Waarom doe ik het niet zelf? (Nieuwe paardensport maken!)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Waarom doe ik het niet zelf? (Nieuwe paardensport maken!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 09:26

Hoihoi bokkers!

Veel en lang getwijfeld. Maar het voelt als zo'n goed en leuk idee in mijn hoofd.
Even een verhaaltje waarom ik hierop ben gekomen:
Als 'paardensporter' voelde nooit 1 discipline goed voor mij. En ja, je kan dan natuurlijk gewoon lekker recreatief rijden. Maar toch heb ik het idee van; ik wil ergens voor trainen. Ik wil een doel hebben!
Dus ik probeer dressuur, springen... Allemaal prachtige sporten. Maar toch net niet wat ik wil hebben. Ook voor mijn paard kijk ik natuurlijk wat zij leuk vind. Dressuur vind ik zelf dan snel niks, tot op het hogere niveau. En springen vind ik leuk, maar dan gaan de hindernissen bij B al op 1 meter hoog. De wedstrijdsport lijkt eigenlijk steeds minder leuk te worden. (Ook te horen dat steeds meer mensen zich uitschrijven bij de KNHS omdat het allemaal steeds minder leuk wordt.)
Dus toen kwam ik opeens op het idee. Waarom maak ik zelf dan niet een 'nieuwe' discipline?

Hier komt het idee ongeveer;
(Het is wel een beetje mengsel van verschillende sporten, maar er zijn ook nieuwe dingen bij)
2 rondes, eentje aan de hand en eentje op het paard. Deze zullen richting de working equitation en horse agility worden.(Misschien zelfs wat vrijheidsdressuur erin) Zal gaan op snelheid, behendigheid, vertrouwen. Er zullen wel wat sprongen in komen maar dan op hoogtes van 50/60cm. Je zal in de ronde aan de hand zelf dus ook een stuk moeten rennen en springen! Er zal ook gejureerd worden op hoe de combinaties samen werken. En ik wil er nog iets aan toevoegen, maar moet dat nog bedenken :=

Dit is natuurlijk nog de eerste lijn van mijn nieuwe sport. Ik zal kijken wat realistisch is, leuk en waar mensen nog meer naar opzoek zijn. Dus als jullie ideeën hebben, gooi maar los!
Ik hoop hiermee een nieuwe sport te creëren waar er wel weer een mooie sfeer is. Maar niet te recreatief achtig voelt. Het moet wel een 'wedstrijd' zijn! :)

Ik ben ook van plan als er genoeg animo is, een proef wedstrijd zelf te organiseren!
Ik ga me binnenkort richten op het maken van regels, regelementen enzovoorts! En hopelijk kan ik dan zelf een eigen sport in de paardenwereld brengen waar mensen met plezier naar kijken en ook mee willen doen! *\o/*

In deze topic zal ik jullie op de hoogte houden voor alles! :D

lovelucydan

Re: Waarom doe ik het niet zelf? (Nieuwe paardensport maken!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:07

Wat een leuk idee!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:28

Klinkt als een combinatie mounted games, caprilli en WE.
Ben benieuwd :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:13

Sizzle schreef:

En vergeet de in-hand trail niet. Das een trail parcours aan de hand.

@ts, waarbij ik het in-hand deel niet te atletisch voor de mens zou maken,. Mensen die iets minder soepel/snel zijn (of lichamelijke klachten hebben) wil je denk ik ook aanspreken.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:16

Wat leuk, lol met je knol maar dan met wedstrijdelement!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:17

Wat een leuk idee! Vooral de combinatie aan de hand en onder het zadel :-)

Troi: Het in-hand gedeelte een sprongetje doen van 60 cm met het paard in hand lijkt mij juist erg leuk (voor de toeschouwers dan :)) )

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:21

Klinkt goed! Neem ook eens contact op met de NHAV, hier kan je veel verschillende dingen organiseren en hoef je niet een eigen vereniging op te richten en verzekeringen etc. te regelen. Ook zijn er al een groot aantal leden die misschien wel interesse hebben!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:51

sijs schreef:
Klinkt goed! Neem ook eens contact op met de NHAV, hier kan je veel verschillende dingen organiseren en hoef je niet een eigen vereniging op te richten en verzekeringen etc. te regelen. Ook zijn er al een groot aantal leden die misschien wel interesse hebben!

Goede tip!

Want onderschat niet de juridische rompslomp die het veroorzaakt. Naast de (dure) verzekeringen heb je bijvoorbeeld ook te maken met de verplichte ehbo en de beveiliging van een evenement.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 14:32

Aah leuk om al wat enthousiaste mensen te zien :D

troi schreef:
Sizzle schreef:

En vergeet de in-hand trail niet. Das een trail parcours aan de hand.

@ts, waarbij ik het in-hand deel niet te atletisch voor de mens zou maken,. Mensen die iets minder soepel/snel zijn (of lichamelijke klachten hebben) wil je denk ik ook aanspreken.

Jaa ik wil het zeker voor iedereen aansprekend maken! Maar voor de mensen die het willen zou wat hoger springen/rennen wel ook leuk zijn! Zouden anders in aparte groepen gehouden kunnen worden! :)

troi schreef:
sijs schreef:

Goede tip!

Want onderschat niet de juridische rompslomp die het veroorzaakt. Naast de (dure) verzekeringen heb je bijvoorbeeld ook te maken met de verplichte ehbo en de beveiliging van een evenement.

Ahja Dankje goede tip! Ookal lijkt het me idd ook leuk als het animo echt groot genoeg is er wel een eigen vereniging voor te maken! Maar alles op z'n tijd natuurlijk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:41

Dan denk ik aan de klasse b tot en met z. B is laag springen voor mens en dier, wat eenvoudigere oefeningen die ook door de minder fitte mens te doen is. En de hogere klasses voor de fitteren met hogere sprongen en moeilijkere dingen.

Het doet me een beetje denken aan de ponyspelen van vroeger in combinatie met caprille rijden, (dressuurproef met lage hindernisjes erbij). De ponyspelen was van alles wat, slalom, bekertje water overbrengen, zaklopen met de pony in de hand, over lage hindernisjes springen met je pony aan de hand ook weer. Evenwichtsbalk, soms een wipwap. Altijd dolle pret.

Dat was de tijd voor de bixieproeven nog, tot een bepaalde leeftijd mocht je alleen daaraan meedoen, daarna moest startkaartrijden (proefje doen) en haalde je dat dan mocht je dressuurrijden beginnen vanaf de L1.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:42

Het zou niks voor mij zijn. Net als dat trec dat bv ook niet ie voor mij. Maar kan me wel voorstellen dat een groep dit wel heel leuk vindt!

Succes met opzetten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:46

Ik weet niet in welke regio je zit, maar neem eens contact op met je regiobestuur, of een JongKNHS. Zij kunnen je helpen met de reglementen etc. gezien je je idee wel ergens onder moet brengen (fnrs/knhs/WeAllRide etc.) wil je voldoen aan de voorwaarden, veiligheidseisen en wellicht puntenregeling voor de deelnemers. Anders zou je je idee moeten uitwerken op clinic niveau en het wedstrijdelement achterwege laten.

Maar, voor iedere discipline zit er in het regiobestuur een afgevaardigde (ook voor recreanten) die het wellicht super leuk vindt om te helpen. Succes in ieder geval!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:51

Wat een leuk idee! Denk daar zelf ook wel eens over na. Maar dan met alleen werk aan de hand...of rijden met touwhalster of neckrope. Ik heb het idee dat de reguliere sport een beetje zijn tijd heeft gehad...

MyLittleAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:39

Dat klinkt als een heel leuk idee! :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:40

Als je dan toch bezig bent kun je dan ook niet een rubriek maken die alleen aan de hand is? Ik pas niet meer op mijn pony maar zou zoiets wel leuk vinden

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:51

Heel leuk!!! :))

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:53

aah wat leuk. altijd goed om na te denken.

ik zal ook eens even meedenken.
je hebt inderdaad ook al trec met behendigheid etc.
en je hebt de standaards van dressuur, springen en western.
aan de hand is er inderdaad nog weinig.

waar ik ook aan denk, hoe maak je het steeds moeilijker? dus goede verschillen per niveau
het leuke is het wedstrijd element, maar ook dat je samen verder kunt groeien.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:59

Misschien is het ook leuk om er een "vrij aspect" in te verwerken? Iets, wat vrij in te vullen is door de deelnemer, waar de combinatie goed in is en waarbij het gaat om vertrouwen/ samenwerking tussen beide?

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 19:38

Nou, na lang nadenken en rondkijken. Heb ik dit idee soort van dus al gevonden. :')
Scheelt mij weer enorm.
https://www.thehorseagilityclub.com/

Paarden agility, parcours rennen, en er zelfs op. Dus voor mij houd het hier op. Whahaha. Scheelt mij dan toch een hoop werk. Er waren uiteindelijk ook veel veel sporten die ik niet kende die wel al doen wat ik wilde. Alleen is nu het volgende punt om die sporten dan bekender te maken. Want anders hebben we nog steeds niks.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:44

:D je kan ook gewoon gaan horseboarden.