Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 20:20

Hoi,

Samen met mijn vader heb ik een eigen paard. We moeten elke dag naar stal voor de verzorging. Natuurlijk ideaal om het dan samen te doen! Het is dus echt ons paard. Kosten en taken verdeeld, al 8 jaar. Alleen mijn probleem zo nu en dan is het schuldig voelen naar paardlief dat ik maar tussen de 3/4 keer per week ga. Dan vooral als er 2 dagen tussen zitten ipv om de dag. Daarbij, ik ga dan niet omdat ik niet kan. Ik ga niet omdat we het verdelen en m'n vader ook tijd met haar heeft. Op die manier heb ik tijd voor andere dingen/hobby's/sporten naast mijn fulltime job. Of bijvoorbeeld huishouding, lange werkdag. Maar ook omdat m'n vader (het als goed is) leuk vindt. Dat is natuurlijk hartstikke goed geregeld via deze constructie. Maar toch, zoals deze week loopt het anders door overleg in de avond op het werk en dan hoor ik z'n stemmetje dat zegt: waarom ga je zo 'weinig' heen? Het voelt soms een beetje 'slecht' om 3/4 keer per week te gaan terwijl ik geen andere verplichtingen heb. Vooral als anderen dan ook nog vragen: moet je vanavond nog naar je paard?

Vandaag had ik dat ook. Het is prachtig weer, tegen half 6 thuis van het werk. Het is mijn vaders dag, dus ik heb eigenlijk tijd om iets anders zoals sport te doen. Ik app naar mijn vader of hij zin heeft om met paardlief een wandeling te maken. Gisteren ben ik ook niet geweest. M'n vader bericht terug dat hij liever gaat longeren en de verzorging doen ivm niet helemaal lekker zijn. Ik vraag nog of ik dan heen moet. Maar hij gaf aan dat hij zo heen ging. Oké, prima. En toch denk ik dan gelijk zal ik een wandeling langs stal maken, zal ik toch heen gaan om paardlief te zien?Zal ik dan toch heen gaan om m'n vader te ontlasten?

Dit wil ik echt veranderen. Ten eerste dat paard heeft het ook fantastisch met mijn vader en het is ook zijn paard. Mijn vader is een volwassen man en kan prima zelf paard verzorgen of aangeven dat het niet lukt. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, ik wil genieten van de dingen die ik doe en niet heen moeten omdat ik het vermenselijk. Morgen heb ik bijv alle tijd voor haar. Vanavond zou ik dan enkel gaan om het gevoel. Daarbij is het natuurlijk niet zwart-wit, ik wil bijvoorbeeld een getraind lichaam voor een ander doel. Maar als ik daar tijd in steek betekent het niet dat ik mijn paard minder leuk vindt. Dan doen we de volgende dag wel wat leuks. En wij hebben er voor gekozen om het samen te doen, dus ik kan ook niet maken om paardlief 6/7 dagen in de week op te eisen. Dus het spreekt allemaal voor zich. Maar toch is het gevoelsmatig soms lastig om paard niet op nummer 1 te hebben. Ik wil gewoon zin hebben in de wandeling die ik morgen ga maken met paard ipv mij nu schuldig voelen dat ik andere dingen doe. Gewoon omdenken. :+

Ook als het helemaal niet mijn dag is en ik eigenlijk andere plannen heb dan wil ik eerst weten of het goed komt en het geregeld is met paard. En zo niet, dan cancel ik mijn plannen. Terwijl m'n vader dan verantwoordelijk is. (bij vragen of ik iets kan betekenen is anders natuurlijk)

Wie herkent dit ook bij deze constructie? Dus bewust parttime naar je paard gaan ipv elke dag.

prugelpiet

Berichten: 12616
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:28

Ik kan een week op vakantie gaan en me nog niet schuldig voelen of mn paard missen. :') Ik ben regelmatig met het werk 2 weken internationaal op concours, en dan heb ik na 2 weken echt wel weer zin om heen te gaan, maar missen of schuldig voelen doe ik niet. Ook voel ik me absoluut niet schuldig als ik maar 4x in de week ga, en dan heb ik geen vader die samen met mij mn paard doet. De stal word dan gemest en mijn paard gaat lekker de hele dag naar buiten.

Je paard komt niks tekort en die mist je écht niet als je er niet bent. Zeker niet als die verder buiten komt en eten krijgt. Lekker genieten van het feit dat je niet elke dag heen hoeft en die vrijheid hebt voor wat anders. En dat je je hobby kan delen met je vader. Dat lijkt me echt heel leuk :D

Bloesem21
Berichten: 118
Geregistreerd: 09-03-22

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:52

Maar waar voel je je dan schuldig over?
Doet je vader de verzorging of training anders dan jij zou doen? Minder goed voor je gevoel misschien?

Misschien dit even met je pa bespreken?

Ik heb mijn paarden ook parttime, maar we hebben wel afgesproken dat ik (of de ander) gewoon naar stal komen als we daar zin in hebben (dus ook op de niet-mijn dagen). Komt het paard er extra uit of we kletsen ff bij. Sowieso gezellig

Maflinger_S
Berichten: 12190
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:06

Daar ben je weer met een topic.

Loslaten ... je vader doet het prima en wat ik tot nu toe gelezen heb over jullie gezamenlijk eigenaarschap van jullie paard loopt het goed en kunnen jullie redelijk met elkaar overleggen over wie wanneer wat doet. Geniet van je vrijheid om te wandelen en andere dingen te doen die je leuk vindt op je "vrije dag". En als je toch de behoefte voelt om even bij jullie paard langs te gaan, wat let je?

Ik ben recentelijk een week op vakantie geweest terwijl mijn echtgenoot en mijn instructeur/trainer voor mijn paard hebben gezorgd. Dat doen ze prima en ik kan ze daarin volledig vertrouwen. Ze kunnen goed samen opschieten en goed voor mijn paard zorgen dus ik kan rustig op vakantie. Heerlijk! En als er iets is, weten ze me te vinden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:06

Loopt het inmiddels al vlotter met binnen en buitenzetten diensten op stal?

Verder: als ik het mag zeggen: als ik je topics zie, zou ik aan de slag gaan met je overdenken en schuldgevoel (zo komt het op mij over, vergeef me als ik fout ben). De wereld kan ook zonder jou en dat bedoel ik alleen maar positief. Er is niets mis met jezelf regelmatig op 1 zetten en je niet druk te maken over andere zaken, zeker niet als ze gewoon goed geregeld zijn.
Draai het eens om: stel eens dat je echt elke dag heen zou moeten? Zou je dat leuker vinden?
Bovendien: waarom voel je je schuldig? Je paard heeft twee vaste mensen dus veel aandacht en beweging. En jij kan nog lekker andere dingen doen naast het paard. En je papa heeft er ook geniet van en jullie kunnen de kosten delen. Zolang je dan qua aanpak overeen komt is het voor iedereen win-win-win :)

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:11

Scheelt misschien ook hoe het leven van je paard er uit ziet als zijn mensen er niet zijn. Dus staat hij veel op stal, alleen in een paddock, of loopt hij op een pp met vrienden, of een combi hier van?

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:14

ik zou het heerlijk vinden als ik 2 keer in de week niet heen hoef. Ik deel mijn pony met onze dochter en ik ben er elke dag. Mijn dochter wilt nog niet alleen, is groot genoeg maar vind het prettig als ik er nog bij ben. Ik sla soms een keer over in de week als ik echt te moe ben na een drukke werkdag maar mijn paard komt elke dag minimaal 14 uur buiten en soms kijkt hij me juist wel eens aan van, heb je der weer :D . Als je je vader vertrouwd probeer dan om te denken... heerlijk dat ze vandaag alle aandacht krijgt van me vader.. morgen ben ik er weer en nu ga ik lekker dit of dat doen..

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:23

Ik ga ook parttime en voel me daar eigenlijk absoluut niet schuldig over. Zie ook niet in waarom, paard komt met de ander ook niks te kort. Paard staat op nummer 1, ook als ik niet kom.

Soms denk ik juist dat het nog fijner is, want voordat ik parttime ging was het soms ook een moetje. Ik moest gaan, ook op dagen dat het misschien niet uitkwam of ik me niet goed voelde, want er kwam niemand anders. (En dat was alsnog alleen een gevoel want paard kwam buiten en kreeg eten) Nu voelt dat nooit meer zo want er is altijd nog iemand die net zo'n band heeft met paard.

En soms rijd ik op de dag van de ander wel langs voor een knuffel of iets praktisch als deken wisselen, maar als dat niet zo uit komt ook goed.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:40

Paar vraagjes.

Nature93 schreef:
Vooral als anderen dan ook nog vragen: moet je vanavond nog naar je paard?


Maakt het uit wat anderen denken?

Ben je een piekeraar en/of control freak? Geniet je wel van je vrije tijd of 'moet' je iets nuttigs doen?

Ik kan je namelijk één ding zeggen; je paard maakt het geen biet uit, dus waarom jou wel? :D

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 09:16

Ik zal later even reageren. Gisteren niet meer aan toegekomen! Alvast bedankt voor de reacties. :)

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:27

Ik heb mijn paarden aan huis en zorg alleen voor ze. Ik heb ze dus nooit een dagje niet. Het komt regelmatig voor dat ik na de dagelijkse verzorging geen tijd besteed aan iets van training o.i.d. Maar aangezien de basis op orde is, (genoeg eten, gezelschap, vrije beweging, alles schoon en de aandacht en verzorging van mij) voel ik me daar nooit schuldig over.

Zo te lezen is jullie verdeling goed, en als jij er niet bent dan is je vader er. Het paard komt dus niets te kort als jij er niet bent. Dus niets om je schuldig over te voelen toch? Mocht je het leuk vinden om wel je paard alle dagen te zien dan valt daar vast wel iets te regelen met je vader, toch? Je kan alsnog gaan om te wandelen als hij al is geweest of zie ik dat verkeerd?

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:49

Inderdaad hoe staat hij overdag.In de wei of pp.Dan vermaakt hij zich prima en is het toch ook goed.Kan je wel een keer overslaan.Hij heeft zijn natje en droogje gehad.

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:59

Het is ook het paard van je vader, dus de dagen dat jij er niet bij bent mag hij zelf beslissen wat ie er mee doet.
Je paard wordt er echt niet gelukkiger van als hij eerst wordt gelongeerd en vervolgens ook nog met jou mee moet gaan wandelen :=

Probeer het los te laten en vraag aan je vader dat als hij onverhoopt toch een dagje niet kan dat hij jou dan informeert.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 22:15

Bloesem21 schreef:
Maar waar voel je je dan schuldig over?
Doet je vader de verzorging of training anders dan jij zou doen? Minder goed voor je gevoel misschien?

Misschien dit even met je pa bespreken?

Ik heb mijn paarden ook parttime, maar we hebben wel afgesproken dat ik (of de ander) gewoon naar stal komen als we daar zin in hebben (dus ook op de niet-mijn dagen). Komt het paard er extra uit of we kletsen ff bij. Sowieso gezellig


Ja, waar voel ik mij dan schuldig over. Nu het een dag later is, ik een heerlijke wandeling met paardlief heb gemaakt kan ik het beter relativeren. Maar op sommige momenten voelt het alsof ik haar te kort doe door 2 dagen niet te gaan. Alsof ik ongeïnteresseerd ben, m'n vader het maar laat doen.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 22:18

Shae schreef:
Paar vraagjes.

Nature93 schreef:
Vooral als anderen dan ook nog vragen: moet je vanavond nog naar je paard?


Maakt het uit wat anderen denken?

Ben je een piekeraar en/of control freak? Geniet je wel van je vrije tijd of 'moet' je iets nuttigs doen?

Ik kan je namelijk één ding zeggen; je paard maakt het geen biet uit, dus waarom jou wel? :D


Ik ben inderdaad wel iemand die alles over denkt zeg maar. Ik pieker best veel. Ik kan nu al stressen dat de weekend plannen nog niet bekend zijn. Ik doe idd wel altijd iets. Ik heb niet snel een avond dat ik helemaal niets doe.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 22:22

edith2 schreef:
Scheelt misschien ook hoe het leven van je paard er uit ziet als zijn mensen er niet zijn. Dus staat hij veel op stal, alleen in een paddock, of loopt hij op een pp met vrienden, of een combi hier van?


Wij doen bijna alles zelf. Buiten/binnen zetten, voer klaar maken en klaar zetten. Paard staat met een ander vriendje op de wei of paddock. Dus als de mensen om het paard niet gaan word paard niet zo blij. :+

Goof

Berichten: 29106
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:47

Ik denk dat je vader gisteren heel subtiel heeft proberen te zeggen:"Bemoei je niet met mijn dagen".
Je hebt zelf voor deze constructie gekozen, laat die man en zijn paard met rust op zijn dagen.

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:23

In zekere zin begrijp ik je schuldgevoel wel, heb het zelf ook ik ga 4 keer in de week naar paardlief toe, voor de rest staat ze gemiddeld 12+ uur buiten met een maatje. Ik denk dan altijd dat ik haar te kort doe, dat ze mij niet genoeg ziet.
Maar denk dat dit weg komt bij mijn vorige stal eigenaar die iedereen die niet 7 dagen in de week er voor zijn paard was altijd lui noemde, dan zorgde je niet genoeg voor je paard.
Ben op die stal geweest voor 10 jaar vanaf kinds af aan en dan hakt dat stemmetje er nog steeds in. Terwijl ik ergens wel vind dat ik goed ben voor mijn paard, ze komt niks te kort, haal speciaal voeding, de betere dekens, hoefsmid iedere 5 weken en had laatst de dierenarts er nog bij voor een verkoudheid :o

Denk ik dat mijn paard er last van heeft als ik er minder ben, nee, zal ze me echt missen. Misschien wel. De enige keer dat ik twee weken weg moest stond ze na een week wel echt depri in de wei volgens stal eigenaar. Maar twee dagen overslaan vind ik denk ik moeilijker dan mijn paard.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:58

Maar jij laat jouw paard niet aan zijn lot over. Jouw vader, de andere eigenaar van jullie paard, is die dagen bij jullie paard. Wat maakt het dat je denkt dat hij niet voldoende is voor jullie paard? Als het gaat om aandacht/beweging/training van de eigenaar dan is dat toch ook gedaan op de dagen van je vader? Misschien moet je hun ook gewoon tijd met elkaar gunnen.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 00:14

Alweer een topic?
En dat bedoel ik niet rot, maar je hebt onlangs hier een behoorlijk topic over gehad. Blijkbaar zit het je écht dwars en dat vind ik wel veelzeggend.

Ik zou het probleem los proberen van je paard. Ik geloof namelijk niet dat het daar zit. Je vader zorgt gewoon voor je paard op de dagen dat je er niet bent, dus een schuldgevoel is totaal niet realistisch.

Ik vraag mij af of je
A) wel een paard wilt hebben? Ik meende in het andere topic ook zoiets te bespeuren..al kan ik er volledig naast zitten. In dat geval kun je dit vergeten.
B) als dit echt het probleem is zoals je beschrijft moet je vaker tegen dingen aan lopen in je leven, dat is namelijk geen dagelijkse denkwijze. Dan zou ik toch eens met iemand gaan praten waar dit vandaan komt.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 03:49

Ik ga na de zomer wel eens een paar weken niet. De paarden hebben elkaar, de boer voert en geeft water. En ik wil na de zomer gewoon even rust. Geen zin om te rijden en ben allergisch dus poetsen kan sws al niet.
Maar mijn paarden hebben hun eigen leven en ze vinden het leuk als ik er ben (vooral als ik eten mee heb :D , en je merkt na een paar weken “vakantie” ook heus dat ze een rondje rijden echt wel leuk vinden), maar missen... nee ik denk niet dat ze me missen.
Als je paard (deels) op stal staat vind ik het trouwens wel wat anders. Ik moet hier alleen wel bij zeggen dat, ook al komt die eigenaar elke dag, vervangt dit niet de vrijheid om te kunnen bewegen wanneer het paard dat wil

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 08:12

Ik herken het gevoel wel hoor als ik een dag niet ga dan ben ik onrustig alsof ik iets vergeten ben te doen.En ik hou van het paard dus wil m graag even zien.De dag erna ga ik bijna in galop zijn kant op om “”het goed te maken “ met extra veel aandacht.Hij staat ook zichtbaar te wachten in de paddock of ik er aan kom trouwens dus ik denk dat hij mij ook verwacht.Maar ongelukkig zal hij niet zijn zonder mijn komst hoor .Ik vind je gevoel niet zo vreemd ik denk dat dat liefde heet en/of verantwoordelijk heids gevoel.Maar gun je vader ook zijn ruimte zou ik zeggen hij wil ook even ontspannen met het paard alleen lijkt me.

linoleum

Berichten: 6504
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Gevoelsmatig schuldig voelen naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 08:27

Is het schuldig voelen naar je paard of schuldig voelen omdat je ergens niet 100% voor gaat?

Dit topic gaat over je paard. Maar ook over je wandelen heb ik je volgens mij wel eens gezien dat je van jezelf heel veel moet en of het wel genoeg is.

Je begint met wandelen als hobby, maar stelt jezelf wel gelijk een heel ambitieus doel om de Santiago de Compostela te lopen. En daar is niks mis mee! Maar het is wel zonde als de ambitie ten koste gaat van het plezier en de ongedwongenheid die (naar mijn mening) bij een hobby hoort.

Je kan er voor kiezen om er 100% voor te gaan, dan zal je dus met je vader moeten overleggen en nieuwe afspraken maken. En dan zal je er ook andere activiteiten voor moeten laten.
Je kan ook ervoor kiezen om te werken aan je schuldgevoel. Ik ben niet deskundig op dat gebied en weet niet hoe je dat het beste kan aanpakken, maar misschien is een gesprek met een (sport)psycholoog daarbij wel een mooi gevoel. Want dat wij je vertellen dat je paard echt wel even zonder je kan gaat het niet oplossen. Dat weet je zelf ook als je realistisch nadenkt, maar lost je schuldgevoel nog niet op.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 08:54

Nature93 schreef:
Ik ben inderdaad wel iemand die alles over denkt zeg maar. Ik pieker best veel. Ik kan nu al stressen dat de weekend plannen nog niet bekend zijn. Ik doe idd wel altijd iets. Ik heb niet snel een avond dat ik helemaal niets doe.


Waarom doe je altijd wel iets? Wat gebeurt er tussen je oren als je niets doet?

Kan/mag je wel genieten?

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:14

Nature93 schreef:
edith2 schreef:
Scheelt misschien ook hoe het leven van je paard er uit ziet als zijn mensen er niet zijn. Dus staat hij veel op stal, alleen in een paddock, of loopt hij op een pp met vrienden, of een combi hier van?


Wij doen bijna alles zelf. Buiten/binnen zetten, voer klaar maken en klaar zetten. Paard staat met een ander vriendje op de wei of paddock. Dus als de mensen om het paard niet gaan word paard niet zo blij. :+


Ik bedoel het niet rot, maar je paard heeft jou niet nodig en zal jou niet missen als je niet komt.
Als jou paard buiten staat met een ander paard en te eten en drinken heeft, zijn de basisbehoeftes vervuld.

Een paard heeft het niet nodig om geborsteld of bereden te worden en een wandeling met een mens heeft ook geen enkele waarde voor een paard.
Dit is vooral leuk voor de mensen en een paard accepteert dit. Waarmee ik niet zeg dat hij/zij jouw gezelschap niet leuk vind, maar de activiteiten die wij met paarden doen, is niet iets waar een paard niet zonder kan, integendeel.

Als ik je berichten zo lees, denk ik dat je meer baat hebt bij werken aan het los laten en het piekeren.
Je paard lijkt me echt niet iets waar je je schuldig over hoeft te voelen!

Maar als je nu eens net zo zorgzaam en bezorgd om jezelf zou zijn dat je dat naar je paard bent, wat zou je dan doen?