Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 04:39

sanne_luwa schreef:
Gypsy schreef:
Even vanuit een andere hoek bekeken... Ik zou op de meeste maneges nog niet willen rijden al kreeg ik geld toe. Dan heeft zo'n manege 4 fnrs sterren maar de paarden hebben er een rotleven. Staan hele dagen in hun stal, zadels passen slecht, geen of weinig sociaal contact met andere paarden, te weinig ruwvoer... Dat zou je pok mee kunnen nemen in je overweging.


Klinkt inderdaad echt verschrikkelijk en dat wil ook zeker niet. Dacht persoonlijk dat ik ze juist een beetje zou helpen gezien een paard minimaal 3 uur per dag in beweging moet zijn (althans dat zeggen de boekjes geen idee of dat praktijk ook echt gebeurd. Hoop het wel). Maar goed punt mocht ik inderdaad een manege moeten zoeken zal ik goed kijken of op deze forum er goede diervriendelijke maneges zijn.

Die 3 minimaal uur per dag beweging bedoelen ze in de wei mee. Paarden kunnen gelukkig heel goed zonder gereden te worden ;)

dierenfan
Berichten: 9653
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 06:25

Ik betaalde 30 euro voor uur prive les door gediplomeerde trainster. Zou nooit 60 euro voor half uur les door iemand zonder opleiding betalen

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 06:57

Ik vind die 60,00 aan de hoge kant ( maar niet veel te hoog hoor) maar als je een fijne start kan maken is dat wel veel waard. En dat is op de meeste maneges niet het geval. Ik zou het beide eens proberen en kijken wat je fijner vind.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 07:07

Volgens mij is het zo dat zodra er geld gevraagd word voor een dienst(meer dan een vrijwilligersvergoeding of een vriendendienstje) die persoon per definitie aansprakelijk is voor wat er gebeurd. 60 euro valt niet meer onder een vriendendienstje, voor dat geld kan je ook zeer gerichte instructie inkopen die wel verzekerd is.

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 07:19

Voor 60 euro een half uurtje rondstappen?
Ik zou mijn heil elders zoeken.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 07:33

sanne_luwa schreef:
(rip corona kilo’s… zou leuk zijn ;))


Even dit uitgelicht: paardrijden om kilo's te verliezen is niet helemaal eerlijk naar een paard, en bovendien werkt dat niet echt.
Een sportieve fitte ruiter die op gewicht is, is het minst belastend voor het paard.

Je zou, wanneer je echt vindt dat je niet fit bent op dit moment, zelf ook aan je ruiterfitheid kunnen werken en je daarmee echt goed voorbereiden op het rijden. Er zijn ontzettend veel leuke ruiterfit-trainingen!

Succes!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 07:45

Is het €60 per maand?
Of misschien €60 voor 2 personen? Dus €30 pp?

€60 is imo erg prijzig

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:09

60 euro is erg prijzig. Maar ook weer geen idioot bedrag.

Ik wil je de overweging wel meegeven dat rijden in 1 keer goed leren wel heeeel veel waard is. Dus als het een super fijn paard is en een kundige dame kan het toch de investering zomaar waard zijn.
(misschien een enkele uitzondering daar gelaten) leer je op een manege niet meteen echt fijn rijden. En is de kans vrij groot dat je weer dingen moet afleren als je echt fijn verder wil rijden.
Niet perse erg. Afhankelijk van wat je er mee wil wellicht ook.

Als ik de meest ideale start van een ruiter carrière mag fantaseren zou dat inderdaad zijn: Starten met ruiterfit en leren over het paard en de omgang. Daarna enkele lessen op een fijn opgeleid paard met één op één begeleiding. Wellicht eerst een paar keer aan de longe.
Dat is heel ongebruikelijk dat geef ik meteen toe. Maar zou wel ideaal zijn. En eigenlijk is dat ook echt de kortste route naar echt plezier samen met een paard. Al lijkt het de lange route.

Maar een paard leren begrijpen en onafhankelijk kunnen zitten zijn echt zulke belangrijke fundamenten. Daarna kun je je eigenlijk pas gaan bemoeien met wat je van het paard wil.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:15

sanne_luwa schreef:
Komt erop neer dat voor een uurtje inclusief verzorging en opzadelen dus half uurtje rijden ze een vergoeding vraagt van €60 euro. Nu zeg ik eerlijk heb geen idee wat normaal is gezien als ik manege prijzen online kijk zie ze ongeveer 30-35 € vragen per half uur en ik niet weet of daar nog heel veel extra maandelijkse kosten aanvast zit. Vindt het overigens geen probleem om een vergoeding te betalen gezien ze toch een uurtje bezig is.

60€ lijkt veel, maar jij zal een uur bezig zijn, voor de lesgeefster wordt dat makkelijk 2uur of langer.
Alles klaarzetten, eventueel paard vooraf longeren, uur les, nazorg paard, nog wat napraten.
Gebruik van het paard en de infrastructuur is inbegrepen. Dus in feite is het geen gekke prijs.
Als ik jou was zou ik het aanbod aannemen voor 1 les. Vervolgens kan je eventueel in een manege gaan kijken, maar dan weet je waar je moet op letten en kan je een eerlijke vergelijking maken.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:53

Ik geef les op mijn eigen paarden en ik vraag €45,00 per uur. Paarden lopen op niveau. Ik vindt het echt heel duur eerlijk gezegd. Mijn familie rijdt vaak genoeg een keer een uurtje gratis (zus, nichtjes etc)

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:58

Ik betaal €30 voor 45 min les, nou is dat wel op m'n eigen paard. En inclusief reiskosten voor de instructrice.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:37

Ik weet niet of het al gezegd is, maar als je prijzen gaat vergelijken, moet je ook bedenken dat die zestig euro zwart is. Er zit dus geen BTW in en er wordt geen inkomstenbelasting over betaald. Netto krijgt schoonmoeder dus de hoofdprijs.

pmarena

Berichten: 48236
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:06

Ik zou inderdaad ook gewoon even vragen hoe ze op dat bedrag is gekomen :)
Sowieso: als zij dat er voor wil hebben, dan is dat haar goed recht natuurlijk :j

Genoeg mensen met een paard die er überhaupt geen zin in zouden hebben.
Geen tijd voor / liever iets anders doen met hun tijd.
Liever geen absolute beginner op hun paard willen hebben. Dat soort dingen :)

Misschien heeft ze wel een beroep waar ze die 60 euro per uur verdient, en heeft ze gewoon gedacht: als ik dan minstens een uur bezig ben dan vraag ik gewoon hetzelfde.

En misschien heeft ze wel een heel fijn paard, fijne plek om te rijden, geeft ze super fijn les waardoor het die 60 euro dubbel en dwars waard is en je er véél meer profijt uit haalt dan bij een manege of iets waar je anders je geld naartoe zou brengen.

Wat ik alleen niet snap: ze heeft maar 1 paard? Als je samen met je vriendin wilt leren paardrijden zou ik verwachten dat jullie samen in 1 les willen, dus allebei tegelijk op een paard? :)

Floko

Berichten: 408
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:17

Hier wordt geroepen dat je beter een manege kan zoeken, maar momenteel zitten de meeste maneges met lange wachtlijsten. Er is dus misschien wel helemaal geen alternatief. Biedt toch ander perspectief.

BigOne
Berichten: 38382
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:31

De wachtlijst kan wel kloppen maar dat is geen reden om bij een bos hobbelaar 60 euro per uur te betalen zonder verzekerd te zijn en een half uur rond te stappen , totaal buiten alle verhoudingen.

Autumnn

Berichten: 8068
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:42

Ik denk dat je pas weet of het veel was/is, pas weet na de les. Heb je echt een halfuur les of leer je ook opzadelen, verzorging etc.? Op wat voor type paard les je?

Daarnaast vind ik je titel wel een beetje overdreven. Zo'n awkward situatie is het toch niet?

DuoPenotti

Berichten: 29885
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:46

Iedereen staat vrij om te vragen wat hij wil natuurlijk.
Of je dan met die deal eens bent is wat anders.

Maar aan een totale beginner les geven kost je meer dat dat half uurtje op het paard.
Het begint al bij het poetsen, zadelen, maar ook het na verzorgen enz.
Dus het is geen 60 euro voor een half uur les. Maar misschien wel voor 1,5.

sanne_luwa
Berichten: 15
Geregistreerd: 29-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 11:19

Ninx schreef:
sanne_luwa schreef:
(rip corona kilo’s… zou leuk zijn ;))


Even dit uitgelicht: paardrijden om kilo's te verliezen is niet helemaal eerlijk naar een paard, en bovendien werkt dat niet echt.
Een sportieve fitte ruiter die op gewicht is, is het minst belastend voor het paard.

Je zou, wanneer je echt vindt dat je niet fit bent op dit moment, zelf ook aan je ruiterfitheid kunnen werken en je daarmee echt goed voorbereiden op het rijden. Er zijn ontzettend veel leuke ruiterfit-trainingen!



Snap ik helemaal was meer een grapje zou als ik overgewicht zou hebben ook niet op een paard stappen niet alleen omdat ik dat niet eerlijk zou vinden tegenover het paard maar ook omdat bang zou zijn alles te breken mocht ik eraf vallen. Maar die 2/3 kilo die er nu is bijgekomen gezien het afgelopen jaar zou leuk zijn als dat er af zou gaan. Natuurlijk absoluut geen must. Daarnaast begin ik nu ook weer met andere sport nu het weer langzaam aan mag ;).

Maar goede tip! Dankjewel :)

purny

Berichten: 27545
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:29

Veulen84 schreef:
60 euro klinkt als veel geld als je het vergelijkt met een manege. Maar feit is dat je op het prive paard van een ander rijdt. Meestal betalen mensen daar een bijrijd vergoeding voor 50/60 euro.

Dan bestaat je lesgeld dus uit 45 euro + die 15 bijrijkosten.

Dan nog is 60 euro voor uiteindelijk een half uurtje rijden teveel geld.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:31

Alsof het als je wat ouder bent en leert rijden wat uitmaakt of het een goed paard is waar je opzit of niet. :Y)
Je enige doel die je dan hebt is blijven zitten en een beetje begrijpen wat stap, draf en lichtrijden is en imo is dat voor volwassen al een heel ding.

En dan zou ik absoluut niet voor een privepaard gaan, maar voor een lespaard die dit soort situatie vaker meemaakt. Een goed privepaard dat op niveau loopt staat in het gunstigste geval stil, in het slechte geval eindig je in het ziekenhuis.

Edit: op de manege waar mijn nichtje rijd zijn ze blij als mensen even helpen met buitenzetten, poetsen mag zolang je wil. Daar leer je net zo snel met paarden omgaan, zo niet sneller. Het is ook geen hogere wiskunde een paard in de basis verzorgen.

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:37

Ik betaal 35 euro voor 45min. les voor mijn dochter, door een gediplomeerd instructrice die zelf ZZ Zwaar rijdt.
60 Euro vind ik voor een half uur van iemand die niet gediplomeerd is echt teveel. Weet je zeker dat het klopt :+

Verder; hartstikke leuk dat je wilt leren paardrijden! Heel veel plezier alvast, waar je uiteindelijk ook gaat lessen.

maralyn

Berichten: 10448
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:54

Ik vind 60 euro ook wel heel erg veel. Voor een uur echt in het zadel zitten vind ik het al heel wat. Laat staan voor een half uur.

Het is wel omgerekend 120 euro per uur.

Nu lees ik zwart.
Ja... Dan nog? Wie zegt dat diegene dit opgeeft aan de belastingdienst?


Ik ben wel benieuwd naar hoe dit is opgebouwd...

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:19

Niet doen.
Om meerdere redenen niet:
- teveel geld ( ja ik heb 50 euro voor een half uur betaald per les op mijn eigen dier, maar dat was wel bij een olympisch ruiter die ook ruiters op het hoogste niveau begeleid )
- Niet gediplomeerd en niet verzekerd
- Je hebt geen 60 euro les nodig, je hebt les nodig op een heel heel heel braaf paard. Waar je gewoon kan leren voelen hoe stap en draf voelt. Een paard dat het niet erg vindt dat je stuitert of met je benen klappert.
- Vrienden en kenissen moeten geen geld vragen voor dit soort dingen ( tenzij het hun beroep is, zoals bij een tante die aannemer is of een oom met een manege )

Er bestaan slechte en goede maneges. Maneges waar ze ontettend goed voor de paarden zorgen en maneges waar ze dat minder doen.
Maneges waar ze top les geven en maneges waar iedereen een beetje hobbelt.
Er zijn maneges die speciaal beginners cursussen hebben. Eerst onafhankelijk zitten aan de longeerlijn en pas daarna starten met sturen bijvoorbeeld.

Lang verhaal kort: zoek een leuke manege , ga daar een proefles doen.
Minder geld , geen vrienden gedoe en zowel paard als mens ervaren met beginners.

sanne_luwa
Berichten: 15
Geregistreerd: 29-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 12:27

Dank jullie allemaal voor jullie advies!

Ben er nu inderdaad achtergekomen dat €60 voor een half uurtje rijden + opzadelenden inderdaad wat aan de te hoge kant is, helemaal voor wat we eruit willen halen (stabiel zitten en rijden op een paard).

Ik ga nu inderdaad kijken naar een manage die ons een privélessen willen geven (wel super als je wat meer verzekerd ben zo en een binnen bak voor de regen dagen). Mochten jullie een goede & diervriendelijke manege weten omstreek Oosterhout (noord Brabant) dan ik een en al oor ! Hoorde al van verschillende Mensen hier dat dat ook nog niet zo makkelijk is (wachttijden enzo).

Alvast nogmaals heel erg bedankt voor jullie advies! Hoe dan ook heel veel zin om jullie mooie hobby/vak te mogen leren <3

Popstra
Berichten: 13817
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:40

Nou dat is idd aardig aan de prijs maar zou de schoonmoeder het niet meer zien als delen of bijrijden van het paard?
Dat het een foutje is in het communiceren er over?

Ik krijg van een top trainer ( discipline Reining) prive les voor 50€/uur om een indicatie te geven.