Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:32

Ja ik vind het vastzetten ook geen ideaal idee. Maar met die voerzakken los rond laten banjeren zie ik het ook nog niet allemaal als rozengeur en maneschijn := Want die dominante gaat daarmee vast niet ineens de rest met rust laten. En de scheiterds gaan aan de kletter met een beetje pech.... ik weet het niet hoor :=

Hoe doen andere opfokplekken dat?
Spul 's nachts op stal en dan voeren, ofzo...?

jitskenienke

Berichten: 379
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:40

is een soort voerstation geen leuk idee? Dus geen stal.. Maar een soort hekwerk waar ze allemaal apart gevoerd kunnen worden..

Ik heb ooit ergens een foto gezien van een soort voer station. Super simpel, paarden werden naast elkaar uit bakjes gevoerd. Maar konden niet bij elkaar. Lastig uit te leggen. Ik ga kijken of ik die foto kan vinden!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 14:42

jitskenienke schreef:
is een soort voerstation geen leuk idee? Dus geen stal.. Maar een soort hekwerk waar ze allemaal apart gevoerd kunnen worden..

Ik heb ooit ergens een foto gezien van een soort voer station. Super simpel, paarden werden naast elkaar uit bakjes gevoerd. Maar konden niet bij elkaar. Lastig uit te leggen. Ik ga kijken of ik die foto kan vinden!

Dat zou fijn zijn! Ik vind nu alleen een soort stallen maar dat mag dus niet daar.

jitskenienke

Berichten: 379
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:48

Afbeelding

Dit is niet het plaatje wat ik toen gevonden had.. Maar ik bedoel zoiets! Alleen dan 'veulen proof' en geen stang aan de achterkant denk ik..

Edith: Deze foto is van een PP en dit paard had zich opgesloten zie ik nu net. Het is dus niet de bedoeling dat het paard er zo bij staat. :D

Lisa_22
Berichten: 343
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:53

jitskenienke schreef:
[ [url=m/yRLr2z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is niet het plaatje wat ik toen gevonden had.. Maar ik bedoel zoiets! Alleen dan 'veulen proof' en geen stang aan de achterkant denk ik..


Stille meelezer meldt zich, dit is bij mij op stal :)

Die stangen zitten ervoor als er niet gevoerd wordt, dit veulen was er stiekem onder doorgekropen inderdaad haha. Als er gevoerd wordt zijn alle stangen los en gaan de paarden inderdaad naast elkaar in het voerstation staan, waarna hun eigen voer in een bakje wat ervoor hangt wordt gedaan. Als het paard klaar is met eten, gaat ie er weer uit en komt de volgende. Zo kan je dus wel hun eigen voer geven, kunnen ze niet bij elkaar komen en kan iedereen gewoon rustig zijn eten op eten.

jitskenienke

Berichten: 379
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:19

Lisa_22 schreef:
jitskenienke schreef:
[ [url=m/yRLr2z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is niet het plaatje wat ik toen gevonden had.. Maar ik bedoel zoiets! Alleen dan 'veulen proof' en geen stang aan de achterkant denk ik..


Stille meelezer meldt zich, dit is bij mij op stal :)

Die stangen zitten ervoor als er niet gevoerd wordt, dit veulen was er stiekem onder doorgekropen inderdaad haha. Als er gevoerd wordt zijn alle stangen los en gaan de paarden inderdaad naast elkaar in het voerstation staan, waarna hun eigen voer in een bakje wat ervoor hangt wordt gedaan. Als het paard klaar is met eten, gaat ie er weer uit en komt de volgende. Zo kan je dus wel hun eigen voer geven, kunnen ze niet bij elkaar komen en kan iedereen gewoon rustig zijn eten op eten.



Ow wat leuk! Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik jullie foto gebruikt heb? Het lijkt mij een erg fijn systeem!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 18:33

Vandaag les met Sam. Ging goed. :) kwart pirouettes begint ie te snappen. :+:

Hij gaf me wel een kopstoot toen ik net op gestapt was omdat hij schrok van een ander paard. Had meteen pijn aan mijn oog dus voel maar geen bloed. Mijn man: ‘niks aan de hand.’ Maar hij wachtte verdacht lang met Sam loslaten bij nader inzien. >;)

Dus we wandelen naar de piste. Zegtie ineens ‘X had ook een blauw oog vannacht.’ (Op zijn werk)
Ik: ‘ohja? Van? …wacht…. Hoezo OOK?!!!!’
Man: *kijkt naar oog* ‘jij ook denk ik….’

Afbeelding

Afbeelding
In beperkt licht valt het mee…. :+
:roll:

Geen ide wat het schaafwondje gemaakt heeft. Zat me heel de les af te vragen waarom het zo bleef pikken. _O-

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:49

Jeetje wat een pech. Dat zal inderdaad ook wel blauw worden!

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:57

Je bent wel vaak aan de beurt hoor met die knollen.... :(:)

BritHittepit

Berichten: 2596
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:03

Dat is minder! Sammeke toch… en jij natuurlijk ook, hopelijk valt het morgen allemaal wat mee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 23:51

-O-
pmarena schreef:
Je bent wel vaak aan de beurt hoor met die knollen.... :(:)

Dit was echt onze schuld. Ik was mijn beugel vergeten om laag te doen dus mijn man houdt hem vast en ik bukte me enigszins om dat te doen en toen gebeurde er een paar dingen tegelijk: Er werd een paard uit de weide gehaald dus Sam keek op. Dat was geen probleem alleen was mijn man niet snel genoeg met teugel geven (of bezorgd.) waardoor hij in zijn mond trok en toen schrok Sam en gooide hij zijn hoofd dus omhoog tegelijk met dat ik dus ook terug rechtop kwam en onze hoofden kwamen tegelijk op hetzelfde punt. :+ :+ Ik hoef vast niet te vertellen wiens hoofd de plek kreeg. :+
Ik dacht eerst dat mijn oog pikte omdat ik zijn manen er in gekregen had (zijn hanenkam) maar na de les keek ik in de spiegel en zag ik het snee’tje dus. Geen ide hoe dat gekomen is. Blauw snap ik maar er zit niks scherp aan zijn kopstuk. :?

Gelukkig had ik mijn cap op. Die heeft een deel van de klap op gevangen. Zonder cap had ie me K.O gehad vrees ik. Denk dat ik mijn trouwe uvex maar eens moet vervangen stilaan. :=

Heb wel wat last van het licht nu. :x beetje hoofdpijn. Hopelijk is dat toeval want heb mijn les wel gewoon kunnen rijden…

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 02:45

Overigens krijgen jullie morgen filmpjes van de les als jullie willen. Sam heeft weer een suikerklontje af getroggeld van Chris. :+: Ik vind het zo leuk om te zien wat voor softie Chris stiekem is met hem. :+:
Sammie is een charmeur. :+: hij is ook gewoon zo lief…

Hij vroeg vandaag ook hoe hij gefokt was. Chris is altijd zo trots op hem als hij iets nieuw goed doet. :+:

Ik heb zelf nog geen filmpjes kunnen kijken want moest naar mijn vader. Twee uur gereden op een rit van 25 minuten. :+ het was echt mijn dag vandaag. _O-
Gelukkig deed Sammie zijn best. :+:

Sam mag nu weer even mee omdat ik met Rêve aan de zijgangen wil werken voor ik haar terug mee neem. :j

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 07:43

Zo zeg dat is een flinke klap geweest! Wat kan zoiets dan snel gebeud zijn ineens he..

Tof dat je les zo goed ging. En Sam zijn charmes in de strijd gooien bij Chris :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 17:25

Ja twee seconden niet opletten is genoeg. :+





Wat stukjes uit de les. :+ Het blauw worden is mee gevallen maar het snee'tje valt wel op zeg maar. _O-

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:40

Je mag trots zijn,het ziet er echt goed uit!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 18:25

Hij is "gewisseld" van moeilijke kant. :+ Nu springt ie hem van links naar rechts wat moeilijker en van links naar rechts makkelijk. In het begin was dat dus andersom en moest ik hem juist iets ronder houden van links naar rechts. :+ :+
Ach we komen er wel. :+: Hij springt ze al. :+:

Hij was niet zo vinnig als ik hem gewend ben. Ik denk dat de verharing daar misschien voor iets tussen zit. Thuis is hij ook niet helemaal zoals ik hem gewoon ben. (lees: Hij doet normaal en ik ben gewoon dat ie zich gedraagd alsof ie net speed gesnoven heeft.). Dat gaf hier en daar wel wat storingen. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 21:09

Ben nu zelf pas de filmpje aan het kijken. Wel mooi hoe hij toch veranderd in zijn lopen ondanks dat hij dat verzamelen en dragen heel heel heel moeilijk vindt. :+: Ik snap wel waarom Chris alleen maar gecharmeerd kan zijn van hem. Hij is zo inmens gegroeid tov toen ik daar net begon met lessen... Chris zei het zelf nog gisteren... Als je kijkt naar toen ie net kwam... Hij was toen níet rustig te krijgen, zelfs niet met basiswerk... Nu zie je wel dat hij zich druk maakt als ie niet zo goed snapt wat we willen maar hij laat het ook weer af vloeien. :+: Dat was een paar jaar geleden ondenkbaar..

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:50

Kathleen ik heb alles bekeken en echt genoten. Hij ,jullie, is/ zijn zo gegroeid. Prachtig!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 02:35

pien_2010 schreef:
Kathleen ik heb alles bekeken en echt genoten. Hij ,jullie, is/ zijn zo gegroeid. Prachtig!

:+:
Dankjewel! Het is al zo’n lange weg geweest met Sam maar wat ben ik dit paard dankbaar… en dankbaar dat ik hem heb gekregen…. Hij is alles wat ik nodig heb… :+:

Heb vandaag de smid gestuurd en ga morgen mijn man vragen of die wil bellen. (Hij neemt mijn man meestal serieuzer want dat is zijn neefje en ik ben over bezorgd. :roll: ) Hij staat in principe nog mooi in de ijzers maar ik vind 1 voet precies wat plat en aan het begin van de les (staat niet op film helaas, hoopte van wel.) voelde ik dat hij niet liep als anders. Chris zei dat hij goed was en mijn man ook en het ging ook weg maar ik denk dat zijn afrol niet 100% gelijk is en ik wil dat dat gecorrigeerd wordt. :o (het ‘probleem’ met Sam is dat ik hem zo goed ken dat ik elke verandering voel. Ook al is het onzichtbaar. Dat maakt dat ik nu dus bezorgd ben om ‘m ook al liep hij na de opwarming normaal.)

Het voelde alsof hij RV de pas anders maakte en dat is ook de voet die platter oogt. Hij is nog maar een maand geleden gedaan dus smid gaat bang zijn om veel te doen wat ik begrijp maar van mijn part ‘bouwt’ hij bij tot hij gelijk staat, maar dit móet gecorrigeerd. Hij gaat er niet veel van af kunnen halen zonder hem te kort te zetten dus vrees dat het ‘bij plakken’ wordt. (Toen ze hem 10 jaar geleden zo verkapt hebben hebben we hem ook zo gecorrigeerd. De hiel ‘bij gebouwd’ zeg maar.)
Snap alleen niet hoe dit ontstaan is. Er is niks veranderd in zijn patroon want zo chaotisch als ik ben. Met mijn paarden ben ik neurotisch op het ellendige af. :o (alsin: als iemand moet over nemen krijgt ie een handleiding en ik weet meteen of ze m gevolgd hebben zodra ik mijn paarden zie, :o )

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 20:00

Zo, N geholpen met de advertentie van Vigo. Gisteren kreeg ik ineens een beetje een paniekerig telefoontje van het meisje dat in 1e instantie gezegd had niet meer meteen te willen verhuizen. Veulen doet het helaas niet zo goed waar hij nu is en ze willen daar niet echt mee denken om het op te lossen (terwijl het dier al weken diaree heeft en flink af gevallen is.)
Ze werkt bij een DA dus onderzoeken zijn gedaan, geen wormen, geen bacterie in de darm. Ze gaan nog bloed nemen om bloedworm uit te sluiten en als dat het niet is dan is het vermoedelijk stress.

Ik zei dus aan telefoon: "als medische problemen uit gesloten zijn zou ik hem nu even op equifyt zupa of seniores priores zetten voor de extra vezels icm veulenmengeling om hem er boven op te krijgen en eventueel wat elektrolyten er bij omdat hij toch vrij veel vocht verliest momenteel.

Toeval wil dat ze voor een DA werkt en die dus exact hetzelfde gezegd had. _O- Morgen komt ze dus kijken. :) Als zij toe zegt dan moeten ik even met N kijken hoe we het regelen.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:57

Arm veulen. Staat hij soms onderaan in de groep?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 01:38

petraaken schreef:
Arm veulen. Staat hij soms onderaan in de groep?

Hij staat blijkbaar erg klein. Met 1 vriendje, de pensionhoudster vindt ingrijpen onzin en vindt dat ze gewoon moet wachten tot het overgaat. Wil dus ook geen slobber geven om vocht aan te vullen en hem te helpen terwijl hij al vier weken diarree heeft. :x

Ik kan de eigenaresse niet pushen maar hier zou hij meteen op zupa of seniores priores komen (op bouwend natuurlijk) + veulen mix en wat hij dan ook nodig heeft voor die darmen goed te krijgen. Hij is ook erg in zichzelf gekeerd zei ze vandaag.

We hebben gezegd dat wij hem gaan halen met Joy als ze hem wil brengen. Joy weet wel raad met zo’n hummel.

Vigo staat officieel te koop (iemand één dressuurpaard nodig? :+)
Als hij niet verkocht is mag hij mee maar zodra het af is hoop ik Joy iig te kunnen gaan halen.

Ik zit enerzijds in mijn maag met N wat niet mijn zaken zijn. Maar wat ik me wel aan trek. Anderzijds zei mijn man ook ‘jij moet nu eens doen wat voor jou goed is. Doet zij ook steeds.’
Nu hoe dan ook mag ze Vigo ook brengen als ik Joy ga halen maar we hebben het er over gehad en ze besefte dat hij nog nooit geladen was, := Dus aarzeling, nu goed, haar beslissing, wij willen helpen laden ook maar tis haar keuze, mijn figuurlijke deur staat open.

Anderzijds hoop ik hem voor nieuwjaar op te halen want:
Ze heeft twee weken vrij en dan wil ze ze weer twee weken daar op stal (waar Joy steeds diarree krijgt van de stress) want dan leert Joy ook op stal staan (dat kent hij maar die stallen zijn gewoon erg … druk. Sam zou daar door draaien.)
Dus Joy moet dat niet leren. Dan kan ik hem ook hier op stal zetten. Maar dat nog terzijde. Ze heeft dan verlof en ging er eigenlijk van uit dat ik wel elke dag zou gaan helpen met Vigo zodat hij laad baar is (vooral Ivm verkoop) …

Ja sorry maar ik heb ook een huishouden en normaal is het €30 per keer: mijn auto rijdt ook niet gratis. Je kan wel zeggen je haar ook naar Joy maar nu doe ik dat ‘in mijn schema’ en in een route. Als ik daar X uur moet zijn (want N kan niet plannen.) dan kan dat niet meer en krijg ik hier wsl de boel niet meer gedaan want het is standaard om bv 14:00 af spreken en om 16;00 een keer beginnen. Dat wil ik gewoon niet meer. Ik wil hem niet twee weken op stal en in die kleine paddock. Dan kan ik hem net zo goed hier thuis zetten. :x

Dus het voelt heel dubbel nu even. Hoop dat S beslist naar ons te komen, ik ga effectief tijd en stress bespaard worden als ik hem met nog eentje hier kan zetten omdat ik dan niet steeds moet wachten en aanpassen aan haar planning of wat daar voor door gaat. Maar ik kan ook niet echt nijdig zijn (ben ook aan het helpen met de verkoop van Vigo.) na wat ik afgelopen maandag opgemerkt heb. Ik wilde dat ik het hier gewoon kon neer schrijven maar dat voelt niet juist…

Dan hebben we nog drie honden met een keelontsteking dankzij een laks clublid op de training. :x die we eindelijk weer aan het eten hebben. Vooral Arras is echt beroerd (ja ze zijn al bij de DA geweest natuurlijk en hebben medicatie maar desondanks wilde ze niet eten.)
Vanavond ze aan het eten gekregen dus hopelijk zijn ze morgen al iets fitter. :(:) manlief over de zeik :(:) en Ik maak me ook zorgen maar in dit soort situaties moet ik de kalme zijn, dit is mijn ‘sterkte’. Waar mijn man dan weer goed is in situaties zoals toen met Sam zijn ijzer vlak voor de wedstrijd.

Eergisteren man aan telefoon (als je in een straal van 15m van mij bel met een smartphone kan ik het gesprek volgen, dat weet mijn man ook trouwens.)
Dus.
Eergisteren. Ik was op zoek naar honing want: verzacht de keel, ontstekingsremmend en leek me haalbaarder dan ze kamille thee geven. :+
Fokker aan telefoon: ‘geef ze een lepeltje honing.’
Man: ‘Kath is daar al mee bezig volgens mij’
Fokker; ‘hoort die mij?’
Man: ‘ook maar ze was al aan het zoeken voor je het zei.’
Fokker: ‘volgens mij wordt die vaak onderschat hè.’
Man *trots* ‘Jep.’

<3

Vandaag had Arras 41 graden dus bevriende DA ‘geef hem 5mg meloxicam als ge dat hebt.’
Ik: *spring op en ga zoeken. We hadden het ooit vloeibaar in de koelkast maar toen herinnerde ik me dat die over datum gegaan was. Beeld je hierbij in dat mijn man me dus steeds door het huis volgde met de telefoon in de hand. Ook toen ik vervolgens naar de dressing ging waar ik me herinnerde dat een doosje met tabletten moest liggen wat we voor Yaiko gekregen hadden met zijn ellebogen*
Man: ‘momentje, mijn vrouw is die bibliotheek die voor haar geheugen door gaat aan het door zoeken maar als zij denkt dat we het hebben, hebben we het.’
Ik: *.negeert man en lachende DA en zoekt in lade waar ie niet hoort te liggen maar mijn man hem wel zou leggen als hij hem laatst gehad heeft.*

Daar lag het doosje. Dus ik houdt het doosje omhoog en wijs tegelijk naar waar ie hoort te liggen met een ‘ >;) ‘ blik.
Man: ‘we hebben er, mijn schuld, ik had de bibliotheek blijkbaar in wanorde gebracht…’
Da kwam niet meer bij aan de andere kant van de lijn. :+ (da weet hoe neurotisch ik ben met de medicatie van de dieren.)

Daar mocht hij een halve van en na een half uurtje herkwam hij en hebben we er nat voer icm brokken in gekregen, ogen waren ook terug wakkerder. :(:) ze krijgen nu even nat voer bij de brokken tot het ergste door is. Yaiko en Arras lijken het het zwaarst te hebben en Arras meer dan Yaiko dus de moeten even wat. :(:)


Afbeelding
Zyon waakt aan het raam over zijn broers. Stereotype mechelaar kop zo. _O- en hij is zo’n knuffel. :))


Afbeelding

Afbeelding
Beetje verwaaide Joy maar tis *** weer hier.
Mijn middenrif zit geblokkeerd. Vanmorgen de paarden meteen naar de weide gebracht ipv eerst hier Ivm de bodem en toen ik terug binnen kwam (duurt 10 min.) heb ik een pijnstiller moeten nemen voor de pijn in mijn middenrif en ben ik weer moeten gaan liggen. Hoop morgen toch nog eens te rijden maar dat zien we morgen wel weer. Het zal sowieso rustig aan zijn.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:40

Weer veel meegemaakt Kathleen. Sterkte met de honden, de paarden en vooral je middenrif.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:37

Tjonge, Het zit jullie niet echt mee hé de laatste dagen?
Hopelijk knappen de honden snel op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 12:35

ja tis een beetje van alles, Arras heeft gelukkig geen koorts meer. Vandaag hebben ze alle drie brokken met vers vlees gehad dat er goed in ging. Alle drie hun hoestsiroop waar vooral Arras geen fan van is. (die bromt een beetje als hij het moet krijgen. Dat gaat dan zo;
"Arras tussen"
*Arras bromt maar komt tussen*
"ja ik weet het vriend is niet lekker maar is goed voor uw keel" *steekt ondertussen spuit in mond en spuit leeg*
*Aait Arras even over hoofd en laat hem gaan waarop Arras zich meteen weer om draait en zijn hoofd tegen me aan komt duwen omdat ie echt heul zielig is. :+*