Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:10

Galeobdolon schreef:
Wij zijn bijna helemaal terug bij af. Ze zit niet goed in haar vacht, in haar vel, in haar stal. Er gaan dus eerst grote veranderingen nodig zijn.

Ze protesteerde enorm in het grondwerk en met desensibiliseren. Het ene moment kon ik zonder problemen een deken op doen en twee dagen later kon er er niet eens mee in haar buurt komen.

En dan weer verkouden en dan weer een trap tegen haar voorknie gehad.. daarom alles inzetten op weerstand en gezondheid.

We doen nu niks anders dan poetsen, kroelen en een klein beetje geduld training en desensibiliseren. Maar dan in minuscule muizenstapjes, met ontzettende alertheid voor ook maar het kleinste beetje spanning. Ik ga wel door met die training in de hoop dat ze daarmee wel beter met spanning om gaat wat hopelijk helpt voor haar maag.

Ik ben straks 2 maanden in het buitenland, daarna komt er verandering:)

Leuk om jullie stappen te lezen! Dapper doorgaan in deze koude klauwen weken _/-\o_


Jeetje wat balen zeg! Heb je een verklaring voor dit gedrag of is die extreem sensibel?

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:13

Ik denk combinatie van binnenvetten, voeding, stalling, maagklachten. Want zo ken ik haar van een paar maanden geleden niet.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:16

Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op Galeobdolon, maar ik krijg door je berichten zo terug te lezen het idee dat jullie weleens helemaal geen match zijn? Jullie zijn al sinds begin vorig jaar bezig met kleine dingen maar volgens mij blijf je tegen dingen aanlopen met haar? Heb je begeleiding, en vind je het zelf nog wel leuk om naar stal te gaan? :)

Hier gaat alles ondanks de regen e.d. gewoon super goed. We hebben een nieuwe instructrice en gaan elke keer weer met nieuwe dingen aan de slag.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:39

Geen rare vraag hoor, ik heb mezelf deze vraag ook vaak gesteld afgelopen jaar. Het antwoord is tot nu toe dat we wel een match zijn, maar dat ik mijn werkmethode moet blijven aanpassen. En dat ze lichamelijk niet lekker is waardoor ik ook dat eerst de kans wil geven voordat ik met een negatieve associatie verder ga met trainen.

Persoonlijk ook niet een goed jaar gehad. Ze heeft ook even te koop gestaan omdat ik zelf ‘dakloos’ was. En waarom dan een paard houden als ik zelf niet eens een dak boven mijn hoofd kan betalen :')
Gelukkig een dak boven mijn hoofd kunnen krijgen en financieel stabiel genoeg om haar te kunnen houden, maar stabiliteit om door te gaan met trainen niet. Zodra ik die stabiliteit had, vertoonde zij duidelijk pijn symptomen. En zonder verandering in management heeft het geen zin om daar iets aan te doen. Dus first things first. En dan ben ik maar gewoon trots dat ze vriendelijk voetjes geeft, niet vlucht voor druk, graag bij mij is en ze de hoefsmid heel houdt. Veel gaat ook gewoon goed.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 07:23

Galeobdolon schreef:
Wij zijn bijna helemaal terug bij af. Ze zit niet goed in haar vacht, in haar vel, in haar stal. Er gaan dus eerst grote veranderingen nodig zijn.

Ik ben straks 2 maanden in het buitenland, daarna komt er verandering:)


Och Galeobdolon, wat jammer voor jullie dat het toch steeds niet gaat. Het is natuurlijk een heel gevoelig ras, ik hoop dat jullie er toch uitkomen. Heb je het idee dat je weet wat ze wél nodig heeft? In ieder geval ben je een doorzetter, fijn ook dat je zoekt naar het beste voor je paard.

Hopelijk doen de twee maanden buitenland jullie allebei goed! En dan weer verder.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:06

Ach ja, alle tijd, alle geduld:) mopje is net een jaar uit de wei en heeft al een heleboel meegemaakt en geleerd. Lichamelijk kan ze het ook nog prima gebruiken om zonder belasting te groeien. Ze is volgens mij ook niet enorm vergevingsgezind, dus doe het liever in 1 keer goed.

Alles moet heel speels, zonder druk, R+ en het liefste in vrijheid. Zodra ze spanning opbouwt is ze net een ezel. En dat bedoel ik niet op een negatieve manier, want ezels zijn juist reuze intelligent :D maar dat betekent wel dat je het zo moet doen dat het binnen haar leerbare en speelse spanning blijft.

Voorbeeld met het desensibiliseren; vaatdoekje aan het eind van een zweep gebonden, ze draait een beetje weg maar laat zich er mee aaien en het boven zich wapperen en alles. Opgebouwd natuurlijk in meerdere sessies voordat ik dat deed, maar echte ontspanning komt er niet. (Spanning verminderen in houding is geen spanning ‘weg’ bij haar). Dus de volgende keer dat de vaatdoek om de hoek komt kijken, valt ze deze letterlijk aan.

Dus nu terug naar mini stapjes, ik vraag haar er aan de ruiken en de seconde dat ze haar neus er tegen aan zet meteen weghalen en belonen. Dat ze op een gegeven moment denk; joh laat dat ding eens hier zodat ik er goed aan kan ruiken. Dus een keer het lapje wat langer laten hangen en toen ging ze echt op onderzoek uit. En weer weghalen, belonen en gewoon klaar. Trainingssessie was 5 keer het doekje een meter van haar af houden. Blij paard dat het doekje toen interessant vond en er achter aan wilde lopen:)

lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:21

Nou Galeo, je hebt wel engelengeduld hoor! Knap dat je zo volhoudt en dat terwijl je het dus helemaal niet makkelijk hebt gehad.
Ik begrijp de ook van captain ook wel. Ik heb me dat zelf ook wel eens afgevraagd, of het introverte van mijn paard wel bij me past... Maar vooralsnog zie ik het vooral als uitdaging :)

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:36

Als ik stalgenoten in hun uppie lekker het bos in zie ga dan krijg ik wel een knoop in mijn maag van verlangen. Ja ik had verwacht na een jaar verder te zijn, maar mijn doel met inrijden was sowieso pas mei van dit jaar.

En dan kijk ik naar mijn paardje die van de kudde weg galoppeert in de wei om mij te begroeten en dan zijn alle twijfels weer weg <3

lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:57

Gister super fijn gereden! Kan echt al wat gaan schakelen, voltes maken, diagonaaltje en hij lijkt al op de beenhulp aan te galopperen. Nou is de galop ook wel zijn favoriete gang dus dat maakt het sws wat makkelijker.

Wat minder goed gaat is het aandraven vanuit de stap. Daar komt ie heel er op terug en met flink been kreeg ik een forse bok cadeau. Daarna flink na voren, dat heb ik beloond.
Iemand tips? Ik weet al dat ik aan het longeren moet werken want daar hebben we hetzelfde

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:32

lletam schreef:
Gister super fijn gereden! Kan echt al wat gaan schakelen, voltes maken, diagonaaltje en hij lijkt al op de beenhulp aan te galopperen. Nou is de galop ook wel zijn favoriete gang dus dat maakt het sws wat makkelijker.

Wat minder goed gaat is het aandraven vanuit de stap. Daar komt ie heel er op terug en met flink been kreeg ik een forse bok cadeau. Daarna flink na voren, dat heb ik beloond.
Iemand tips? Ik weet al dat ik aan het longeren moet werken want daar hebben we hetzelfde


Je paard heeft nog niet geleerd dat het voorwaarts moet op je been.
Als je je stemhulp voor de draf met longeren al bevestigd hebt (dat geldt overigens voor alle gangen, stap draf en galop) dan helpt dat je om je paard aan te leren op je been voorwaarts te gaan. Dat is voorbereidend werk normaal gesproken voor je erop gaat.
Dus ik zou zeker eerst gaan longeren want stemhulpen heb je echt nodig bij het rijden. Meestal leren ze dat wel snel.

Wat ook kan is dat je paard nog wat zoekende is in zijn balans in zo'n overgang. Wat kan helpen is hem dan steeds actiever te maken met stappen zodat hij eigenlijk vanzelf in draf rolt. Als je paard goed reageert op een zweepje gebruik dan het zweepje erbij zonder je been (omdat hij nu geleerd heeft om terug te komen op je been) als dat goed gaat zweepje met beenhulp en ten slotte het zweepje weer weglaten.
Of iemand vragen je te helpen met een longeer zweep vanaf de grond. Steeds belonen als je paard voorwaarts gaat.

Zelf zou ik ervoor kiezen om eerst de stemhulp aan de longe te bevestigen. Probeer te voorkomen dat je paard op je been terugkomt. Dus even niet rijden tot de stemhulp is bevestigd. Je paard moet eerst leren dat voorwaarts de enige kant is die hij op mag.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:36

Klinkt goed, Iletam, knap dat hij al aangaloppeert op de beenhulp. Voor het aandraven ben ik het eens met Babootje, stemhulpen aan de longe bevestigen maakt alles veel makkelijker. Paard en ik hebben daar in ieder geval heel veel profijt van. Die van mij heeft de stem ook nog echt nodig, op been alleen gaat het nog niet. Dat is voor ons nog een werkpunt, maar dat komt wel met tijd en vaak doen.

lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:06

@babootje die tip om hem vanuit een actieve stap in draf te laten rollen ga ik proberen, evt met zweepje. Het is alleen met aandraven, verder snapt ie al best goed dat been=voorwaarts.

En aan de longe moet het beter, gaf ik zelf ook al aan. We gaan er lekker mee aan de slag!

lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:59

Hoe doen jullie dat met toezicht als je met je jonkie bezig bent? Ik voel me inmiddels een beetje bezwaard om steeds iemand te vragen of die aanwezig kan zijn als ik ga rijden

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:31

lletam schreef:
Hoe doen jullie dat met toezicht als je met je jonkie bezig bent? Ik voel me inmiddels een beetje bezwaard om steeds iemand te vragen of die aanwezig kan zijn als ik ga rijden


Ja ik ook, maar het is niet anders.
Altijd iemand mee vragen of les nemen.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:33

Oh ik rijd vrijwel altijd alleen. Als ik naar het bos ga informeer ik wel m'n vriend met route en live locatie.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 00:42

Ik rijd nu ook alleen. Er is zo goed als altijd wel iemand op het terrein / thuis, maar ze hoeven niet bij de bak te staan. Naar buiten ga ik ook alleen (we gaan overigens nog niet zo ver), dan geef ik wel een seintje aan de staleigenaresse.

lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:49

Ja lastig. Er hoeft niemand meer naast te staan maar vind het wel prettig als er iemand op stal is, mocht er toch wat gebeuren. Maar sta heel kleinschalig dus kan er niet op rekenen dat er iemand is. Maar goed, ik vul dat wel weer voor die ander in want die kan ook nee zeggen (omdat ik mevooraf al bezwaard voel)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:44

Hier moet er nog wel echt iemand helpen met rijden, maar ze is ook pas twee maanden onder het zadel. Dus ik ben nog niet zo ver dat ik het alleen kan (ofja vooral durf :o ).
Daarnaast sta ik enkel met een ander persoon op een weide en als die er niet is, dan ben ik echt helemaal alleen. Dat vind ik niet veilig en ook geen fijn idee dus waarschijnlijk moet ik nog wel een aantal maanden iemand mee vragen :Y) .
Afgelopen maand en deze maand hebben we rijpauze en doen we vooral wandelen, longeren en grondwerk. Dat doe ik wel gewoon alleen.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:10

Is ook belangrijk om te doen wat voor jezelf veilig voelt hoor. Ik vind het ook een fijn idee dat er in ieder geval iemand op het terrein is.

lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:19

Inderdaad moet je jezelf er goed bij voelen. Er kan altijd wat gebeuren met paardrijden maar met die jonkies is het risico gewoon groter (vind ik). Vandaag was de stal eigenaresse er gelukkig. Mán, wat een wind! En toch gaan rijden hè. Was best even spannend, met een wegrennen/bokactie maar kon er doorheen rijden en hij deed het super. Helemaal trots op mijn pony :j

Moska

Berichten: 3394
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:13

Ik kreeg gisteren dit bericht: Ik ben weer een stukje verder met Laska. Op het gangpad er over gehangen en heen en weer gestapt.
Ging heel goed. Mooi ontspannen.

En afgelopen maandag hebben we voor de eerste keer geoefend met vrijspringen.

Afbeelding

We boeken vooruitgang!

lletam

Berichten: 576
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:51

Wat leuk Moska!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 21:58

Hoelang duurde het bij jullie voordat je paard gewend is aan t bit?

Ik vind Max best onrustig met t bit. Ook soms lijkt hij soort jeuk te krijgen aan z’n neus.

Hij doet dan gek met z’n bovenlip kan niet goed beschrijven wat.

Nu gaan we dinsdag Bitloos longeren kijken of hij dan geen ‘jeuk’ krijgt

Nu komt in maart de tandarts.

Maar het zou graag willen weten hoe bij jullie paarden het gaat.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:25

Latino is zeer onrustig, daarom heb ik zeer weinig rijfoto's. :+ Inmiddels tientallen bitten geprobeerd ook met behulp van een bitfitter. Helaas nog geen oplossing. Ik verwacht dat dit wel beter gaat worden naar mate hij sterker wordt. Het is al beter dan toen ik er de eerste paar keer op zat.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:20

Hier duurde het ook wel eventjes voor ze gewend was, ik heb ook wat verschillende bitten uitgeprobeerd en nu heb ik er een waarbij ze redelijk rustig bij is.
Maar ze heeft nu ruim een maand vakantie gehad en we gaan langzaam weer naar het rijden toe werken dus binnenkort ook het bitje weer in. Ik ben benieuwd hoe ze het dan vindt.