[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:43

pien_2010 schreef:
Ik vind haar / hem juist al aanmerkelijk beter bewegen, dus verwacht dat het een kwestie van tijd is. NIet alles wordt opgelost met rust.

Dat zeg ik ook niet. Ik benoem alleen wat ik zie. Waar dat vandaan komt en wat de beste manier is om het te veranderen/verbeteren laat ik aan een arts over. Het zou echter jammer zijn als mensen niet aangeven wat ze zien, terwijl TS en het paard daar wellicht wel mee geholpen zouden kunnen zijn. Soms is het lastiger bij je eigen paard afwijkingen, onregelmatigheden etc. Te zien omdat je een soort blindheid ontwikkelt.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:01

Hannanas schreef:
Tof dat je er op gezeten hebt!
In het eerste filmpje twijfel ik of ze wel helemaal comfortabel is op alle vier de benen. Zien jullie dat ook?


Het deed mij gelijk denken aan mijn eigen paard die na een lange ziekteperiode terugkwam in het werk (en nu de eerste 2 rondjes af en toe ook zo opstart). Pin me er niet op vast, maar het lijkt erop dat ze wat moeite heeft met haar proprioceptie waardoor ze enigszins 'voorzichtig' beweegt en zich vasthoudt aan de achterkant van haar rug, waardoor achter wat minder mee kan komen dan je idealiter zou willen. Samengevoegd zou dat best eens te maken kunnen hebben met een onderontwikkelde thoracic sling. Die kan juist met de juiste training en beweging gaan ontwikkelen, waardoor paard beter wordt. Alle wervels, van kop tot staart, hebben natuurlijk invloed op elkaar en op alle structuren daar omheen (en andersom).

Ik denk dat het goed gaat komen met jullie. Mooie stap dit :D

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:12

996981 schreef:
pien_2010 schreef:
Ik vind haar / hem juist al aanmerkelijk beter bewegen, dus verwacht dat het een kwestie van tijd is. NIet alles wordt opgelost met rust.

Dat zeg ik ook niet. Ik benoem alleen wat ik zie. Waar dat vandaan komt en wat de beste manier is om het te veranderen/verbeteren laat ik aan een arts over. Het zou echter jammer zijn als mensen niet aangeven wat ze zien, terwijl TS en het paard daar wellicht wel mee geholpen zouden kunnen zijn. Soms is het lastiger bij je eigen paard afwijkingen, onregelmatigheden etc. Te zien omdat je een soort blindheid ontwikkelt.

Klopt hoor, en ik waardeer het zeker. Wat ze nu vooral nodig lijkt te hebben is die galop, en daarna wordt het beter. Maar over een paar weken komt de fysiotherapeut weer, en massage en beweging lijkt nu wel te zijn wat nodig is. Grappig is ook dat ze nu echt geniet van poetsen, en dat dat eerder bij schouders en billen echt een probleem was.

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:13

En thanks iedereen <3

Ik heb er ook echt een onwijs goed gevoel over :)

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:09

Goed om te zien dat ze er al een heel stuk beter uitziet! Ook een stuk actiever en veel lekkerder in het velletje. Ook ik zie wel wat ongemak nog in de draf, ze loopt dan ook niet echt ruim. Wel veel beter als eerder!

Leuk ook dat je erop gezeten hebt, en wat is ze braaf!

Paar tips. Ik vind jouzelf met longeren echt heel onrustig. Je bent bijna jezelf ook aan het longeren zulke grote voltes loop je mee. Probeer stil in het midden mee te draaien en je eigen volte max 1 meter te houden. Zeker bij groene en onzekere paarden is dat belangrijk, dan wordt je een rustpunt en een richtpunt in het midden. Zeker in de galop zwaait ze nu zo uit omdat jij half meegesleurd wordt. Als jij in een actieve houding stabiel vanuit het midden meedraait, sta je veel steviger als dat jij zelf al in de vooruit meeloopt en een ruk mee krijgt.

Met het rijden, doe een beugelriem of een halstertouw om de hals van je paard. Je zit nu nog best heel gespannen waardoor het risico dat je bij een spurt of een zijsprong aan de teugels gaat hangen. Met een beugelriem of touw om de hals heb je meer houvast zonder dat je in de mond hoeft te komen. Zou jammer zijn als monster op die manier weer vertrouwen verliest.

Maar leuk om te zien dat jullie progressie maken!

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 11:57

Dank!! Ook super fijne tips, heel fijn!

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:57

Wat superfijn dat jullie zo blij zijn met elkaar en jullie mooie stappen zetten!!
Van A naar Beter *\o/*

Zelf zie ik wel wat verbetering in de looplust en dat er zeker meer spek aan zit.
Toch zie ik ook een paard dat met name in draf stram/stijf loopt vanuit de achterhand. Dat kan mi ook een reden kunnen zijn voor het jolige bij de overgang naar galop. Hopelijk verbeterd dit door trainen.

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 21:01

Dat verbetert nu al. Het hupje bij het aandraven is al veel minder, galopperen word ie ook fijn los van. Maar goed, ook een kwestie van tijd verwacht ik. En een deel is ook gewoon mentaal. Stukje onzekerheid denk.

Taucha

Berichten: 1185
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:00

Hee ben ik even op vakantie en is er een super update met daarna een doodvaller???

Naja, even mijn visie op de filmpjes; volgens mij weet monster gewoon nog niet goed wat hij allemaal achter zijn schoft nog aan lichaam heeft. Waarschijnlijk gewoon beschouwen als jong paard dat de achterhand nog moet ontdekken en dan zal ie ook wsl niet zo schrikken met een soort van bok als ie bedenkt dat dat gebungel daarachter in het ritme beter uit komt als dat andersom gaat (in officiele termen; overkruist corrigeert).
Komt vast helemaal goed! En ik kijk echt wel uit naar de volgende update! +:)+

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 13:46

We gaan rustig door. Momenteel valt er niet veel te updaten, afgezien van 2x een rustig stapritje. Hij is gewoon nog erg groen, en vindt het inrijden erg leuk, maar ook best veel om te verwerken. Dus alles gewoon heel rustig en vriendelijk.

Ik merk wel elke keer dat er kwartjes zijn gevallen, en met rust en veel geduld komen we er wel.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:42

Hier nog ontwikkelingen? Ben nieuwsgierig hoe het gaat.

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:31

Nah niet echt. Ik heb weer COVID gehad, 2 weken ziek van geweest en nog steeds totaal geen energie dus verder dan longeren en wat spelen kom ik eigenlijk niet.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:34

Avalanche schreef:
Nah niet echt. Ik heb weer COVID gehad, 2 weken ziek van geweest en nog steeds totaal geen energie dus verder dan longeren en wat spelen kom ik eigenlijk niet.

Beterschap

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:36

Oh dat is balen. Beterschap!

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:36

Thanks. Echt zo waardeloos dit. Ik had al long COVID van de vorige keer, en het heeft zeker een jaar geduurd voor mijn energiepeil enigzins normaal was...... hopelijk is het herstel nu sneller.

pien_2010

Berichten: 43727
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:51

Sterkte meid, niet grappig.

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 20:02

Thanks :(:)

jeetje77

Berichten: 3482
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:19

Oh bah, sterkte.

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:21

Dat is knap vervelend; hopelijk doe je er nu niet zo lang over.
Beterschap, long-COVID is niet grappig. Wordt ook best wel onderschat door te veel mensen.

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 22:48

Netjes mijn vitamine-shakes nemen en verder gewoon wachten. Het voordeel is nu wel dat ik meerdere vaccinaties gehad heb, dus hopelijk duurt het idd minder lang :(

Dat gezegd hebbende, het kind is mega vrolijk en super lief. Van het probleempaard van toen is niets meer over, het is nu gewoon een superleuk, ondeugend blij ei.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:11

Misschien gek gezegd kan het bij dit paard ook geen kwaad om het even te laten 'zakken' . Soms gebeuren dingen niet toevallig denk ik dan :) Beterschap!

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 13:15

Ik merk ook dat het goed doet idd. Paard is echt super vrolijk, enorm willing to please en zo gek als een deur de laatste week :') het zal idd wel nodig geweest zijn.

Ergens is dat ook het lastige met deze paarden. Ze hebben onwijs veel talent en ik weet zeker dat als we verder gaan in alle rust, als dat moment weer komt, dat het er in no time ook echt leuk uit ziet. Dat maakt dat je al snel teveel vraagt denk ik, want mentaal moeten ze het ook allemaal maar aankunnen en rijden is nog steeds heel, heel spannend.

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 23:13

Haha tijd voor een update.

Monster is bekapt weer en hij was vreselijk stout :oo
Eerst de oud papierbak overhoop gehaald. Dan de gevonden voorwerpen bak. En de bekapper met een zweepje voor zijn billen geslagen :oo

Het was wel niet hard, maar oh oh. Hij was er zelf erg trots op.

En we hebben onze eerste heuse dressuurles gehad. Hij deed het zo goed!!! Overgangen, schijnovergangen, en een beetje wijken (van de hoefslag naar binnenhoefslag en terug). Binnenhoefslag was heus moeilijk want dan moet je ineens op eigen benen lopen, maar hij deed zó vreselijk zijn best <3

Ik ben heus trots <3

nafkedemi

Berichten: 1310
Geregistreerd: 31-07-07

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 00:00

Leuke update!

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 00:07

Ja, binnenkort denk ik foto's en filmpjes weer. En moesten jullie ooit een paard zadelmak moeten maken..... vraag Amable. Echt, nog nooit een paard met zoveel lol zadelmak gemaakt.