aan een fijn huis.
(En de eerste pony doet het toevallig ook zo slecht nog niet in de allround sport als ik hun socials mag geloven :) ) De laatste had zelfs nog een enorm litteken van een open beenwond en ook die was zo weg.
Maar ik steek er dan ook wel tijd in qua braafheid. Rijd ze zeker een jaar, neem ze mee naar buiten, maak ze hondmak etc etc. Wil namelijk ook dat ze goed terecht komen en ik vind jonge pony's gewoon heel leuk.

Maar nu moet ik inderdaad eerst een heel grote zak geld meenemen om aan een onbeleerd exemplaar te komen ;)

@Marus, ben wel benieuwd welke pony dit is en wat de prijs is. Mag ook via pb? Beloof hem/haar niet weg te kapen uiteraard!! :D Ben meer benieuwd in welke prijsklasse die soort valt.


Maar die pony die jij had vond ik nog niet eens zo slecht bewegen hoor, nog wel correct, en was een bloedmooie pony en braaf, dat is ook al heel wat waard (en in deze tijd zo die ook zo 1,5-2 keer opbrengen dan toen jij hem verkocht).

Ik heb het echt over pony's die amper in 2takt kunnen draven of geen balans hebben in bijvoorbeeld galop of überhaupt alle gangen (en daarbij ook vaak niet knap zijn met een kapstoknek, balans in de gangen is het belangrijkste voor kinderen, naast braaf uiteraard )

Als je thuis genoeg plek hebt kan het wel eens lonen om bijvoorbeeld een d pony fokmerrie te kopen of bijvoorbeeld 1,5 jarige hengst die ergens in de weg staat...Dan zijn ze soms nog wel te betalen omdat ze weg moeten omdat er geen plek voor is.
(zeker als je er dan net via via aan kan komen).

Het hooi en brok is natuurlijk zo veel duurder geworden afgelopen 8 jaar, dat willen fokkers gewoon terug zien in de prijs. De goedkope, zeker jonge dieren zijn daar door of dieren die weg moeten wegens tijd/plek of geldgebrek, of omdat ze wat mankeren.
En als je ze voor jezelf koopt, maakt een mankement minder uit, dan wanneer je ze weer een keer door wilt verkopen.

Stuur anders even per pb wat je budget is, dan geef ik dat even aan vriendlief door, die is veel onderweg dus komt misschien wel eens wat tegen....

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 07:37

Er staat een leuke grote(1.50+) 17 jarige Fjord op de Facebook fjordengroep. Als ik een recreatiepaard zocht ging ik zeker daar kijken :)

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:20

Ik heb vanmorgen contact gehad met mijn dierenarts. Ik heb het advies gekregen om niet verder te gaan met een paard met deze geschiedenis van koliek en bloedworm.

Ben blij met deze bevestiging, want het strookt volledig met mijn gevoel.

Padoertje
Berichten: 1537
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:29

boemel schreef:
Ik heb vanmorgen contact gehad met mijn dierenarts. Ik heb het advies gekregen om niet verder te gaan met een paard met deze geschiedenis van koliek en bloedworm.

Ben blij met deze bevestiging, want het strookt volledig met mijn gevoel.


Verstandig besluit. Niet leuk als een paard je aanspreekt, maar je blijft met zo'n paard altijd een gevoel houden van 'wat als'. Even onbezorgd verhuizen of het rantsoen aanpassen wordt dan ineens een enorm ding en wat hierboven ook al is gezegd. Zo'n flinke bloedwormbesmetting heeft echt wel impact op de algehele gezondheid van een dier. Het kan zomaar goed gaan, maar met deze achtergrond zou ik het ook niet willen onderzoeken door zo'n paard op stal te nemen. Sterkte met deze domper :(:)

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:32

Dankjewel Padoertje.
Het is inderdaad een domper. Mijn vriend was er helemaal weg van en ik had ook zin om lekker aan de slag te gaan.
Het is niet anders.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:27

Dit was gewoon niet jouw paard, verstandige keuze :)

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:35

Marus schreef:
Pony’s zijn echt flink in prijs gestegen.
Nog weer meer dan een half jaar geleden vind ik. Tijd van het jaar? Ik ben ook wel aan het rond neuzen naar een leuke sportpony grote D /E voor mijn dochter. Mag onbeleerd 3 jaar maar poef 10k is niks.

Nu is het zo dat we al een aantal weken een pony voorbij zien komen die we wel erg leuk vinden. Maar wel een prijs voor een pony waarvan afstamming maar ook ras onbekend is. Inmiddels zijn ze wel wat gezakt.
Maar afstamming onbekend zit mij wat in de weg…. Fokker is wel bekend geven ze aan en nederlands gefokt.


Ja ik weet het. De prijzen van sportpony's gaan door t dak. Zeker als ze ook nog eens Z lopen. 60-80K en soms ook nog wel meer zijn prijzen die ik wel heb zien rondgaan.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:38

Ik merk dat ik toch wel zenuwwachtig ben of ze goedgekeurd word morgen.. ze zit al helemaal in mijn hoofd, ik zie haar al helemaal op stal staan.

Zou echt een flinke domper zijn als ze wel iets mankeert.. -O-

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:46

Wiwabalia schreef:
Ik merk dat ik toch wel zenuwwachtig ben of ze goedgekeurd word morgen.. ze zit al helemaal in mijn hoofd, ik zie haar al helemaal op stal staan.

Zou echt een flinke domper zijn als ze wel iets mankeert.. -O-


Dat gevoel is zo herkenbaar…..
Ik heb in mijn geval de teleurstelling wel ff een plaatsje moeten geven.

Succes voor morgen! Hoop dat het goed lijkt

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 21:07

Babootje schreef:
Ja ik weet het. De prijzen van sportpony's gaan door t dak. Zeker als ze ook nog eens Z lopen. 60-80K en soms ook nog wel meer zijn prijzen die ik wel heb zien rondgaan.


Dat is wel heel veel, dan moet het toch wel een grote D zijn (die internationaal loopt of potentie daarvoor?).
Ik ben onlangs op zoek geweest naar een E-pony die Z liep (dressuur).
En de vraagprijzen van de pony's die ik opgevraagd heb, lagen tussen de 12,5 en 20K.
Z-springpony's misschien iets meer; daar kreeg ik ook een keer een vraagprijs van 21,5 K terug.

Overigens uiteindelijk ook via via gekocht. Dat zie je inderdaad met fijne pony's veel: die blijven binnen de ponyclub en de buur ponyclub.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:04

Kelan schreef:
Babootje schreef:
Ja ik weet het. De prijzen van sportpony's gaan door t dak. Zeker als ze ook nog eens Z lopen. 60-80K en soms ook nog wel meer zijn prijzen die ik wel heb zien rondgaan.


Dat is wel heel veel, dan moet het toch wel een grote D zijn (die internationaal loopt of potentie daarvoor?).
Ik ben onlangs op zoek geweest naar een E-pony die Z liep (dressuur).
En de vraagprijzen van de pony's die ik opgevraagd heb, lagen tussen de 12,5 en 20K.
Z-springpony's misschien iets meer; daar kreeg ik ook een keer een vraagprijs van 21,5 K terug.

Overigens uiteindelijk ook via via gekocht. Dat zie je inderdaad met fijne pony's veel: die blijven binnen de ponyclub en de buur ponyclub.


Inderdaad, dat zal dan een D zijn. De onze mag voor heel wat minder weg (wel een C maar toch)

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:37

inderdaad een D met potentie.
Wat de pony's vooral heel duur maakt is dat ze opgeleid moeten zijn. Want kinderen (tegen de tijd dat ze echt kunnen rijden) zijn er zo afgegroeid. Zitten alle knopjes erop en kunnen ze nog een beetje apart lopen, dan zijn ze goud waard. Die pony's gaan dus ook van hand tot hand. Het is een soort investering. Je koopt een dure pony maar je verkoopt m ook weer duur.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:06

Hoihoi,
zou ik van jullie expertise en netwerk ook een keer gebruik mogen maken? Ik lees eigenlijk al jaren dit topic stil mee gewoon om op te pikken waar je nu juist op let en welke vragen er gesteld horen te worden.
Onze vorige (en huidige) paarden zijn we allemaal een soort van tegenaan gelopen :)

We zijn echt op zoek naar een doodbrave biefstuk om een grote volwassen ruiter weer het vertrouwen in rijden op te geven. We staan op een koudbloeden stal, kruisingen zijn wel welkom, voorkeur voor niet te grote dieren. Hiervoor Comtois gehad, dat is ook ongeveer het maatje wat we weer zoeken. Maar het maakt eigenlijk niet uit wat het is, als het maar stevig, gezond en DOODBRAAF is.

Heeft er mogelijk ook iemand contacten binnen dat soort paarden?

Seven

Berichten: 21198
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:11

Ik heb een paard bekeken die voldoet aan die eisen hoppit
Die was echt super flegmatisch, kalm en ondanks dat hij jong was heel braaf en flink barok
Maar kwpn gefokt

Durquia

Berichten: 197
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:19

Ik ben blij, m’n Spaanse merrie kwam vandaag door de keuring en staat sinds vanavond op stal *\o/*