Vuurwerk en bange pony..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Vuurwerk en bange pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 18:09

Geweldig max kampioen ! En dat vonden er meer leuk en gingen vuurwerk afsteken.... -O-
Mijn 12 jarige welsh weet inmiddels wel wat het is maar mijn twee jarige shet dus niet...en die flipte net compleet...
Wat houd ik mijn hart vast voor oud en nieuw.... we zetten alle lampen aan doeken voor de ramen radio hard aan en veel hooi maar als ik zag hoe die kleine net flipte echt ik raak zelf ook in paniek hoe het zal gaan met oud en nieuw.
Ik heb geen mogelijkheid ze ergens anders heen te brengen hoe lossen jullie dat op ?

anjali

Re: Vuurwerk en bange pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:21

Als het kan ze op stal zetten.Vreselijk dat vuurwerk.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 18:27

Op stal gaan ze zeker

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:39

Wij beginnen begin december al met het “trainen”. We zoeken op spotify vuurwerk geluiden op en zetten dit dan zachtjes aan. Elke dag ietsjes harder zodat aan het einde van de maand ze een aardig geluidsniveau gewend zijn.

Verder geven wij de paarden altijd tijdens de week voor oud en nieuw wat bach druppels rescue remedie. Wij hebben het idee dat dat helpt. En baat het niet, dan schaadt het niet.

Ook alle lampen aan en met oud en nieuw, om 12 uur, zitten we altijd op stal. Ik voer ze dan een lekker slobbertje om ze af te leiden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:45

Op stal kan juist voor meer stress zorgen.

Wat versta je onder "de pony flipte"?

Zelf panikeren is sowieso al slecht. Een paard/pony ziet jouw paniek en zal zich dan al zeker niet veilig gaan voelen. Jij moet juist kalm blijven in welke situatie dan ook.

Hier gewoon de paarden 24/7 buiten. Zelfs mijn grootste angstpony die ik gehad heb bleef gewoon rustig grazen/hooi eten tijdens vuurwerk. (terwijl die van knallen of gerammel vanop straat van vrachtwagens/traktoren juist heel erg schrok, zelfs beltoon van gsm was reden voor schrikken).

Misschien helpt het wel om wattenproppen in de oren te doen (doen ze bij dravers wel eens in de koers).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:59

Als je ze buiten laat dan is er het risico van uitbreken en ongelukken.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:15

Mijn paard vindt het spannend, maar flipt niet. Dus ik zorg met oud en nieuw voor een lekkere bak voer die ze iets voor 12 krijgen. Haar kuddegenoot vindt het wel extreem spannend en gaat het liefst dan rennen. Maar omdat mijn paard bij mij blijft en gaat eten, blijft hij ook in de buurt en kalmeert. Bij ons staan ze gewoon op de track, maar zorg dus wel dat ik er ben met de jaarwisseling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:16

Die van ons kijken wel op maar gaan gewoon op de normale tijden op en van stal. Juist het lawaai, alles afschermen en nergens heen kunnen zorgt imo eerder voor paniek dan het gewone ritme volgen. En als eigenaar niet panikeren, word het alleen maar erger van.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:17

anjali schreef:
Als je ze buiten laat dan is er het risico van uitbreken en ongelukken.

Dat verschilt per paard. Sommige zien het liever en dan dus buiten en niet het gevoel hebben dat ze opgesloten staan. Mijn paard heeft 2x met oud en nieuw binnen op stal gestaan en dat niet meer,dat brengt meer stress dan dat ze buiten in de paddock staat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:25

Mijn paarden willen buiten en in het donker staan, in de wei, zodat ze rondom goed zicht hebben. Als ze dan eenmaal weten wat het is, boeit het ze verder niet. Dus ik gooi een flinke bult hooi in de wei, in het stikdonker, want als je het licht aandoet kunnen ze buiten de lichtkring niets zien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:45

Ibbel schreef:
Mijn paarden willen buiten en in het donker staan, in de wei, zodat ze rondom goed zicht hebben. Als ze dan eenmaal weten wat het is, boeit het ze verder niet. Dus ik gooi een flinke bult hooi in de wei, in het stikdonker, want als je het licht aandoet kunnen ze buiten de lichtkring niets zien.

Dat klopt idd ook.
Ben paar keer snachts naar de wei moeten gaan. En vooral mijn oudste wou het liefst buiten het licht blijven staan. Dus als je dichter kwam stapte hij het donker weer in.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:17

Mijn pensioen paardjes blijven gewoon op de wei. Dat zijn ze gewend en op stal maakt ze alleen maar onrustiger.

Mijn drachtige merries en veulens gaan op stal. Die krijgen nu al wel flink vuurwerk mee, maar doen er niet super veel op.

Mijn Newforestpony vind het prachtig en kijkt altijd. Gister tijdens het rijden ging het ook weer los en ze vind het alleen maar mooi. Knallen vind ze ook helemaal niet erg. De oude heeft mij vroeg jaar een flinke rodeo gegeven door carbid. Gelukkig nooit echte paniek gehad.

Mijn zusje maakte even snel een fotootje
Afbeelding

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:18

Ibbel schreef:

Ooit 1 keer gedaan,wat een fiasco hier :oo

Paarden aan de kletter en door het hele land geracet. Bezweet,in de stress, dikke paniek.

Sindsdien zet ik ze altijd op stal en om 23:50-23:55 geef ik ze een flinke partij wortels - hooi hebben ze dan al-
Radio iets harder en als de ergste knallen over zijn ga ik dan weer naar binnen. Werkt voor onze paarden beter dan buiten blijven.

Zo kan het ontzettend verschillen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:51

Om er even bij in te haken, weet iemand welke radio zender je het beste aan kan zetten?

Die van mij staat voor het eerst in een buiten stal met uitloop met O&N.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 22:01

Het probleem is hier ook dat wij in/tegen het dorp wonen en onze overburen fanatieke vuurwerk lovers zijn en dan vooral illegaal. Het is een welgestelde familie die schijt aan alles heeft. Dus die dikke pijlen worden boven onze stal afgeschoten 8)7 . Hun eigen paard wordt ergens heen gebracht waar geen vuurwerk is maar aan die van mij wordt niet gedacht. Er is ook niet mee te praten , helaas.
Wij hebben altijd radio 2 opstaan de top 2000, maar goed ik heb nu dus een pony die het dood eng vind.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:51

Wat een asociale buren zeg. Ik herken het wel. Hier zijn in de buurt van die dikkoppen jagers. Mogen niet jagen als ze geen 10HA (?) aaneensluitend gebied hebben. Maar ze zijn zo wel gesteld dat ze zich daar niks van aantrekken.
Ook zij schieten elk jaar vuurwerk af ondanks ze vlak naast een paarden opvang wonen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:58

Je kan niet meer doen dan ze binnen zetten met de lampen aan en een radio.
Zorg dat ze elkaar wel kunnen zien en aanraken.

Vervelend is dat zeg en ontzettend sneu voor het beestje.
Vuurwerk mag van mij echt verboden worden. Hier worden vaak Cobras afgestoken en de paarden lijken er wel aan te wennen