Manen knippen hoe doen jullie dat ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tootje71

Manen knippen hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 10:24

Hoi, mijn a welshje heeft lange manen en die zitten altijd in de knoop.
Nu wil ik een keer een sportcoupe uitproberen maar heb geen idee hoe dat aan te pakken.
Manen trekken ben ik geen voorstander van en knippen lijkt mij ook geen goed idee.
Hoe doen jullie dit ?

Afbeelding

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:27

Gewoon knippen met een goede! schaar.
Eerst goed kammen, dan recht horizontaal afknippen en daarna met de schaar vertikaal de puntjes een beetje bijpunten zodat het een natuurlijkere look krijgt.

Rocamor

Re: Manen knippen hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:49

Vooral niet aan mij vragen. Ik heb onlangs de manen van mijn jonkie onder handen genomen. Laten we zeggen dat ik blij ben dat die manen snel groeien...

Ik had wel een verkeerde schaar. Dat scheelt.

Dus ik lees hier ook even mee

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:50

Manen goed uitborstelen, evt licht vochtig maken met plantenspuit, kijk naar de vorm van de hals van je pony en knip daar naar. Dus niet van de schoft recht naar de oren, dan is de voorkant langer dan bij de schoft en dat is echt niet mooi :+

En beter de eerste keer de vorm knippen, maar de lengte nog iets te lang laten. Als je dan tevreden bent over de vorm, knip je daarna nog iets korter. Als je meteen kort doet en het gaat toch scheef oid, dan zul je extra kort moeten gaan om het alsnog goed te krijgen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:53

Vooral met die dikke manen, niet knippen maar snijden. Kleine plukjes beetpakken tussen duim en vingers en dan het mes (kartelmes) vanaf duim naar boven duwen, tot de pluk eraf is. En zo alle manen :) Is een klus maar wel met een natuurlijk resultaat.

Ik doe er altijd een dag of drie over. eerste dag de grove laag, tweede en derde dag alles wat er dan nog onderuit komt zetten.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)

En dan ben je, na ruim 40 jaar, paardloos ....

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:59

Ik knip altijd de manen van mijn pony’s. Eerst goed kammen, dan de halslijn volgend knippen met een scherpe schaar. Vervolgens met het uitdunmes de puntjes bewerken en dan heb ik een mooi natuurlijk vallende manendos.

Sanaa (keur, Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
5 mei 2024 Roosje geboren v. Orchard Bellingcat. Volg Sanaa en Roosje Welsh x Duitse sportpony in de maak
Deudericks Belle Rose, Welsh partbred geboren 5-05-2024

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:00

Goede scherpe schaar en knippen maar. Het is niet zo heel ingewikkeld. Goed uitborstelen en tijdens het knippen ook blijven borstelen. Tot je denkt, ja best netjes zo. Stop dan ook want elke extra knip maakt het niet beter kan ik je vertellen :+ Af en toe even een stapje achteruit en het van een afstandje bekijken.

Ook even goed de onderkant van de manen borstelen, dus met de kam onder de manen. Daar komen vaak verdwaalde plukken uit. Volgende dag weer goed doorkammen en eventueel puntjes bijwerken.

En mislukt het? Het groeit altijd wel weer aan. Ga je plukken vastpakken om te knippen word het ongelijk, ga je snijden krijg je lastige onderkantjes om te vlechten omdat het haar daar verschillende lengtes heeft. Gewoon laten hangen en knippen. Niet te bang zijn :D

I am because you were

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:01

Ik knip ze in vorm en volg daarbij de lijn van de manenkam/hals. Dan kam ik de manen naar de andere kant en knip nog wat puntjes, mijn paard heeft dikke manen, bij dunne manen werkt dat denk ik minder goed. Als je ze dan terug doet ziet het er aardig uit, eventueel nog even verticaal knipjes maken.

Sprakeloos

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:02

Ik vlecht eerst meerdere vlechtjes.
Dan knip ik die af. Iets langer dan ik uiteindelijk wil.
Doordat het gevlochten is is het al een minder scherpe rand.
Dan haal ik de vlechtjes er uit en kan goed door.
Dan pak ik een scherp aardappelschil mesje en snij de topjes weg.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:03

In elk geval niet halverwege bedenken om de manen met 1 hand plat op de hals te drukken en dan knippen… :+

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:09

De manen goed door kammen.Daarna ze naar de andere kant van de hals omslaan en knippen.
Dit geeft een laagjeseffect,ziet het er natuurlijk en niet recht en geknipt uit.
Eventueel hier en daar nog wat bijwerken met kleine verticale knipjes.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:13

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:20

Niet meteen knippen op de lengte die je wilt hebben... :+
Dat heb ik ooit gedaan, maar het is best lastig om bij een pony of paard in de boog van de hals te knippen. Mijn geknip was schots en scheef, maar omdat het al zo kort was kon ik het niet meer bijwerken _O-

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:59

Ik doe de manen goed uitkammen, dan knip met de schaar grof af iets langer dan ik denk wat mooi is. En dan ga ik er voorzichtig een vorm in knippen en dat wissel ik af met de manen de andere kant op te borstelen en daar de uitstekende pieken weg te knippen. Dit geeft uiteindelijk een niet zo'n strak geknipte look.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:03

Gewoon knippen op handbreedte. Zeker checken naarmate je knipt want als je een rechte lijn knipt gaat het scheef zijn :P ik laat het dan verder altijd zo. De eerste dagen ziet het er dan wat dom uit, zo onnatuurlijk recht, maar na een weekje is dat deze voorbij.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 12:22

Dank voor alle tips, ik ga eerst die met de vlechtjes proberen. En eventueel bijsnijden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:01

Ik knip wel eens stiekem iets rechts als ik vlechtjes in heb en de onderkant ongelijk is, maar als ik het dan los haal is het echt heel scheef :=

I am because you were

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:17

Absoluut niet knippen, maar gewoon lekker uitborstelen en in de vlechten zetten Y;( zo zonde om kort te maken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:55

Aanvullende tips:
1.kijk goed hoe de manen van nature vallen. Ik heb 1 paard waar de manen van nature heel recht naar beneden vallen. Die is heel makkelijk om heel natuurlijk te knippen.
En ik heb er 1 die ene beetje een borstel in zijn manen heeft. Daar moet ik echt veel beter opletten wat ik doe. Ziet het er namelijk leuk uit als het gekamd is, schud hij met zijn hoofd is het geeeeen gezicht.

Tip 2: knip in de richting van het hoofd. Dus de punt van de schaar wijst die kant op. Ik krijg daar een veel natuurlijker resultaat mee dan andersom

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:29

Iemand ook tips voor lange manen die ongelijk zijn?

Mijn pony heeft één stuk manen die korter is dan de rest, maar ik ben bang dat als ik alles op één lijn afknip, het er weer heel onnatuurlijk uit ziet :Y)

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:50

gerlindie schreef:
Iemand ook tips voor lange manen die ongelijk zijn?

Mijn pony heeft één stuk manen die korter is dan de rest, maar ik ben bang dat als ik alles op één lijn afknip, het er weer heel onnatuurlijk uit ziet :Y)

[ [url=m/BhCAMv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard heeft hetzelfde haha. Er is zo 1 stukje waar ze altijd schuurt, en daar zijn de manen korter, zal zo'n 10cm breed zijn. Ik negeer het maar, ik knip de rest op lengte en hoop elk jaar dat het kortere stuk de rest weer inhaalt, maar tegen dat dat gebeurt schuurt ze ze weer af :+

Ik knip de rest gewoon netjes bij.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie