En wat achtergrond: dame is als veulen de opfok in geweest, daar vandaan gekomen met het idee dat je met een grote bek de halve wereld hebt, maar stiekem heeft ze een heel klein hartje.
Dan is er een poging gedaan haar in te rijden, met het idee van voorwaarts, voorwaarts, dan heeft ze geen tijd om dingen te bedenken. Helaas had ze ook geen tijd om te begrijpen wat er gebeurde. Dit is volledig misgegaan.
Qua opvoeding mist zij de basis, waardoor ze vaak dingen niet begrijpt. Dit levert voor haar heel veel spanning op, die zij niet kan afvloeien, maar waar zij wel heel boos van wordt.
Ook het rijden is voor haar veel te snel gegaan, waardoor zij het gevraagde niet begrijpt, spanning opbouwt, en dan ontploft, schijnbaar uit het niets.
Als je begrijpt wat er aan de hand is, heeft zij er wel degelijk een reden voor, en is haar gedrag heel verklaarbaar. Zij geeft wel dingen aan, maar moet hier wel in aangemoedigd worden. Zij moet leren dat dit gewoon mag, en dat wij hier ook naar luisteren. Ik verwacht dat dan de ontploffingen ook zullen afnemen in frequentie en intensiteit.
Dit is het verhaal waarmee ze bij mij kwam, de analyse is van mij.
Wat we tot nu toe hebben gedaan: mevrouw is medisch volledig nagekeken en getest. Hierbij blijkt ze prima in orde.
Rust. Een vast, stabiel ritme. Een vast vriendje. Ze kan nog niet in de groep, omdat ze dat niet begrijpt, maar ze lijkt wel steeds socialer te worden en zoekt de andere paarden ook op. Leuk dat ze wel respect heeft voor oudere merries. Haar maatje is een bijzonder stabiele en kalme ruin, die niet van haar onder de indruk is. Ze kunnen het ook erg goed vinden samen.
Ruwvoer! De wereld aan ruwvoer. Verder: geen brok, maar Cavalor Fiberforce. Zo laag in suiker en zetmeel als maar kan, en voor energie krijgt ze olie bij. Zo krijgt ze wel alles wat ze nodig heeft, maar zonder alle extra energie.