[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 12:28

Dank jullie wel, wat lief :o

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 16:33

Vandaag voor de tweede keer geoefend met inparkeren. Het filmpje is meteen aan de start gemaakt, ze had het eigenlijk meteen wel door maar werd door de voerbeloning af en toe wat te onrustig en pushy.
Na het inparkeren bij het hek in het midden van de paddock geoefend met het krukje. Dat is natuurlijk een stuk lastiger want in al je enthousiasme om je kont allerlei kanten op te zwaaien in alle vrijheid staat zo’n krukje ineens waar je het niet door hebt.

Of mikken is moeilijker dus gewoon rondjes lopen en hopen dat het baasje ergens ‘goedzo’ zegt werd ook als alternatief geboden.

Uiteindelijk zo 3 keer kunnen opstappen, bij een ingeparkeerd en stilstaand paard. <3 *\o/*


Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 20:24

En de allereerste tussen de oortjes <3
Van de bak terug gereden naar de wei. Als mensen geïnteresseerd zijn in de langere video’s met het grondwerk inclusief inparkeer bloopers dan stuur maar een privé bericht :+



En een stukje blooper en opstappen geknipt uit een langere video. Gul vind inparkeren zonder snoepjes niks. Zodra ik m’n beloning buideltje om heb hoef ik bijna niks te doen en draait haar kont met veel enthousiasme aan alle kanten naar mij toe. We hebben een paar meter door de bak gestapt hierna *\o/*

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 15:07

Mopje doet het geweldig <3

Vandaag was ze een beetje over enthousiast met inparkeren, maar toch nog even er op gezeten en wat rond gedraaid en gek gedaan:) Ik kan zo met mijn benen op de kont zitten, het maakt haar niks uit en ze blijft ook gewoon fijn stilstaan

Afbeelding

Afbeelding

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 20:18

En we gaan vrolijk door met stappen maken en posten:p
Vandaag ons eerste echte buitenritje gemaakt! 30 minuten gestapt met een weidegenootje.

Ik had geen krukje dus klom op het hek. Ik hoefde niks te doen of Gul parkeerde al in. Vervolgens had ze alleen geen interesse om weg te lopen bij de wei dus sprong ik er weer af om de eerste paar meter aan de hand weg te lopen. Vervolgens op een hek geklommen wat auto’s uit het bospad houdt, gul begreep meteen wat de bedoeling was en stond prachtig ingeparkeerd en stil. 200 meter verder verschoof de barebackpad teveel dus sprong ik er weer af om aan te singelen. Dit deed ik maar bij een heuveltje afgezet met paaltjes (waar ze eerst bang voor was), zodat ik weer makkelijk op kon stappen.

En ja hoor, ik stap op de paaltjes en Gul parkeert al prachtig in. Wat een paard is het ook <3
Been begint ze een beetje te snappen, verder is balans zoeken het voornaamste.

Verder maak je haar ook niet gek. Voorop lopen? Prima! Door lopen terwijl ons weidegenootje stil staat? Ook best. Vervolgens super chill door blijven lopen terwijl het weidegenootje weer bijdraaft? Check!

Laatst bijgewerkt door Galeobdolon op 10-10-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12161
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:27

Wat een heerlijke post weer.

Ik had al eerder begrepen (volgens mij van bokker Josav) dat AT's echt hun mens uitzoeken en daarmee een zeer goede band krijgen. Jouw posts bewijzen dat keer op keer. Jullie boffen maar met elkaar!

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 21:07

Maflinger_S schreef:
Wat een heerlijke post weer.

Ik had al eerder begrepen (volgens mij van bokker Josav) dat AT's echt hun mens uitzoeken en daarmee een zeer goede band krijgen. Jouw posts bewijzen dat keer op keer. Jullie boffen maar met elkaar!


Iedereen vindt z'n eigen paard natuurlijk geweldig, maar ik vind Gul echt een prachtig bijzonder paard. Zo slim en karaktervol.

Maar ik kan haar ook niks gekort doen in wat ze nodig heeft qua vrijheid en uitdaging. Want dit slimme en meewerkende paard had ik een paar maanden geleden niet. Veranderen van stalling is het beste wat we hebben kunnen doen. Omdat we eerst zo moeilijk op gang kwamen hebben we wel stap voor stap een hele mooie basis opgebouwd waardoor we nu deze stappen kunnen maken.

Dus ja, je krijgt een geweldige band met een Akhal Teke, maar je moet hem wel verdienen.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 02:15

Wat een vooruitgang zeg! Leuk om te lezen!

Sansa
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:09

Galeobdolon schreef:
Ooh wat leuk! Veulen van 2021? Dan heb ik haar ook nog een aai over de bol gegeven toen ik daar kwam kijken:)


Zou best kunnen dat je haar inderdaad hebt gezien. Ze was het enige perlino merrietje daar, geloof ik. Heel schraal kipje ook toen, dus wellicht had je haar niet gezien. :')

Zo leuk om je progressie met Gulgyz te lezen elke keer! Mijn Guli is toch wel een heel ander paard: super nuchter, voor de duvel niet bang en is gek met iedereen die langs komt. (Ze heeft wel een vreselijke hekel aan honden, daar slaat ze ook gerust naar :=)

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 07:47

juniper schreef:
Wat een vooruitgang zeg! Leuk om te lezen!

Ja het gaat ineens als een speer! Straks met de donkere dagen zal het even zoeken worden naar hoe ik nog kan blijven trainen, maar we gaan het zien.


Sansa schreef:
Galeobdolon schreef:
Ooh wat leuk! Veulen van 2021? Dan heb ik haar ook nog een aai over de bol gegeven toen ik daar kwam kijken:)


Zou best kunnen dat je haar inderdaad hebt gezien. Ze was het enige perlino merrietje daar, geloof ik. Heel schraal kipje ook toen, dus wellicht had je haar niet gezien. :')

Zo leuk om je progressie met Gulgyz te lezen elke keer! Mijn Guli is toch wel een heel ander paard: super nuchter, voor de duvel niet bang en is gek met iedereen die langs komt. (Ze heeft wel een vreselijke hekel aan honden, daar slaat ze ook gerust naar :=)


Een schraal kipje van al zo’n schraal ras :Y)
Groeit ze al wat meer bij? En toch blijven ze gewoon ielig. De 3 jarige friesxpre merrie die bij Gul staat is 10 cm kleiner maar als je ze naast elkaar ziet van een afstand denk je dat Gul de kleine 2 jarige is en de andere merrie een flink volwassen paard.

Gul is ook wel heel dapper maar stress kan haar om de oren slaan. Verder maalt ze niks om een mountainbiker die rakelings langs haar heen gaan in een echoënde fiets tunnel onder de snelweg. Of honden, onze Mechelaar is af en toe zo dom om achter haar hielen te gaan drijven omdat ze ‘de achterste’ is. Niet nippen maar wel rakelings langs haar achterbenen heen en weer lopen :') Als ze in haar stress schiet dan is alles eng. Ook een kruiwagen die er altijd al staat. Oh, of katten die eten krijgen :+

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 20:42

Behalve de rotstraal, mok en toch nog wel lage weerstand doet de het geweldig. Ze heeft rust in dr hoofd en lijf. Ik kon zelfs gewoon de deken bij haar op doen toen we klaar waren. Hopelijk werkt de 0 grams regendeken goed voor haar nu het koud en nat wordt. :brr:

Vanmiddag hebben we even gewandeld en wat inparkeren geoefend. Ik vind het zo bijzonder hoe deze draaitante die geen seconde stil kon staan, nu zo relaxed is onder het opstappen <3


Ik had haar van voren wat langer omdat ik met mijn eigen evenwicht liep te klungelen. Dus ze ging zonder de begrenzing doorzoeken wat ik van haar vroeg :+ Ik vroeg een rug en kreeg een kont, volgende keer maar gewoon een bokkensprong :D

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 20:36

We komen weer langzaam uit een dipje. Gul had nergens zin in en had geen energie.

Ze had een lymfeknoop zo groot als een tennisbal en stond te pompen als ze twee pasjes galop had gezet aan de longe.
Ik was al onderweg om naar haar voeding te kijken en verder was er niets aan haar te zien dus we hebben het maar even aangekeken.


Afbeelding

Gisteren ben ik met vrijheidsdressuur begonnen met haar in de hoop dat ze weer wat plezier krijgt in het samenwerken. Een goede graadmeter is of ze naar me toe komt in de wei, of dat ze liever bij haar vriendjes blijft. Afgelopen tijd moest ik haar halen en zelfs overtuigen om mee te gaan om alleen maar te eten.

Toen ze het zweepje zag ging ze vooral mij achterna met haar kont omdat het enigste wat we er mee gedaan hebben inparkeren is :+
Een prachtig begin van de travers wordt dat:p

Vandaag weer aan de longe gelopen en het ging weer als voor het dipje. Geen zware ademhaling meer na een paar pasjes galop en ze had weer looplust *\o/*



Afbeelding

We zijn nu aan het overstappen op ander voer en balancer maar hopelijk blijft het verder stabiel!

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 17:53

En een mega stap vandaag weer:) Ik kon een zadel van iemand lenen en wilde deze graag even proberen. Na het longeren met zadel en al, wat ze ook geweldig deed, opstappen en wegrijden!

Een paar weken geleden heb ik er voor het eerst opgezeten in de bak en Gul aangemoedigd om een paar stappen te zetten. Dit vond ze echter nog moeilijk waardoor het bij zitten en een paar kleine stapjes bleef.

En vandaag was het opstappen en wegrijden! Ze was enorm voorwaarts en was goed aan het zoeken naar hoe ze op haar eigen benen kon staan. Ik heb geen been gegeven en qua sturen alleen lichtjes bijgestuurd. Ze was lekker aan het stappen en ik ben vooral gewoon mee gegaan.

Na 10 minuutjes was het wel weer welletjes en zijn we terug naar de wei gestapt <3

Het inparkeren was weer even lastig bij het krukje, maar bij het hek snapte ze ineens prima wat te doen. Bij het krukje kreeg ik alleen maar een Spaanse pas :+

Het is leuk om te zien hoe haar leerproces gaat rond discriminatie van hulpen.





Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:45

Super! Zo gaat het dan toch nog snel :)

Taucha

Berichten: 1171
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:47

Haha grappig! Bij het eerste filmpje stap je op en dacht ik heel even dat ze naar het krukje zou lopen om daar weer stil te gaan staan, zo van; “prima baas, ben jij met droge voeten aan de overkant, nu afstappen graag.”

Ziet er nog even ‘zoekende’ uit, maar wel vrij rustig. Ben wel benieuwd hoe je haar uiteindelijk naar hek of kruk gedirigeerd hebt zonder echte hulpen, om af te stappen.

Ik heb een tijdje een teke mogen rijden die echt heel veel op stem deed.
Misschien kun je met die slimme dame wel naar een stemhulp trainen. Dan hoef je alleen dat bepaalde woord te zeggen bv paprika of noem maar iets wat je absoluut niet tussen de paarden tegen zult komen en voila, ze gaat naar kruk en laat je afstappen.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 19:41

Dartel schreef:
Super! Zo gaat het dan toch nog snel :)


Ja we maken enorme stappen! Daarom ook belangrijk om rustig aan te blijven doen. Als we deze winter iedere week 1x 10 minuutjes rijden, naast het grondwerk en wandelen, vind ik dat al meer dan genoeg. Als we dan bereiken dat ze in alle zekerheid een rondje hoefslag en wat stuur en stop werk kunnen doen dan is het super.


Taucha schreef:
Haha grappig! Bij het eerste filmpje stap je op en dacht ik heel even dat ze naar het krukje zou lopen om daar weer stil te gaan staan, zo van; “prima baas, ben jij met droge voeten aan de overkant, nu afstappen graag.”

Ziet er nog even ‘zoekende’ uit, maar wel vrij rustig. Ben wel benieuwd hoe je haar uiteindelijk naar hek of kruk gedirigeerd hebt zonder echte hulpen, om af te stappen.

Ik heb een tijdje een teke mogen rijden die echt heel veel op stem deed.
Misschien kun je met die slimme dame wel naar een stemhulp trainen. Dan hoef je alleen dat bepaalde woord te zeggen bv paprika of noem maar iets wat je absoluut niet tussen de paarden tegen zult komen en voila, ze gaat naar kruk en laat je afstappen.


Goede tip dat stemcommando! De rest gaat daar namelijk wel heel goed op. Ik steek nu mijn hand (met of zonder zweepje) omhoog als gebaar maar als dit met stem kan dan is dat natuurlijk alleen maar beter.

We zijn terug gestapt naar de wei waar ik er af ben gesprongen. Ik ben expres telkens met veel geklepper van mijn jas en vliegende benen aan het afstappen maar ze lijkt er niet van onder de indruk, ik wilde inderdaad dus ook gaan werken aan inparkeren bij het afstappen.

We hebben veel target training gedaan in de bak met onder andere het krukje, zodat ze daar ook een rust moment vind en ze geduldig stil blijft staan. Het valt me nog alles mee dat ze er niet weer geparkeerd heeft en naar achter keek zo van “uw eindstation!”

Ik ben helemaal blij met die rust in combinatie met voorwaartsheid, dat geeft mij de mogelijkheid haar van voren los te laten zonder dat ze er vandoor vliegt. dat zoekende is vast weg voordat ik er erg in heb, ze groeien zo snel op <3

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 03:11

Wow! Je durft wel hoor, los in zo'n grote bak! Ik heb duidelijk minder lef :P

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 20:53

juniper schreef:
Wow! Je durft wel hoor, los in zo'n grote bak! Ik heb duidelijk minder lef :P


Ik had een longeercirkel ook erg prettig gevonden, maar helaas :Y) Dan had ik helemaal het vertrouwen gehad om haar van voor lekker los te laten. Zo los in de bak is dat wat spannender.

Verder vertrouw ik haar wel en is de voorbereiding zo intensief geweest dat de spanning heel erg meevalt. En ken ik haar zo goed dat als ik meer spanning merk, ik gewoon stop en haar eerst help van de spanning af te komen.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 21:35

We doen namelijk vooral veel van dit; spielerei in het bos. Ik probeerde haar vandaag voorop het bruggetje op te sturen (waarvan dit de 4e keer is dat we er overheen gingen, van weigeren, naar twijfelen) maar dat was teveel gevraagd nog :Y)

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:46

Dit topic aangeklikt vanwege het ras. Dit zijn toch die goudkleurige paarden? Waarschijnlijk domste vraag ooit, maar hoe kun je dan een niet gouden valk hebben? :o?

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 22:02

Palmera schreef:
Dit topic aangeklikt vanwege het ras. Dit zijn toch die goudkleurige paarden? Waarschijnlijk domste vraag ooit, maar hoe kun je dan een niet gouden valk hebben? :o?


Ze hebben niet allemaal de overduidelijke gouden glans. Toch schittert Gul in het zonlicht duidelijk harder dan haar weidegenootjes.

Zonder zonlicht is ze gewoon een lichte valk in haar winter fluff.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:47

Mooi hoor!

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:09

Galeobdolon schreef:
Palmera schreef:
Dit topic aangeklikt vanwege het ras. Dit zijn toch die goudkleurige paarden? Waarschijnlijk domste vraag ooit, maar hoe kun je dan een niet gouden valk hebben? :o?


Ze hebben niet allemaal de overduidelijke gouden glans. Toch schittert Gul in het zonlicht duidelijk harder dan haar weidegenootjes.

Zonder zonlicht is ze gewoon een lichte valk in haar winter fluff.


[ [url=m/ivXCYS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vec32p.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/afbPfR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, oké, dank voor de info, ik dacht echt dat het standaard glimbommen waren ofzo.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 09:04

Even een cross post O:)
Wij hebben zaterdag onze eerste échte buiten rit gemaakt. We hadden al een keer een beetje achter een ander paard aan gehobbeld en een rondje om de weilanden gemaakt, maar nu waren we heus aan het rijden:) mijn vriend was mee met de hond en eigenlijk hobbelde ze vooral nog heel braaf achter mijn vriend aan, maar ze deed het fantastisch <3

Zelfs toen een asociale auto bestuurder met een rotgang op een smalle weg achterop kwam rijden. Gul draaide om en bleef rustig midden op de weg staan :+

Met de zadelpasser is het ook gelukt, ze was weer een ander paard. Dus ook een fijn zadel kunnen aanschaffen!

Ze begint nu het concept ‘been’ een beetje te begrijpen:)


Afbeelding

Afbeelding

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:34

*\o/* gefeliciteerd met je eerste echte buitenrit!