[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:26

lor1_1984 schreef:
Zo zacht als het kan en zo hard als het moet.
Waardoor het ene paard een trap onder zijn kont kan krijgen bij bepaald gedrag terwijl het andere met een zacht 'uhuh' al gecorrigeerd/bijgestuurd is.
En dat heb ik heel bewust even zo tegenovergesteld beschreven. :)

En om het dan nog wat lastiger te maken: vandaag moet je die schop uitdelen, volgende week heeft datzelfde paard genoeg aan uhuh.....
En dat kan evengoed andersom zijn.

Ga er maar aan staan en toch is dat de enige manier om het te leren: Doe het; doe het fout; leer ervan.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 22:29

Yep, paarden houden en zeker gedrag is niet simpel.

Ik doe dit dus echt maar heel zelden, maar wilde jullie er wel even in meenemen.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 17:00

Pup is ontplofferig vandaag :') snorken en overal voor wegrennen. Volgens mij gewoon erg veel energie :')

Ik ga hem straks nog even werken. Morgen weer les.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:29

Avalanche schreef:
Pup is ontplofferig vandaag :') snorken en overal voor wegrennen. Volgens mij gewoon erg veel energie :')

Ik ga hem straks nog even werken. Morgen weer les.

Ehm, het waait, hè }>

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 18:37

Ja en weet je hoe grappig het is om niet normaal te lopen maar te stuiteren en overal tegen te snorken?

De bakkabouters hebben zich vermenigvuldigd geloof ik :') de dwaas.

Wat heeft hij een lol gehad vandaag. Niks dan gek doen, haast de hele dag. Ik denk dat ik het werk voor vandaag maar laat zitten, ik kan me niet voorstellen dat ie nog energie heeft.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:44

Avalanche schreef:
Ja en weet je hoe grappig het is om niet normaal te lopen maar te stuiteren en overal tegen te snorken?

De bakkabouters hebben zich vermenigvuldigd geloof ik :') de dwaas.

Wat heeft hij een lol gehad vandaag. Niks dan gek doen, haast de hele dag. Ik denk dat ik het werk voor vandaag maar laat zitten, ik kan me niet voorstellen dat ie nog energie heeft.

Blijkbaar heeft ie te veel energie als ie zich de hele dag zo druk kan maken :j
Ik zou 'm dus eens flink aan z'n veren zitten :D

pien_2010

Berichten: 43356
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:47

Jij schrijft wat ik dacht.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 18:52

Gisteren heeft ie vrij gehad. Maar vrijdag en zaterdag gewerkt. Denk dat het idd wel ene goed idee is als ie wat doet :j Overigens krijgt hij luzerne bij zijn hooi van de middag (ik voer 4x, 's ochtends vroeg, 1400 zo, 1800 en dan nog een late beurt en 's ochtends en om 1800 krijgt hij brok. Maar ik heb het idee dat hij meer energie nog heeft van de luzerne. Anyway het wordt tijd voor foto's en een filmpje want ik ben echt wel tevreden over de looks nu.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:14

Mijn pony's zagen spoken/boskabouters van lucerne. En wind vervormd geluiden, geuren en waar ze vandaan komen.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 19:19

Hij ziet er geen spoken mee, ik heb het idee dat hij meer in balans is zelfs, en fysiek doet het hem onwijs goed. Ik geef overigens wel Daily Plus ivm de calcium/fosfor verhouding. Als die uit balans is kan je gekke dingen krijgen. Alleen wind he...... plus we hebben een nieuw paard op stal wat nog erg aan het roepen is. Merrie. Ze is erg nieuwsgierig, maar durft nog geen toenadering te zoeken tot mij.

Maar Monster vindt dat hoogst interessant :')

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:18

Hier gisteren prachtig lopen, vandaag ook spoken bij het leven. Is het weer.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 22:32

Ik denk het. Ik heb hem ook niet meer gewerkt. Vanavond nog even lekker losgegooid en ik vind het goed zo.

purny

Berichten: 27500
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 08:35

Avalanche schreef:
Hij ziet er geen spoken mee, ik heb het idee dat hij meer in balans is zelfs, en fysiek doet het hem onwijs goed. Ik geef overigens wel Daily Plus ivm de calcium/fosfor verhouding. Als die uit balans is kan je gekke dingen krijgen. Alleen wind he...... plus we hebben een nieuw paard op stal wat nog erg aan het roepen is. Merrie. Ze is erg nieuwsgierig, maar durft nog geen toenadering te zoeken tot mij.

Maar Monster vindt dat hoogst interessant :')

Blijft toch wel een man he...

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 09:37

Ja maar echt hoor. Hij moet ook steeds kijken of hij haar kan zien, haha. Hij heeft een hoekje waar hij dat precies kan, en dan 'schrikt' hij maar rent wel juist ook die kant op en gaat in dat hoekje staan kijken _O-

En hij heeft nog wel vaste verkering. Maar hij is wel echt dol op zijn vriendin, en het is erg wederzijds. En de lente komt er weer aan :') Overigens staan de merries wel echt aan de andere kant van de stal, want het moet niet te gezellig worden :')

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:45

Ik vind het altijd wel grappig dat 'we'* dat snorken en blazen best snel in de negatieve hoek plaatsen. En zoeken naar een oorzaak in weer of voeding (om die dan weg te nemen)
Ik vind het juist wel een goed teken als mijn paarden soms even helemaal woest worden, overkoken van de energie en zich erg expressief uiten. Toegegeven het is een uitdaging om het dan nog in goed banen te leiden, het pulkt erg aan de randjes van je afspraken en kan ronduit eng zijn.
Maar hoe fijn is het dat ze zo overlopen van energie (terwijl ze 24/7 vrij kunnen bewegen).
Toen ik een stuk over het fietspad ging wandelen met mijn 27 jarige ivm een pak sneeuw/ijs 3 dagen en hij 10 minuten met zijn staart erop, luid snorkend naast mij liep te blazen dacht ik: top! dit zit er nog in, goed teken. Maar ook in de wei gaat het er soms zo aan toe dat ik een glimlach op mijn gezicht heb, het zweet tussen mijn billen heb en schietgebedjes doe.

We zijn eigenlijk te klein en iel voor die beesten want ons probleem is natuurlijk dat we veel te kwetsbaar zijn. Maar het is geen 'paardenprobleem' vind ik.

*we in de breedste zin van het woord. Niet specifiek de mensen die het hier benoemen. Maar toen ik nog bij een voerfirma werkte kregen we ook wel eens verontwaardigde reacties op bepaald voer dat paarden heet zou maken. Ik dacht dan: misschien had ie dit juist nódig en heb je juist al die jaren juist een suboptimale versie van je paard gehad. En ja, je kunt het ook overdrijven, als een paard helemaal geen rust meer heeft is dat niet positief

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:01

pol013 schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat 'we'* dat snorken en blazen best snel in de negatieve hoek plaatsen. En zoeken naar een oorzaak in weer of voeding (om die dan weg te nemen)
Ik vind het juist wel een goed teken als mijn paarden soms even helemaal woest worden, overkoken van de energie en zich erg expressief uiten. Toegegeven het is een uitdaging om het dan nog in goed banen te leiden, het pulkt erg aan de randjes van je afspraken en kan ronduit eng zijn.
Maar hoe fijn is het dat ze zo overlopen van energie (terwijl ze 24/7 vrij kunnen bewegen).
Toen ik een stuk over het fietspad ging wandelen met mijn 27 jarige ivm een pak sneeuw/ijs 3 dagen en hij 10 minuten met zijn staart erop, luid snorkend naast mij liep te blazen dacht ik: top! dit zit er nog in, goed teken. Maar ook in de wei gaat het er soms zo aan toe dat ik een glimlach op mijn gezicht heb, het zweet tussen mijn billen heb en schietgebedjes doe.

We zijn eigenlijk te klein en iel voor die beesten want ons probleem is natuurlijk dat we veel te kwetsbaar zijn. Maar het is geen 'paardenprobleem' vind ik.

*we in de breedste zin van het woord. Niet specifiek de mensen die het hier benoemen. Maar toen ik nog bij een voerfirma werkte kregen we ook wel eens verontwaardigde reacties op bepaald voer dat paarden heet zou maken. Ik dacht dan: misschien had ie dit juist nódig en heb je juist al die jaren juist een suboptimale versie van je paard gehad. En ja, je kunt het ook overdrijven, als een paard helemaal geen rust meer heeft is dat niet positief

Precies en die controleerbaarheid is waar het mis gaat. Heeft niks met "sub-optimaal" te maken maar alles met management die afgestemd is op het paard.

Plat door de bocht is hardvoer (brok) in de tegenwoordige tijd volstrekte onzin.
Hardvoer is uitgevonden voor werkpaarden, die de hele dag voor de koets, voor de ploeg of de hooiwagen stonden. Die hadden geen tijd om hun rantsoen bij elkaar te grazen op een wei die er niet was (met name de stadspaarden). Ze moesten echter wel een grote hoeveelheid energie verzetten door het slepen van al die voertuigen en machines.

Vanuit hun oorsprong zijn paarden lui. Simpelweg omdat ze niet de hoeveelheden vreten tot hun beschikking hebben dan wij erin stoppen. Dan moet je een beetje spaarzaam zijn en die energie inzetten als het ertoe doet.

purny

Berichten: 27500
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:06

Avalanche schreef:
Ja maar echt hoor. Hij moet ook steeds kijken of hij haar kan zien, haha. Hij heeft een hoekje waar hij dat precies kan, en dan 'schrikt' hij maar rent wel juist ook die kant op en gaat in dat hoekje staan kijken _O-

En hij heeft nog wel vaste verkering. Maar hij is wel echt dol op zijn vriendin, en het is erg wederzijds. En de lente komt er weer aan :') Overigens staan de merries wel echt aan de andere kant van de stal, want het moet niet te gezellig worden :')

Oooohh monster gaat vreemd :oo

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:44

pol013 schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat 'we'* dat snorken en blazen best snel in de negatieve hoek plaatsen. En zoeken naar een oorzaak in weer of voeding (om die dan weg te nemen)
Ik vind het juist wel een goed teken als mijn paarden soms even helemaal woest worden, overkoken van de energie en zich erg expressief uiten. Toegegeven het is een uitdaging om het dan nog in goed banen te leiden, het pulkt erg aan de randjes van je afspraken en kan ronduit eng zijn.
Maar hoe fijn is het dat ze zo overlopen van energie (terwijl ze 24/7 vrij kunnen bewegen).
Toen ik een stuk over het fietspad ging wandelen met mijn 27 jarige ivm een pak sneeuw/ijs 3 dagen en hij 10 minuten met zijn staart erop, luid snorkend naast mij liep te blazen dacht ik: top! dit zit er nog in, goed teken. Maar ook in de wei gaat het er soms zo aan toe dat ik een glimlach op mijn gezicht heb, het zweet tussen mijn billen heb en schietgebedjes doe.



Ik ook. Ik vind dat leuk. Het is ook gewoon wel echt veel speelgedrag, en een paard wat niet speelt, geen energie heeft maak ik me meer zorgen over. Ik kan hier ook wel van genieten. En tuurlijk, vorige week met de sneeuw heb ik ook wel even met de billen samengeknepen gezeten. Ik dacht dat die wel rustig aan zou doen met de sneeuw, maar dat had ik niet helemaal goed ingeschat :')

Het is ook meestal 10 minuten of zo, en daarna gaat ie chillen en hooi eten. Maar gek doen is wel dagelijks ritueel en het is echt een van mijn favoriete momenten van de dag.

Citaat:
*we in de breedste zin van het woord. Niet specifiek de mensen die het hier benoemen. Maar toen ik nog bij een voerfirma werkte kregen we ook wel eens verontwaardigde reacties op bepaald voer dat paarden heet zou maken. Ik dacht dan: misschien had ie dit juist nódig en heb je juist al die jaren juist een suboptimale versie van je paard gehad. En ja, je kunt het ook overdrijven, als een paard helemaal geen rust meer heeft is dat niet positief


Nou dit. Ik heb genoeg verhalen gehoord van met name Engelse Volbloeden die toch zó braaf waren...... tot ze goed gevoerd werden en echt kregen wat ze nodig hadden en toen hadden ze wel genoeg energie om zichzelf te laten zien en iets van zaken te vinden _O-
Je merkt het ook prima als ze teveel krijgen, want dan hebben ze geen rust meer. Maar een paard wat zich kan ontspannen maar regelmatig speelt en gek doet is een blij paard.

ikke schreef:
Plat door de bocht is hardvoer (brok) in de tegenwoordige tijd volstrekte onzin.
Hardvoer is uitgevonden voor werkpaarden, die de hele dag voor de koets, voor de ploeg of de hooiwagen stonden. Die hadden geen tijd om hun rantsoen bij elkaar te grazen op een wei die er niet was (met name de stadspaarden). Ze moesten echter wel een grote hoeveelheid energie verzetten door het slepen van al die voertuigen en machines.

Vanuit hun oorsprong zijn paarden lui. Simpelweg omdat ze niet de hoeveelheden vreten tot hun beschikking hebben dan wij erin stoppen. Dan moet je een beetje spaarzaam zijn en die energie inzetten als het ertoe doet.
Niet eens, en zeker niet wat betreft warmbloeden.
Als je het over sobere paarden hebt, of koudbloeden heb je gelijk. Maar dit is geen koudbloed, hij is niet sober en ook niet lui. Met alleen ruwvoer wordt hij echt graatmager. Die brok heeft hij gewoon nodig, en ik voer echt niet belachelijk veel, hij krijgt 2x 3/4 brok en nog een handje na het werk, gewoon voor de verwennerij. Maar hij heeft het wel gewoon nodig. Voor een paard wat dat niet nodig heeft heb ik balancer, maar hier bewust gekozen voor brok, want daar doet hij het veel beter op.

Met brok en de Daily Plus erbij zit hij op een mooi gewicht en kan zichzelf zijn ook. De zotte 10 minuten horen er gewoon bij.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:49

purny schreef:
Avalanche schreef:
Ja maar echt hoor. Hij moet ook steeds kijken of hij haar kan zien, haha. Hij heeft een hoekje waar hij dat precies kan, en dan 'schrikt' hij maar rent wel juist ook die kant op en gaat in dat hoekje staan kijken _O-

En hij heeft nog wel vaste verkering. Maar hij is wel echt dol op zijn vriendin, en het is erg wederzijds. En de lente komt er weer aan :') Overigens staan de merries wel echt aan de andere kant van de stal, want het moet niet te gezellig worden :')

Oooohh monster gaat vreemd :oo

Ja hij is niet heel trouw in die dingen _O- toch wel hoor, want hij is echt dol op zijn vriendin, en hij kijkt wel maar zoekt uiteindelijk altijd zijn vriendin op.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:57

(We mogen van mening verschillen toch?)
Ik ben het ook echt niet met ikke eens. hier staan de paarden jaar rond op gras. En hebben we jaar rond ook 'vers' gras om te voeren van bemest land. Niet dat schrale spul. En onbeperkt hooi, wederom bemest).
En heb ik 2 paarden die daar echt krachtvoer bij nodig hebben: Het oudje én de merrie. Maar ik heb er inderdaad óók een staan die dat niet nodig heeft. Die neigt op hetzelfde dieet zelfs in de zomer naar te dik. Die krijgt (bij dezelfde arbeid!) alleen maar een vitaminen brokje.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 11:04

Maar dát is management. Bekijk het per paard :j

Overigens voer ik idd ook bemest gras, en hooi van bemest land, en hebben de meeste paarden (behalve de echt sobere) onbeperkt ruwvoer. En die hele sobere paarden krijgen een balancer, maar krachtvoer hoort er bij mij wel gewoon bij als ze het nodig hebben.

pien_2010

Berichten: 43356
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:54

Avalanche schreef:
Maar dát is management. Bekijk het per paard :j


Precies. Mijn merens staat op schraal winter buitengebied en ziet er zo goed rond uit (krijgt alleen vitamine brokjes uit de hand). Monster was allang daaro dood neergevallen en Polleke ziet er fantastisch uit (niet te dik en niet te dun). IN de zomer is ze altijd te dik.

Dat KWPN en ander warmbloed daar valt niet tegen op te voeren zoveel eet dat. Als je geeft wat Ava geeft aan monster aan Polie is ze binnen twee weken kats hoefbevangen, zoveel is dat voor haar . Dus management is kijken en aanpassen aan het individuele paard.

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 12:05

Ja haha er staan ook paarden waar je dat niet hoeft te proberen dan staan ze idd bevangen :')

Klopt hoor, ik voer echt véél bij Monster. Echt veel. Maar die heeft het nodig en als ik nu zie dat hij speelt en lekker uit zijn stekker gaat af en toe heeft hij het gewoon nodig. Maar op het moment dat ze echt blij zijn en er goed uitzien weet je ook dat het genoeg is :j

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:59

Ik ga ze de kost niet geven die ze veel te hard voeren. Die niet snappen hoe management eigenlijk werkt.
Ooit zo'n on-line voer advies ingevuld. Of ik even 3kg brok in een Welsh-Cob wilde stoppen.......
Doe maar niet....


Zojuist Tante Taart nog in de bak gehad; die had praatjes voor 10. Het heeft een reden dat we daar geen brok in stoppen }>
Ze trok diezelfde kop als Monster in de openingspost. Dan weet je hoe laat het is :oo

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 14:38

Maar dat is wat anders als wat je eerder zei. Eerder zei je namelijk dit:
ikke schreef:
Plat door de bocht is hardvoer (brok) in de tegenwoordige tijd volstrekte onzin.
Hardvoer is uitgevonden voor werkpaarden, die de hele dag voor de koets, voor de ploeg of de hooiwagen stonden. Die hadden geen tijd om hun rantsoen bij elkaar te grazen op een wei die er niet was (met name de stadspaarden). Ze moesten echter wel een grote hoeveelheid energie verzetten door het slepen van al die voertuigen en machines.

Ik ben het 100% met je eens als je zegt dat mensen veel te veel voeren, ik denk ook dat er een groot probleem is met teveel hardvoer en te weinig ruwvoer.

Maar: hier is mijn management dit: ik begin met ruwvoer. De officiele richtlijnen geven aan 1 tot 1,5 % van het gewicht van het paard.

En daar begin ik al. Want heeft dat paard overgewicht, dan ga ik daar niet 1,5% van voeren namelijk, want dan hou ik een dik paard dik. Dus ik voer dan 1 tot 1,5% van het ideale gewicht.

Maar dan komt het volgende. Is dat paard sober of niet? Want ik ga, ongeacht wat Bokt ervan vindt, een sober paard niet tot die 1,5% voeren, die krijgt die ene % en daar houdt het op. Dan kan die stro bij krijgen om de knabbelen, of heel langstengelig grof hooi, maar meer hooi dan die 1% krijgt dat paard niet.

Dus als je dan bijvoorbeeld die Haflinger hebt van 500 kg ideaal gewicht, die krijgt ook 5 kg hooi en verder stro en graszaadhooi. Dit hooi:

Afbeelding

En die krijgt een balancer tot op de gram afgewogen, en mineralenbikkels van Subli :j

Dan een paard wat niet sober is maar ook niet snel te dik van 600 kg: dan ga ik wél naar de 1,25% en komen we op zo'n 8 kg hooi per dag. Die mag ook onbeperkt eten, dus krijgt er graszaadhooi bij. Bij dat paard voer ik geen balancer maar een kg basisbrok per dag en weer mineralenbikkels.

En dan hebben we Monster. Het ideale gewicht van Monster (1,75) is 675 kg, mag een uitloop naar de 700, mag niet lager komen dan 650.

Monster krijgt wel 1,5% en zit dus op 12 kg hooi per dag. Ook Monster mag daarnaast nog graszaadhooi maar heeft daar eigenlijk nooit behoefte aan. Die krijgt daarboven nog 1,5 kg FibreBeet droge stof, 1,5 kg sportbrok, 300 gram mineralenbikkels en 3 flinke scheppen luzerne. Pien heeft namelijk gelijk: die heeft een metabolisme waar bijna niet tegenop te voeren is.

En dan zit ik dus per saldo heel laag in brok, maar ik voer het wel.

Op die manier krijgen alle paarden wel onbeperkt ruwvoer, maar niet onbeperkt hooi, want dan worden de meesten namelijk moddervet. Monster heeft zo'n lading hooi dat het voor hem in wezen wel onbeperkt is, en toch sta je er raar van te kijken hoe snel het weg is.

Maar ik kan je wel vertellen, als ik de Fries voer wat Monster krijgt is de Fries binnen de kortste keren bevangen en Monster is op een gezond gewicht en kan het prima hebben.

:') ja als ze zo'n hoofd hebben dan weet je het wel _O-