Op een manege rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ivaar

Op een manege rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:41

Na zeker 20 jaar verschillende eigen paarden te hebben gehad. zit ik eraan te denken om op een manege te gaan rijden. Nu krijg ik van iedereen te horen dat je er geen uitdaging vind als je zolang eigen paarden heb gehad.

Nu is mij vraag: Zijn er mensen die van een eigen paard(en) op een manegepaard zijn gaan rijden en hoe is dat bevallen?

The_Cat

Re: Op een manege rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:02

Ja, ik doe het nu ondertussen omdat ik even zonder rijdbaar paard zit. Ik moet inderdaad wel zeggen, je kan niet zomaar elke manege binnen vallen. Bekijk de lessen, bekijk de paarden. Informeer even hoe en wat en dan kan je aan de hand van de lessen al wel snel zelf een conclusie maken :)
En misschien ook niet in de manege lessen stappen, maar privé lesjes vragen. Dat is gewoon leuker dan :)

ivaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 15:15

Laatste is idd wel een goede tip! dank je wel

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:26

Je zou ook kunnen kijken naar een manege in een andere rijstijl zoals Western. Of juist centered riding om aan je zit te werken :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:27

Met school heb ik een paar rijlessen gevolgd naast mijn eigen paarden en ik kan je zeggen, kon er niet aan wennen. Ik zag alles, de paarden die binnen stonden in stallen die klein waren en niet altijd even schoon, paarden met druk plekken, wegdraaide van mensen en vooral zadels, bitten die moeilijk in gingen en de lesgeefster die zei; tik erbij! Als het dier niet wilde lopen.
Nee, ik zou er niet naar terug kunnen... Uiteraard is dat voor iedereen anders en is de ene manege de andere niet, je zou vast een zeker een manege kunnen vinden die aan jouw eisen voldoet dus zoals gezegd, ga even bij wat maneges langs.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:46

Ik heb het geprobeerd toen ik zonder geld en daardoor ook zonder eigen paard zat, maar wel na 2 paarden te hebben gehad. Het beviel niet echt :n Misschien heb ik pech of ligt het aan de regio waar ik woon (?) maar de meeste maneges vond ik dramatisch slecht. Kreupele, chagrijnige paarden die duidelijk pijn hadden en nooit naar buiten kwamen, tuig in erbarmelijke toestand, lessen van 10 of zelfs 12 mensen bij elkaar waardoor niemand gerichte aandacht kreeg, lesgeefsters die vooral advies zoals "geef 'm een schop" te delen hadden. Paar keer heb ik met proefles paarden in zulke slechte conditie aangetroffen dat ik simpelweg geweigerd heb om daarop te stappen, wat onvermijdelijk tot heel veel drama leidde :+

Ik vraag me nog steeds af waardoor het komt dat maneges in zo'n welvarend en beschaafd land als Nederland zo'n triest beeld vormen. Het was namelijk hier niet bepaald beter dan wat ik nog jaren geleden op mijn poedersuiker manege in Oostpolen meegemaakt heb :')

Dat gezegd hebbende, er zitten ook fatsoenlijke maneges tussen :o hoe zeldzaam die ook zijn. Als je die weet te vinden kan het zeker leerzaam zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:59

Ik heb het even gedaan toen ik een tijdje geen eigen paard meer had. Dat viel toen op zich nog wel mee, maar ik was ook nog een stuk jonger, minder ervaring etc. Als er nu iets met mijn pony zou gebeuren, zou ik niet terug naar de manege willen. Ik denk dat ik dan gewoon stop met rijden. Ik ben altijd wel redelijk eigenwijs geweest bij het paardrijden (als in: geen tik geven als ik daar het nut niet van in zag, enkel rijden met de paarden waar ik vertrouwen in heb...). Ik zou me nu denk ik echt niet meer kunnen aanpassen aan manegelessen en de manier waarop er met de paarden omgegaan wordt.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:03

Ik kan me niet vinden in bovenstaande reacties, denk dat het idd heel erg ligt aan of je op een goede of een wat minder goede manege rijdt. Ikzelf vind het namelijk juist een leuke uitdaging om een paard wat misschien wat stijf is door de beginners die hij leert rijden, fijn door zijn lijf te laten lopen. Tuurlijk kun je op de meeste locaties niet van de paarden verwachten dat ze een Z proef met je weglopen zoals een eigen paard dat misschien wel doet, maar als je voor je plezier wil rijden dan is een manege imo niet minder uitdagend dan een eigen paard. Alleen uitdagend op een andere manier, veel verschillende paarden leren rijden ipv. met één maatje omhoog klimmen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:05

ivaar schreef:
Na zeker 20 jaar verschillende eigen paarden te hebben gehad. zit ik eraan te denken om op een manege te gaan rijden. Nu krijg ik van iedereen te horen dat je er geen uitdaging vind als je zolang eigen paarden heb gehad.

Nu is mij vraag: Zijn er mensen die van een eigen paard(en) op een manegepaard zijn gaan rijden en hoe is dat bevallen?

Dat ligt helemaal aan de manege waar je gaat rijden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:11

Ik ben jaren geleden naar de manege gegaan waar ik in mijn jeugd ook reed.
We hadden een klein groepje van mannen en vrouwen die gewoon voor de lol en ontspanning reden dus we kregen wel les maar konden ook zeggen dat we wat voor onszelf wilden doen en dat was heel fijn.
Hij keek natuurlijk wel eerst of je wel kon rijden want zo niet kon je naar een andere groep.
Zo jammer dat die man is overleden!

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:12

Ik kan nog niet op mijn eigen paard rijden omdat ik nog een jongkie heb. Daarvoor reed ik paarden van anderen in manege lessen. Toen ik weer op manege paarden moest gaan rijden ben ik gestopt, alweer een jaar. Ik zag teveel ellende. Slecht passende zadels, paarden met pijn, vreselijke hoeven. Nee ik kan niet terug naar een manege. Ik rijd liever niet, al mis ik het voor mezelf wel heel erg!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:13

Ik heb jaren geleden wel tijdelijk op de manege gereden toen mijn merrie hoogdrachtig was / een veulen had. Ik ging zoveel mogelijk mee op buitenrit en dat vond ik prima.

Lessen vond ik niks aan. Kwaliteit was eigenlijk best wel goed, maar ik vond groepslessen niks. En privéles op een manegepaard vond ik weer zonde van het geld :o .

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:15

Merriemens schreef:
Ik kan nog niet op mijn eigen paard rijden omdat ik nog een jongkie heb. Daarvoor reed ik paarden van anderen in manege lessen. Toen ik weer op manege paarden moest gaan rijden ben ik gestopt, alweer een jaar. Ik zag teveel ellende. Slecht passende zadels, paarden met pijn, vreselijke hoeven. Nee ik kan niet terug naar een manege. Ik rijd liever niet, al mis ik het voor mezelf wel heel erg!

Ligt eraan welke manege je rijdt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:17

Ik heb er geen ervaring mee. Maar zou zelf eerder kiezen voor een bijrijdpaard ipv naar een manege gaan.
Ik denk dat veel eigenaren staan te springen om iemand met zoveel ervaring.

Wat voor jou misschien?

ivaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 16:34

@duo penotti: Dat is inderdaad ook nog een optie. Niet echt aan gedacht.

Zoals verwacht zijn de reacties wisselend. Leuk om te lezen.

Maar is paarden met pijn inzetten voor lessen nog echt aan de orde in deze tijd. :?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:39

Ja ik . Geen paarden meer aan huis staan waar ik op kan rijden en dus 2 mnd geleden een proefles op de manege genomen. Precies erna 2 mnd stil ivm zomer en ik ga woensdag dus weer beginnen.

Er kwam bij mij ook een stuk angst bij kijken omdat mijn laatste rit op eigen paard in val is geëindigd en ik eigenlijk niet genoeg tijd heb met paarden aan huis voor een bijrijdpaard ergens anders het zo aan het proberen op te lossen dat ik toch wat aan het rijden blijf.

Ik kan het per maand opzeggen, dus we gaan wel zien hoe dat het mij uiteindelijk blijft bevallen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:40

Ik doe beide tegelijk :).
Oke ik ben dan wel geen eigenaar, maar bijrijder.

Naast al weer 6 jaar dit bijrijdpaard en daarvoor een andere voor een aantal jaar. Rij ik ook nog steeds op de manege, voor de gezelligheid en om te leren.
Het ligt er heel erg aan of je op een paard komt waar je wat mee kan en welke les je rijd.
Zo rij ik nu ook al weer 5 jaar (bijna) elke les op dezelfde. Verschild van 1 tot 3 keer per week.
Daardoor is het erg leuk. Ik voel en zie haar verbeteren/veranderen. Zou haar ook graag willen overkopen, maar red het helaas niet kwa tijd naast m'n bijrijdpaard.

Nu rij ik een vaste les met maar 3 mensen, vaak zijn we maar met z'n 2en. Sommige lessen met meer (6 personen) vind ik minder, daar rij ik wat minder fijn.

Ook gaan ze erg goed met de paarden om. Welzijn wordt veel aan gedaan. Goede zadels, verzorging. Pijn/ongemak is een no go. Verder lopen ze maar 1x per dag.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:43

Ik heb bijrijd paarden en eigen paarden gehad, en nu weer een eigen paard. In de periode dat ik paardloos was ben ik niet op een manege gaan rijden. Zeker in deze omgeving zou ik niet slagen. Dan rijd ik liever niet, denk ik

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:44

Ik heb het geprobeerd toen ik tussen paarden zat na 20 jaar eigen paarden. Ga kijken idd welke manege, ik ben bij 2 maneges geweest, beide betere, en privelessen gedaan. Gekeken daar samen welk paard ik kon gaan rijden en de standaard manege paarden vielen voor mij snel af, ik vond de meeste stijf en er viel weinig aan te rijden. Wat voor mij ook een domper was op beide maneges, de slecht zittende zadels. Uiteindelijk bij 1 van de 2 maneges wel langer gereden tot ik weer een eigen paard vond, op een oud sportpaard van de eigenaresse, die alleen voor de gevorderden mee mocht lopen. Dat voelde aan als een echt fijn paard en daar heb ik prima op kunnen lessen. Ik zou je situatie uitleggen en kijken wat er mogelijk is.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:46

Zijn er geen kleine stallen (met een paar paarden) of instructeurs in de buurt die privé lessen op hun paarden aanbieden? Zoiets lijkt me toch al gauw beter dan een manege :) ik heb dat volgens mij wel eens gezien, dat zoiets werd aangeboden

Laurensvl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:29

Ik weet niet zo goed waar dit thuishoort qua onderwerpen, maar ik ben 14 jaar en een jongen. Ik zie altijd meiden buiten rijden op paarden en ben soms best jaloers (mag absoluut niet) dat zij paardrijden en dat dit als jongen niet kan vanwege de vele negatieve reacties die het oplevert. Is paardrijden wel een sport voor jongens?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:41

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:43

Jeroen Dubbeldam
Willem Greve
Marc Houtzager
Maikel van der Vleuten
Harry Smolder
Jos Lansink
Gerco Schröder
Albert Zoer
Piet Raijmakers

Om er maar een paar te noemen...

Dus ja...
Ik denk het wel eigenlijk :)

Edit... de link van fenijro_tani is beter/ geeft nóg meer namen
Laatst bijgewerkt door Punz op 30-08-21 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurensvl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:44

fenijro_tani schreef:
https://www.bokt.nl/wiki/Lijst_van_beroemde_personen

Zeker! Als je bovenstaande lijst aanklikt zie je enorm veel mannen die enorm verdienstelijk rijden

Toch is het moeilijk om te beginnen met al die reacties uit de omgeving. Ik ben namelijk verliefd op paardrijden en een meisje daar alleen kun je een hart van een paardenmeisje niet veroveren

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:51

Horseloverxh schreef:
fenijro_tani schreef:
https://www.bokt.nl/wiki/Lijst_van_beroemde_personen

Zeker! Als je bovenstaande lijst aanklikt zie je enorm veel mannen die enorm verdienstelijk rijden

Toch is het moeilijk om te beginnen met al die reacties uit de omgeving. Ik ben namelijk verliefd op paardrijden en een meisje daar alleen kun je een hart van een paardenmeisje niet veroveren

Ik raad je aan om je eigen topic te beginnen, misschien heeft er iemand tips voor je.

Ts: ik heb voordat ik huidig rijdpaard kocht een lange tijd alleen mijn mini gehad en daarom soms een lesje meegenomen op de manege. Nu reed ik alleen om even rond te hobbelen. Mocht je toch meer uitdaging zoeken is het denk ik wijsheid om een speld in de hooinaald te zoeken. Die ene manege waar je echt kan groeien, mogelijk elke keer op hetzelfde paard en privéles?
Of zoals al aangegeven een andere tak proberen :)
Mocht je niet van snel houden, western is niet alleen reining. Je hebt ook trail/ranch trail (prarcours) pleasure, western riding, ranch riding, showmanship etc. Wendy van osch geeft les met koeien.

Je zou ook kunnen kijken naar centered riding, of NH.

En anders misschien een manege die tevens KNHS wedstrijden organiseert? Zijn vaak toch net even iets hoger kwa niveau, en misschien kan je dan nog ergens voor trainen, mocht je kunnen starten met een manegepaard.