Noorwegen op zijn mooist.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noviceh

Berichten: 4789
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:23

Prachtig <3 Beheers jij de taal ook? En wat voor paarden hebben jullie op stal? De fjorden haal ik er nog wel uit, maar die andere… Wel prachtige paarden trouwens!

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 23:29

noviceh schreef:
Prachtig <3 Beheers jij de taal ook? En wat voor paarden hebben jullie op stal? De fjorden haal ik er nog wel uit, maar die andere… Wel prachtige paarden trouwens!


We hebben 6 fjordenpaarden. Waarvan er twee drachtig zijn. We verwachten het eerste veulen aan het eind van deze maand. En de tweede halverwege maart.
En dan hebben we nog 2 2-jarige hengsten. Waar we volgend jaar mee naar de hengstenkeuring willen.
2 koudbloeddravers en 1 hannoveraan.

En ja ik spreek inmiddels een aardig woordje Noors.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:16

God wat een droom Ts! Prachtige foto's! <3
En wat spannend de veulentjes!

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 01:36

heerlijke foto's, groeten uit Zweden :D

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 15:19

In november zouden de paarden als eerste vertrekken naar Noorwegen. Ik zelf bleef nog in Nederland want er moest nog veel geregeld worden. Zoals de verkoop van mijn huis en de verhuizing zelf natuurlijk. Maar mijn vriend was in Noorwegen om de paarden op te vangen.

We hadden heel lang nagedacht over hoe we de paarden wilden gaan vervoeren. In eerste instantie wilde ik maar twee paarden meenemen en zouden we dus zelf met de trailer de paarden wegbrengen.
Maar de corona regels werden steeds meer aangescherpt, waardoor het steeds lastiger werd om de grens over te gaan. Na lang wikken en wegen hadden we toch maar besloten om een bedrijf in de arm te nemen. Want chauffeurs konden makkelijker de grens over, in deze corona tijden, en deze mensen weten precies wat er allemaal geregeld moet worden en welke papieren er nodig zijn om de paarden de grens over te krijgen. Dit betekende ook meteen dat er meer paarden mee zouden kunnen naar Noorwegen.

En hoe leuk zou het zijn als we paarden mee konden nemen met bloedlijnen die in Noorwegen (bijna) niet meer voorkomen. Zo kwamen er twee hengstveulens en een oudere merrie bij.

De reis zou drie dagen duren. Wat een spanning gaf dat bij mij zeg. :(
Ik had mijn eigen paarden nog nooit uit handen gegeven, ik deed altijd alles zelf. En nu moest ik ze aan wild vreemde meegeven :n
En dan de twee veulens, het is toch wel een erg lange reis voor twee van die jonge dingen.

De dag van vertrek was het redelijk mooi weer. Ik werd door het bedrijf heel netjes op de hoogte gehouden over de reis en ze waren goed aangekomen op de eerste overnachtingsplek in Denemarken.
De tweede dag ging de reis verder naar Oslo, waar ze even voorbij Oslo een tweede overnachting deden. Deze dag verliep ook netjes en zonder gekken dingen.

Maar toen de laatste dag, het laatste stuk vanaf Oslo naar Hornindal een rit van ongeveer 7 uur.
Maar al vroeg in de ochtend belde mijn vriend. "het wordt hier heel slecht weer. Er komt heel veel sneeuw aan en er staat een stevige wind. Neem maar contact op met het bedrijf dat ze hier de bergpas niet over kunnen, want de kans is heel groot dat ze de weg daar afsluiten vanwege het slechte weer."
Oke nu sloeg de paniek toe! %) Mijn paarden waren onderweg in een vrachtwagen waar ik zelf geen controle over had en de wegen waren bar slecht |(
Na contact te hebben gehad met het bedrijf, bleek dat ze al vroeg vertrokken waren en dat ze al bijna bij de bergpas waren. En het sneeuwde wel een beetje maar (nog) niet noemenswaardig.
Maar voor de zekerheid zouden ze bij het volgende benzine station stoppen en even informatie vragen daar, of ze wisten hoe het er voor stond op de berg.
Al snel kreeg ik bericht terug dat de bergpas inderdaad afgesloten was en dat ze om moesten keren om vervolgens een omweg te nemen. Dit betekende dat de paarden 3 uur later dan gepland aan zouden komen in Hornindal.

Hier een foto van die dag, van de webcam die aan het begin van de bergpas staat.
Afbeelding

O wat duurde deze dag lang -O-
En ik kreeg van de chauffeurs nog een paar foto's door, waarbij ze erg slecht zicht hadden door de vele sneeuw die viel.
En toen kwam eindelijk het verlossende telefoontje van mijn vriend!
"Ze zijn er *\o/* en ze staan veilig in hun warme stalletje. *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste zes weken in Nederland had ik mijn eigen paarden dus niet om te verzorgen. Wat een lange dagen waren dit. Ik verveelde me dood. En er was echt heel veel te doen en te regelen voordat ik zelf kon gaan verhuizen. Maar o, o, wat waren dit lange, lege en stille dagen.

Morgen het verhaal over mijn eigen verhuizing. Want dat was ook nog niet zo simpel in deze Corona tijden.

Selina

Berichten: 14333
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:29

Oh jeetje, snap dat het spannend is je dieren aan een wildvreemde mee te geven en als het dan ook zulk slecht weer wordt := Ben benieuwd naar de rest van het verhaal.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 11:21

Vlak voor kerst kwam mijn vriend naar Nederland. Maar vanwege Corona had hij allerlei gezondheidsverklaringen nodig. Een test hoefde toen nog niet als je vanaf Noorwegen naar Nederland reisde. Tijdens de reis zat het vliegtuig helemaal vol. Hoe dan? %) Het advies was om niet te reizen in deze corona periode. Hier was op deze vlucht niets van te merken.
Op Schiphol was er helemaal niemand die naar de gezondheidsverklaringen heeft gevraagd, binnen een kwartier na aankomst stond hij buiten.

Nu kwam het zware werk, alles inpakken. Al hoe wel ik veel dingen zelf al had ingepakt.

Het was de bedoeling om met de auto en paardentrailer naar Noorwegen te rijden. Alle verhuisspullen moesten dus in de trailer. We wilde de ferry van Kiel naar Oslo nemen op 29 december. Dit was allemaal al geboekt dus hoefde geen probleem te zijn. Maar.... door corona werden opeens heel veel ferry's uit de vaart genomen, zo ook de onze. -O-
We konden wel overboeken naar de ferry van Hirtshals naar Larvik. Dit betekende dat we veel langer met de auto moesten rijden. En de reis dus veel vermoeiender zou worden dan we van te voren hadden gepland. Maar we waren al lang blij dat we toch nog iets konden boeken.

Verder moest alles wat je meeneemt naar Noorwegen uitgevoerd worden in Nederland en ingevoerd worden in Noorwegen aan de grens. Het bedrijf wat mij hierbij hielp was gesloten tussen kerst en oud en nieuw dus we moesten voor de kerst precies weten hoeveel dozen we meenamen, wat er in zit, hoe zwaar ze wegen en wat de geschatte waarde is van de inhoud van elke doos. Dit betekende dat we alles voor de kerst ingepakt moesten hebben. En dat we met kerst op klapstoeltjes zaten met een campingtafeltje :')
Gelukkig konden we vanaf eerste kerstdag tot de dag van vertrek bij mijn ouders eten, dus dat was goed geregeld.

Een ander ding was dat als we vanuit Nederland naar Noorwegen gingen, we een negatieve test moesten kunnen laten zien aan de grens. En omdat we met de auto gingen, moesten we de test in Duitsland en Denemarken, natuurlijk ook al hebben. Want je moest dit kunnen laten zien als er aan de grens om gevraagd werd. De test mag niet ouder zijn dan 48 uur. En hierdoor kwamen we meten op het volgende probleem.
Want de test wordt berekend vanaf het moment dat de test wordt afgenomen. En niet vanaf het moment dat je het resultaat ontvangt. Maar het zou 24 uur duren voor je het resultaat terug zou krijgen. Dit betekende dat we dan dus nog maar 24 uur de tijd hadden om vanaf Nederland in Noorwegen te komen, dit was onmogelijk. |(
Na veel bellen met het bedrijf dat de test zou afnemen kwamen we niet verder dan dat we dan maar 2x de test moesten afnemen. 1 op de dag voor vertrek en 1 op de dag dat we zouden vertrekken. Met de eerste test uitslag konden we dan Duitsland en Denemarken bereiken en met de tweede test konden we dan binnen de gestelde tijd Noorwegen in. En dan moesten we geen pech hebben dat de tweede test opeens positief zou zijn _-:(

Maar een dag voor we de eerste test zouden doen werden we gebeld door het bedrijf. Ze vonden het toch wel vervelend voor ons dat we twee keer moesten komen en dan dus ook twee keer moesten betalen. Ze zouden proberen om de test resultaten binnen 12 uur te regelen. Dus dan konden we nog dezelfde dag vertrekken. Dit was super *\o/*
Dus op 28 december om 9.00 uur de test afgenomen en dezelfde dag om 18 uur zijn we vertrokken aan onze reis. We waren bij Duitsland al over de grens voordat we het zelf door hadden. Hier was helemaal niets geen controle. En dat was maar goed ook want we hadden de resultaten nog niet binnen.

Ergens halverwege Duitsland kregen we de resultaten binnen. Gelukkig, negatief! Anders hadden we toch een probleem gehad :')
Dus we konden rustig door met onze reis. We hadden gehoord dat ze bij de grens van Denemarken heel moeilijk waren wat betreft de papieren met corona en zo. Dus we waren voorbereid op het ergste.
We kwamen midden in de nacht bij de grens aan. Er reed een vrachtwagen voor ons die naar een apart gedeelte werd geleid aan de grens en ook wij moesten stoppen. Er werd gevraagd wat voor dieren er in de paardentrailer stonden. Dus wij vertelde dat er geen dieren in stonden maar dat er verhuisspullen in zaten. Toen wilde ze weten waar we naar toe gingen verhuizen. Dus dit vertelde we, en ze wilde een adres zien. Dus ook dit lieten we zien. En daarna konden we doorrijden. Ze hadden helemaal niet naar de corona certificaten gevraagd. :)

Dus op naar de ferry. Hier werd bij het inchecken wel gevraagd naar het corona certificaat. En we moesten invullen waar we in Noorwegen in quarantaine gingen. Nou dat was natuurlijk in ons eigen huis, dus dat was ook geen probleem.
De overtocht verliep rustig. Aangekomen in Larvik werden we aan de kant gezet. We moesten natuurlijk alle spullen invoeren. Dus toen er iemand naar ons toe kwam met de vraag wat voor dieren er in de trailer stonden en we antwoorden dat er verhuisspullen in stonden werden we naar een apart loket geleid. Hier werd gevraagd of we iets aan te geven hadden :? nou we zijn aan het verhuizen we willen de spullen invoeren. O hebben jullie ook alcohol of tabak bij jullie? Nee!
Oke, veel plezier! We hadden dus helemaal niets aangegeven bij de grens. Op dat moment waren we blij we hadden niet gedacht dat het zo makkelijk zou gaan.
Later kwamen we er pas achter dat hierdoor de auto en de trailer helemaal nooit ingevoerd waren in het land en dit gaf dus wel wat problemen met overschrijven en dergelijke, maar dat is gelukkig ook allemaal goed gekomen.

In de nacht van 30 december arriveerde we in Hornindal. We waren thuis!

Op 3 januari sloot Noorwegen de grenzen vanwege corona.

Deze foto is onderweg genomen. Alles achter je laten wat je in Nederland had, en een nieuwe toekomst tegemoet.
Afbeelding

Selina

Berichten: 14333
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:33

Jeetje dat klinkt echt als een super stressvolle Kerst zo := Fijn dat het toen goed is gekomen.

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:21

Pff lekker stressvol inderdaad! Mijn vriend is vorig jaar met de auto vanuit Ierland naar Nederland verhuisd en moest ook met een ferry. Meeste stress was om alle (corona) papieren te regelen want in elk land wouden ze iets anders.
Wat denk je? Niet een keer gecontroleerd..

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:31

Hingarden schreef:
RuthenRoos schreef:
Prachtig! Waar zit je? Wij hopen deze zomer ook weer te gaan kamperen in ons favoriete land. En we willen op meerdere plekken gaan paardrijden.


We wonen in Hornindal. Dat is net onder Ålesund.


Eventjes wat vraagjes.

Het ziet er naar uit dat wij eindelijk weer op vakantie gaan.
We gaan weer lekker Iig door Zweden en Noorwegen.
Mijn vriend heeft niks met paarden. Maar mij lijkt het heel gaaf om een aantal x lekker een rit te kunnen maken.

Wij vertrekken in augustus. Maar mijn vraag is vooral hoe lang van te voren boeken mensen bij jullie?

En weet je evt ook iets in Zweden omdat ik het leuk zou vinden om ook daar te kunnen rijden.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:49

Heel erg mooi! Prachtige natuur!

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:30

Ik ben zo ontzettend jaloers op je !
Noorwegen heeft echt ons hart gestolen. We gaan dit jaar voor de 4de keer met een camper rondreizen. Dit jaar 4 maanden en we kijken er zo ontzettend naar uit het is zo'n mooi land <3

Als het aan mij was zouden we zo emigreren maar hier een man die heel erg gebonden is aan Nederland.

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:40

A_nouk schreef:
Ik ben zo ontzettend jaloers op je !
Noorwegen heeft echt ons hart gestolen. We gaan dit jaar voor de 4de keer met een camper rondreizen. Dit jaar 4 maanden en we kijken er zo ontzettend naar uit het is zo'n mooi land <3

Als het aan mij was zouden we zo emigreren maar hier een man die heel erg gebonden is aan Nederland.



Dit had ik kunnen typen.
Ook wij gaan voor de vierde keer met de camper en ik zou het liefst mijn spullen pakken en daar om te beginnen in een primitief huisje in Noord Noorwegen willen gaan wonen. Maarja we blijven dromen :')

jeetje77

Berichten: 3473
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:47

Dat heb ik met Zweden. Ik zou meteen emigreren. Maar ml....

lizard
Berichten: 5295
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:13

Erg leuke foto's.
En een heel avontuur.

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:19

jeetje77 schreef:
Dat heb ik met Zweden. Ik zou meteen emigreren. Maar ml....


Ook daar Noord Zweden zou ik zo mijn koffers voor pakken (lapland) dus eigenlijk ;)

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:23

Wat is dat toch met die mannen… :') hier ook een man die ervoor zorgt dat we niet emigreren….

jojoleinee

Berichten: 2673
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:48

Goh, grappig dat meer mensen dit hebben met hun partner. Ik zou zo naar Oostenrijk vertrekken!

jeetje77

Berichten: 3473
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:19

Ik ben gewoon minder honkvast dan mijn partner. Ik geef mijn binnenvaart verleden altijd maar de schuld.

MissNibbit

Berichten: 66
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:35

Wauw, prachtig <3
Wat een avontuur voor jullie!

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 10:45

Eventjes wat vraagjes.

Het ziet er naar uit dat wij eindelijk weer op vakantie gaan.
We gaan weer lekker Iig door Zweden en Noorwegen.
Mijn vriend heeft niks met paarden. Maar mij lijkt het heel gaaf om een aantal x lekker een rit te kunnen maken.

Wij vertrekken in augustus. Maar mijn vraag is vooral hoe lang van te voren boeken mensen bij jullie?

En weet je evt ook iets in Zweden omdat ik het leuk zou vinden om ook daar te kunnen rijden.[/quote]

Voor de 3-daagse tochten boeken de mensen nu wel al.
Maar voor een gewone buitenrit, bellen sommige pas op de dag zelf of ze kunnen komen rijden.
Dan is de kans wel groot dat ik “nee” moet verkopen omdat we vol zitten.

Als je 3 dagen van te voren belt, dan kan ik je vaak nog wel inplannen.

Helaas kan ik niet helpen met stallen in Zweden.

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:38

Oo dat is fijn dan is het zonder echt te hoeven plannen

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 10:55

Nadat we aangekomen waren in Hornindal, was ik de eerste drie maanden vrij. De hele verhuizing was stressvol genoeg geweest. Dus even genieten en settelen.
Rustig de paarden weer op pakken. We hadden er toen 7 staan. De 5 die uit Nederland gekomen waren en 2 paarden die al op de boerderij stonden. Daarvan is er 1 van mijn man en 1 van de buurman.

Verder moest ik mezelf inschrijven in Noorwegen natuurlijk, en een registratie nummer regelen voor de stal die ik wilde gaan opstarten. De auto en trailer moesten op Noors kenteken gezet worden.
Dus nog steeds wel lekker bezig maar de druk was er wel een beetje vanaf gelukkig.

Zo was er ook genoeg tijd om lekker te wandelen, skiën en toeren met de auto.

De eerste winter was een erg stabiele winter met sneeuw, kou en heel veel zon.
Ik ben een enorme koukleum :brr: , dus ik zag echt op tegen de Noorse winters. Maar de lucht is hier veel droger dan in Nederland. Hierdoor voelt het veel minder koud aan. Geloof het of niet maar ik loop echt regelmatig zonder jas als ik bezig ben met de paarden ook als het -10 is.
Nou in Nederland ging de jas echt niet meer uit als het onder de 8 graden kwam. :')

In deze maanden hebben we veel paden bewandeld op zoek naar leuke routes voor de buitenritten met de toeristen. Hier in Noorwegen zijn veel wegen de bergen in, maar die houden dan plots op. En dan moet je dezelfde route weer terug. Dit zijn wegen die de boeren hebben aangelegd om bomen te kappen en hun vee te zoeken.
Nou als ik ergens een hekel aan heb, is het wel omkeren en dezelfde weg terug gaan als dat je gekomen bent. -O-
Dus we moesten routes maken zodat we rond kunnen rijden. En hier is dan meteen het volgende probleem. Want... er zijn veel plaatsen waar de grond heel zacht en nat is. Je zakt hier heel ver in weg en voor de paarden is dit zeker geen pretje. Toch ontkom je er niet helemaal aan als je niet over hetzelfde pad terug wilt.
Inmiddels hebben we aardige mooie rondjes die we kunnen rijden.

En natuurlijk is de natuur hier zo mooi, dat je het liefst elke minuut stilstaat om foto's te maken.
De volgende plekjes, zijn allemaal plekken waar we mogelijk tijdens de buitenritten of 3-daagse trektocht, langskomen.

Afbeelding

Winter
Afbeelding

En in de zomer zwemmen we er.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en ons huis
Afbeelding

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:57

Schitterend <3

Piekosjj

Berichten: 5456
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:45

Vilket liv! :D