Laat ik voorop stellen dat ik niet wil dat hij alleen komt te staan. Momenteel staat hij op een kleine stal waar hij in een kudde staat met twee andere paarden. Op de stal zijn nog een paar andere paarden maar met deze kan hij niet echt samen staan en dat wil de eigenaar van deze paarden ook niet. (Oude dekhengst die niet met andere paarden samen kan en twee shetlanders die er ook niet bij kunnen)
De eigenaar van de twee andere paarden waar hij nu mee samen staat wil graag haar paarden dichter naar haar toe verhuizen wat ik heel goed begrijp. Ze is actief aan het zoeken voor een nieuw adres voor de twee maar er is nog niks concreets uitgekomen. Het kan dus best zijn dat ze pas over een paar maanden of een jaar of twee jaar weg gaan. Maar misschien ook volgende maand. Veel nog onduidelijk dus.
Mijn partner en ik willen eigenlijk graag een tweede paard, maar daar is nu op stal simpelweg te weinig plek voor. We dachten eerst ook dat het nog een paar jaar zou duren aangezien de oude dekhengst 25 is en er pas een paard bij kon als deze kwam te overlijden. Als de twee paarden uit de kudde zouden verhuizen is er wel weer plaats voor ons om er een eigen paard bij te zetten. Maarja met de huidige paardenmarkt nu is dat niet per see op de een of andere dag geregeld. Paarden zijn momenteel ook ontzettend duur. We hebben wel wat budget maar nog niet genoeg voor wat we eigenlijk zouden willen als we op zoek zouden gaan voor een nieuw paard.
(We zouden dan zoeken voor een jonge Friese merrie, liefst met een leuke afstamming. Aan de grotere kant zodat we een tweespan kunnen maken met Valentijn en de merrie als ze daar beide klaar voor zouden zijn. Plus mijn vriend is best lang dus heeft meer baat bij een grotere maat Fries. Mijn droom zou zijn een nakomeling van Jouwe 485 omdat dat mijn favoriete Friese hengst is. Van wat ik zie heeft hij een leuk karakter en hij fokt vaak grotere veulens. Al is het karakter van de merrie zelf natuurlijk het belangrijkst)
We hebben afgesproken dat als het binnen nu en een paar maanden zou gebeuren dat we hem dan tijdelijk bij de osteopaat op pension zetten tot we een maatje hebben gevonden. Maar dat vind ik ook wel zonde aangezien we bij onze eigen stal maar 50-100 euro in de maand maar kwijt zijn. (Afhankelijk van de hoeveelheid hooi, krachtvoer en stro Valentijn nodig heeft, exclusief weide en stal onderhoud die we zelf moeten doen) Maar ik wil hem ook niet daar alleen laten staat tot we een maatje hebben gevonden want hij heeft met zijn 3,5 jaar al veel te lang alleen gestaan bij de vorige eigenaar.
Nu was ik zelf aan het denken als we nu een veulen of jaarling kopen en deze ergens op een opfok kan zetten dan hebben we wel een maatje bij de hand... Maar misschien duurt het dadelijk nog 3 jaar voor er plaats komt op stal en dan kan ik die weer niet kwijt.

Het was maar een idee maar ik wilde vooral even mijn ei kwijt op bokt want ik vind het echt een lastige situatie. Er zijn zo veel factoren die mee spelen en je kan zowat nergens van op aangaan omdat het allemaal zo onduidelijk blijft.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?