Al heel lang geen topic geopend van mijn blondje.
Maar dit jaar weer zo veel mee gemaakt met Navaldie. En het jaar is nog niet eens om!
Navaldie is 3,5 jaar nu en waren sinds vorig jaar langzaam begonnen met longeren lange teugelen alles in helle kleine stapjes en rustig aan. Zo heb ik in april voor het eerst op hem gezetten met zadel

Geen kik of iets deed ie of het normaalste zaak van de wereld was. Daarna heb ik eigenlijk alles alleen gedaan met opstappen en wegrijden. Hulp was lastig te vinden toen wegens Corona aangezien wij op stal met een tijdschema werkte toen die tijd en mensen van buitenaf niet welkom waren.
Ik heb er 4x opgezeten waarvan 2x echt door de buitenbak los rijden stap en draf. Daarna kreeg hij helaas een snee tussen zijn kroonrand en kogel dat het lastig genas ondanks dat het geniet was.
Het was tenslotte ook bijna mei en dacht hem even lekker vakantie te geven daar was meneer zeker blij mee

In mei hebben wij wel nog een schriktraining op vreemd terrein gedaan samen met een stalgenootje wat ie enorm goed deed en heel lang vol hield!

In juni verhuisde wij van stal aangezien ik hem toch de mogelijkheid wou bieden om echt meer buiten te zijn en lekker 24/7 met ruwvoer. Navaldie was dat overigens totaal niet gewend maar na de eerste nacht buiten vond ie op stal staan op echt niet leuk. Hij wou gewoon liever buiten zijn.

Zo heeft hij maand juli nog lekker vrij gehad om bij te komen. Hebben we wel lekker gewandeld en alles samen ontdekken hoe de nieuwe stal en omgeving is.

In augustus ben ik er weer voor het eerst opgestapt ik wou eigenlijk pas september weer beginnen maar aangezien ik ook een nieuwe baan heb gekregen was ik bang dat ik dan tijdsdruk zou krijgen en dan alles gespannen en gehaast zou doen met hem en zo wat nergens tijd meer voor had voor hem voor afwisseling en ofzo.
Dus ben ik er zo opgestapt en hebben we rondje gehobbeld toen

Aangezien die steeds geen stap verkeerd deed en ik hem ook leuke dingen wil aanbieden onder het zadel dat ie niet alleen de rijbak ziet zijn we ook voor het eerst onder het zadel samen met zijn beste vriend rondje buiten geweest wat ie ook super goed deed!

Plassen dat vind ie geweldig hij is vorig jaar terug ook mee geweest naar het strand
[ITP] voor het eerst naar het strand met 2,5 jaar oud

Zo toch leuk alles zelf uitvogelen en alles zelf doen maar les nemen is ook super belangrijk vind ik. Dus wij hebben ondertussen ook onze eerste lesje genomen bij mijn instructeur die hem ook ken sinds ik hem heb en waarvan ik met mijn bijrijpaard al wat jaartje mee lest.

En dan vandaag ik besef me dat al super lang maar dan vandaag weer dat ik echt een goude paard heb waar ik echt in mijn handjes mag knijpen hoe braaf die is dat hij echt alles voor me doet en dat ik echt enorm trots op hem mag wezen.
Hebben wij ook vandaag onze eerste buitenrit alleen gemaakt zonder een ander paard er bij en zo braaf gewoon een stukje draven of het heel normaal allemaal was.

Ik ben er echt achter gekomen dat voorbereid werk enorm belangrijk is en dat dat enorm word beloond.
Ik heb Navaldie al sinds hij 10 maanden oud is. Wij hebben toen die tijd aantal x buiten gewandeld gepoetst. Ook heeft hij natuurlijk ook aantal pech gevallen gehad. Maar door alles wat ik vooraf heb gedaan merk ik nu enorm dat ik er enorm profijt mee heb. Hij is bijna nergens bang voor ja vind dingen wel eens spannend maar als ik hem overtuig van kom jongen het is niet eng dan is het ook weer goed.
Ik heb heel veel vanaf de grond ook gedaan heb half jaar voor dat ik er op stapte alleen gelongeerd of lange teugelen gedaan.
Hij heeft in augustus ook nog ander halve week vrij gehad en dat vond ie toch niet zo leuk merkte ik hij werd een beetje vervellend omdat ie zich verveelde leek wel. Hij is wel echt een doener en vind de afwisseling gewoon enorm leuk merk ik.
Nogmaals ik kan gewoon geen beter paard dan hem vinden! Onze doel is om volgend jaar september een beetje rustig te gaan starten in de wedstrijden of naja mijn doelen komen nooit precies uit vaak worden die verlaat hahaha.