Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:28

hoi hoi, ik kom ook graag mee kletsen in dit topic!

Ik heb een hengstje van 2021. Goofy, tinker x fries. Hij staat in vuren op de opfok en gaat in februari gecastreerd worden. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een hengsten veulen heb, ben ook wel erg zenuwachtig voor de castratie. Hoe is dat bij jullie gegaan?

foto van de lieverd als baby:Afbeelding
Afbeelding

en afgelopen zomer! Het is echt een ontzettende kroelkont.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:58

Leuke jonkies komen er weer voorbij. De mijne is afgelopen voorjaar al als jaarling gecastreerd bij de opfok. Daarna is hij gelijk met de andere ruintjes het land op gegaan. Hier dus geen complicaties oid gehad. Inmiddels staat hij weer in het koppel bij de andere jaarlingen die niet geruind zijn. Dat gaat ook prima. Ook als ruin staat hij z’n mannetje.

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:36

jitskenienke schreef:
hoi hoi, ik kom ook graag mee kletsen in dit topic!

Ik heb een hengstje van 2021. Goofy, tinker x fries. Hij staat in vuren op de opfok en gaat in februari gecastreerd worden. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een hengsten veulen heb, ben ook wel erg zenuwachtig voor de castratie. Hoe is dat bij jullie gegaan?

foto van de lieverd als baby:[ [url=m/5MXxcm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Awkm0f.jpg]Afbeelding[/url] ]

en afgelopen zomer! Het is echt een ontzettende kroelkont.


[ [url=m/u3h3EL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KH0O9S.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZBgyZe.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leukerd! Ik heb hem al vaker zien staan bij de opfok, mijn vriend is helemaal weg van jouw veulen :D

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:43

@3heathcliff5 Wat fijn dat het goed is gegaan!

@Mellers Super leuk! Ze staan naast elkaar toch onze paardjes?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:12

Hoe gaat het met alle paarden in de opfok?

Bij ons heerst er helaas nog steeds droes dus heb haar al heel lang niet gezien. Ze heeft zelf ook droes gehad maar gaat wel weer de goede kant op.

Ook twijfel ik om haar na het eerste weideseizoen nog wat dichter naar huis te halen. Zou het leuk vinden om haar er eens uit te kunnen halen en bijvoorbeeld te kunnen poetsen. Ondanks dat het een geweldige opfok is mis ik dat wel.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:31

Bij ons ook droes.
Ik zou haar eigenlijk vorige week ophalen, dat ging niet door hierdoor
Enorm balen.
Ik mag er ook niet naartoe.
Gelukkig valt t erg mee, alleen snottebellen.
Zelf heeft ze t nog niet gehad.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:34

Ketly schreef:
Hoe gaat het met alle paarden in de opfok?

Bij ons heerst er helaas nog steeds droes dus heb haar al heel lang niet gezien. Ze heeft zelf ook droes gehad maar gaat wel weer de goede kant op.

Ook twijfel ik om haar na het eerste weideseizoen nog wat dichter naar huis te halen. Zou het leuk vinden om haar er eens uit te kunnen halen en bijvoorbeeld te kunnen poetsen. Ondanks dat het een geweldige opfok is mis ik dat wel.


Ik snap dat heel goed. Maar ik denk niet dat het heel verstandig is. De veulens vormen bij elkaar een groep die elkaar goed kent. Het is al lastig om een veulen ertussen uit te halen als het bv geblesseerd is. Als een veulen te lang uit de groep is, is het al heel lastig om hem/haar weer de groep in te krijgen zonder dat het geknok oplevert. Andere opfokbedrijven zouden je veulen wel kunnen accepteren, maar dan kan ze niet een bestaande groep in. Dat geeft onrust en risico's voor jouw veulen. Dan komt ze waarschijnlijk apart te staan met eventueel nog een maatje en dat zou ook weer zonde zijn.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:48

Wat balen zeg dat er droes heerst! Waren de droesentingen trouwens verplicht op jullie opfokadresjes?

Ik denk dat het goed met haar gaat! Wil nog even kijken deze maand maar vorige keer ging het helemaal prima met haar. Lag lekker te chillen met haar vriendjes haha. Ik ‘mag’ Sol er ook niet uithalen daar maar dat is prima voor mij. Ze is vertrouwd met de andere veulens en het heeft voor mij denk ik ook geen toegevoegde waarde omdat ze zoveel in handen is geweest totdat ze de opfok in ging.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:52

Bij ons ook Droes, helaas heeft het veulen van dit jaar het ook niet overleefd. Enter heeft het ook en duim heel hard dit hij er goed uit komt.

Denk dat het switchen per seizoen, zomer weide seizoen of winter seizoen bij de opfok waar wij staan Ketly best mogelijk is. Want bij deze switch is er net een andere samenstelling van de groep. Dat is denk ik het moment om je paard er juist uit te halen of weer in te scharen.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:58

Droes entingen waren niet verplicht en de opfok eigenaar gaf aan dat hij in de praktijk juist ook nog vaak zag dat de paarden met vaccinatie net zo ziek werden. Tja, lastig.

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:01

He bah wat vervelend. Hopelijk is de boel gauw weer droes-vrij bij jullie.

Met mijn jaarling gaat het goed. Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat hij ook zo’n frummeltje is geweest als de nieuwe lichting veulens. Ik hoop hem komend voorjaar, als hij 2 is, op te halen en dichter bij huis te zetten. In eerste instantie had ik een jaartje later in gedachte, maar na de verhuizing van m’n bijrijdpaard heb ik het naar voren geschoven. Inmiddels rij ik weer een ander paard bij, maar dat is prima te combineren met mijn jonkie de eerste paar jaar.

Mijn jonkie is als jaarling gecastreerd en heeft de hele zomer met de andere ruintjes gelopen. Voor de winter is hij weer ingeschaard met de jaarlinghengsten. Dat heeft de opfok met overleg en beleid gedaan, waardoor dat zonder problemen is verlopen.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:02

Dat is wel heftig sunnyhorse

Droes enting ook niet verplicht, had er niks over gehoord.
De opfok is erg kleinschalig gelukkig, denk met een grote groep dat ik dan wel mega lang zou moeten wachten met het ophalen,aangezien de laatste 6 weken klachten vrij moet zijn

kevinsky

Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:21

Wat heftig al die droes patiënten! Heel veel sterkte met de zorgen :(:)

Philaina is eind november verhuisd. Ons oude opfok adres hield er mee op.

Om haar nu met 2,5 in de winter periode in een nieuwe groep te zetten met groepsboxen is wel een uitdaging. Gelukkig zorgen ze goed voor haar, de eerste twee nachten ging het niet zo goed in de box en nu mag ze in de avond alleen in haar eigen groepsbox. :+ Overdag staat ze wel in het land met de andere paarden, dat gaat wel prima. Maar dan hebben ze de ruimte.

Afbeelding

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:28

Ketly schreef:
Hoe gaat het met alle paarden in de opfok?

Bij ons heerst er helaas nog steeds droes dus heb haar al heel lang niet gezien. Ze heeft zelf ook droes gehad maar gaat wel weer de goede kant op.

Ook twijfel ik om haar na het eerste weideseizoen nog wat dichter naar huis te halen. Zou het leuk vinden om haar er eens uit te kunnen halen en bijvoorbeeld te kunnen poetsen. Ondanks dat het een geweldige opfok is mis ik dat wel.

Mijn jaarlinger staat ook bij de Gouden hoep! Ik schrok idd wel dat ik een bericht ontving dat er droes was onder de veulens, maar toen besefte ik me pas dat de mijne geen veulen meer is maar al tot de ‘grote jongens’ behoord. Gelukkig zijn ze nu allemaal weer redelijk droes vrij toch?

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:38

Ketly schreef:
Hoe gaat het met alle paarden in de opfok?

Bij ons heerst er helaas nog steeds droes dus heb haar al heel lang niet gezien. Ze heeft zelf ook droes gehad maar gaat wel weer de goede kant op.

Ook twijfel ik om haar na het eerste weideseizoen nog wat dichter naar huis te halen. Zou het leuk vinden om haar er eens uit te kunnen halen en bijvoorbeeld te kunnen poetsen. Ondanks dat het een geweldige opfok is mis ik dat wel.

Mijn jaarlinger staat ook bij de Gouden hoep! Ik schrok idd wel dat ik een bericht ontving dat er droes was onder de veulens, maar toen besefte ik me pas dat de mijne geen veulen meer is maar al tot de ‘grote jongens’ behoord. Gelukkig zijn ze nu allemaal weer redelijk droes vrij toch?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:43

Klopt! Ben inmiddels gelukkig al weer even geweest :D Heb je een foto van die van jou?

Afbeelding
Afbeelding

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is ‘m! Met en zonder wintervacht :')

Hij staat nu in de 1-na laatste box rechts en meestal staat hij met het vosje met aparte bles.

MrsEm
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:53

Hallo allemaal.
Ik sluit me gezellig aan in dit topic. Wat heftig van de droes allemaal! Gelukkig bij ons nog geen last.
Ik heb een 10 maand oude hengst in de opfok staan. Mijn eerste (volledig) eigen paard. Vind het nu al spannend dat hij gecastreerd moet worden. En of hij door de keuring komt als 3 jarige!

Hier een foto van mijn blije ei

Afbeelding
Afbeelding

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:33

Mijn Bo is ruim 2 weken geleden ingeslapen door Durk. Ging slecht met hem en hij kon op een gegeven moment niet meer zelfstandig opstaan, puur ouderdom, hij was al 22 jaar. Van te voren hebben we dit al besproken toen ik hem bracht, wat als, en alles is precies volgens afspraak verlopen. Heel keurig, ben blij dat het zo gegaan is. Wel heel erg jammer, Durk was heel blij met Bo in de groep, en had hem graag nog een keertje opgezocht.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:31

BopjeBo schreef:
Mijn Bo is ruim 2 weken geleden ingeslapen door Durk. Ging slecht met hem en hij kon op een gegeven moment niet meer zelfstandig opstaan, puur ouderdom, hij was al 22 jaar. Van te voren hebben we dit al besproken toen ik hem bracht, wat als, en alles is precies volgens afspraak verlopen. Heel keurig, ben blij dat het zo gegaan is. Wel heel erg jammer, Durk was heel blij met Bo in de groep, en had hem graag nog een keertje opgezocht.

Ik heb Bo nog mogen ontmoeten Bopje, idd een schat van een paard en deed het ook erg goed in de groep zei Durk.
Sterkte met het verlies! Y;(

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 19:31

Mijn twenter (van eind april 2021) heeft afgelopen winter een ernstige worminfectie gehad, pas na 3 kuren antibiotica en sterke wormenkuren is ze weet fit aan het worden. Echter loopt ze zó achter in haar groei, ze ziet er uit als een veulen/jaarling. Ouders beide rond de 170 stokmaat. Vacht is helemaal krullerig.. kan wel huilen. Nu heb ik een dochter van bijna 10 waar ze evt voor kan dienen, maar had haar eigenlijk gekocht om na 10 jaar moeder zijn weer eens wat tijd voor mijn eigen hobby te hebben.

Hier een foto van vandaag. Ze is van Trafalgar.

Afbeelding

Dit was ze vorig jaar zomer;

Afbeelding

MrsEm
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 02:20

@Benalaars wat ontzettend vervelend! Hopelijk trekt ze nog bij. Ze staat er nu wel sip bij op die foto:’(
Was het pure pech of door fout van de opfok?

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:16

Emsy0808 schreef:
@Benalaars wat ontzettend vervelend! Hopelijk trekt ze nog bij. Ze staat er nu wel sip bij op die foto:’(
Was het pure pech of door fout van de opfok?


Ze is ontwormt voor het weideseizoen 2022, einde van het weideseizoen heb ik haar verplaatst zodat ze ook in de winter buiten komt. Eind november begon ze enorm sloom te worden en kreeg ze een opgezette buik. Stevig ontwormt door de DA en antibiotica gegeven maar het verbeterde maar niet. Na 3 kuren stond ik op het punt haar naar Utrecht te brengen, maar toen ging het eindelijk beter..bloed is nu ok, maar haar vacht ziet er niet uit en ze is voor mijn gevoel niks gegroeid sinds vorig jaar? Enkel schraler geworden. Andere jonkies op nieuwe opfok hebben nergens last van gehad en groeien goed, dus ik vermoed dat ze het meegenomen heeft van de oude opfok. Maar toen ik haar daar weghaalde was ze in topconditie. Dus het blijft gissen..

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:03

Willemiens, die komt me wel bekend voor :D Knap dier hoor!

Welkom Emsy0808! In welke opfok staat hij? En ik herken je zorgen met het keuren, blijft toch spannend.

Echt heel sneu BopjeBo.. Volgensmij stond hij bij mijn Sauvelle in, echt zo’n lief dier.

Benalaars, wat vreselijk.. Ik hoop zo voor jou dat ze nog een eindsprint gaat maken en vooral ook gezond blijft!

Ik kreeg deze foto van een vriendin van dit weekend, Sauvelle gaat na alle droes gelukkig goed! Volgende week wil ik zelf ook weer even heen.

Afbeelding

MrsEm
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:27

Benalaars. Joh wat een pech ook dan… ik zal voor je duimen dat hij er snel weer boven op komt. Ze kunnen best nog wel die groei inhalen soms maar dan duurt het wel wat langer dan tot 3.

Ketly die van mij staat bij Van Baalen Farms. Super goed verzorgd wordt hij daar. Fijn om me er geen zorgen over te hoeven maken. *\o/*