[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:51

Oh waauw! Da's toch een droom dat je peerd je van zooooo ver nog herkent en zo aan komt galopperen!?

<3

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 17:39

Taucha schreef:
Oh waauw! Da's toch een droom dat je peerd je van zooooo ver nog herkent en zo aan komt galopperen!?

<3


Ja dat zijn geweldige momenten:) Is ook niet alle periodes zo :Y)

We hebben weer even een down gehad. Ze had ontzettende diarree toen ik een week weg was en sinds ik terug ben had ze veel stress.

Ik kom haar nog niet aanraken met een spons, laat staan haar billen afspuiten terwijl we daar eerder al zo hard aan gewerkt hadden. Stress stress stress. Niet nadenken, eerst wegrennen…

Gelukkig hield de diarree op (mogelijk van de leverkuur). We gaan zien of ze het volgende week weer krijgt als de kuur weer verder gaat.

Met de lage weerstand krijgt ze ook om de beurt aan haar achtervoetjes mok. Kurkdroge zomer gehad en moppie loopt al een paar maanden met mok. Is het ene achtervoetje beter, begint de andere.. Het is de hoop dat dit ook beter wordt als het in het algemeen beter gaat na de kuur.

Vaseline, zinkzalf, groene leem, niks hielp. Ik ben nu drie dagen bezig met een nieuwe olie en ik zie nu al verbetering dus dat is geweldig *\o/*

We pakken het werken langzaam weer op, mini stapje voor mini stapje. We weten dat de basis er in zit dus het oppakken gaat vast weer vlot maar telkens zo veel stappen terug zetten blijft af en toe slikken. Vandaag hebben we gewerkt aan dat ze niet uit haar plaat hoeft te gaan als de leadrope een zwiepertje maakt :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:39

Mok komt 9 vd 10 keer van binnenuit en wordt dus ook vaak pas goed te behandelen als alles van binnen in orde en in balans is. Een grote ‘boosdoener’ is te weinig zink, dat houd de huid elastisch en zorgt ervoor dat de huid ook sneller/beter heelt. Ook kunnen extra vit B en E goed zijn voor de weerstand. Mijn merrie had voor ik haar kocht zo ontzettende mok dat ze helemaal dik was op beide benen en niet meer wou lopen. Nu staat ze op een goede vit & min brokje en heb ik er nooit meer last van gehad :)

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 19:46

Piekosjj schreef:
Mok komt 9 vd 10 keer van binnenuit en wordt dus ook vaak pas goed te behandelen als alles van binnen in orde en in balans is. Een grote ‘boosdoener’ is te weinig zink, dat houd de huid elastisch en zorgt ervoor dat de huid ook sneller/beter heelt. Ook kunnen extra vit B en E goed zijn voor de weerstand. Mijn merrie had voor ik haar kocht zo ontzettende mok dat ze helemaal dik was op beide benen en niet meer wou lopen. Nu staat ze op een goede vit & min brokje en heb ik er nooit meer last van gehad :)



Sinds een paar weken krijgt ze extra zinc en vitamine B. Zinc los ben ik nu mee gestopt en ben aan het opbouwen met een nieuwe balancer. Ik ben te lang door gegaan met de Marstall Force terwijl ik al zag dat ze het hier niet goed op deed.. dus hopelijk wordt het nu van binnen en buiten beter tegen de mok.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 21:14

Nou, de mok verplaatst zich maar is nog niet echt over aan het gaan.. wel lijkt haar vacht beter en haar mest weer goed. :) nog een week de leverkuur en dan kijken hoe haar standaard voer en balancer voor haar werken. Ik heb nu een emmer van 3 kilo van Agrobs naturmineral.

Sowieso is ze weer haar fijne kalme zelf. Ze heeft nu een week een graasmasker gedragen en is op wandelingen ook niet meer zo gefocust op continu willen grazen. Haar suikerspiegel laag houden lijkt haar niet alleen lichamelijk meer balans te brengen maar ook mentaal.

Het is me nog niet weer gelukt om grondwerken of longeren te filmen, maar dat gaat weer fantastisch. Na het grondwerken ben ik een paar dagen geleden weer op haar gaan hangen en daar reageert ze enorm goed op. Ik denk dat ik binnenkort gewoon een keer mijn cap uit het stof haal en mijn been er overheen zwaai. Alleen als ik dat doe wil ik sowieso een foto, of een filmpje! <3

Ook heeft ze nu twee keer een bitje in gehad. Ik ben echt een bitloos persoon, maar ga me wel laten leiden door waar zij het fijnste op loopt:)
(Bij mijn pony was er ik heilig van overtuigd dat hij geen bit verdroeg :Y) nadat hij verkocht was heeft hij probleemloos met bit gelopen dus hoezo gevoelens projecteren O:))
dit is een dun ongebroken snaffeltje, nu ligt er nog een dubbelgebroken sweet iron bitje in mijn bol.com winkelmandje. Ik ga ze niet bij een fitter proberen omdat we echt alle tijd nodig hebben en ik die ook wil nemen. Mochten we eet niet uitkomen kan een fitter altijd nog. De eerste keer heeft ze het bitje maar een minuut in gehad, de tweede keer ietsjes langer. De gesneden appeltjes kreeg ze er nog niet mee weg, maar ze was een stuk rustiger met haar mond al na een paar minuten. Ze hield hem zelfs vast met haar mond dicht toen ik hem weer terug vroeg.

Dit was de tweede keer met het bitje, na een minuut of 3

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:17

Bij mijn lymfe drainage opleiding werd ook mok even zijdelings aangetikt.

Naast inderdaad zorgen dat het immuunsysteem alle vereiste vit/mineralen tot zijn beschikking heeft (MSM is voor mok o.a. een belangrijke) is het ook van belang te zorgen dat de huid geen resistentie/verzadiging opbouwt tegen wat je smeert. Dat opbouwen begint al na een week.

Er werd toen aangeraden om voor het ondersteunen van de huid de ene week olijfolie (degene die je voor salades gebruikt en niet voor koken) en de andere week echte kokosolie (te herkennen aan de kokosgeur) te smeren. En dan weer over te gaan op olijfolie enz. tot de mok weg is.

Bij mijn eigen Agan heeft dit toen echt heel goed gewerkt.

Succes en beterschap met de mok.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 16:03

Ze heeft laatst ook een lymfedrainage massage gehad. Er gebeurde duidelijk veel maar van buiten nog weinig verschil gemaakt qua vochtophoping bij haar uier of mok.. ze krijgt naar haar balancer ook Msm bij, op advies van een voedingsdeskundige. De tip voor het afwisselen van olie is een goede! Ik zal aankomende week afwisselen met olijfolie.

Deze week ging het zo goed met haar! Al eerder dacht ik dat ik me er wel comfortabel mee zou voelen om na het hangen ook gewoon mijn been er overheen te slaan en te gaan zitten. Dus vandaag toen mijn vriend mee was om het vast te leggen én de rust er nog steeds was na het grondwerken, was het zo ver!

Ik heb met tranen in m’n ogen gestaan van blijdschap dat m’n paard zo goed klaar was voor deze volgende stap. Zo ontspannen en helemaal niet schrikkerig van mijn gewicht of mijn been over haar billen. <3

Eerst een paar keer weer gehangen:


En toen was het zo ver!


Echt rijden is de ambitie nog niet, tot ze wat sterker en gebalanceerder is. Maar vast laten wennen aan mij is al een grote stap!

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:44

Ik lees al een tijd mee in dit topic maar heb nog niet eerder gereageerd. Wat mooi om te zien hoe jullie samen groeien!

Zo leuk dat hoofd ineens naar de rechterkant, zo van: hé, ik zie je nu ook aan deze kant <3

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 17:29

Dartel schreef:
Ik lees al een tijd mee in dit topic maar heb nog niet eerder gereageerd. Wat mooi om te zien hoe jullie samen groeien!

Zo leuk dat hoofd ineens naar de rechterkant, zo van: hé, ik zie je nu ook aan deze kant <3


Bedankt voor je reactie :D

Gul komt van ver en ze heeft mij ook absoluut laten leren en nadenken over iedere stap die we samen gezet hebben :o

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:15

Wat ontzettend leuk dit!

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 09:38

Ik ben ook helemaal over the moon <3
Ze is op dit moment haar lieve, rustige zelf. Het 2 jarige dotje waar ik bij de fokker kennis mee maakt, maar dan ouder en ietsjes wijzer.

Het blijft voor een dapper oorlogspaarden ras wel een prinsesje:

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:44

Oeh, voor het eerst erop gezeten! Gaaf!

Ik heb ook zo'n prinsesje dat zeker weet dat nat worden betekent dat je nooit meer normaal zult kunnen lopen. Als de bak nat is en ik loop met haar, volgt ze me wel, maar een beetje aarzelend. Ga ik longeren in een natte bak, dan krijgen we in plaats van mooie cirkels hele bijzondere vormen daar waar het wat natter is. We werken eraan en het gaat steeds beter.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:45

Niet vergeten dat het een woestijnras is, hé ;) . Niet veel waterplasjes daar te vinden :P .

Die van mij is al 21 en heeft nog steeds issues (al is het een stuk minder als toen hij jong was) wanneer er voor het eerst in lange tijd weer regenplasjes liggen.
Gelukkig zijn vijvers geen probleem meer. Wij hebben longeerbak die in de winter in het midden een vijver ontwikkeld. En daar heeft hij al snel de lol van ingezien. Kun je je mens zo lekker mee nat spetteren :+

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:15

Mijne is ook grotendeels een woestijnras.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 21:09

Gul is duidelijk een woestijnpaard, want vandaag waren bomen op te hei ook spannend. Die staan natuurlijk ook niet zomaar in een woestijn..

Het zweepje in beeld geef ik richting mee aan zodat ze een beetje haar eigen pad blijft volgen en niet op schoot kruipt.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:17

Gewoon weer op de grond ernaast samen op avontuur is natuurlijk ook altijd leuk.

De mijne wil ook graag in mijn broekzak als het spannend wordt. Of onder een afdakje bij regen ...
Kenniet.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 21:30

Maflinger_S schreef:
Gewoon weer op de grond ernaast samen op avontuur is natuurlijk ook altijd leuk.

De mijne wil ook graag in mijn broekzak als het spannend wordt. Of onder een afdakje bij regen ...
Kenniet.

Zoals een veel te grote hond die denk dat die op schoot past :+

Gul vergeet ook vaak dat ze een heel lijf heeft. Bewegend buigen blijft ook enorm moeilijk voor haar, ze kan buigen en ze kan bewegen, maar buigend bewegen en ze veranderd weer in een plank. Dus ze vind haar hoofd en dus haar lijf wel in mijn broekzak past. Verder kan ze ook heel dapper zijn.

En dit is natuurlijk een fantastische basis voor onze toekomstige buitenritjes <3

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 13:37

Crosspost uit het beleren in 2022 topic O:)

Wij hebben vandaag voor het eerst gewerkt aan het inparkeren! Eerder al een poging gedaan zonder voerbeloning maar ik kon met het zweepje tegen haar billen tikken wat ik wilde, ze zat me alleen maar geïrriteerd aan te kijken. (Goed gedesensibiliseerd op de zweep zullen we maar zeggen) Nu met snoepjes is ze beter te pochen om mee te puzzelen in wat ik van haar vraag :Y)

Dit was na een minuut of 5 van oefenen.

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:13

Is het niet leuk om dit proberen aan te leren via targetten in plaats van wijken voor druk? Dan leer je haar denk ik om nog meer na te denken en je werkt toch al met voer dus dat kun je zeker blijven gebruiken.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:00

Kimmie25501 schreef:
Is het niet leuk om dit proberen aan te leren via targetten in plaats van wijken voor druk? Dan leer je haar denk ik om nog meer na te denken en je werkt toch al met voer dus dat kun je zeker blijven gebruiken.


Opzich, ik vind het echter een fijne bijkomstigheid als ze hierdoor de zweep ook iets meer gaat zien als hulp. Gezien ik deze ook met rechtrichten ed wil inzetten.

Het wijken voor druk ga ik bij deze oefening wel omzetten in targetten, dat ik alleen mijn hand omhoog hoef te houden en ze dan indraait.

We zijn nu bezig met targets met haar neusje, maar dan juist zonder voerbeloning omdat ze dan weer te onrustig wordt.

Voerbeloning zet ik alleen in als er dat extra zetje motivatie nodig is voordat ze gaat puzzelen, anders werken we met speelsheid, kriebels en rust.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 21:59

In de zevende hemel met Gul <3
Afbeelding


Zo, even de twee filmpjes achter elkaar geplakt. Dit was dus de eerste keer stappen, draven en sturen <3
Voorwaarts is alles bij Gul dus vooral stilstaan is lastig :+ het drafje deed ze ook uit haarzelf en ik ging even met haar mee. Het doel was niet eens rijden, maar gewoon er op zitten. Maar ze wilde gewoon lekker lopen en vond het helemaal prima met mij er op. Nee het lijkt natuurlijk nog nergens op maar het was ook meer dan alles wat ik vandaag voor ogen had.

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:59

Wow, knap hoor! Lekker rechtuit in het bos, volgend wat het paard aangeeft. Hoe zat het?

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 09:50

Het zat echt fantastisch! Ze heeft hele vlakke gangen en haar drafje zit ook als een telgang. Sowieso was het enorm genieten om door haar blije gespitste oortjes heen te kijken.

Ik draaide ook een keer terug richting mijn vriend en weg van de wei, toen protesteerde ze een beetje maar ze bleef beschaafd:p

Ik kan ook zonder schrik reactie mijn been aanleggen of er weer af springen. Alsof ze nooit anders gedaan heeft.

Ik ben ook blij dat ik met mijn lange benen toch goed op haar pas. Ik was bang dat het uit verhouding zou lijken.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:37

Wauw, ziet er super uit! Wat een prachtmerrie is het ook zeg. Leuk dat het zo vlot gaat, ziet er ook heel ontspannen uit zo :)

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:19

Nee hoor het ziet er heel mooi in verhouding uit!