is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 19:48

zie titel :)

Qimm

Berichten: 15218
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:50

Te veel druk. Ja.

Cinnepin

Berichten: 8988
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:53

Gewoon zonder te veel druk rijden ;)

Maar ik denk wel ( mits bit neusriem en bit correct liggen ), druk van een leren riempje minder hard binnen komt op de neus, dan van een ijzeren bit op de lagen :)

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:09

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:10

Niet alle druk is slecht. Het is pas echt slecht als ze niet onder de druk uit kunnen komen, door slecht passende spullen of verkeerd gebruik bijvoorbeeld

Cinnepin

Berichten: 8988
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:16

RBR schreef:
De neus is best kwetsbaar, dus verkeerde druk op de neus kan daar ook enorm veel schade opleveren, tot gebroken neusbot aan toe. Dus het antwoord is complex en afhankelijk van meerdere factoren, waardoor je niet simpelweg kan stellen dat het één beter of slechter is dan het ander, IMO.



Jij hebt het over het zwevend neusbotje, Daar hoort de neusriem van een bitloos hoofdstel niet te liggen, dan ligt ie te laag. Als jij het hoofdstel juist plaatst dan kan jij geen neusbotje breken hoor.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:57

Teveel druk is nooit goed. Verschil is de denk ik dat je op de neus een brede zachte leren neusriem kunt gebruiken (evt zelfs onderlegd), een dun touw of ketting om de neus werkt bv weer veel scherper in.

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:08

Teveel druk is nooit goed. Waar je het beste druk uitoefent ligt aan je paard. Maar mijn ervaring is dat de meeste paarden fijner reageren op druk in de mond dan op druk op de neus. Ik werk in de paarden en zie veel verschillende dieren, maar zeker als je je paard graag dressuurmatig wil kunnen gymnastiseren reageren de meeste paarden fijner op bit.

Cinnepin

Berichten: 8988
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:28

Amable schreef:
Teveel druk is nooit goed. Waar je het beste druk uitoefent ligt aan je paard. Maar mijn ervaring is dat de meeste paarden fijner reageren op druk in de mond dan op druk op de neus. Ik werk in de paarden en zie veel verschillende dieren, maar zeker als je je paard graag dressuurmatig wil kunnen gymnastiseren reageren de meeste paarden fijner op bit.



En ik heb de ervaring andersom ;) Maar ik rijd dan ook niet sport gericht, ik rijd in het bos ( ook merendeels met mijn vorige paarden )

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:35

Amable schreef:
Teveel druk is nooit goed. Waar je het beste druk uitoefent ligt aan je paard. Maar mijn ervaring is dat de meeste paarden fijner reageren op druk in de mond dan op druk op de neus. Ik werk in de paarden en zie veel verschillende dieren, maar zeker als je je paard graag dressuurmatig wil kunnen gymnastiseren reageren de meeste paarden fijner op bit.

Zowel onder het zadel als aan de hand merk ik dat alle paarden het ook prima doen op een (academisch) kaptoom.
Ik rij elk paard op een flexibel kunststof bit (van stugge Fjord tot sensibele EV), werk met een kaptoom en merk qua gymnastiseren geen probleem, vooral onder het zadel doe je veel op je zit en maakt het veel minder uit hoe de voorkant verbonden is.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 02:07

Ik vind het wel echt uitmaken hoe de voorkant verbonden is, ik merk dat er bitloos (imo) meer ruis is, en ik vind de verbinding minder fijn.
Ik merk ook dat de meeste paarden die ik gereden heb, een bit prefereren.

pluisje88

Berichten: 8183
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 07:41

Mijn paard heeft een hekel aan druk op haar neus. Zij heeft liever een bit. Ik ben nogal gevoelig voor het hele bitloos is beter verhaal maar als ik mijn paard laat kiezen dan komt er gewoon een bit in…

Anoniem

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 07:53

Teveel is nooit goed. Die van mij doet het bitloos beter, prima.. mij maakt het niks uit.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 08:18

RBR schreef:
De neus is best kwetsbaar, dus verkeerde druk op de neus kan daar ook enorm veel schade opleveren, tot gebroken neusbot aan toe. Dus het antwoord is complex en afhankelijk van meerdere factoren, waardoor je niet simpelweg kan stellen dat het één beter of slechter is dan het ander, IMO.


Ik heb een mini-onderzoek gedaan naar dat breken van het neusbot, gewoon in nederlandse en engelse in het zoekmachines, ik heb geen enkel geval kunnen vinden waarbij dit gebeurd is.

Overigens, wat met bitloos qua druk niet vergeten moet worden is je inwerking op de wangen/zijkant van het hoofd en soms ook op de atlas.
Als je dan het hebt over bijvoorbeeld een scherpe rij kiezen, dan denk ik dat je met bitloos echt "slechter" af bent dan met bit.

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 08:30

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:25

Maar hoe het paard zich erbij voelt, wordt voor een groot deel bepaald door de ruiter.
Met bit kun je lomper zijn dan bitloos, maar met bit kun je ook veel kleinere en fijnere hulpen geven, en hoe kleiner je kunt blijven in je hulpen, hoe prettiger het is voor het paard.

Dan zit je nog met het punt dat je verbinding bitloos echt anders is, en dat is niet per definitie goed of slecht. Een paard wordt nageeflijk door de onderkaak tegen het bit te leggen, en dan de hand van de ruiter mee naar voren en naar beneden te willen meenemen. Je verbinding via een bit is dus veel directer, en kan om die reden ook verfijnder zijn, want je hebt maar heel kleine hulpen nodig.

Het ligt aan de kwaliteit van de ruiter of dat goed of niet goed is, en dat bepaalt voor een groot deel ook hoe het paard zich erbij voelt.
Daarbij: ik ben niet anti- of pro bit.

Ik vind voor mezelf het rijden met bit absoluut prettiger, en ik merk dat de paarden het vooral prettig vinden om een constante verbinding zonder ruis te hebben.

Wat betreft het zenuwen verhaal liggen er heel veel zenuwen ook over de neus. Verder is het niet per definitie zo dat omdat ergens zenuwen lopen, iets per definitie pijn doet. Paarden nemen zelf van alles in de mond, gevoelig staat niet gelijk aan pijnlijk, maar kan het natuurlijk wel worden als je niet vriendelijk en zacht blijft met je handen.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:32

Avalanche schreef:
Ik vind het wel echt uitmaken hoe de voorkant verbonden is, ik merk dat er bitloos (imo) meer ruis is, en ik vind de verbinding minder fijn.
Ik merk ook dat de meeste paarden die ik gereden heb, een bit prefereren.

Ja dat merk ik ook.

daarnaast merk ik dat de paarden waarmee ik het heb geprobeerd met kin en kaak gekruist zeer gevoelig reageren. Dat dus strenger vinden dan een bit.
Gewoon een brede sitepull, dus geen dun touw oid vind ik wel vriendelijk en geeft ook de minste ruis.
Maar mijn voorkeur is een bit.
En een paard heeft niet alleen maar lagen natuurlijk maar ook een tong terwijl het neusbot geen vetjes heeft maar direct inkomt op gevoelige gedeeltes .
Daarnaast is ijzer ook niet meer noodzakelijk, voortaan zoveel soorten kunststof.
Al merk ik hier dat ze ijzer ook niet erg vinden. Een paard pakt anders dingen in de mond dan een mens, dus we moeten dat niet naar onszelf reflecteren.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:05

Dit zie je idd veel in de bit/bitloos discussie, dat mensen iets beoordelen op hoe ze het zelf zouden vinden.

Maar ik loop niet graag met een stok in mijn mond, de hond wel. De hond loopt ook met tennisballen in de bek, en ik gruwel van het gevoel van haartjes in mijn mond. Ik lust ook geen hooi, mijn paard duidelijk wel :D

Ik denk dat het eerlijker is om te kijken naar wat het paard zelf aangeeft, dan er een hypothese op loslaten hoe jij het zou vinden. Ik laat mensen het bit voelen in de hand, op de duim/wijsvinger verbinding, daar zitten scherpe botjes en de situatie van hoe de zenuwen daar lopen is een soort van vergelijkbaar, omdat mensenhanden echt heel erg gevoelig zijn, en bitloos op het scheenbeen. Je hebt op het scheenbeen min of meer dezelfde situatie van zenuwen op bot.

En je krijgt dan best verbaasde reacties, hoe zacht dat bit is, maar ook hoeveel directer de verbinding is en hoe zacht de hulpen dus kunnen zijn, maar ook hoeveel druk je kunt zetten, zonder dat het pijn gaat doen. Op het scheenbeen is het echt heel snel pijnlijk.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:07

RBR schreef:
Interessant! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen expert ben hoor, ik had het ook maar van horen zeggen. Feit blijft dat bitloos inderdaad niet per definitie beter is dan met bit, iets wat wel vaak wordt geopperd.

Belangrijkste vind ik hoe het paard zich er bij voelt, zoals anderen hierboven al aangaven: als het paard met bit prettiger vind dan zonder is er geen enkele reden tóch in te zetten op bitloos, en vice versa natuurlijk.



Ja, dat wel per definitie beter! Bijna alle paarden die met bit gereden worden hebben schade in de mond.: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Wat niet wegneemt dat er ook schade kan worden toegebracht met een bitloos hoofdstel.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:23

josien_m_ schreef:
RBR schreef:
Interessant! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen expert ben hoor, ik had het ook maar van horen zeggen. Feit blijft dat bitloos inderdaad niet per definitie beter is dan met bit, iets wat wel vaak wordt geopperd.

Belangrijkste vind ik hoe het paard zich er bij voelt, zoals anderen hierboven al aangaven: als het paard met bit prettiger vind dan zonder is er geen enkele reden tóch in te zetten op bitloos, en vice versa natuurlijk.



Ja, dat wel per definitie beter! Bijna alle paarden die met bit gereden worden hebben schade in de mond.: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Wat niet wegneemt dat er ook schade kan worden toegebracht met een bitloos hoofdstel.

Maar zolang er niet een vergelijkbaar onderzoek gedaan is naar bitloos kan je dat toch niet zeggen??
Daarbij mag je ook letsel aan de binnenkant van de wang van het paard verwachten bijvoorbeeld.
En wat dat bijv. ook belangrijk is of ze dezelfde "oefeningen" uitvoeren of niet.
Dus dat paard wat bitloos gereden moet worden moet dan ook(bijvoorbeeld) in dezelfde zz-zwaar klasse worden uitgebracht en niet met een los teugeltje een beetje balkjes draven.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:26

josien_m_ schreef:
RBR schreef:
Interessant! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen expert ben hoor, ik had het ook maar van horen zeggen. Feit blijft dat bitloos inderdaad niet per definitie beter is dan met bit, iets wat wel vaak wordt geopperd.

Belangrijkste vind ik hoe het paard zich er bij voelt, zoals anderen hierboven al aangaven: als het paard met bit prettiger vind dan zonder is er geen enkele reden tóch in te zetten op bitloos, en vice versa natuurlijk.



Ja, dat wel per definitie beter! Bijna alle paarden die met bit gereden worden hebben schade in de mond.: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Wat niet wegneemt dat er ook schade kan worden toegebracht met een bitloos hoofdstel.

Dat onderzoek rammelt aan alle kanten.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:35

Het grootste gedeelte aan letsels in die studie is depigmentatie, schilfers of eelt. Dat lijken mij geen letsels. Integendeel, dat kan je overal waar druk uitgeoefend wordt hebben, bij zowel mens als dier maar hoeft daarom niet eens pijnlijk te zijn. Mijn handen staan ook vol eelt van stallen te mesten ;)

Echte letsels waartegen actie moet ondernomen worden zijn imo wondes en gevoelige drukplekken, zou leuk zijn als het onderzoek daar meer op focuste.

Ikzelf heb vooral slechte ervaringen met bitloos in mijn omgeving. Als er op die neus druk wordt gezet, zien de paarden daar toch van af, meer dan wanneer er met bit getrokken wordt. Hier tot in de mate dat ik bij eentje zelfs enkele dagen last had met gewoon een halster aan te doen als baasje bitloos had gereden. En niet onnozel doen, echt pijnreacties op de neus en achter de oren. (Baasje hing er ook wel ferm in, dat terzijde)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:37

Kort gezegd; ja, alle druk in de mond of op de neus is slecht! Als er met teveel druk op de neus gereden wordt kunnen er bloedvaten en zenuwbanen in de knel komen, zeker bij slecht passend tuig en\of die slechte ruiterhand. Daarbij kan een paard, met een goed passend bit, nog wel onder enige druk uitkomen door de tong te gebruiken ( als zal bij heel veel druk dat ook niet mogelijk zijn...). Het neusbeen is kwetsbaar; er ligt ( net als op de lagen) maar een dun huidje overheen. Men hoort dan ook niet/ nooit met druk te rijden maar alleen maar met contact! Eigenlijk mag het gewicht in de ruiterhand niet veel meer zijn dan het gewicht van de teugel..................

Ik heb genoeg paarden gezien met littekens op de neus door misbruik van bitloze optomingen en serreta's.

Nou zet ik daarbij nog wel mijn kanttekening bij de zgn. kin/ kaakgekruiste gevallen die het hele paardenhoofd onder druk zetten maar in principe moet alles, bit of bitloos, met minimale druk gereden worden of eigenlijk niet mer druk maar, zoals het hoort, met licht contact en daar gaat het dus vaak mis.

Op onderstaande plaatjes zie je bloedvaten en zenuwbanen lopen; die komen bij sommige bitloze optomingen en bij veel ( te strakke) neusriemen in de knel.

Afbeelding
Afbeelding

Overigens zal een paard wat netjes met een bit gereden wordt, dus zonder druk maar met contact, geen schade in de mond oplopen; dat komt alleen door ruk en pluk werk en geldt dus ook voor bitloos.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:40

Citaat:
Overigens zal een paard wat netjes met een bit gereden wordt, dus zonder druk maar met contact, geen schade in de mond oplopen; dat komt alleen door ruk en pluk werk en geldt dus ook voor bitloos.

precies, dit is het gewoon.

Rij met met zoveel mogelijk licht contact en zoveel mogelijk met je zit en been hulpen gaat dat geen schade opleveren.
En dan kijk je gewoon waar ligt het paard zijn voorkeur.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:44

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Overigens zal een paard wat netjes met een bit gereden wordt, dus zonder druk maar met contact, geen schade in de mond oplopen; dat komt alleen door ruk en pluk werk en geldt dus ook voor bitloos.

precies, dit is het gewoon.

Rij met met zoveel mogelijk licht contact en zoveel mogelijk met je zit en been hulpen gaat dat geen schade opleveren.
En dan kijk je gewoon waar ligt het paard zijn voorkeur.


Dat hangt er wel vanaf wat je onder schade verstaat, want waar dat onderzoek over gaat, dat gaat over huidverkleuringen, kloven, schilfers en eelt.
Ik dénk dat wanneer je een paard gewoon met een hoofdstel in 3 x per week zonder iets aan zijn hoofd door de bak heen vrijwerkt/loswerkt deze veranderingen ook al op kunnen treden. Vergelijkbaar als het schuren van een singel of een deken.