[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taucha

Berichten: 1171
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:47

Wow, ik heb even wat gemist?
Het ene moment zit je er in de bak voor het eerst een rondje op en zowat de volgende keer ga je al op buitenrit!? Zadelmak geboren? :j

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 21:57

We gaan ook wel wat snel gewoon naar buiten vergeleken bij wat veel mensen doen denk ik. Maar we gaan zo vaak wandelen dat ik buiten meer vertrouwen heb in haar reacties dan in de bak. Daar wil ze nog wel ineens een hoek of een kat eng gaan vinden en loopt ze ook minder doelbewust.

Gisteren zijn we weer de hei op geweest, ze deed het geweldig en dit keer had ze ook het vertrouwen gekregen in haarzelf om aan een lange lijn te blijven lopen. Eerder ging ze door het gewicht van de leadrope toch snel aan één kant de berm in en een rondje draaien.

Op de terug weg kreeg ik erg koude voetjes en ben ik een heel stuk naar huis gestapt. Zonder zadel, halstertje en oortjes naar voren <3

Het lijkt nu misschien wel als zadelmak geboren maar er is natuurlijk bijna 2 jaar aan intensieve voorbereiding vooraf gegaan :Y) maar mij hoor je niet klagen dat het nu zo goed gaat!


Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:33

Ik vind het een prachtig paard, met een mooie gevoelige uitstraling.
Ze is erg extravert, wat ik zelf een heel groot voordeel vind, want zulke paarden communiceren alles naar je. Het dwingt hun mens wel erg om in het moment te blijven, en te werken met wat je aangeboden krijgt. Dat kan dan wel anders zijn dan je je had voorgenomen. De strijd aangaan met zulke types is toch een kansloze exercitie.
Fouten maken is niet erg, ze is dol op je!

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:56

Wat een bijzonder gaaf paard en speciale band hebben jullie al! Bijna alles gelezen, maar wat hebben jullie de laatste tijd grote stappen gemaakt!

Ik volg dit heel graag mee, mooie inspiratie voor mijn eigen aankomende traject :=

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 10:14

Rubs schreef:
Ik vind het een prachtig paard, met een mooie gevoelige uitstraling.
Ze is erg extravert, wat ik zelf een heel groot voordeel vind, want zulke paarden communiceren alles naar je. Het dwingt hun mens wel erg om in het moment te blijven, en te werken met wat je aangeboden krijgt. Dat kan dan wel anders zijn dan je je had voorgenomen. De strijd aangaan met zulke types is toch een kansloze exercitie.
Fouten maken is niet erg, ze is dol op je!


Wat een lieve woorden :o En je slaat de spijker op zijn kop wat betreft haar communicatie. Ik waardeer en stimuleer het ook hoe lastig dat af en toe ook is. Zaterdag dacht ik lekker even op te stappen met het zadel en wat in de bak te gaan werken. Zodra ze het zadel zag liep ze weg van haar hooi naar het draad, met het hoofd omlaag, neus bij het handvat en oren op half 7. “Ik heb hier geen zin in”. Zadel maar weer terug in de auto gelegd en ze liep weer terug naar haar hooi. Dan maar lekker kriebelen en grondwerk en haar overduidelijke wens accepteren.


NikkivanOlst schreef:
Wat een bijzonder gaaf paard en speciale band hebben jullie al! Bijna alles gelezen, maar wat hebben jullie de laatste tijd grote stappen gemaakt!

Ik volg dit heel graag mee, mooie inspiratie voor mijn eigen aankomende traject :=


Het is een eclectisch en zeer dynamisch proces dus heel leuk als je hier inspiratie uit kan halen :D en veel van het proces heb ik ook niet kunnen vastleggen, maar is wel van belang geweest. Het tijd doorbrengen, vertrouwen kweken. Al het wandelen en grazen en kriebelen.


Afgelopen weken was de opdracht van de instructrice om de emotie uit de galop te halen. Ze vond aanspringen erg moeilijk, lukte nog niet op stemcommando en er kwam een hele draak naar boven, snuivend en briesend. Dus, consequenter zijn in hulpen zodat ze echt op de stemhulp gaat reageren en heel veel aanspringen in galop. Volhouden hoeft niet, het aanspringen onder de knie krijgen was belangrijker. Immers belangrijk als ik er op zit en ze schrikt en weg gallopeerd, ze niet ook nog die emotie er bij krijgt en helemaal niet meer te houden is.

Na enkele keren specifiek hier aan werken ging het perfect en gisteren ben ik achter de billen van een brave tinker aan(hoewel Gul liever voorop loopt) naar buiten gegaan.

Op een mooi galop pad midden in het bos hebben we het eerste galopje onder de man gedaan *\o/* geen bokje niks, wat onzekerheid en onwennigheid maar vooral heeeeel veel plezier toen ze doorhad wat een vrijheid het haar biedt als ik er op zit.

Weeeer een stukje in de zevende hemel met dat paard <3

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 22:21

We zijn vooral veel bezig met takt krijgen op het moment. Ze kan zó onbenullig zijn in haar beengebruik… balkjes vliegen alle kanten op en als ze de paddock uit loopt over de rechtopstaande plank, tikt ze deze ook altijd aan met haar achtervoetjes. Niet dat ze niet probeert deze niet te raken, ze stapt gewoon mis :')

Vanuit het billen targetten hadden we een hele mooie ingang naar zijwaarts en traverse. In de traverse merk ik dat de coördinatie tussen 4 benen én het uitvoeren van wat ik vraag enorm lastig is. Vandaag was de tweede keer oefenen en het ging al zo ontzettend veel beter dan vorige week. Ze is ook erg gemotiveerd en biedt ook vaak haar billen aan als ze alleen al de zweep ziet. Leren steigeren staat dan ook nog eventjes niet op de agenda, tot ze beter hulpen kan discrimineren.

Zijwaarts over een balkje wilde vorige week ook totaal nog niet, vandaag had ze de coördinatie al een stuk beter te pakken tussen haar voor en achterhand.

Helaas heeft ze wat weinig energie, ze heeft nog steeds een dikke lymfe knoop en vandaag ook een opgezwollen wang.. Het is niet alsof ze nergens fut voor heeft, maar aan conditie werken heeft geen zin.


juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 03:10

Super knap! Mooie bak ook met al dat licht!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:35

Wow, wat gaan jullie hard samen.

Buitenritjes, side pass, zo leuk om jullie vorderingen vanaf een afstandje mee te kunnen maken.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 14:55

Bedankt voor jullie reacties <3

Helaas nu even weer wat minder aan de slag. Gul was niet haarzelf en de bult onder haar kaak werd steeds gevoeliger. De DA zou al komen om een echo te maken maar dit weekend is het abces geknapt. Wat het nou telkens is, is niet duidelijk. Waarschijnlijk een neefje van droes maar een biopt nemen had weinig zin. Het is nu schoon en open houden en het laten genezen. En natuurlijk hopen dat het een keer ophoudt met nieuwe abcessen. Het ligt ivm de locatie deze keer in ieder geval niet aan haar tanden.


Zaterdag:

Afbeelding

Gisteren:

Afbeelding


Nu het geknapt is, is ze al een stuk relaxter in ieder geval.