Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3304
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:12

Tieme schreef:
oji schreef:
Ik zou idd even contact opnemen met Kyrkelover over die volbloed. Zij heeft hier heel veel verstand van. Zij heeft op de Boktmarkt overigens zelf ook een hele leuke betaalbare 8-jarige volbloed te koop, die er wel gewoon fit en op gewicht uitziet. Ik zou daar zeker gaan kijken als ik op zoek zou zijn naar een dergelijke paard.


Haar bericht gestuurd.
Haar paard van de week ergens voorbij zien komen. Is een paard met veel energie en dat zoek ik juist niet :')
Zoek een rustig paard waar m'n kinderen ook evt op zouden kunnen lessen. En paard wat ik bezocht heb was rustig en keek nergens van op. Zijn nog over de weg gegaan, eenden vlogen vlak langs zn hoofd langs, mensen langs de kant van de bak en in de kantine, hij keek er niet eens naar.


In dat geval zou ik vooral geen volbloed kopen :o het zijn hartstikke leuke paarden maar over het algemeen wel ijverige werkers en lekker vlot. Een net omgeschoold renpaard is ook niet echt een geschikt lespaard voor (jonge?) kinderen, daar moet je eerst een ruiter op zetten die de juiste knopjes weet te installeren.

Die magere Ierse imports zijn bijna altijd sloom en zodoende "braaf" vooral door ondervoeding :') zegt best weinig over aard van het beestje. Stop je er wat meer brok in blijkt het ineens toch een crossraket zeg maar :P

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:15

Hahaha een crossraket

Earth

Berichten: 7920
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:09

Kijk daar kom je alweer, verkoper lijkt betrouwbaar en zegt het dier nog niet te koop hebben staan. Maar dat lijkt dus niet te kloppen. Dan zou ik er al klaar mee zijn.

En idd soms zijn ze braaf van ellende, en wanneer ze zich weer goed voelen worden ze weer zichzelf en lekker fit.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:31

Voor de meeste volbloeds die goed op gewicht en conditie geldt dat ze veel energie hebben. Als dat niet de bedoeling is zou ik dus dit paard maar uit je hoofd zetten en op zoek gaan naar iets anders. Misschien juist meer richting koudbloed gaan zoeken.

afkepieteke

Berichten: 237
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:31

Hier is mijn zoektocht geslaagd!
Mijn nieuwe 3 jarige Friese merrie *\%/*

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:35

Gefeliciteerd!

Eens met de rest, zou ook geen volbloed nemen voor famillie/ recreatiepaard. Uitzonderingen daargelaten zijn het paarden die hun energie kwijt moeten. En deze is waarschijnlijk zo tam omdat ie niet goed is.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:42

oji schreef:
Voor de meeste volbloeds die goed op gewicht en conditie geldt dat ze veel energie hebben. Als dat niet de bedoeling is zou ik dus dit paard maar uit je hoofd zetten en op zoek gaan naar iets anders. Misschien juist meer richting koudbloed gaan zoeken.

Toch hoeft dat geen punt te zijn.

De voorwaarde die daar wel bij hoort is dat je ELKE dag flink werkt met zo'n paard. Ik vermoed dat daar het punt zit......

Maar specifiek deze volbloed met dit verhaal erbij; geen handvol maar een land vol.....
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-04-24 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:43

Gefeliciteerd!

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:45

Het is wel een punt, omdat Tieme heel duidelijk aangeeft juist geen paard met veel energie te zoeken.

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:22

afkepieteke schreef:
Hier is mijn zoektocht geslaagd!
Mijn nieuwe 3 jarige Friese merrie *\%/*

[ [url=m/fpp9Ww.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gefeliciteerd. Nog een puppy om te zien, wel leuk dier.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:43

Earth schreef:
Kijk daar kom je alweer, verkoper lijkt betrouwbaar en zegt het dier nog niet te koop hebben staan. Maar dat lijkt dus niet te kloppen. Dan zou ik er al klaar mee zijn.
.


Ze had hem nog niet officieel te koop staan. Ze bood er een paar te koop aan op haar site en ik heb op 1 van die gereageerd met de vraag of hij aan m'n wensenlijstje voldeed.
Toen gaf ze aan dat 1 daaraan voldeed en de andere 2 niet. Te voorwaarts en te onervaren. En daarna gaf ze aan dat ze er wel 1 had staan die aan m'n wensen voldeed maar dat ze deze even rust had gegunt om aan te sterken en ze deze nog niet op hadden gepakt en dus ook nog niet officieel te koop aan hadden geboden. Ik vroeg om foto's en die had ze nog niet. Moest ze nog maken. Ik mocht langs komen maar ze gaf aan dat hij nog rust had dus mij dan niet gereden kon worden. Ze gingen hem later pas oppakken.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:50

Ik ga zeker mee met de anderen die zeggen dat eens doorvoed en gezond, je wel eens een totáál ander paard kan krijgen. Als dat dier zó mager is, heeft hij simpelweg geen energie nu.

Sababber

Berichten: 2700
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:08

Wat dat betreft is het ook verstandig dat de verkoper deze dus nog niet in de verkoop heeft staan. Zo kun je eigenlijk geen uitspraken doen over wat je verkoopt, op dit moment lijkt het dan aan de eisen te voldoen, maar dat kan binnen een korte termijn heel anders zijn. Ik denk dat je in elk ras wel uitzonderingen heb zitten, mijn fries is alles behalve nuchter en mijn kwpn is helemaal niet ril/heet/sensibel.. maar voor een familiepaard zou ik ook niet direct aan een volbloed denken, of je moet inderdaad echt de uitzondering treffen die doodmak is én gezond.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:12

@Tieme je hebt een bericht hier geplaatst omdat je het even niet meer wist en je graag advies wilde. Dat advies is nu meerdere malen heel duidelijk gegeven: als je geen zin/tijd/ervaring hebt voor een projectpaard, niet doen.

Het is nu dus aan jou wat je met dat advies doet. Als dit het niet blijkt te zijn, dan zoek je verder. Er zijn zo veel paarden, staar je er niet blind op.

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:33

Tieme schreef:
Earth schreef:
Kijk daar kom je alweer, verkoper lijkt betrouwbaar en zegt het dier nog niet te koop hebben staan. Maar dat lijkt dus niet te kloppen. Dan zou ik er al klaar mee zijn.
.


Ze had hem nog niet officieel te koop staan. Ze bood er een paar te koop aan op haar site en ik heb op 1 van die gereageerd met de vraag of hij aan m'n wensenlijstje voldeed.
Toen gaf ze aan dat 1 daaraan voldeed en de andere 2 niet. Te voorwaarts en te onervaren. En daarna gaf ze aan dat ze er wel 1 had staan die aan m'n wensen voldeed maar dat ze deze even rust had gegunt om aan te sterken en ze deze nog niet op hadden gepakt en dus ook nog niet officieel te koop aan hadden geboden. Ik vroeg om foto's en die had ze nog niet. Moest ze nog maken. Ik mocht langs komen maar ze gaf aan dat hij nog rust had dus mij dan niet gereden kon worden. Ze gingen hem later pas oppakken.


Ik weet niet waar je bent geweest, maar ik ben tijdens mijn zoektocht heel fijn geholpen bij Psc Zilverstad / Lizzy & Tamara Bulham. (Daarna trouwens ook met verkoop van mijn pony) Vond ze er daar allemaal heel knap bijstaan (september '23) en mocht overal kijken, werd me ook fijn uitgelegd en daarna ook super fijn op de hoogte gehouden. Helaas de merrie die ik daar proefgereden had niet gekocht, mijn pony was nog niet verkocht. Maar daarna zelfs ook nog leuk contact gehad!

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 23:08

Ook die komen recht uit het buitenland, komen vanuit handelaar uit Rotterdam

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 23:26

StalNollie schreef:
Ook die komen recht uit het buitenland, komen vanuit handelaar uit Rotterdam

Precies dit dus. Werkt allemaal samen naar mijn idee.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 00:53

DenieesB schreef:
@Tieme je hebt een bericht hier geplaatst omdat je het even niet meer wist en je graag advies wilde. Dat advies is nu meerdere malen heel duidelijk gegeven: als je geen zin/tijd/ervaring hebt voor een projectpaard, niet doen.

Het is nu dus aan jou wat je met dat advies doet. Als dit het niet blijkt te zijn, dan zoek je verder. Er zijn zo veel paarden, staar je er niet blind op.


Ik had vanmorgen ook de dierenarts geappt en alles bij elkaar ook besloten om het niet te doen.

Alja

Berichten: 25606
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:48

Ik ga vanmiddag ook weer bezichtigen ( hoop ik)
Totaal iets anders dan mijn wensenlijstje maar hij is zo aansprekend en staat ook redelijk in de buurt…

Ben heel benieuwd

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:28

StalNollie schreef:
Ook die komen recht uit het buitenland, komen vanuit handelaar uit Rotterdam


Maar dat vertellen ze ook eerlijk. Zonder dat je er naar vraagt.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 11:04

Zouden jullie een paard met een licht krampbeen an een achterbeen laten staan als hij verder aan jullie wensen voldeed?
Er vanuit gaande dat hij geen last heeft bij het lopen en het geen problemen geeft bij de hoefsmid.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 11:06

Tieme schreef:
Zouden jullie een paard met een licht krampbeen an een achterbeen laten staan als hij verder aan jullie wensen voldeed?
Er vanuit gaande dat hij geen last heeft bij het lopen en het geen problemen geeft bij de hoefsmid.


Hoe wordt hij nu gehouden?
Hier is een paard met een krampbeen achteraan op stal gekomen maar met min 12 u per dag buiten is daar nu 2 jaar later niets meer van te zien of te merken.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:57

Poekkie schreef:
Hoe wordt hij nu gehouden?
Hier is een paard met een krampbeen achteraan op stal gekomen maar met min 12 u per dag buiten is daar nu 2 jaar later niets meer van te zien of te merken.


Weet ik niet. Wilde eerst ervaringen lezen voordat ik ga bepalen of ik wel of niet ga kijken

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 15:39

Als het 1 krampbeen is en meer richting hanetred gaat niet. Als het een krampentrekker is aan meerdere benen dan zou ik er nog eens over nadenken.

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:27

Krampbeen geen probleem. Hanetred zou ik dan wel laten staan.