Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 02:50

Winnie loopt nu met een dubbel gebroken bus trens. Ik merkte bij Winnie vooral dat de neusriem veel verschil maakte, op de Micklem werd hij heel erg onrustig in de mond en bleef hij met zijn hoofd schudden maar sinds we een ‘gewoon’ hoofdstel gebruiken is dat helemaal weg. Eerst hadden we een D trens maar ik vind deze bustrens met niet te grote ringen toch nog wat stiller liggen :)

Afbeelding

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 07:58

Captain schreef:
Wat een leuke puppy inderdaad nog! Benieuwd hoe snel jullie gaan! :)

Welk bit hebben jullie voor jullie jonkies? Ik heb momenteel een dubbelgebroken kneveltrens maar hij blijft toch redelijk onrustig in zijn mond. Heb vandaag een ongebroken bustrens besteld. Kijken of hij dat prettiger vindt! :j


Ik gebruik een dubbelgebroken kneveltrens of een enkelgebroken bustrens. Heb nu een paard waarbij ik de trust innosense gebruik omdat die de metalen bitten niet fijn vond. Deze heb ik de eerste keren gereden met touwhalster en sinds gisteren met dubbele optoming (touwhalster en daaronder hoofdstel met de trust)

Dit was zijn 3de rit
Afbeelding

Coco doet het overigens nog steeds fantastisch. Ze liep zondag een heel mooi trainingsrondje op jumping en heeft nu ook al andere ruiters op haar rug gehad waarbij ze zich telkens voorbeeldig gedroeg

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:57

Maartje_M welkom!

Ik gebruikte altijd appelbitjes volgens mij waren die ook dubbel gebroken?
Voor nu heb ik nog geen idee. Ga ik voor een bit of bitloos..?

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:01

rosslover schreef:
Winnie loopt nu met een dubbel gebroken bus trens. Ik merkte bij Winnie vooral dat de neusriem veel verschil maakte, op de Micklem werd hij heel erg onrustig in de mond en bleef hij met zijn hoofd schudden maar sinds we een ‘gewoon’ hoofdstel gebruiken is dat helemaal weg. Eerst hadden we een D trens maar ik vind deze bustrens met niet te grote ringen toch nog wat stiller liggen :)

[ [url=m/M7gDck.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, hoor wel vaker dat een neusriem kan helpen met wat stabielere ligging. Ik heb op dit moment enkel bakstukken en een kopstuk om. :+ Heb wel een neusriem liggen, kan eens kijken of dat beter gaat. Ik wil alleen echt pertinent niets dichtsnoeren, wil graag dat hij aan kan geven wanneer hij ergens last van heeft. (Hiermee zeg ik niet dat jij het dichtsnoert, maar ik wil geen sperriem gebruiken.)

Bitloos blijf ik ook voorstander van, maar ik ben ook van mening dat een paard een bit moet kennen.. Weet maar nooit hoe het leven loopt, stel ik moet hem verkopen en diegene wil er wel een bit in..

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:03

Ja dat is zo hoor Captain, hier loopt de rest zowel met als zonder dus ook vrij flexibel haha.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:11

Wat een leuke pony Lightninggg!

Ik wil bitloos gaan beginnen en dan zien we wel waar we uit komen. Maar je hebt wel een punt Captain, dus misschien toch maar vast een keer bitje meenemen in de puppycursus

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:26

leuke ponu lightnigggg welkom.

kwa bit weet ik ook nog niet. max zelf heeft geen moeite met bit aan nemen aangezien hij alles in zn mond stopt haha. Kwa bit heb ik nu een look a like myler bit.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:15

Op welk moment laten jullie de tandarts voor het eerst komen?

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:20

Ik neem haar dit jaar mee met de rest. Tandarts moet in Maart komen, dus dan is ze nog geen 3

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:21

Moska schreef:
Op welk moment laten jullie de tandarts voor het eerst komen?


Ik heb het gedaan toen ik toch al daar op locatie was voor de osteopaat. Maar 1x per jaar op controle en mocht er toevallig iets zijn waar hij last van heeft of als hij moeite heeft met eten etc. Maar ook zeker voordat je met een bit gaat beginnen. Toch wel fijn om te weten of de wolfskiezen er uit zijn en of niet iets in de weg kan zitten.

Valentijn was toen 3.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:09

mijn jonge haf is nu 2x bij tandarts geweest en wordt in mei 4

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:42

Ik ga bitloos beleren. In principe ben ik ook team "ze moeten alles kennen", maar over het bit twijfel ik nog.

Tandarts komt einde zomer, paard is dan 4. Eigenlijk te laat, vind ik achteraf gezien. Lijkt nergens last van te hebben en er gaat geen bit in, maar je weet nooit.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:53

Hier kwam de tandarts rond 3,5 omdat hij een veulentand niet wisselde. :+

Afbeelding
Afbeelding

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:08

Captain schreef:
Hier kwam de tandarts rond 3,5 omdat hij een veulentand niet wisselde. :+

[ [url=m/a7Lm4U.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JiICVv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ahhh melktandjes <3

Valentijn heeft er ook nog een maar dat kon geen kwaad gelukkig.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:03

Nou, ook niet alleen maar de goede verhalen delen dan maar :Y)

Ik ben vandaag tegen een grens van haar aangelopen. We deden niet anders dan wat we al gedaan hadden. Rondje over het erf lopen, af en toe stilstaan om geduld te oefenen, rondje naar de voorkant van het erf, waar ze nog niet eerder was geweest. Rondje door de longeercirkel, maar het was erg glad en modderig dus ideaal was het niet.
De buitenbak was net leeg, dus ik dacht, mooi! Daar even op een volte draven aan de hand.

Nou :') Ze was het er NIET mee eens. Ze werd enorm fris en begon te steigeren en trekken. Toen had ik eigenlijk al moeten zorgen voor een positieve afsluiting.
Nog één poging gedaan en ze ging maaien (naar mij) met haar voorbenen. Ze maakte duidelijk dat ze de bak uit wilde en wist dat ik degene was die dat kon regelen. Ze ‘hapte’ naar me en bleef wegdraaien, maaien en hupsen.

Ik heb bij de uitgang van de bak een klein voltetje gelopen om op mijn termijn, laagdrempelig en positief af te sluiten. Eenmaal de bak uit was er niks meer aan de hand.

Ze heeft duidelijk meer tijd nodig om overal mee te gaan. Want als ze het wel ergens tijd voor vindt is het een fantastisch meewerkend paard.

Het is fijn dat ze haar grenzen aangeeft en niet alle stress verkropt waardoor het er op de lange termijn problemen gaat geven. Maar we gaan wel eerst echt de ‘persoonlijke ruimte’ bevestigen voordat we verder gaan. Want vechtertje schroomt er niet om om die met een hoef of tand te betreden als ze haar mening wil laten blijken :P

Wat was mijn vorige, net zo groene pony een makkie vergeleken bij haar. Ook alle jonge volbloeden en quarters welke ik heb beleerd, die net zo groen uit het wild zijn geplukt waren ‘makkelijker’ dan zij. In ieder geval geen vechters. Met vluchters is wel wat makkelijker werken (vind ik :o )

Edit; typo

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:38

Voorzichtig zijn en duidelijke basisregels dus. Roos is er ook zo een als haar iets niet bevalt.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:40

Oei, dat klinkt niet goed. Heb je een zweep mee om haar direct te kunnen corrigeren op dat soort momenten?

Grenzen aangeven is goed, maar niet op de manier zoals zij het deed. Dan is het aan jou om die grens duidelijk te maken! Jij bent de leider, jij bepaalt wat er gaat gebeuren en wanneer je stopt, niet zij!

Ze moeten het allemaal nog leren, maar beter nu goed duidelijk zijn dan over een jaar problemen hebben als ze al flink sterker is.

Bedoel het overigens niet betweterig hoor, maar je moet met jonge dieren echt strikt zijn. Ik heb vaak gezien dat het mis ging later helaas...

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:53

Klopt helemaal hoor, zweep (met vaatdoek er aan getiewrapt) vindt ze nog dood eng. Ik was bezig met haar daar voor desensibiliseren, wat niet gaat helpen als ik haar daar mee ga corrigeren. Ik het weg steigeren gecorrigeerd door haar met hoofd weer mijn kant op te halen. Tegen de happen hoef ik maar een vinger omhoog te steken, maar tegen de voorbenen heb ik eerst ruimte nodig, en een zweepje, anders wordt het een krachtwedstrijd.

Daarom ook de afweging om wel snel positief af te sluiten, het is te gevaarlijk om zo door te gaan in een grote bak, ik ben dan teveel in het ‘nadeel’. Dus een volte, op een manier die ik wil, weg van waar zij heen wil, achtte ik als hoogst veilig haalbare.

En gewoon terug gaan naar wat basis regels. Zorgen dat ze dit gedrag niet gaat laten zien als ze het ergens niet mee eens is.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:38

De mijne is ook zo'n vechter ja. Steigeren, bokken, tijdens het poetsen ook slaan met de voorbenen als het haar allemaal te lang duurt. Ik moet echt super consistent met haar zijn, en dat is soms echt niet leuk en vooral heel vermoeiend. Het merendeel gaat al een stuk beter, al is er zeker nog een lange weg te gaan :Z

Hier heeft mijn meisje vorige week voor het eerst een bitje in gehad. Vind ze erg raar, maar ze laat het hoofdstel omdoen erg goed toe. Dinsdag wat grondwerk gedaan met hoofdstel in, maar ze kon zich niet echt focusseren op haar taken en was drukker bezig met kauwen kauwen kauwen hoofd naar beneden trekken kauwen kauwen :+ Ze heeft nu een erg mooi anatomische D trens, maar die is eigenlijk net iets te lang voor haar, dus nog even rondkijken wat ik ga doen. Haar eigenaar heeft altijd grote paarden gehad, dus we hebben bijna niks in haar maat. Ik denk er aan om voor nu een goedkoper bitje aan te schaffen, kijken wat ze fijn vind etc en dan uiteindelijk een 'echt' fijn bit te kopen. Ze is tot nu bitloos beleerd, ik wil haar ook veel bitloos blijven rijden maar voor het latere dressuurwerk vind ik een bit toch duidelijker en fijner werken. En inderdaad: ik wil dat ze er aan gewend is!

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:45

Hoe pakken jullie het slaan met de voorbenen aan?

Ons is geleerd dat je het moet negeren. Dus niet afstraffen maar gewoon wachten tot die klaar is met uitslaan/schrapen. Want negatieve aandacht is ook aandacht. En dan juist ook nog eventjes langer laten staan en ze niet kort erna verplaatsen of voerbelonen zodat ze leren dat ze er echt niks mee bereiken met zo ongeduldig zijn.

Maar ben benieuwd of er andere aanpakken zijn?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:52

Over de methode ben ik nog niet helemaal uit :+ De eigenaar mept naar haar. Ze wilt vnl aandacht, dus bij haar zou negeren imo het beste werken - zolang ik niet in de buurt ben. Zodra ze het doet in mijn bubbel, dan krijgt ze 'm gewoon terug want dat is écht een no go. Het steigeren is wat lastiger, want dat kan simpelweg heel snel gevaarlijk worden. Ze reageert suuper goed op beloningen en heeft al heel goed door wat ze woorden 'goed zo' betekenen, dus ik beloon haar veel als ze netjes stil staat.

Op deze manier heb ik haar onbewust geleerd netjes stil te staan tijdens het poetsen. In het begin kon ze geen seconde stil staan. Stapje vooruit, stapje achteruit, de hele tijd door. Uitgebreid belonen als ze netjes stil staan, en nu als ik alleen met haar ben kan ze wel een half uur gewoon mooi stil staan. Maar zodra er iemand anders is, en mijn aandacht niet 100% op haar is ..... dan word ze vervelend. Ze moet en zal echt de hele tijd in de spotlight staan :')

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:22

Wat komen hier mooie paardjes voorbij. En wat leuk dat iedereen het weer op hun eigen manier doet. Bitloos, horsemanship enz. En de eerste zitten er al op! Wat super!! Vet jaloers! Hoop dat wij dat over een half jaartje kunnen zeggen. Slaan met voorbeen of steigeren heb ik geen ervaring mee. Doen ze dat uit angst? Of willen ze zeggen dat je ondergeschikt bent?

Ik ben in alles meer een type van belonen dan straffen. Het enige wat ik bij haar had is dat ze een hele korte periode had dat ze beet. Maar dat hadden we heel snel afgeleerd. Goeie timing vinger opsteken en nee zeggen. Dat is tot nu toe het heftigste wat ze heeft gedaan…


Wij hebben onze puppy al bijna haar heel leventje bij ons staan en zodoende kent ze spelenderwijs al zoveel. Poetsen, wassen enz. Voor het longeren heb ik hulp, ik heb niet zoveel met longeren. Heb ik niet echt geleerd, sta vaak te prutsen met het touw en zweep. Ze kan het beste maar goed worden aangeleerd door iemand die daar verstand van heeft. Wij hebben gekozen voor een appelbitje. Het touw zit aan haar halter vast, nog niet aan het bit. Maar wat doet ze het super! Oortjes staan altijd naar voren. Dit was 2e keer aan de longe en eerste keer dat ze peesjes om had. Deed ze niks… ook eerste keer even een singeltje om… ook echt helemaal niks… zo trots

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze is op dit moment weer lekker aan het groeien, haar kont als eerste. Beetje overbouwd haha..

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:43

Met slaan en bijten heb ik (gelukkig) ook geen ervaring. Lissy is wat dat betreft heel gemoedelijk. Ze kan wel heel fel worden, maar dat uit zich vooral in heel groot reageren en niet in agressie naar mij toe.

Longeren ziet er braaf uit famkeY!

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:04

Ik ben ook van goed gedrag belonen en ongewenst gedrag negeren. Maar dat gaat tot een bepaalde hoogte. Bijten, of benen zwaaien in mijn ruimte ben ik niet van gediend en wordt ook per direct gecorrigeerd.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:40

Galeobdolon wat herkenbaar! Uniek is een dame die heel slim is, maar ook precies weet wat ze wel en niet wil. Dus als haar pet niet goed staat, tja, dan krijg je hoge steigers en ook bokken.... Goed dat je het toch op jouw moment goed hebt kunnen afsluiten, dat vind ik heel belangrijk. Het afstraffen blijf ik een dingetje vinden.
Uniek is namelijk echt gevoelig en op het moment dat ik te hard inwerk of als het in haar ogen te hard is dan gaat ze de strijd aan... In plaats van echt doorpakken zoek ik juist de rust bij mezelf, wacht tot ze klaar is en ga verder waar ik gebleven ben. Doorpakken was m'n 1e taktiek, maar het bleef maar verder escaleren. Dus eigenlijk het vooral negeren en het bij mezelf zoeken, kijken hoe we weer kunnen samenwerken. Mijn pony was (en is) hierin veel makkelijker, die kon ik echt weleens een pets geven als ik vond dat 't genoeg was, Uniek niet...
Zoals gister. Aan de hand werken en slalommen om pilonnen (die ze eerst van dichterbij wilde zien en omgooien, een nogal onderzoekend paard zal ik maar zeggen). Rechtsom ging prima, aan de leadrope kon ik haar zo dichtbij en ver weg sturen, om de pilonnen. Tijd voor linksom. Hier was ze 't niet mee eens. Ze wilde omdraaien. Ik probeerde haar terug te draaien en gaf ter verduidelijking een zachte tik op haar schouder met 't zweepje. Dit heb ik geweten. Ik kreeg een paar flinke bokken te zien en kon haar ook niet vast houden. En ze liet zich niet pakken tot ik rustig was. Poging 2,zelfde verhaal.. Toen stapje terug en aan haar linkerkant gaan lopen en samen rond de pilonnen, uitvoerig beloond en toen weer aan de langere leadrope, dat ze echt op eigen benen liep. 1x gedaan en klaar, dit was zonder zweep.
Het kan zo verschillen hoe meewerkend ze is. Soms merk ik 't meteen met in de bak komen, soms, zoals gister halverwege. Wat mij ook helpt is haar achterhand plaatsen, dus om me heen. Zo sta je zelf buiten de "maai-steiger-zone" en hoe drukker ze is, hoe moeilijker ze 't maakt voor zichzelf. Op het moment dat ze ontspant is de oefening klaar. Soms is dit 2 rondjes, soms veel meer, maar ze komt er dan zelf uit en ik doe 't altijd 2 kanten op. Wel kies ik er nu voor om haar daarna even wat rondjes los te laten rennen en dan pas te gaan doen wat 't plan was (longeren, aan de hand werken). Hier heb ik dus gezien dat ze zich eigenlijk nog inhoudt bij me :-) klinkt of jouw merrie dit ook doet. Ze hapt, maar bijt niet en reageert daarbij op je vinger en zoals ik 't lees raakt ze je niet met maaien. Ze klinkt alsof ze dingen op een zelfde manier duidelijk maakt als uniek, niet zo subtiel, eerder erg overdreven. Dus tja, dan kun je net zo overdreven terug reageren in de trant van dit kan niet, of je kunt rustig blijven en een andere manier zoeken om te gaan samenwerken. Dat is in elk geval mijn doel, de samenwerking, niet het "de baas zijn", al ben ik wel degene die (uiteindelijk) bepaald.
M'n punt, grenzen moeten er zijn, maar afstraffen is niet altijd de manier.