Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 20:09

Steeds vaker loop ik tegen dit, of soortgelijk, dilemma aan. Hoop dat ik hier een beetje inspiratie kan opdoen hoe hier (beter) mee om te gaan. :j

Allereerst, respect als je alles leest. _/-\o_

Even een paar dingen vooraf, het is niet de bedoeling om maar gal te spuwen en ergens gelijk in te halen.
Ik ben echt opzoek naar bokkers die dit herkennen en ideeën hoe wel bruggen te slaan en ondanks verschillen van aanpak wel vriendschappen te behouden.
Als je het niet eens bent met iets wat een andere bokker hier reageert, probeer dan niet alleen correct, maar juist met empathie naar elkaar te reageren.
En last but not least, ik heb niet alle wijsheid in pacht, dus betweterigheid is sowieso niet de bedoeling! Zoveel mensen, zoveel wensen en er is niet maar 1 beste manier.

Dat gezegd hebbende hier eerst even beetje achtergrond informatie over mij.
Zelf train en les ik met mijn paarden op een klassieke manier vanuit rechtrichten (denk aan Karin Leibrand, Takt Academy), maar vooral vanuit een holistische aanpak. Dus het complete management rondom het paard moet zoveel als mogelijk kloppen om het paard fysiek (denk bijv aan voer, harnachement) en mentaal (denk bijv aan uitdagingen, uren buiten, rekening houdend met horsenality) gezond te krijgen en te houden.

Heb 2 jaar geleden een complete ommezwaai gemaakt. Daar waar ik bij een hele bekende ruiter leste elke week en om de week wedstrijden reed (Z2) en daar vanuit een traditioneel oogpunt omging met mijn paarden doe ik dit nu dus totaal anders. Dit is gekomen doordat een van mijn paarden vage klachten kreeg waar ik mijn vinger niet op kon leggen. Waarbij de dierenarts niets kon vinden, want waar begin je met zoeken als het zo vaag is? Naar een andere kliniek gereden en daar hetzelfde verhaal. Doordat 2 dierenartsen dus eigenlijk geen reden zagen om niet door te rijden, kreeg ik dit ook vanuit de trainers te horen. “Je paard moet hier gewoon doorheen”, “Hij maakt er een spelletje van”, “Pak hem gewoon iets meer aan”, “Nog een beetje gas bij en vraag hem met je hand los in de kaak” “Neusriem een gaatje strakker, dan kan de tong ook niet meer naar buiten” enz.
Het zat mij niet lekker en ik heb ervoor gekozen om door te blijven zoeken. Uiteindelijk heb ik een hele fijne chiropractor gevonden met een dierenarts achtergrond.
Lang verhaal kort, paard totaal in de kreukels in bekken gebied, rug en CTO door compensatie. Moeilijke periode, maar nu eindelijk na 2 jaar dus kan ik zeggen dat ik de juiste weg in ben geslagen en hier nu een totaal ander paard op stal heb staan. Een blij, gemotiveerd en zacht paard. Sinds ik een nieuwe instructrice gevonden heb die hier totaal bij aansluit zonder zweverig te worden gaan we echt lekker in de training en heb ik ook meer mensen die dezelfde succesverhalen delen. Sommigen van hen komen van heel ver (qua afstand en training haha) en anderen weten niet beter dan dat je dus zo hoort te trainen.

Nu het probleem. Doordat mijn ogen zo wijd geopend staan herken ik steeds meer kleine dingen die mij opvallen in het discomfort bij andere paarden. Hier doe ik niks mee, want ik kan moeilijk als een jehova’s getuige iedereen om proberen te praten naar iets waar ik goede ervaringen mee heb. Het gaat me ook niets aan, vind het alleen lastig om soms naar te kijken.
Nu heb ik ook een vriendin die mij zeer dierbaar is, maar die met haar jonge paard van krap aan 7 jaar, lest bij een ruiter van Olympische kaliber. Ik mocht een keer een les bijwonen, was stiekem wel nieuwsgierig naar de kijk van zo’n ervaren en professionele ruiter op de training van een in mijn ogen jong dier. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal geschrokken ben dat er toch wel veel plukwerk gevraagd wordt en zij nu oefeningen meepakken die veel kracht vergen van het paard welke dit nu nog echt niet heeft. Denk dan aan passage, wissels om de pas, verzameld galop, appuyement.
Aan de andere kant staat haar paard wel echt de hele dag in kuddeverband buiten (24/7). Zij krijgen daar op pension veel ruwvoer op een dag en ook op supplementen en voer wordt niet bezuinigd. Op tijd de tandarts en hoefsmid en 1 keer per jaar een masseuse.

Nu zag ik op Facebook een filmpje van haar training waar ik express niet op heb gereageerd. Maar ditzelfde filmpje van haar training stuurt zij mij zojuist via whatsapp met de tekst : onwijs genoten, wat doet ze dit weer makkelijk. Zij is er dus heel blij mee, maar ik stiekem doet het beetje pijn aan mijn ogen. Omdat het paard zo strak vastgepakt is aan de voorkant dat het geen kant op kan en je de ene na andere taktfout voorbij ziet komen. Het paard komt fysiek er gewoon niet uit met wat er gevraagd wordt.
Natuurlijk, als je niet traint wordt het niet beter, maar dit is in mijn ogen dus totaal niet zoals het zou horen.
Maar daar dit ook meteen de moeilijkheidsgraad. Hoezo zou ik het beter weten dan een Olymische ruiter?
Daar komt bij dat de vriendin in kwestie sinds een half jaar niet zo lekker in haar vel zit en de trainingen met haar paard, haar juist helpen om zichzelf beter te voelen en op te kunnen laden.
Maar ja…. In mijn ogen dus wel echt mega ten koste van het paard.
Hoe ga je hier in vredesnaam mee om? Ik wil haar het liefst een berichtje sturen waarbij ik zeg dat ik het super vind dat ze actief bezig is met haar paard, maar ik sta er gewoon niet achter.

Wie herkent zoiets en hoe gaan jullie hier nu mee om? -O-
Laatst bijgewerkt door Toktokmiauw op 07-03-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:16

Herkenbaar, heb er ook wat vriendschappen door stuk gemaakt (zonde!!). Ik heb geleerd om mijn ogen dicht te doen en pas een serieuze en onderbouwde mening te geven als daar om gevraagd wordt. Anders houd ik het bij de simpele dingen als "wat fijn dat je het goed vond gaan!". Als ik nu weer in zo'n situatie zou komen zou ik denk ik proberen de focus van de vriendschap buiten de paarden te leggen. Helaas, ik kan nou eenmaal niet de hele wereld redden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:20

Zolang zij het niet als een probleem ervaart en haar instructrice ook niet is er geen probleem. Jij wilt van jouw probleem haar probleem maken. Choose your battles.

Rochiril

Berichten: 1213
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:30

Ik herken dit wel van een van mijn beste vriendinnen, wij verschillen totaal van mening wat betreft rijden/handelen van een paard.
Ik heb jaren geleden al geleerd om hier gewoon mijn mond over te houden, ik wil onze vriendschap daarvoor gewoon niet op het spel zetten.
Nu is het dan wel niet zo dat zij het paard ‘kwaad’ doet, dus het welzijn van het paard is niet in het geding. Misschien dat daar wel een verschil in zou zitten. Moeilijk….
Als je de vriendschap veel waard is, dan zou ik de discussie niet aangaan. Misschien eens voorzichtig een tip of kritische vraag stellen, maar het daar bij laten…

Stampeltje
Berichten: 394
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:58

Herkenbaar op verschillende manieren want ook in het ouderschap kom ik grote verschillen tegen. Ik kan mijzelf er niet mee verenigen maar probeer wel oog te hebben voor nuances. Zo vind ik onwetendheid iets totaal anders dan het najagen van puur eigen behoeftes en doelen. Mensen die echt een bord voor hun kop hebben laat ik links liggen. Daar kan ik echt niks mee, kost mij over het algemeen veel energie. Erg jammer van de vriendschappen maar onderaan de streep voelt dat beter voor mij.

Nicje87

Berichten: 9870
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:24

janderegelaa schreef:
Zolang zij het niet als een probleem ervaart en haar instructrice ook niet is er geen probleem. Jij wilt van jouw probleem haar probleem maken. Choose your battles.



Ik vind dit een hele mooie, die ik ga toepassen in de toekomst. Dank je wel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:30

Ik zou zeggen “wat een knap paard heb je toch”. Is niet gelogen en voorkomt discussie…

Ik zou subtiel 1x in real life het gesprek aangaan. Zeker niet via whatsapp en zeker niet als reactie op iets waar ze trots op is.

En als ze er niet over in gesprek wil dan zou ik het laten. Zonde als het je vriendschap kost.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:38

Persoonlijk vind ik dat je in een vriendschap eerlijk moet kunnen zijn. Je kan iets op een eerlijke manier brengen zonder bot over te komen. Als iemand besluit geen vrienden meer te zijn omdat ze geen 'kritiek' kunnen verdragen ben ik die persoon liever kwijt. Je gevoelens op moeten kroppen om iemand niet te beledigen lijkt me geen goede (houdbare) basis voor een vriendschap.

Desnoods kan je je ervaring met jouw paard opbrengen? Zo krijgt zij krijgt zij ook meer perspectief in jouw visie.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:45

Misschien vindt zij jouw methode wel zweefteverig en houdt ze daar weer tactisch haar mond over. Jij doet t op jouw manier, zij op de hare en jullie zijn beiden tevreden met jullie gekozen pad.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:56

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeggen “wat een knap paard heb je toch”. Is niet gelogen en voorkomt discussie…

Ik zou subtiel 1x in real life het gesprek aangaan. Zeker niet via whatsapp en zeker niet als reactie op iets waar ze trots op is.

En als ze er niet over in gesprek wil dan zou ik het laten. Zonde als het je vriendschap kost.



Ja soms is het agree to disagree. Het bespreekbaar maken is waarschijnlijk wel goed.
Met name omdat je daarmee kan "voorkomen" dat ze jou heel enthousiast filmpjes opstuurt waarbij jij denkt: hoe antwoord ik hier op...
Je kan altijd laten zien hoe jou pad er uit ziet, maar als ze niet er naar vraagt, dan kan je het ook niet opdringen.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:59

janderegelaa schreef:
Zolang zij het niet als een probleem ervaart en haar instructrice ook niet is er geen probleem. Jij wilt van jouw probleem haar probleem maken. Choose your battles.

Deze snap ik niet zo goed:
Citaat:
(...) maar ik stiekem doet het beetje pijn aan mijn ogen. Omdat het paard zo strak vastgepakt is aan de voorkant dat het geen kant op kan en je de ene na andere taktfout voorbij ziet komen. Het paard komt fysiek er gewoon niet uit met wat er gevraagd wordt.

Hoezo - geen probleem...?

Bij een x aantal stalgenoten laat ik het passeren. 'Anders word je een soort Jehova's getuige', die herken ik heel goed.
Maar qua diervriendelijkheid, of beter: het ontbreken daarvan vind ik het wel een probleem.

En als het dan ook nog eens een vriendin is, die ook nog niet goed in haar vel zit, ojojoj...

@TS: ik zou zelf idd in eerste instantie kiezen voor de vriendschap. Wat braaf reageren van 'Wat fijn dat je lekker hebt gereden' etc.
En bij vragen over hoe jij rijdt kun je meer, tot die tijd is het vooral de zaak niet op de spits drijven.

Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:35

elnienjo schreef:
Misschien vindt zij jouw methode wel zweefteverig en houdt ze daar weer tactisch haar mond over. Jij doet t op jouw manier, zij op de hare en jullie zijn beiden tevreden met jullie gekozen pad.


Dit idd. Als je beide zover uit elkaar ligt qua denkwijze kun je beter de discussie mijden.

Pallatin

Berichten: 2553
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:18

janderegelaa schreef:
Zolang zij het niet als een probleem ervaart en haar instructrice ook niet is er geen probleem. Jij wilt van jouw probleem haar probleem maken. Choose your battles.

Eens…
ik vind het wat anders als zij je vraagt wat jij van haar manier van rijden vindt, maar zo te lezen is dat niet het geval en wil ze het ‘trots’ zijn op haar paard met jou delen, uit vriendschap zou je kunnen zeggen; ik ben blij voor je dat je zo lekker gereden hebt oid….er leiden meerdere wegen naar Rome en zij doet t anders dan jij….haar paard haar keuze…
Is het herkenbaar, ja, ik zag van de week een vriendin met een slof rijden…dat heb ik haar nooit zien doen en dat is imo bij haar paard totaal onnodig, dus gevraagd waarom ze die opeens erom heeft hangen. Uitleg gekregen en verder m’n eigen idee daarover voor me gehouden want dat is verder niet aan mij…

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:33

Met mijn beste vriendin hebben we soms ook wel een discussie, maar wij komen vaak nog wel bij elkaar met onze mening. Maar er is wel eens een vriendschap stuk gegaan doordat de ideeën compleet anders waren. Ik zie nog steeds foto's van dat paard voorbij komen, en daar krijg ik nog steeds een beetje buikpijn van.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:40

janderegelaa schreef:
Zolang zij het niet als een probleem ervaart en haar instructrice ook niet is er geen probleem. Jij wilt van jouw probleem haar probleem maken. Choose your battles.


Ik wou het hele topic doorlezen en mogelijk een genuanceerd antwoord geven, maar toen kwam ik deze reactie tegen en dacht ik: 'Dit is geniaal, doe dit gewoon.'

Dus dat, hopelijk lukt dat. Je hoeft niet de hele wereld te redden en ook niet altijd ergens wat van te vinden. Lekker positief meepraten zolang je vriendin vindt dat het goed gaat. Ik zou enkel echt mijn mening geven als ze er naar vraagt.

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:49

Moeilijk.

Misschien denkt zij ook wel hetzelfde over jou, vind ze jouw aanpak zweverig (ik zeg maar wat) en houdt ze daar bewust haar mond over.

Misschien ook niet, dat kan ook.

Maar... ja, wat doe je daar dan aan.
Wéét ze van jouw aanpak, van jouw manier van werken? Kan ze vergelijken, bedoel ik, met haar aanpak?

Je schrijft dat het "in jouw ogen mega ten koste gaat van het paard".
--> in jouw ogen.
Is dat alleen in jouw ogen, of is dat ook écht zo?
Want als het paard er echt onder lijdt, dan snap ik wel dat het moeilijk is om je mond te houden. Als het gewoon om een andere aanpak gaat en het paard lijdt daar niet onder, dan zou ik jouw mening niet te veel opdringen om de vriendschap te sparen.


Ik en mijn beste vriendin houden onze paarden ook op een compleet andere manier, en geven ook beide eerlijk toe dat we het niet op de ander haar manier zouden kunnen haha.
De situatie, de paarden, zijn ook wel compleet anders hoor - ik heb een 20-jarige grasmaaier met artrose, zij een jong en duur sportpaard. Ik heb totaal geen ambitie, heb is volgens mij alweer een jaar geleden dat ik met mijn paard gereden (lees: gewandeld) heb, terwijl mijn vriendin echt serieus traint en graag vooruitgang in de sport wilt zien, bij zichzelf en bij haar paard.
Ik sta gezellig op een weitje, zij op een chique stal. Ik spendeer mijn tijd aan poep scheppen, zij aan lessen.
Ik ben "de hippie" die enkel nog bitloos rijdt en vaak ook bareback, ik ben zo'n sukkel die al blij is als haar paard naar de door mij gekozen richting wandelt :')
Maar, ik zeg het - de paarden zijn compleet anders, en daardoor ook de situatie.

Ik stuurde haar dik een jaar geleden een filmpje door - ik was met het paard van een stalgenoot aan het rijden. Kleine-meisjes-droom die uitkwam, was een héél mooie Fries. Ik had erbij geschreven "wat een paard <3", verder niks. Kreeg appje terug: "haal die ruiter eraf!!!" Ja bedankt, dat ben ik :') Vriendin voelde zich super slecht hahaha, het filmpje was brak kwaliteit en in de regen gemaakt, ze had helemaal niet gezien dat ik de ruiter was, en gezien mijn bijschrift was dat ook helemaal niet duidelijk :') Ik kon er wel mee lachen hoor - we lachen er nog steeds om. Zelfkennis is ook een ding :')

We schelen van mening wat betreft "paarden houden". Maar dat mag de vriendschap niet in de weg staan.
Ik zou graag zien dat haar paard meer buiten komt - ze gaat overdag wel buiten hoor, maar ik ben van de firma "24/7" buiten :j Zij niet, en nou ja, hoewel het niet mijn ding is, kan ik niet zeggen dat haar paard er onder lijdt, dus waarom zou ik dan mijn mening opdringen? Ik ben ook van de firma "blote-voeten-en-een-blote-kont-voor-een-paard", maar gezien de verschillende ambities en situaties hou ik ook hierover mijn mond. Haar paard lijdt niet onder haar visie, dus waarom zou ik ruzie lopen zoeken als dat absoluut niet nodig is?

Over haar hond heb ik destijds wel mijn mening gegeven. Die kon ze gelukkig wel plaatsen.


Is het het waard, je mening geven?
Lijdt het paard onder haar huidige visie/manier van werken?

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:17

Een goede vriendschap zou een gesprek over verschil in inzicht wel aan moeten kunnen.
Tenzij je jouw mening als enige waarheid door haar strot ga proberen te duwen.

Naar de mond praten zou ik in ieder geval niet doen. Geen dingen zeggen/appen die je toch niet meent. Dat is gewoon liegen.
Maar er is vast wel wat positief te benoemen? Paard wat vol ijver werkt? Wat is het paard talentvol.


Is je vriendin weleens wezen kijken bij een les van jou? Dat kan helpen om het bespreekbaar te maken. Kun je samen praten over de verschillen en overeenkomsten.

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:32

Heb je wel eens een open gesprek met haar gehad? Wat zijn haar doelen, hoe wil ze die bereiken etc. En wat zijn jouw doelen etc. Mogelijk ontstaat daar een verschil, als ik een vrije interpretatie mag maken, wil jij een paard dat in balans is. Dat wil je vriendin vast ook,maar daarnaast ook een mooi plaatje voor in de ring. Dat is misschien niet mogelijk met jouw stijl (ik ken Karin Leibrandt niet en TAKT is niet direct het wedstrijdplaatje). Maarrr, wellicht dat er wel een gesprek uit voort kan komen hoe er vanuit de ontspanning naar de aanspanning kan worden gegaan, want dat kan jij waarschijnlijk wel bereiken maar loopt het bij haar spaak (maar ik heb uiteraard ook maar 1 kant van het verhaal).
Probeer open het gesprek aan te gaan, praat over elkaars doelen en hoe je die wilt bereiken, zonder de ander 'af te kraken'. Als ze daadwerkelijk zit te plukken, zal zw zelf tot dat inzicht moeten komen, bijvoorbeeld door wat jij vertelt.

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 01:38

Ik heb er weleens een vriendschap op afgesloten. Iemand die haar mening mijn mening wilde maken. Laten we voorop stellen dat ik bekend ben met rechtrichten etc, maar ik was op dat moment niet meer de 21-jarige met har eerste pony. Toen kon ze me goed helpen. Maar als je dan over mijn paard gaat zeggen nou hier zit nog behoorlijk werk aan na een longeersessie, beest was op dat moment 4! Lijkt me nogal wiedes dat er nog werk aan zit dan 8)7

Corelli

Berichten: 10002
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 03:41

Zou je met haar in gesprek kunnen en willen gaan over het dilemma dat je ervaart? Dus niet over de paardinhoudelijke inhoud maar jullie verschil in visie icm je vriendschap? Ik zou benieuwd zijn naar haar kijk erop en wat zij een passende aanpak zou zien

Kookaburra

Berichten: 5453
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 05:51

Corelli schreef:
Zou je met haar in gesprek kunnen en willen gaan over het dilemma dat je ervaart? Dus niet over de paardinhoudelijke inhoud maar jullie verschil in visie icm je vriendschap? Ik zou benieuwd zijn naar haar kijk erop en wat zij een passende aanpak zou zien

Geen ervaring met verschil van inzicht bij paarden, maar zo zou ik het op een rustig moment ook oppakken.

Een vriendin van mij en ik kijken op een hele andere manier tegen bepaalde dingen. We hebben nu een beetje de 'agree to disagree'. Als ze mij dan enthousiast appt durf ik ook eerlijk aan te geven. Zoals 'Joh. Je weet dat dit niet mijn humor is. Maar ik snap om reden x dat jij er om kon lachen'/'je weet dat ik hier anders over denk, ik kan me eventjes niet vinden in je verhaal'.

Nu zit er bij jou nog de component 'levend dier' bij. Dus ja. Dat is lastig.

goldenarrow

Berichten: 8676
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:02

Tsja, ik vind wat van heel veel mensen hun manier van rijden en omgang met paarden. Net zoals er mensen zijn die wat van mijn manier vinden. Ik kijk niet graag naar de paardensport op de Olympische Spelen omdat er naar mijn mening heel dicht tegen dierenmishandeling aan gezeten wordt. Anderen zijn er lyrisch over en de ruiters zelf vinden het ook wel prima (anders zouden ze niet zo rijden denk ik dan). En er zijn ook combinaties waarbij ik het er wel goed uit vind zien hoor, maar het merendeel doet pijn aan mijn ogen.

Ik heb vrienden waar ik mee op 1 lijn zit qua rijden en vrienden waarmee ik totaal niet op 1 lijn zit. We weten van elkaar dat we er anders over denken, dus daar hoeven we het niet continu over te hebben. Ik probeer dan wel blij voor ze te zijn.

Overigens vind ik het doen van de 'moeilijke' oefeningen (niveau Z en hoger) bij een paard wat nog kracht en coördinatie mist geen enkel probleem. Want daarmee gaan ze juist kracht en coördinatie mee opbouwen. Dat het dan in het begin nog niet helemaal correct is zoals het op de wedstrijd zou moeten zijn is voor mij dan geen probleem. De oefeningen zijn er om het paard te versterken, niet andersom :) Maar zo zie je weer dat mijn visie toch wel verschilt van die van jou, terwijl ik ook in de klassieke hoek zit. En dat is niet per se erg.

Afanaisa91

Berichten: 1353
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:26

Ik denk dat bij mijn goede vriendschappen waarbij dit goed gaat, het vooral draait om gelijkwaardigheid en wat hier ook al vaker genoemd is, agree to disagree. Ik heb een paar hele waardevolle vriendschappen waarin veel verschil in perspectief speelt. Zowel maar niet beperkt tot paardendingen. Daar waar zij een mening of ervaring hebben, heb ik dat net zo. En die zijn niet meer of minder waard, gewoon anders. We herkennen elkaars emotie, eerdere ervaringen en kunnen luisteren zonder elkaar onze visie op te dringen. Pas als er om advies gevraagd wordt, gaan we wat dieper op onze mening en onze verschillen in. Het fijne hiervan, is dat ik me serieus genomen voel en daardoor geneigd ben na te denken over een andere visie of over andere mogelijkheden. Dit waarderen we en daar zijn we het dan weer wel over eens :Y)

Ik denk niet dat er één juiste manier van of één waarheid bestaat. We zijn een verzameling van eigen kwaliteiten, ervaringen en blinde vlekken. Juist door bovenstaande contacten kom ik toch in aanraking met andere perspectieven, die ik bij het verbreken van een vriendschap of het vermijden van gesprekken waarschijnlijk niet snel zou tegenkomen. Ik vind het best aannemelijk dat door het bespreekbaar te maken van meningsverschillen, ik misschien eerder geneigd ben mijn visie te verruimen dan zonder dit contact.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:43

Corelli schreef:
Zou je met haar in gesprek kunnen en willen gaan over het dilemma dat je ervaart? Dus niet over de paardinhoudelijke inhoud maar jullie verschil in visie icm je vriendschap? Ik zou benieuwd zijn naar haar kijk erop en wat zij een passende aanpak zou zien

Dat zou kunnen escaleren want dan zal zij ook niet meer beleefd zwijgen over de zweverige aanpak van ts.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:45

Ik ben het wel eens met goldenarrow. Bij jullie gaat het dus vooral om de trainingsmethode. Verder krijgt het paard de beste zorgen. Ik zou zoals iemand hier zei toch een positief puntje aanhalen, want die zullen er ook wel zijn en niet mijn mening opdringen.
Het is jammer, maar mensen moeten eerst fouten kunnen maken om daaruit te leren. Ik ben ook niet lyrisch over de huidige dressuursport en het paardenleed dat er systematisch bij komt kijken. Gelukkig zijn daar ook uitzonderingen in. Van de klassieke rijkunstlessen die ik zag, zie ik ook vaak paarden gewoon rondsloffen met hun hoofd naar beneden waar onstpanning gewoon samenhangt met gebrek aan activiteit. Extremen zijn nooit goed en het duurt soms even voor je een lesgever vind die echt aansluit op je eigen visie ongeacht de branche.