Een pony aankopen voor mijn kleine meid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:48

Ja, ik sta daar anders in. Je hebt 15 jarigen die nooit geschikt worden als kinderpony en je hebt jonge pony's die zo mak als een struik geboren worden. Hij is vandaag door een meisje van 6 buitengereden in het park, als ik zie hoe hij hier met jonge kids omgaat zet ik liever mijn kind daarop dan sommige oudere sh*tlanders/spookwelshen hier :')

Maar het is niet mijn pony, en misschien ook niet de bedoeling er 1 zo uitgebreid te bespreken, ik dacht gewoon: hier staat wat zij zoekt :o Heb geen aandelen behalve dat ik dacht ik help een bokker :o .

Ben het wel met je eens: misschien koop ik voor mijn dochter inderdaad liever een 25 jarige met een beetje artrose die liever niet meer loopt :+ . Hangt zo af van het type kind en de begeleiding. Je moet dat als ouder wel goed kunnen inschatten. In dit geval ken ik deze pony toevallig al een jaar, dat is natuurlijk ook anders dan je kind op de eerste de beste 3 jarige zetten, doe je toch makkelijk als je hem zo braaf ziet al een hele poos :) .

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:07

Freekieee schreef:
Anaissuperpony’s. Maakt ze echt kindmak. Op fb of Instagram kan je haar volgen. echt super welshjes


In hun verhalen geweldig, tot je de pony kent die ze aanbieden en waar het ruitertje regelmatig flink af ging.. DIe is bij hun binnen een week super mak.. ja ja.... Ik vertrouw het niet hoor dat Anais.

Wij hebben een makke shet van kennissen... Zo leert m'n dochter spelenderwijs wat rijden. en lukt het een weekje niet? Nou dan niet :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een pony aankopen voor mijn kleine meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 02:20

En je kan niet in de toekomst kijken.

Ik kreeg pony nr 1 toen ik 12 was en die overleed. Toen een c-pony die ook niet oke bleek na een tijd. Toen is er via de manege een d-pony gezocht en die is gekomen. Ik was toen geloof ik 1.55m en was zelfs pas net over naar d-pony's.
Vanaf je 16e, maar zeker rond je 18e gaan mensen zeuren dat je naar de paarden moet. Ik wilde niet.
Mijn vriendinnetje had een ruin en kon er echt alles mee. Ik had een merrie met iets meer nukken, maar was er gek mee en wat hebben we een lol gehad naast het serieuze werk.

Mijn ouders hadden ook gereden en wat ze goed hebben gedaan is de pony op een manege zetten, zodat ik vaak in de les mee kon rijden en er anders altijd wel iemand je zag rijden. Ook als je 12 en ouder bent, wel zo een veilig idee.

Onze zoon was dus 3 dat de shet kwam. Daar heeft hij echt tot zijn 10e op gereden. Daarna nog 2jr af en toe, maar toen begon het commentaar en vond hij het zelf ook lastiger worden met zijn lengte. Maar qua gewicht kon hij nog een tijd erop.
Op zijn 10e begon hij op mijn d-pony, maar daar zat zijn plezier niet echt. Hij was ook gek op zijn shet. Daarom dus die voor de sulke beleerd. En de shet is er na 21jr nog steeds.

Er zijn dus ook kinderen die zich hechten en gek worden op een pony, geen wedstrijden willen, de pony niet willen verkopen etc.

Ik besef me heel goed dat een pony kopen voor een 3 jarig kind, mijn keus was. Ik vond het leuk om met hem samen te rijden en mis dat. Maar dat is de wens van de ouder en niet van het kind.

Mijn ouders reden al en ik werd er vanaf geboorte op gezet. Ik weet niet beter, heb er nooit om gevraagd, maar ben wel verslaafd geraakt. Maar wil ook nooit meer een paard verkopen en wedstrijden passen me gewoon niet meer. Als kind dan wel, maar je hebt het als ouder niet in de hand.

2 uur enkele reis vind ik echt geen afstand om naar een goede pony te gaan kijken.

Maar zou zeker een brave shetlander overwegen en zo een klein kindje eerst spelenderwijs kennis laten maken. 4 is ontzettend jong en het kan alle kanten op gaan. Op een normale maat shet kunnen ze vaak langer op, dan een iel a-tje. Ze worden er super handig van en als ze lol hebben, komt de vraag naar meer vanzelf wel.

Kinderen worden wijzer en je hebt de bixie etc. Maar ik reed mn eerste wedstrijden toen ik 8 was en wist de eerste wedstrijd echt niet wat ik aan het doen was volgens mij. Heb mn protocol later weleens gelezen en dacht; dat was niet best......
Maar dan raak je enthousiast en bedreven en rond mn 10e wilde ik niet anders. Kinderen denken volgens mij zelf helemaal niet zo aan wedstrijden als wij ze er niet op wijzen.

Onze zoon deed karakte va zijn 4e en vroeg niet om wedstrijden. Va zijn 6e voetbal en als je die jochies had laten ballen zo samen, hadden ze het ook wel best gevonden. Rond zijn 8e wel fanatieker, maar dat groeit en komt door de omgeving.

Overigens, was mijn laatste New Forest echt super braaf en ik deed er zelf alles mee. Maar zette je daar een onzekere of onervaren ruiter op, deed hij helemaal niks meer.
Ik weet zelfs zeker dat als ik hem ooit had verkocht, dat ik mn hand in het vuur kon steken dat hij echt super braaf was, maar iemand anders hem binnen een paar dagen/weken flink over de zeik had kunnen helpen.

Braaf kopen is 1 ding, braaf houden is next level.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10427
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Een pony aankopen voor mijn kleine meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:18

Ik verplaats dit topic naar PaardenPraat daar past dit beter.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:39

wat superpony zegt. Onze kinderen hebben zich ook enorm gehecht aan de ponies. We zouden ze niet kunnen verkopen om bv dan een paard in de plaats te nemen.
Mijn oudste dochter is nu 18j en de jongste 13j en dus zou de oudste moeten overgaan naar de paarden en de jongste past al lang niet meer op haar shetlandpony. Wel wil er geen van beide echt op wedstrijd, al kriebelt het wel bij de jongste, maar zij zou nog enkele jaren kunnen. Ik vind het zowiezo een stomme regel hier in België dat je vanaf je 16de moet overstappen naar een paard.
Gelukkig zijn we geen van allen super groot of zo en onze pony heeft langs moederskant quarterbloed, ze ziet er ook groter uit dan ze eigenlijk is, het is dus meer een veelzijdige pony waar je als kleinvolwassene nog gemakkelijk op kan rijden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:48

Toen Hally overleed wilden we allen eennieuwe pony, dus die kwam er!
Het is net als een kinderfiets, koop het niet te groot en passend bij je kind haar karakter!.

wij maakten de fout pony x te kopen omdat die ook voor de kar kon een top pony maar net ietsje te fel voor onze dochter....dat stukje heeft haar wel het ontspannen plezier ontnomen. De opvolger z is een Ierse kruising en werk te graag...daar heeft ze best lang aan moeten wennen.
Haar broertje is vaak onverschrokken bijna 5 en laat niet met zich leuren echt dat mannetje heeft karakter. Daar is hij een veel betere match met de ponys dan zijn zus.

Beiden zijn prima dieren, kind vriendelijk en toch de allereerste pony Hally was mijn dochter haar soulmate hij is al 4 jaar overleden en ze mist hem nog steeds. rijden doet ze soms nog maar verkiest andere sporten. het verzorgen en poetsen vind ze wel leuk en doet dat zonder dwang zeker 3x per week.

Haar broertje 4 rijd dus een8 jarige c pony met veel plezier en heeft ook een natuurlijke spontane band met dat dier. En gek genoeg ze doen alles voor elkaar zonder dwang, bit of zweep.

mijn advies proberen tot je echt denkt dit is het en dan zonder toekomst perspectief in het moment van hoe je kind nu is!.

koop voor je kind ,niet voor jezelf.

geen temperament volle pony.

En heb ook geen verwachting dat je kind het leuk vind, omdat jij dat (dressuur /springen) ook leuk vind en hun interesse kan ook wijzigen!.
en onderneem pas iets met pony en kind als ze het aankunnen!.


En mijn tip koop een ruin (bijvoorkeur boven de 10 jaar)

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:54

ruitje schreef:
Ja, ik sta daar anders in. Je hebt 15 jarigen die nooit geschikt worden als kinderpony en je hebt jonge pony's die zo mak als een struik geboren worden. Hij is vandaag door een meisje van 6 buitengereden in het park, als ik zie hoe hij hier met jonge kids omgaat zet ik liever mijn kind daarop dan sommige oudere sh*tlanders/spookwelshen hier :')

Maar het is niet mijn pony, en misschien ook niet de bedoeling er 1 zo uitgebreid te bespreken, ik dacht gewoon: hier staat wat zij zoekt :o Heb geen aandelen behalve dat ik dacht ik help een bokker :o .

Ben het wel met je eens: misschien koop ik voor mijn dochter inderdaad liever een 25 jarige met een beetje artrose die liever niet meer loopt :+ . Hangt zo af van het type kind en de begeleiding. Je moet dat als ouder wel goed kunnen inschatten. In dit geval ken ik deze pony toevallig al een jaar, dat is natuurlijk ook anders dan je kind op de eerste de beste 3 jarige zetten, doe je toch makkelijk als je hem zo braaf ziet al een hele poos :) .

Soms is een 3-jarige inderdaad heel mak maar de kans zit erin dat hij iets later flink gaat puberen.En ja,er bestaan ook oude ponies die qua karakter niet bij kleine kinderen passen. Geduld en vergevingsgezindheid moet wel in de aard van het paardje zitten.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:57

Cookie2222 schreef:
Edit; zie nu je post, zou je zo jong al wel aan een eigen pony gaan? Ik zou ‘mijn kind’ lekker nog even bij de manege laten klooien om ervaring op te doen. Ze zeggen geloof ik ook dat te vroeg rijden problemen met bekken heupen kan geven (geen idee of dat een fabeltje is :+ ) moet je uiteraard zelf weten


Dat is een fabeltje, zolang ze niet elke dag uren op een paardenrug doorbrengen :D
Mijn dochter is ook met 5 jaar zo'n beetje gaan rijden. 2 a 3 x per week halve uurtjes. Op een manege met veel kindertjes van haar leeftijd. Ik heb haar in het begin veel laten rijden, zodat ze sneller wat meer balans kreeg.
Ik ben het wel met je eens hoor. Ik zou ook zo jong nog niet aan een eigen pony beginnen. Met een jaar of 8 a 9 is vroeg genoeg en dan kunnen ze ook wat zelfstandiger met de pony aan de slag.
Op die leeftijd kreeg ze een eigen pony te rijden van iemand, die geen ruitertje had voor haar pony. Een C pony-tje, welshje (die was inderdaad niet heel erg braaf toen) Daar mocht ze ook mee starten. Dus inderdaad toen ook nog geen eigen pony. Toen ze daar weer afgegroeid was een pony geleast.
Vooral de manegetijd met al die kindertjes was echt leuk. Er werd veel georganiseerd. Wedstrijdjes, feestjes, ponykamp. Een hele leuke tijd. Lekker lol met je knol(letje)

Wat betreft de maat van de pony is het belangrijk dat het ruitertje er goed op past. Een "eigen" pony wordt dan weer verkocht en dat is denk ik moeilijker dan dat je een pony bij rijdt of least van de manege bijv.

Even de paardengeschiedenis op een rijtje:

Dit was de eerste in de manege. Dat was een shetje. Ontzettend lief beestje en die heeft heel veel kinderen de basisprincipes van het paardrijden geleerd. :D

Afbeelding

Dan de minishet van een vriendinnetje waar ze ook frns proefjes mee mocht doen
Afbeelding

Daarna de bijrijdpony. Toen was ze een jaar of 8; daar hangen/staan heel wat oranje linten en bekers van in de kast
Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog een D-tje geleast


Afbeelding

En toen paste ze op onze eigen E-pony Welsh (cob)

Afbeelding


Ze is nu 24 - nog steeds verslingerd aan de paarden - en heeft 2 eigen paarden in de sport.

Afbeelding

Afbeelding

Zo kan het dus lopen. :D :D

DYM
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 10:18

[/quote]

Dat is een fabeltje, zolang ze niet elke dag uren op een paardenrug doorbrengen :D
Mijn dochter is ook met 5 jaar zo'n beetje gaan rijden. 2 a 3 x per week halve uurtjes. Op een manege met veel kindertjes van haar leeftijd. Ik heb haar in het begin veel laten rijden, zodat ze sneller wat meer balans kreeg.
Ik ben het wel met je eens hoor. Ik zou ook zo jong nog niet aan een eigen pony beginnen. Met een jaar of 8 a 9 is vroeg genoeg en dan kunnen ze ook wat zelfstandiger met de pony aan de slag.
Op die leeftijd kreeg ze een eigen pony te rijden van iemand, die geen ruitertje had voor haar pony. Een C pony-tje, welshje (die was inderdaad niet heel erg braaf toen) Daar mocht ze ook mee starten. Dus inderdaad toen ook nog geen eigen pony. Toen ze daar weer afgegroeid was een pony geleast.
Vooral de manegetijd met al die kindertjes was echt leuk. Er werd veel georganiseerd. Wedstrijdjes, feestjes, ponykamp. Een hele leuke tijd. Lekker lol met je knol(letje)

Wat betreft de maat van de pony is het belangrijk dat het ruitertje er goed op past. Een "eigen" pony wordt dan weer verkocht en dat is denk ik moeilijker dan dat je een pony bij rijdt of least van de manege bijv.

Even de paardengeschiedenis op een rijtje:

Dit was de eerste in de manege. Dat was een shetje. Ontzettend lief beestje en die heeft heel veel kinderen de basisprincipes van het paardrijden geleerd. :D

Afbeelding

Dan de minishet van een vriendinnetje waar ze ook frns proefjes mee mocht doen
Afbeelding

Daarna de bijrijdpony. Toen was ze een jaar of 8; daar hangen/staan heel wat oranje linten en bekers van in de kast
Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog een D-tje geleast


Afbeelding

En toen paste ze op onze eigen E-pony Welsh (cob)

Afbeelding


Ze is nu 24 - nog steeds verslingerd aan de paarden - en heeft 2 eigen paarden in de sport.

Afbeelding

Afbeelding

Zo kan het dus lopen. :D :D[/quote]

Machtig verhaal .... Proficiat!
Wel, ik laat mijn dochter kiezen wat ze wil doen ... maar waarom wij kiezen voor een eigen pony is omdat we de plaats en stallen hebben en ons paard wel een weidemaatje kan gebruiken en ik haar kan begeleiden, thuis. We wonen ook op het einde van een straat, bij het begin van een veldweg richting de bossen ... als mijn dochter zin heeft, kan ze mee met haar pony en onze hond mijn joggingsrondje aanvullen ... die harmonie is inderdaad mijn droom, da's waar, maar niet mogelijk als ik ze alleen in de manege laat rijden. Sowieso wil ik haar ook een lessenreeks in de manege laten volgen als ze daar zin in heeft ... ze is een sociaal kind ... Ik hou alle opties open, had alleen gedacht dat het makkelijker zou zijn om een geschikte pony te vinden ... en een betrouwbare verkoper ...

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:31

@ babootje, ik als zwangere vrouw krijg helemaal een glimlach op mijn gezicht van jouw post! Hoop dat mijn kind ook zo'n geschiedenis mag hebben.

@Anjali, ik heb honderden paarden beleerd en gezien op stal, van geboorte tot dood. Je hoeft mij niet s te vertellen over puberen :+ . Ik geloof daar niet zo in, ik geloof in karakter en opvoeding. Dat is een verschil in visie, dat mag ook. Als je dat zelf niet ziet zitten moet je dat ook gewoon niet doen :) .

Betreft het afscheid nemen van pony's: mijn mening is dat je dat als ouder bij de opvoeding moet betrekken. Ik heb ook staan huilen bij elke pony die weg ging, en als mijn ouders mij mijn zin hadden gegeven had ik er nu nog 7 staan, vanaf mijn 1e tot mijn laatste paard, maar ook dat hoort bij het leven: Je kan niet alles houden, of wel en dan doe je 30 jaar met een shetlander. Dat zijn ook 'levenslessen' die horen bij kinderpony's denk ik :o

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:01

Als je er als ouders rekening mee houd dat je de pony koopt, dat je kind op die leeftijd interesse kan verliezen, kan een eigen pony prima. Hier hadden ze met 3 jaar een shetje, puur om de aandacht van mijn te grote paarden voor ze af te leiden en zelf iets op maat te hebben. Paarden staan hier aan huis en de meiden wilden alles doen wat mama ook deed, dus een shetje was de 1e pony voor ze om lekker met de paarden vertrouwd te raken, te poetsen en wat hobbelritjes te doen. Maar hadden we ze niet aan huis gehad, was er ook geen pony gekomen. Daarna zijn ze met een A en B verder gegaan, beide hadden toen een pony. Dat was leuk, de B hebben we voor de oudste toen ingeruild voor een D en die was wat teveel pony, de lol was er snel af en hebben ze een tijd niet gereden. Kinderen zijn nog heel veranderlijk en ik heb altijd gezegd, het is mijn hobby, kinderen hoeven zeker niet te rijden, laat ze lekker zelf uitvinden wat ze zelf willen. Een tijd hebben ze dus iets anders gedaan en toen de jongste te groot werd voor de A en weer wat wilde rijden, had de oudste 2 jaar niet meer gereden, maar met proefrijden voor een nieuwe D of E voor de jongste die niet met de D van haar zus durfde te rijden, werd de oudste nu met 14 ineens weer super enthousiast. We gingen kijken voor de 12-jarige, maar diegene die nu het fanatiekst de pony rijd is de oudste nu :D . Zo zie je maar weer. Nu zijn ze wel oud genoeg dat ze weten waar ze voor gekozen hebben, ze moeten de pony zelf doen, zelf voor beweging zorgen en dat gaat prima. Wel delen ze samen 1 pony, dat blijkt een gouden greep, als de 1 niet kan vanwege sport, school of afspraakjes met een vriendin, is de ander er nog. Pony krijgt beweging zat, hebben ze allebei tijd, wisselen ze het uurtje af. Ze lessen er wekelijks mee, eerst de oudste een half uur prive les en dan de jongste. Enige nadeel tot nu toe is dat e af en toe met de les graag een buitenrit willen maken en dat gaat natuurlijk niet 2 meiden met 1 pony :+ Dan huur ik een pony van de manege er bij voor de 2e.

Ik ben het met Ruitje eens, wat betreft afscheid nemen, het hoort er voor mij ook bij. Is de kinderen hier ook altijd verteld, prima als je de pony niet meer kwijt wilt, maar we kunnen helaas niet alles houden, daar hebben we aan huis geen plek voor. Wil je dus verder met de sport rijdend, dan moet de pony verkocht, de kleine pony mag blijven, maar dan wordt het rijden op een manegepony. Ondanks dat ze erg gehecht waren aan alle pony's wel, zelfs de D die te veel pony voor ze bleek (is hier wel 3 jaar geweest), zijn kinderen ook super flexibel. Met de gedachte dat ze het bij iemand anders nu weer goed hebben en er een ander kindje weer heel blij van is geworden en er leuke dingen mee gaat doen, is het voor ze goed. Afscheid nemen is altijd verdrietig, maar hier kijken de kinderen eigenlijk ook zo weer naar de toekomst. Zeker hebben ze het af en toe wel over de oude pony's, maar ze vinden het goed zo.

Jong kunnen ze zeker wel braaf zijn, maar feit blijft dat ze met 3 nog niets gezien hebben. Dat vind ik voor kinderen echt belangrijk. Onze superbrave A was 8 toen deze bij ons kwam, maar had ponykamp gezien, buitenritten, wekelijks mee naar les en op wedstrijd. Niets was meer nieuw en daar heeft onze dochter zoveel voordeel van gehad. Dat hij zijn rondjes wel liep zonder stout te zijn deed hij al een paar jaar met een ander meisje, en dat weet je alleen als ze die ervaring al hebben. Het hoeft zeker niet perse een 20-jarige te zijn, maar groen blijf ik bij, is geen combi. Mijn allerbraafste was net zadelmak toen ik hem kocht voor mijzelf, maar dan begeleid je een dier zelf verder en daar zit voor mij verschil in, een kind kan niet verder opleiden. Tuurlijk gaat het wel eens goed, met goede begeleiding kan er best veel, maar het kan ook mis gaan en dat zoek je niet voor een 4 jarig meisje.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:22

Ik zou vooral kijken naar hoelang een pony al onder het zadel is en bij de betreffende eigenaar. Je ziet veel mensen een onbeleerde pony kopen, beleren en dan snel cashen. Pony is misschien wel braaf op dat moment maar heeft naar mijn mening veel te weinig gezien om als betrouwbaar door te gaan. En zeker voor zulk geld.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:36

Caesar schreef:
Ik zou vooral kijken naar hoelang een pony al onder het zadel is en bij de betreffende eigenaar. Je ziet veel mensen een onbeleerde pony kopen, beleren en dan snel cashen. Pony is misschien wel braaf op dat moment maar heeft naar mijn mening veel te weinig gezien om als betrouwbaar door te gaan. En zeker voor zulk geld.

Klopt. Een 4-jarig kind zou een veteraantje moeten krijgen die haar fouten opvangt.Het kind moet dan van de pony kunnen leren en niet andersom, want zo'n klein kind kan een pony nog niet doorrijden en africhten.Ik ben nu zo langzamerhand wel benieuwd wat voor pony ts gaat aanschaffen.Ze zal heel wat tegenstrijdige meningen en aanbiedingen te horen krijgen.

StalNollie

Berichten: 9121
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:41

Moeilijk in zie veel adv en allen dood braaf en vele heb ik dan weken geleden nog gezien op mp/faceb of bij een handelaar etc.

De echt brave gaan zo enorm hard en kun je haast niet denken of pas over week gaan kijken. Wat is ervaring van de dochter, leeftijd en tot nu toe ambitie?

Ga vooral niet voor groot. Laat ze zelf kennis maken met de verzorging en dus zeker niet een te grote pony waar ze amper bij kunnen.


Ik zit zelf zowel in koop als verkoop in de pony wereld precies dat wat jij zoekt. Maar momenteel kan ik zelf voor verkoop niet echt iets fatsoenlijks vinden.(buitenlandse genoeg maar die komen er hier niet meer in) Reeds een zorg boerderij pony verkocht. En daarvoor 2 die in manege nu lopen.

Je mag altijd pb doen ook als je pony ziet bij een betreffende koper.

Kijk niet perse naar leeftijd van de pony. Zie dat veel voorbij komen maar karakter heb verschillende 3 / 4 jarige verkocht die het nog steeds doen als kinder pony.

Vorig jaar 4 jarige onbeleerde verkocht potentie tot kinderpony en dat blijkt pony springt alles met een meisje van 7 zelf opgeleid en kunnen pony al vaak van de hand doen. Alles staat met het karakter( even klein voorbeeld, kreeg ik toevallig paar dagen geleden foto's van toe gestuurd)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:52

Qua afscheid nemen ben ik het er niet mee eens. Dat ligt ook aan het karakter van het kind, hoeveel ze met de pony gaat doen en wat het doel is. Misschien dat kinderen die wedstrijden rijden er meer mee rondrijden dat die tijd ooit gaat komen, maar er zijn ook kinderen die liever hun pony houden dan verder gaan in de sport bijvoorbeeld.

Ik heb een pony verkocht toen ik 19 was en ben daar kapot van geweest, maar echt kapot. De afspraak was dat ik haar terug mocht kopen bij spijt, maar mensen zijn onbetrouwbaar.

We hebben nog een paar keer verkocht en 2 staan weer in de tuin. En ja, ik heb ook pony's kunnen inruilen op een betere om verder te kunnen. Juist omdat ik een brave pony had en "men" vond dat het tijd werd.

Ik vind inslapen bijna makkelijker dan verkopen wat dat betreft.

TS, zoals jij beschrijft zou ik toch nog steeds voor klein gaan. Je kind is jong, dus het moet gewoon veilig zijn en vooral heel leuk.
Als jij met de hond wil wandelen en zij met de pony of erop, heb je best al wat dingen om mee bezig te zijn.

Als maatje voor het paard, gaat de maat niet eens gek veel uitmaken. Een shet, een a-welsh of b is ongeveer gelijk in verhouding. Veel belangrijker is dan de match. Er zijn teveel voorbeelden op te noemen waar heel klein en heel groot juist goed gaat en een tussenmaat en groot weer niet.

Als je handig bent, kan je zelf wel met de pony werken, wat wel fijn kan zijn. Ik heb best veel met de shet gedaan en dat betaalde zich wel uit onder het zadel en later voor de sulky.

Maar denk dat je het eerst moet ervaren. Ik heb het ook voor mezelf gedaan. Natuurlijk ging zoonlief vanaf 0 mee en erop, maar een eigen pony voor een kind vind je vooral zelf leuk. Ik dacht ook; mijn ouders hebben het altijd zo gedaan en ik rij, dus mn kind gaat ook wel rijden.
Heeft ook echt alle kansen gehad, maar ze maken zelf keuzes. Wil niet zeggen dat hij 21jr later nog van de shet houdt en blij is dat wij hem nog hebben.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:04

DYM schreef:
Machtig verhaal .... Proficiat!
Wel, ik laat mijn dochter kiezen wat ze wil doen ... maar waarom wij kiezen voor een eigen pony is omdat we de plaats en stallen hebben en ons paard wel een weidemaatje kan gebruiken en ik haar kan begeleiden, thuis. We wonen ook op het einde van een straat, bij het begin van een veldweg richting de bossen ... als mijn dochter zin heeft, kan ze mee met haar pony en onze hond mijn joggingsrondje aanvullen ... die harmonie is inderdaad mijn droom, da's waar, maar niet mogelijk als ik ze alleen in de manege laat rijden. Sowieso wil ik haar ook een lessenreeks in de manege laten volgen als ze daar zin in heeft ... ze is een sociaal kind ... Ik hou alle opties open, had alleen gedacht dat het makkelijker zou zijn om een geschikte pony te vinden ... en een betrouwbare verkoper ...


Dan zou ik er ook voor kiezen hoor. Dat is iets dat we nu ook heel graag zouden willen.
Maar manege en het lol met je knol gebeuren is voor kinderen echt heel leuk. Het een hoeft het andere niet uit te sluiten natuurlijk.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:27

Superpony heeft wel gelijk, dat je kind iets anders verkiest hoort ook bij het leven.
zo kiest onze dochter voor het wielrennen en ongelogen heb ik dus een pony die aan wielrennen doet!.
Maar ze is er zeker 3x in de week mee oppad....dat is toch ook niet verkeerd!.

Ik heb wel eens een moeder gehad uit de klas die even vertelde dat het niet bij haar op zou komen als haar kind er niets mee deed een pony te hebben en te houden.
Maar ach dat rijden zit zo vast in de geest bij de mensen, terwijl dat maar even is in tegenstelling tot de tijd van zorg voor dat dier. Het poetsen knuffelen en omgang is dan toch ook goed .
We rijden toch ook niet op onze huisdieren maar verzorgen ze wel en onderhouden ze dan ook en hebben vaak meer dan genoeg speeltjes en bijnodigheden in huis.
Maar bij een pony mag dat niet want daar moet je op rijden!. Het diertje is nu al 22 en heeft zo ook gewoon een leuke actieve oude dag....er word van hem gehouden en hij krijgt elke morgen en avond een knuffel al om 8.00 voor ze naar school gaat....en voor ze gaat slapen.
Houden van paarden is meer dan alleen dat populaire rijden, voor ons tenminste!

En nog een tip : als er vriendjes komen spelen niet met de pony leuren, spelen doe je uit vriendschap en niet voor die persoon zijn spullen (pony)! ( de bovengenoemde moeder en haar dochter hadden er een handje van...direct afkappen!)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:28

Nou dat! Ik mocht vanaf mijn 5e in de les rijden en mijn leukste tijd was echt op de manege. We gingen ook elk jaar samen op ponykamp. Daarna op mn 12e met eigen pony van manege verandert vanwege de afstand, maar nog steeds veel kunnen lessen en veel vriendinnen gehad, lol gemaakt etc.

Wilde altijd een eigen pony, maar had de manege tijd van daarvoor en met eigen pony echt niet willen missen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een pony aankopen voor mijn kleine meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:40

Wat wil het kind zelf?Er moet ook een klik zijn tussen pony en kind.

DYM
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-08-21

Re: Een pony aankopen voor mijn kleine meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 15:18

Gosh ... ik ben zelf ook benieuwd ... echt wel, wat het gaat worden. Deze chat heeft me weer wat motivatie gegeven, maar ook vragen en aandachtspunten (zoals de hoefjes voor en achter oppakken, buikgevoel, doorvragen, ...) dus het helpt wel beter te beoordelen wat je ziet als je een pony uitprobeert ... Gisteren nog een hele chique pony gezien die goed leek te reageren ... totdat het nichtje (iets te groot, dus snel uit evenwicht) er op ging zitten en iets te veel aanleunde met haar been ... en foetsie was de pony ...gelukkig had ik ze aan de longe en kon ik zowel ruiter als pony kalmeren ...al meer dan een half jaar zadelmak en met regelmaat bereden ... het was een bommetje ... niet geschikt voor kids of beginners terwijl het wel in de ad stond. Na een 10-tal pony's komt het aanvoelen wel moet ik zeggen, gesteund door jullie ervaringen. En ja, ik ga voor de match van haar leven (tot nu toe), we zullen wel zien ... alleen wat geduld opbrengen ... en fingers crossed :) Ik hou jullie op de hoogte, want er staat nu weer een B'tje en een C'tje om uit te proberen.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een pony aankopen voor mijn kleine meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:22

Een half jaar zadelmak en dan al voor beginners geschikt? Ik zou echt voor een oudere pony gaan die al langer bereden is.

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:30

Mijn instructrice kocht in het verleden een 28!!! Jarige pony voor de dochter. Ik vond het waanzin. Totdat ik zag hoe ongelooflijk veel plezier die 2 samen hadden. Dat beestje was door en door betrouwbaar en het kind heeft geleerd hoe om te gaan met pony en hoe te rijden. Het was een pony waar ook nog op gereden werd en daar was hij goed genoeg voor.
Dus van het bezopen vinden ben ik volledig omgegaan. Mijn instructrice had het heel goed gezien en gedaan. Kind heeft nog jaren plezier ervan gehad.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:36

Ik lees hier veel tips en heb mijn tips ook gegeven, maar verbaas me wel dat je voor een kleuter gaat kijken naar een pony die een half jaar onder het zadel is. Dat zijn geen leerpony's, echt niet, al kunnen ze heel cool en nuchter zijn en een leerpony voor iemand worden, dat laatste woord, worden is heel belangrijk. Die moet gewoon nog verder opgeleid worden, ik zou niet alleen naar braaf kijken, maar ook naar de ervaring die de pony mee brengt voor jouw dochtertje.
Wel goed dat je een nichtje mee neemt die uit kan proberen omdat ze al kan rijden.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Een pony aankopen voor mijn kleine meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:39

Dat zijn vaak de beste Pien_2010, die hebben al zoveel levenservaring en het gekke is er vaak wel vanaf. Pony's worden vaak wat ouder dan paarden, en voor een 4-jarige hoeven ze ook niet super sportief in het werk meer te zijn. Het schrikt vaak af als je alleen paarden hebt, maar voor de oudjes die het allemaal al gezien hebben, wordt nog steeds goud geld neergelegd en dat is vaak niet voor niets. Geluk moet je op gezondheid hebben, maar dat is ook zo vaak bij een jong dier natuurlijk, keuren is altijd goed! Ik zou het ook zo gedaan hebben voor onze dochters op die leeftijd toen, 1 hier was ook 18 toen we hem kochten.

DYM
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-08-21

Re: Een pony aankopen voor mijn kleine meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 15:42

Dat ze een half jaar zadelmak was kwam eruit als excuus na de vluchtpoging van de pony ... dus weer een vraag om eerst te stellen :)