Dekselse Dexter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JJ4

Dekselse Dexter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 13:00

Op 22-06-21 mochten wij ons eigenaar noemen van Dexter een 1 jarige hengst (paint x criollo) en zou hij samen met onze Andalusiër Etreros aan huis komen te staan.
Nu ze een maand bij ons zijn leek het me leuk om even een klein overzichtje te maken. :)

Aangezien Etreros best kieskeurig is qua gezelschap was dit natuurlijk wel even spannend.
Ik had Dexter ingeschat als een lief, cool en respectvol paardje en gelukkig bleek dat ook zo te zijn (pffff, veegt angstzweet van het hoofd…. :o :D ).
De introductie tussen de twee bestond uit 3 x neuzen, 2 x gillen met wat gestamp en dat was het…. :?

2 uurtjes later had ik dit beeld <3
Afbeelding

Daarna hebben we ze zo snel mogelijk op de wei gegooid voor een potje lekker samen rennen en gek doen. :D
Afbeelding

Sindsdien zijn ze makkers en waar de een is, is de ander. :)
Afbeelding

Dat Dexter een deksels dondersteentje kan zijn heeft ie ook al laten zien door af en toe Etreros net zolang te klieren, totdat ie uit ergenis maar mee gaat doen (en het volgens mij ook nog leuk vind ook).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dexter kende nog niets, kende geen stal, was ook nog niet echt een halster gewend, laat staan meelopen aan een lijntje. Dankzij zijn coole karakter en aangeboren nieuwsgierigheid was het aanleren een fluitje van cent.

Zijn nieuwe hippe paarse halster. :D
Afbeelding

Onze buurtjes hebben ook paardjes en als die naar buiten gaan, staat het illustere duo altijd heel geïnteresseerd te kijken alsof elke dag de eerste keer is. :D
Afbeelding

Helaas wordt ik momenteel getergd door rughernia’s, dus moet ik voorlopig even voorzichtig zijn. Maar ach op een stretcher languit naar deze beelden mogen kijken, ik klaag niet, ben zelfs dankbaar!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Dekselse Dexter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:02

Och, wat een super leuk dier en wat fijn dat het zo goed is gegaan! Jullie Andalusiër mag er ook zijn zeg, wat een beauty <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:03

Ah, heerlijke foto's van blije paarden :D

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 13:20

Renee1991 schreef:
Och, wat een super leuk dier en wat fijn dat het zo goed is gegaan! Jullie Andalusiër mag er ook zijn zeg, wat een beauty <3

Lief, dank je wel.
Het is ook nog eens een schat van een dier in de omgang en een (iets te dikke) knuffelkont. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:28

Ik ben verliefd <3

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 17:24

Avalanche81 schreef:

En heeeeeeele blije baasjes :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:12

JJ4 schreef:
Avalanche81 schreef:

Goed zo, daar word ik nog blijer van :D

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 19:01

Avalanche81 schreef:
JJ4 schreef:

Goed zo, daar word ik nog blijer van :D

Wat een blijheid allemaal! _O- :D

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 22:21

Naast hele mooie paardjes ook wel een prachtige grasmat :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:03

Wat een schatjes. Dexter is prachtig! En inderdaad, wat een mooi weiland! Hoe heb je dat zo gekregen? Hier stond het altijd vol met onkruid.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:07

Wat een mooie plaatjes om naar te kijken <3

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 12:05

Suzanne F. schreef:
Wat een schatjes. Dexter is prachtig! En inderdaad, wat een mooi weiland! Hoe heb je dat zo gekregen? Hier stond het altijd vol met onkruid.

Het weiland was wel even een dingetje inderdaad. Toen we de woning kochten lag het weiland er zo bij. Het was erg zacht aan de slootwallen en omdat het veengrond is, was de zuurgraad flink hoog en een bodemmonster gaf aan dat het ook erg arme grond was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er stonden her en der wat bomen waaronder ook giftige zoals gouden regen, prunus etc. Dus die hebben we eerst gerooid.
De bewoners voor ons deden aan strookbegrazing en het gras was echt gemillimeterd.
Manlief vindt het nogal leuk om de wetenschap achter een goede paardenweide uit te pluizen en hij kwam tot de conclusie dat we het rigoureus moesten gaan aanpakken.

Dus eerst bepalen waar de rijbak/paddock zou komen, er was al eentje aangelegd, maar dat was gewoon zwarte grond, dus loonwerker gevraagd om de grond om te zetten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna is de hele grasmat omgeploegd, gefreesd, opnieuw bemest, ingezaaid en kalk gestrooid.
Manlief heeft ook alle grassoorten vergeleken en kwam uit op Horsestar paardenweide extra (volgens mij van ten Have) omdat onze 2 paardjes natuurlijk tot sobere rassen behoren. We wilden daarom ook graag een dito grasmat maar wel met zoveel mogelijk variatie.

Horsestar bestaat uit :
10% Kropaar
10% Engels raaigras
15% Veldbeemdgras
30% Timothee
15% Beemdlangbloem
10% Rietzwenkgras
10% Roodzwenkgras met forse uitlopers

Het voordeel van deze mengeling aan grassen zou zijn dat het vrij kort kan worden afgegraasd en een verminderd fructaangehalte heeft.

Na het inzaaien hebben we het voor het eerst gemaaid toen het zo’n 15 cm lang was (reden weet ik even niet meer) en daarna regelmatig bijgehouden tot de grasmat goed dicht was en om het onkruid in toom te kunnen houden. We hebben dus ook heus wel onkruid hoor, maar het is te managen tot nu toe. Het zompige bij de slootwal is door dit mengsel ook veranderd in een steviger bodem, dus ze lopen het nu iets minder makkelijk aan flarden.

Van de 12, 13 uur dat ze buiten staan, gaan ze gemiddeld zo’n 5 à 6 uur op de wei elke dag. Als het heel erg geregend heeft dan slaan we een dagje over en ik moet zeggen tot nu toe houdt de grasmat zich boven verwachting.

Onze buurtjes hebben daarop ook dit mengsel geprobeerd en één van hun shetlanders die snel hoefbevangen raakt heeft dit jaar ook voor het eerst weer een paar uurtjes per dag mogen grazen zonder gevolgen (wel met een opgebouwd schema natuurlijk ;)). Dat was supermooi om mee te maken.

Verder hebben we naast de slootwal, een paar schietwilgen aangeplant en dat hielp zo goed qua verstevigen van de grond, dat we volgend jaar de hele slootwal vol willen zetten. :D We gaan kijken of we ze kunnen stekken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:54

Kijk dat hebben jullie dus echt professioneel aangepakt! Het is prachtig geworden hoor.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 14:35

Suzanne F. schreef:
Kijk dat hebben jullie dus echt professioneel aangepakt! Het is prachtig geworden hoor.

Dank je! We zullen ook geheid wel fouten hebben gemaakt, maar we hebben in ieder geval alles overdacht en tot nu toe lijkt het goed uit te pakken.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 19:24

Wow, niet alleen zijn de paarden spectaculair maar het was ook heel interessant om te lezen hoe jullie de wei aangepakt hebben!

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 21:19

Dank voor je leuke reactie Juniper! :o