Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 15:53

996981 schreef:
Ik schrik meer van de bouw dan de (uiterlijke) medische staat eerlijk gezegd.

Hij is niets te vol, maar geen van onze veulens is niet door deze fase gegaan. Ze groeien snel en dat kost energie. Valt bijna niet tegen te voeren soms. Al deze veulens/jaarlingen trokken met een paar maand bij en zijn uiteindelijk gezonde sportpaarden geworden.

Ik denk dat het beeld enorm vertekend door het gebrek aan lengte in de rug, het lange, steile achterbeen en de neerwaartse romp. Korte paarden worden snel “buikig”. Dat hoeven geen wormen te zijn.

Mwah Joy is toch nooit zo mager geweest als deze nu hoor. Wat schraler ja, daar ontkom je niet aan, maar dat de ruggengraat over de gehele bovenlijn uit steekt dat is hier toch nog niet voor gekomen met de veulens. := Zelfs niet bij slungel Vigo toen ie in de ultieme naarling periode was. Twee maanden diarree en dan weigeren om de medicatie te geven die de eigenaar en DA willen dat hij krijgt doe jij ook niet vermoed ik?
Je kan nergens aaien zonder bot te voelen. Ja op de hals en daar heeft hij een aantal bulten (vermoedelijk van het veulen waar hij bij stond, die was vrij ruw)
Die bulten op zich hoort een beetje bij het jong zijn, hier en daar wat lak af gebeurt nu eenmaal als ze spelen, maar dat je zijn shouderbladen kan voelen door zijn wintervacht heen en vrijwel elk ander botje ook zonder dat je zelfs maar moet duwen ... Nee, dat is IMO geen normale schraalheid. :o

We hebben net even bij hem gestaan en hij kwam weer knuffelen, eigenaresse zei meteen "dat heeft hij al weken niet meer gedaan."
Blijkbaar konden ze daar de 1e week ook amper bij hem komen. Hij is niet gewoon van vanaf de grond uit een emmer te eten dus heb een emmer op gehangen in de paddock en toen ging ie wel slobber eten. _O-

De bouw heb ik natuurlijk verder geen invloed op. :) Ik ken de merrie niet alleen de afstamming. Ik weet wel dat ze iig heel snel bij kunnen trekken op deze leeftijd, veel sneller dan een volwassen paard iig. We zien het wel. :) Desnoods gaat ie maar even met dekentje naar de weide tot hij helemaal er bovenop is. We gaan het bezien. Als hij niet sterk genoeg is is hij niet sterk genoeg, dan blijft hij nog even hier.

Neon

Berichten: 4947
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:45

Ach wat een prutske arm ding..

Succes met opknappen...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 16:48

Momenteel is ie de grote plas in het midden van de paddock aan het inspecteren terwijl Rêve en Sam ruzie maken over wie het dichtste bij hem mag zijn. _O- (De paddock heeft veel droge plekken maar in het midden van 1 "volte" ligt een grote plas, daar is ie in aan het spletteren. _O- )
Sam heeft al drie schokken geïncasseerd voor hem terwijl die normaal minimaal een halve meter van de stroomdraad blijft. :=

Vanavond gaan ze samen op stal en morgen kijken we of hij samen met die andere twee hier thuis op de weide kan. Als hij dat goed doet mag hij op het einde van de week mee naar de grote weide. Maar ik wil eerst zeker zijn dat hij rustig blijft met die twee. De weide achter ons huis is afgezet met planken en draad. De grote weide enkel met draad.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:55

er zit in elk geval nog leven in, dat is al fijn. Hopelijk krijgt hij snel ook weer een wakker blik in zijn oogjes. hij is in elk geval op een goed adres nu. :)

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:06

Spelen met een plas is een goed teken. Nonkel Sam wil de adoptie meteen maar rond maken...? :))

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:41

Klinkt goed gespetter in het water. Leuk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 17:46

pmarena schreef:
Spelen met een plas is een goed teken. Nonkel Sam wil de adoptie meteen maar rond maken...? :))

:j Denk dat Sam nood heeft aan mannelijk gezelschap. _O-
hij staat nu gelukkig goed van zijn hooi net te eten. Deze voormiddag nam hij af en toe een hapje maar stond ie verder vooral voor zich uit te staren.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:58

Het is ook een hoop om te verteren, voor hem deels letterlijk.

Mijn paard heeft het op een nieuwe stal ook altijd, van die momenten dat ze gewoon voor zich uit staart en blijkbaar de hele wereld moet overdenken hahaah.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 22:02

inmiddels zijn ze hier fijn vuurwerk aan het af schieten ivm de voetbal. Sky blijft er nuchter onder. :+ Was maar even tot achter gelopen om te kijken hoe ie was maar hij stond gewoon rustig te vreten. _O-

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 22:55

Goed zo, fijn veulen!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 02:14

Zo. Uurtje bezig geweest met de man. Mest van zijn billen gehaald en uit zijn staart. Geen leuk klusje vooral omdat het nogal geïmproviseerd was (denk: baby doekjes. :+) gezien ik hem nu niet nat wil en ook niet wil wassen maar die mest kan ook niet aangenaam zijn. :(:) De kleine engel liet zich alles doen. De stal morgen gaat wel een boeltje zijn. := ga maar een paar pakken stro bij halen voor ‘m denk ik. _O-

Hoop dat ik hem snel van de diarree af heb. :(:)
Áls hij het erg vuil maakt ga ik stro korrels halen. Dan blijft het droger.

Ik heb helaas geen deken in zijn maat zag ik … :\ Sam zijn dekens zijn te groot…

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:20

Oehw een hiaat in je collectie aan het licht gekomen!
Eigenaresse wil vast wel investeren in een dekentje toch...?

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:17

Lekker zo snachts bezig met diarree billen!

miicchhellee

Berichten: 1352
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:18

Welke maat zou hij dragen? Misschien heb ik nog wel een dekentje!

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:46

Hannanas schreef:
Lekker zo snachts bezig met diarree billen!
:=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 14:38

Hannanas schreef:
Lekker zo snachts bezig met diarree billen!

Ja hè. _O- maar wilde hem er niet voor op stal zetten dus maar gedaan toen ze op stal kwamen. Eerst wist ie niet goed wat er van te vinden maar daarna ging ie lekker eten. _O- ‘doe Maar op daar van achter.’
Heb de eigenaresse gestuurd dat hij nu ook sprays kent. _O-

Ik ga zo zijn rug even meten. Een vriendin had nog wel eentje van 120 liggen dat ik mocht lenen (boven maat). Sam heeft 125 dus in theorie zou dat moeten passen.

Eigenaresse wil idd investeren maar als ik eentje kan lenen zou dat fijner zijn omdat hij het maar kort gaat dragen.
Het enige hiaat waar we nu tegen aan lopen is dat nonkel Sam zich niet echt als nonkel Sam gedraagd… :\ zo ken ik hem helemaal niet…
Ze staan vandaag dus terug apart.

Rêve kreeg ik dan weer niet de stal uit… _O- ik ben nu dus een beetje aan het denken hoe ik dat het beste aan pak. Zo is Sam normaal niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-12-22 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:40

Zou hij niet korter zijn dan dat...?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 14:43

Ik ga hem zo meten. :j zit even aan een kopje koffie. :))

De stal was ook vrij proper dus hij heeft vannacht iig geen stress gehad… Wat me nog meer voor een raadsel staat waarom Sam dan zo idioot doet.

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:45

Sam krijgt moederlijke gevoelens over zo’n kleintje! Misschien is hij eigenlijk wel wat eenzaam als hij alleen met Reve staat? Zo komt het op mij over. Sam is blij!

Heeft de eigenaresse geen dekentje? Of komt zij niet dagelijks?

Taucha

Berichten: 1183
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:49

Is de gup nog hengst?
Zo ja zou ie hem kunnen zien als rivaal?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 14:52

Hannanas schreef:
Sam krijgt moederlijke gevoelens over zo’n kleintje! Misschien is hij eigenlijk wel wat eenzaam als hij alleen met Reve staat? Zo komt het op mij over. Sam is blij!

Heeft de eigenaresse geen dekentje? Of komt zij niet dagelijks?

Dat toont hij erg raar… hij valt uit naar Sky. Dat heb ik hem nog nooit bij een paard zien doen. Sam kan ik normaal overal tussen gooien. Gup zijn ballen zijn nog niet ingedaald dus idd nog hengst. Ze wil hem wel ruinen zodra dat kan.
Ze heeft enkel grote paarden maar ze zei dat ze ging kijken voor iets gisteren. Ze komt niet elke dag in principe. Weet niet of ze vandaag komt. Heb haar vanmorgen wel gestuurd dat ie de nacht goed door gekomen is en dat hij zelfs een stukje draafde. Hij mag dan niet goed gebouwd zijn kennelijk. Lopen kan hij wel.

Rêve moest ik dan weer met man en macht bij m weg halen. := misschien is Sam ‘jaloers’ Dus in die zin bedreigd… dat Rêve te veel met Sky bezig is?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-12-22 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:53

Ohw dat is vreemd dan, van Sam. :oo Hopelijk kalmeert hij snel.

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:54

Sam had tijdje terug toch ook al idioot gedaan op stal? Of was het enkel dat ie wat tammer was bij de les?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 14:58

Rocamor schreef:
Sam had tijdje terug toch ook al idioot gedaan op stal? Of was het enkel dat ie wat tammer was bij de les?

Dat was idd vooral tammer in de les.

Ben nu aan het twijfelen of ik hem zou koppelen aan Rêve die hem wel accepteert en dan Sam er bij… beetje de situatie zoals met Joy creëren.

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:09

Ow dat is idd gek! Zo had ik het niet begrepen ivm dat Sam niet bij het hek weg te krijgen was!