Een dráák van een paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

CoonArt

Een dráák van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-22 20:57

Heb jij weleens een paard meegemaakt of gekend (of eigenaar was?) die zo onhandelbaar was, dat je dacht... morgen ga jij naar de worstenfabriek... -:(- (of dat je iemand kent met deze situatie?)

“Tell a gelding, ask a mare, and discuss with a stallion. Pray if it’s a pony.”

Avalanche

Re: Een dráák van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:10

Nee hoor. Wel heel gefrustreerde paarden die schreeuwden om begrip. Vooral heel sensibele paarden waarvan de eigenaar geen geduld had, en die een uitgesproken persoonlijkheid hadden.

Maar ik ben nog geen paard tegengekomen dat ik niet kon handelen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:11

Geen enkel paard zou mij boos genoeg maken om hem voor zijn gedrag te laten af maken. Alleen als het paard in kwestie verkocht moet worden en dat te gevaarlijk is voor zowel paard als een nieuwe eigenaar. Dan zou het in sommige gevallen eerlijker voor het paard om hem/haar in te laten slapen.

Vaak komt dit soort gedrag echter voor uit pijn, of is het met de goede training wel weg te trainen. Zelf heb ik ook nooit iemand ontmoet die een paard voor slecht gedrag wou afmaken.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:16

Ik dreig wel eens met salami transport naar Italië. Maar ik meen het nooit echt. Als ik het echt begin te voelen stap ik af, tel ik tot 10, en dan ga ik wat leuks doen.
Meestal ligt het aan m'n eigen humeur en niet zo zeer aan het paard.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:17

Ik herken je gevoel en op het moment tijdens de training ben ik dan altijd even gefrustreerd dat het niet lukt. Daarna ga ik nadenken, snappen ze het niet en doe ik iets fout? En als ik daar niet op kan antwoorden ga ik toch even nadenken of ze ergens pijn hebben? Want 9/10 is dat toch het geval. Een paard gaat niet (altijd) zomaar er van door rennen, bokken, steigeren noem maar op...

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:18

Ik dreig nog wel eens met Stegeman, maar meen het nooit. Mijn draakje heeft altijd wel een goede reden voor zijn knorrigheid.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:19

Niet de worstenfabriek, wel in de lasagne :Y)

Afbeelding

:')

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:22

Af en toe twijfel ik om een enkeltje te boeken voor mijn jonge hafje :+ Als hij weer zijn knopen heeft los getrokken, dekens staat te mollen en mijn borstels door heel de stal heen gooit moet ik wel eens zuchten. Maar stiekem ook wel erg grappig.

Nee echt boos maken ze me gelukkig niet. Het heeft inderdaad meestal een reden ik en probeer mijn vraagstelling dan maar wat aan te passen of een andere/makkelijkere vraag te stellen zodat we het toch goed kunnen afsluiten. :)

Edessa - KWPN - 2009 - M1+5 | Sjef - Haflinger - 2019
@equisuus

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:23

Euridicey schreef:
Ik herken je gevoel en op het moment tijdens de training ben ik dan altijd even gefrustreerd dat het niet lukt. Daarna ga ik nadenken, snappen ze het niet en doe ik iets fout? En als ik daar niet op kan antwoorden ga ik toch even nadenken of ze ergens pijn hebben? Want 9/10 is dat toch het geval. Een paard gaat niet (altijd) zomaar er van door rennen, bokken, steigeren noem maar op...

Nah, 9/10 keer is het de ruiter :)

en het is een beetje jammer dat we daar de oorzaak nog steeds niet zoeken.

Dat paarden ons niet voor de gek houden is langzamerhand wel doorgedrongen, maar het probleem bij zichzelf zoeken hebben nog steeds heel veel mensen moeite mee.
Ook de meeste blessures zijn gewoon echt te voorkomen.

Je zadel regelmatig laten nakijken, zorgen voor een passend hoofdstel en rijden in een niet al te zware baan doet al heel veel. Verder voermanagement, voldoende buiten en voldoende sociaal contact helpen ook zorgen dat je paard niet gefrustreerd raakt.
Op tijd naar de tandarts, preventief laten masseren, zodat je spierproblemen opmerkt voor ze echt grote problemen worden en goede les, en dan ben je echt al een heel eind.

They tried to bury me.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:40

Avalanche schreef:
Nah, 9/10 keer is het de ruiter :)

Dat ook ja! Ik keek vanuit grondwerk, maar onder het zadel geef ik ook altijd eerst mezelf/de ruiter de schuld :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:44

Grondwerk ook hoor.
Ik geef les, maar je wil ze niet de kost geven die op een nogal banketstaaf moment belonen en dan het raar vinden dat dat paard dat gedrag blijft vertonen.

Dat hebben ze dat paard zelf geleerd.......

Of inconsequent zijn. Gevolg: gefrustreerd baasje want paard luistert niet, gefrustreerd paard want paard krijgt op de kop voor wat ze net gevraagd wordt, allebei een kort lontje, en vervolgens is paard een draak. Schiet mij maar lek :+

They tried to bury me.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:49

Nee hoor, absoluut niet zelfs, niet tijdens trainingen in ieder geval. Als de paarden dingen voor de 10e keer slopen(dekens, voerbakken, paaltjes, etc), ja, dan kan ik wel eens geïrriteerd raken, maar dat hoort natuurlijk bij dieren hebben. Echt geirriteerd is het ook niet, adem halen en weer door. Tijdens trainingen, grondwerk of erop, nee, nooit(meer). Avalanche vind ik het prachtig uitleggen en dat is ook precies mijn mening.(feit).

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:50

CoonArt schreef:
Heb jij weleens een paard meegemaakt of gekend (of eigenaar was?) die zo onhandelbaar was, dat je dacht... morgen ga jij naar de worstenfabriek... -:(- (of dat je iemand kent met deze situatie?)

Niet vaak eigenlijk! En toen het wel een keer voorkwam bij een manegepaard, zag ik op Bokt iemand die dat als lievelingspaard had. Dus ook dat paard had goede kanten. Ook als ik het even niet zie, is er vast iemand anders die dat wel ziet. (En meestal zie ik het gelukkig wel.)

Ik vind het vooral vervelend als een paard echt rot tegen een ander paard doet.

Impatience is just denying reality

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:58

Ik heb maar 1 paard gekend (niet van mij) waarbij ik regelmatig voor mijn leven vreesde door bijv. domweg door zijn wei te lopen als hij zich blijkbaar net stond te vervelen. Die kwam je op zijn dooie akkertje in een hoek zetten met het idee om er een einde aan te maken. Ik heb echt een keer achter een boom gestaan en niet geweten hoe ik veilig naar het hek ging komen.
Meerdere grotere trainers in verschillende disciplines dachten er wel wat mee te kunnen, zelfs de bereden politie kwam bibberend terug met hem :=
Hij sloopte ook andere dieren als hij de kans kreeg en als er een ander paard op zijn wei stond bleef hij dit paard rondjagen zonder zelf ook maar 1x tempo te versnellen.
Je kon hem ook niet in je 1tje longeren, dan kwam hij doodkalm maar wel op 2 achterbenen en open mond op je af gewandeld. Als je met z‘n 2en was deed hij braaf mee. Hij wist precies waar zijn kracht zat.
Tegelijk heb ik er ook wel om gelachen vaak, hij was zo ontzettend berekenend. Op een dag was iemand in de tuin daar wat met een golfbal aan het slaan die de wei in rolde. Paard liep er accuut heen (op z‘n dooie akkertje als altijd) en nam de bal in zijn mond.
Die kerel probeerde de bal terug te krijgen maar bij iedere poging had hij een pitbull tegenover zich. Zodra hij opgaf liet het paard de bal weer liggen en ging weer wat anders doen :')
Onder het zadel deed hij het anderzijds zo verkeerd nog niet zolang hij er zin in had. Manegewerk met niets eissende ruiters bleek wel bij hem te passen uiteindelijk, maar alleen specifiek ervaren personeel mocht hem zadelen.
Hij is daar nog aardig oud geworden geloof ik.

Zelf heb ik er wel eens een einde aan gemaakt bij een paard dat al op jonge (onbeleerde) leeftijd regelmatig gericht en onverwacht aanviel terwijl hij eigenlijk lief was. Eerst dacht ik dat het angst was maar hoogstwaarschijnlijk was het pijn of neurologisch. Ik heb dan ook geen spijt van die beslissing.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:31

Oh meestal is dat mijn eigen schuld. Was vandaag ook zo. Ik heb op een bearpad gereden ipv zadel voor balans oefening. Ik had echt moeite met been en heupsturing dus ik pakte automatisch meer teugel. Een beetje te veel zelfs. Buiten het feit dat hij ook geloof ik het grappig vond om te zien of ik bleef zitten of niet :+
Express hele korte bochten maken etc :=

Maar dat hij slecht luisterde was vooral mijn fout. Ik was vrij onduidelijk. Uiteindelijk ben ik een keertje recht over de balkjes kunnen draven met hem, na een paar keer er bijna af kukelen lukte het dus. Direcf stoppen, gezien ik sowieso niet superveel intense dingen deed, dus een rondje aan de hand uitlopem was genoeg (om meer frustraties te voorkomen). Daarna kon hij tijdens het afzadelen zijn eten krijgen :Y)
Toen ik zijn hoofdstel af deed zag ik dat hij wel wat aan het schuimen was bij de mond. Dat heeft hij niet zo gauw. Dat zei al meer dan genoeg voor me. Volgende keer wat meer focussen op heup en been met een pad op zodat ik niet teveel met de teugels bezig ben.

Na het afzadelen wilde hij nog wel in de rijbak rollen, dus het was nier allemaal slecht gelukkig :')

Nouja, hij luisterde niet door mij. Kon ik hem richting fabriek sturen? Onderhand wel :')
Maar dat is niet zijn fout :=
En natuurlijk niet letterlijk hoor. Daar houden we te veel van hem voor. Ik ben echt niet de enige die op hem rijdt. Is ook niet mijn paard dus het is ook niet mijn keuze _O-

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:39

Goed dat je zo eerlijk naar jezelf bent :) als je eerlijk bent over waar de oorzaak ligt, kun je het ook veranderen.

They tried to bury me.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:30

Eentje, volwassen trekpaard die van jongs af geen grenzen had gekend en als ze haar zin niet kreeg durfde ze best vol te bijten of gericht te trappen.

Was er een waarbij je geen seconde kon verslappen en zelfs dan wilde ze zo nu en dan nog best eens zonder duidelijke reden vals doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:37

Ook geen draak. En ook dat is niet haar eigen schuld he :)

They tried to bury me.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:48

Haha nou ik kan mn paard echt 1000 keer achter de muur plakken. Maar toch iedere keer zodra ik weer kom en hij mij met een intens vrolijke hinnik begroet verdwijnt dat ook als sneeuw voor de zon. Eigenlijk is het mijn beste maatje <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:02

Ik herken het van toen ik jong was en het probleem vooral bij het paard zocht. Met het krijgen van meer kennis is dat gevoel verdwenen. In plaats van frustratie heb ik nu interessante vraagstukken. En ga bij mezelf opzoek naar de oplossing.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 02:17

Ik wel hoor }>

In 2002 een (bijna)2 jarige merrie,voor een habbekrats, mee naar huis genomen (het was ik of de slager). Beestje was van een oude boer met losse handjes en brute kracht geweest en behoorlijk getraumatiseerd.

Ik heb het geweten!
Gericht aanvallen, boxdeuren uit de sponningen drukken, 4 lagen stroomdraad negeren terwijl dit knetterend achter haar aan sleepte, trailer ingestort. Blauwe plekken, tandafdrukken, littekens, botbreuken, eeuwig en altijd op je hoede zijn en 10x achterom kijken.
Tja...die heeft heel wat verwensingen richting salami en BBQ gehad :Y)

Maar ze is er nog! Na 15 jaar bloed en tranen begon de liefde langzaam tussen ons op te bloeien...het is nog geen poesje maar met handschoenen is ze prima te aaien ;)

Daar heb je een punt -> .

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 06:25

Avalanche schreef:
Goed dat je zo eerlijk naar jezelf bent :) als je eerlijk bent over waar de oorzaak ligt, kun je het ook veranderen.

Tuurlijk. Meestal merk ik het ook meteen als ik bijvoorbeeld een verkeerd signaal geef waardoor hij in de war raakt. Dat gaat dan per ongeluk, maar ik ben me er wel van bewust. Het is een haflinger. Hij is eigenwijs maar ook gevoelig. Dat is lastig gezien je hem makkelijk te veel straft met zijn eigenwijs doen. Zijn gevoeligheid zorgt ervoor dat je makkelijk te veel correcties geeft met te weinig beloningen. Hij heeft geluk dat ik hetzelfde ben :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:03

LoveGlove schreef:
Avalanche schreef:

Tuurlijk. Meestal merk ik het ook meteen als ik bijvoorbeeld een verkeerd signaal geef waardoor hij in de war raakt. Dat gaat dan per ongeluk, maar ik ben me er wel van bewust. Het is een haflinger. Hij is eigenwijs maar ook gevoelig. Dat is lastig gezien je hem makkelijk te veel straft met zijn eigenwijs doen. Zijn gevoeligheid zorgt ervoor dat je makkelijk te veel correcties geeft met te weinig beloningen. Hij heeft geluk dat ik hetzelfde ben :=

Goed hoor <3

Weet je wat onwijs helpt (voor jezelf ook) ga eens een keer focussen op kunnen belonen :) is een Haflinger, super gevoelig voor, en voor jou helpt het enorm omdat je gaat kijken naar wat goed gaat :D

They tried to bury me.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:24

Dat doe ik ook. Moet ik met mezelf ook doen. Dus ik doe dat automayisch ook bij andere dieren. Daarom zei ik al dat hij geluk heefr dat ik hetzelfde ben. Ik moet gewoon bij hem doen wat ik bij mezelf doe :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:36

Ja, onze opa, hij is nu 4 jaar bij ons, vanaf het begin het stoïcijnse zoals friezen kunnen zijn. Freek ga eens om, Freek ga om, Freek nu gecombineerd met een por tussen de ribben ga eens om, vervolgens kijkt hij totaal geërgerd achter om, zucht er bij, blik van wat wil je? Dan ga ik maar eens met mijn hele lijf duwen voor die pas om, o bedoel je dat, ja hoor geen probleem, ik doe wel een stapje om, vervolgens gaat meneer weer 3 passen terug.... Freek voet, hand langs het been naar beneden, Freek voet, dan maar eens trekken aan zijn sokken in combinatie met gewicht van mijzelf in de strijd gooien, o je wilt die voet, oké hier is die maar wel opschieten want ik heb niet zoveel geduld hoor zie je hem denken, bij de andere 3 voeten volgt dezelfde "strijd" om ze uit te kunnen krabben.... Dan nog zijn eeuwige van voor naar achter tussen de palen in waar hij vast staat om te kunnen poetsen. Los in zijn stal poetsen is al helemaal geen optie tenzij je geen problemen hebt met duizelig worden en er een hele poos voor uit te trekken. Dan denk je gebrek aan opvoeding bij de vorige eigenaar-eigenaren. Nee niet echt. Nu we hem nog alleen hebben is het voorbeeldigste paard wat je kunt bedenken. Hij staat stil op de poetsplaats, geeft uit zichzelf de voeten om uit te krabben, pasje om tuurlijk geen probleem hoeveel wil je er hebben.... Zeg het maar, hij kan het allemaal prima, waarom eerst niet, heb toen vaak genoeg gedacht ik stop je in de frikandellen, maar nu het laatste half jaar, super braaf en mee werkend...

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.