Korte samenvatting:
Twee pony’s aan huis. Moeder Nanou en dochter Syrah. Nanou is hb geweest en nooit helemaal goed hersteld.
Ze staan nu samen op een zeer ruime paddock. De driekwart hectare gras ligt er te liggen.
Als Nanou weer slecht wordt, krijgt ze een weekje een dikke dosis pijnstillers en is het klaar.
Syrah wil ik houden, maar ik wil er geen tweede pony meer bij van mezelf.
Het liefst zou ik er een pony in pension bij willen die bijvoorbeeld met pensioen is, of met een blessure staat.
Ik heb namelijk geen bak, en de uitrijmogelijkheden zijn niet fantastisch.
Met pension bedoel ik trouwens niet dat er veel kosten aan zijn. Ik hoef er niet aan te verdienen en vind voerkosten ook nog niet zo’n probleem. Er kan door 2 pony’s/pony en paard 9 maanden per jaar gegraasd worden.
‘s Nachts wat hooinetten op de paddock, hooibrokje met balancer. In het echte natte seizoen (klei) hooi.
Allemaal prima.
Maar. Ik wil geen dierenartskosten/hoefsmidkosten meer, en vooral de emotionele last van eventuele ziekte niet meer. Ja, wel voor Syrah natuurlijk, maar dus niet voor een nieuwe pony.
Geen idee of ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.
In elk geval, heeft iemand wel eens onder deze constructie een weidemaatje gezocht?
Zou je gemakkelijk een betrouwbare eigenaar kunnen vinden?
En hetgeen wat me het meest dwarszit. De termijn.
Nanou is een onderdanige pony. Nu een pony erbij zou haar laatste tijd niet fijner maken waarschijnlijk. En voor hetzelfde geld blijft ze nog een hele poos goed (18)
Ik snap dat er geen pasklare oplossing is, maar ben benieuwd over de gedachten van anderen