Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3394
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:39

*\o/* wat fijn!

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:25

Pff, paard heeft de lente in de bol en is echt over-alert. Terwijl hij normaal eerder koel in de kop is. Het lijkt wel alsof alles spannend en nieuw is.

Hij heeft besloten dat de minisprongetjes die we eerder maakten, nu onneembare hindernissen zijn. En als hij weigert, dan weigert hij, je krijgt 'm er dan met geen stokken over. Nu komen er sowieso geen stokken aan te pas hoor, ik wil dat hij er plezier in heeft. Dus we zijn nu weer drie stappen terug gegaan en bouwen het weer op. Instructrice wilde eerst dat ik echt ging doorpakken, maar ik merkte dat hij zich steeds meer ging opwinden. Door weer de rust te pakken, ging het beter. Zag instructrice gelukkig ook.

Ook vindt hij mijn nieuwe instructrice doodeng :D . Ze mag niet in zijn buurt komen en ik kreeg een rodeo toen ze het wel deed. Terwijl hij zo mensgericht is, en rodeo's geeft hij eigenlijk ook nooit. Waar dat aan ligt, geen idee, 't is best een aardig mens :D .

Gisteren wilde ik een rondje buiten doen omdat de buren met groot materieel bomen aan het omtrekken waren naast onze bak. Nou, we gingen al aan de kletter op het erf. Ik zag de betonnen rand van de mestput al op ons afkomen en er stonden ook twee tractoren op ons pad. Kreeg 'm gelukkig op tijd stil. Rondje dan maar ernaast gedaan, want er werd gedanst en gesnoven als een draak. Mal beest. Hij is jong, het mag, maar ik heb er mijn handen vol aan.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 15:35

miereneter schreef:
Pff, paard heeft de lente in de bol en is echt over-alert. Terwijl hij normaal eerder koel in de kop is. Het lijkt wel alsof alles spannend en nieuw is.

Hij heeft besloten dat de minisprongetjes die we eerder maakten, nu onneembare hindernissen zijn. En als hij weigert, dan weigert hij, je krijgt 'm er dan met geen stokken over. Nu komen er sowieso geen stokken aan te pas hoor, ik wil dat hij er plezier in heeft. Dus we zijn nu weer drie stappen terug gegaan en bouwen het weer op. Instructrice wilde eerst dat ik echt ging doorpakken, maar ik merkte dat hij zich steeds meer ging opwinden. Door weer de rust te pakken, ging het beter. Zag instructrice gelukkig ook.

Ook vindt hij mijn nieuwe instructrice doodeng :D . Ze mag niet in zijn buurt komen en ik kreeg een rodeo toen ze het wel deed. Terwijl hij zo mensgericht is, en rodeo's geeft hij eigenlijk ook nooit. Waar dat aan ligt, geen idee, 't is best een aardig mens :D .

Gisteren wilde ik een rondje buiten doen omdat de buren met groot materieel bomen aan het omtrekken waren naast onze bak. Nou, we gingen al aan de kletter op het erf. Ik zag de betonnen rand van de mestput al op ons afkomen en er stonden ook twee tractoren op ons pad. Kreeg 'm gelukkig op tijd stil. Rondje dan maar ernaast gedaan, want er werd gedanst en gesnoven als een draak. Mal beest. Hij is jong, het mag, maar ik heb er mijn handen vol aan.


Dat klinkt alsof je je handen er inderdaad heel wat mee te stellen had zeg! Poeh. Wel goed kunnen afsluiten nog?
Ik heb gisteren lekker een stapritje buiten gedaan en heb de afgelopen tijd heel wat in de bak gereden. Ben veel bezig met rechtrichten en de balans en elke keer voelt en gaat het een stukje beter! FIJN!

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:23

Dat klinkt inderdaad heel fijn Britt! En heerlijk dat je er zo mee naar buiten kunt. Het weer wordt ook langzaam steeds beter :) .

Ik ben met hem aan de hand naar buiten gegaan en zo het rondje gedaan. Hij mag dingen prima eng vinden, maar dan proberen we het wél op een andere manier. Dat ging nagenoeg vlekkeloos. Dus inderdaad goed afgesloten.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 19:50

Ja, het betere weer helpt ook, doet mij ook goed en voelt dan extra lekker om naar buiten te gaan.
Ah en goed opgelost van je inderdaad om aan de hand verder te gaan en om op die manier weer even de regie te pakken. Super! Wandelen is sowieso vaak wel een wat ondergewaardeerd stuk van training/opvoeding van een paard merk ik. Heb ik altijd zo fijn gevonden voor de band met je paard en te ontdekken hoe hij reageert etc. Heeft er bij mij dus nu voor gezorgd dat ik er gewoon weer op durfde ook.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:33

Jeetje Miereneter, hij was zo braaf toch? Beleeft hij toch even een opstandige fase :Y)

En hoe zit hij in de galop Britt? Ik geniet van jullie beeld samen, zo harmonieus <3

Ik ben weer wat van Gul aan het vragen sinds de verhuizing. Afgelopen zaterdag een klein blokje om door het bos met z’n tweetjes gegaan, beetje gespeeld in de bak en vandaag weer laten bewegen in de bak.

Ik wilde eerst longeren maar ze reageerde zonder dat ze vast zat ook erg goed dus besloot het zonder lijntje te doen. Ze liep met stukken prachtig lang en laag en kon haar zelfs uitnodigen om dichtbij verzameld om me heen te lopen. Daarna nog weer even haar favoriet, inparkeren!


miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:53

Galeobdolon schreef:
Jeetje Miereneter, hij was zo braaf toch? Beleeft hij toch even een opstandige fase :Y)


Ja, hij was heel braaf :D . Komt wel weer goed, er zit geen greintje kwaad in. Hij heeft wel een dominant karakter, en hij is jong, dus dat is wat puzzelen.


Galeobdolon schreef:
Ik wilde eerst longeren maar ze reageerde zonder dat ze vast zat ook erg goed dus besloot het zonder lijntje te doen. Ze liep met stukken prachtig lang en laag en kon haar zelfs uitnodigen om dichtbij verzameld om me heen te lopen. Daarna nog weer even haar favoriet, inparkeren!


Geweldig, ze komt echt met een drafje inparkeren :D _/-\o_ . Fijn dat ze zo ontspannen liep.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 09:50

Oo gaaf dat inparkeren helemaal los! Wil ik ook! Tot op heden kon ik dat nergens oefenen, want paarden mogen niet los in de bak of cirkel, maar er wordt momenteel een bakje bij gebouwd waar dit wel in mag. Joehoee!
Tof om te zien hoe ze op jouw gefocust is en het kunstje kent haha :D

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 22:20

Vandaag weer een ervaring rijker! Een buitenritje maken met een stalgenoot was niet nieuw, maar een andere route wel . Deels door een woonwijk, wandelaars, honden, fietsers, de lijnbus, het was zo veel dat ik geen tijd had om me druk te maken ...
en het ging goed, in alle rust! Superblij ♡


miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:08

Wat heerlijk!

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:07

Captain schreef:
Heerlijk! <3
Ik heb (heel erg) echt nog nooit zonder zadel of met barebackpad gereden. :oo Mijn vorige paarden reed ik alleen maar zonder zadel. :')

Wil dat dit jaar wel een keer gaan doen!


Gelukt!! :D


Helemaal niet gepland. Maar het voelde vanochtend als gewoon hét moment! <3

Afbeelding

Ook nog leuke bloesem foto's gemaakt gisteren. <3

Afbeelding

Afbeelding


Britt1 schreef:
Vandaag weer een ervaring rijker! Een buitenritje maken met een stalgenoot was niet nieuw, maar een andere route wel . Deels door een woonwijk, wandelaars, honden, fietsers, de lijnbus, het was zo veel dat ik geen tijd had om me druk te maken ...
en het ging goed, in alle rust! Superblij ♡

[ Video ]



Fijn he! Lijkt dan allemaal alsof je het zo 'maar even' doet, maar al die voorbereiding op de grond doet ZOVEEL!

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:57

Leuk Captain, je ritje zonder zadel en de bloesemfoto's!

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:56

Zo leuk om al jullie ervaringen te lezen en te zien!

Tijd geleden dat ik hier wat heb gepost...

Twijfel of we haar wel wilden houden. Laten inrijden (of doorrijden, het begin was er).

Veel te stellen gehad met onze dame en nog steeds, maar eindelijk echt weer stappen in de goede richting.

Onze eerste oortjes foto! 3e keer erop met zadel (en hoofdstel en "los") voor mij:
Afbeelding

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 13:26

Wat HEERLIJK Captain, zo rijden zonder zadel! En ook echt prachtige bloesem zeg, jullie staan er schattig bij samen :)

Flaflip: wat super dat je er nu een paar keer op hebt gezeten! Hoe ging dat? En in welk opzicht loopt het niet zoals je hoopte? Hopelijk geeft het rijden nu toch wat vertrouwen en vooral ook plezier!
Oortjesfoto's, daar droomden we denk ik echt allemaal over voordat we op onze paarden konden zitten. Hoe dan ook een mijlpaal dus!


Wij hebben vorige week een intensieve week gehad, maar wel met héle leuke dingen. Voor mijn gevoel heel veel stappen gezet, letterlijk en figuurlijk, maar soms toch ook wat stappen terug.

De buitenrit over de weg was natuurlijk een heel ding, maar kijk er met een supergevoel op terug!
Hiernaast zijn we naar een clinic geweest over ontspannen paardrijden. Op vreemd terrein gingen we bezig met o.a. "emergency dismounts": van je paard af in noodsituaties, waarna je paard stilstaat. Interessant en gewoon heel fijn te merken dat Gino zo goed samenwerkte!

Verder een keer gereden in de buitenbak met heel veel wind en ter voorbereiding van de les die ik de volgende dag had. Normaal zou ik denken, laar maar, maar ben wel gaan rijden, dus ook weer een overwinning.
Het constante bezig zijn met het rechtrichten, de juiste stelling én mijn houding loopt voor mijn gevoel even niet zo lekker, en dit thema voelt dus wel even als "terug bij af", maar goed, daar zijn lessen voor natuurlijk. Ik hoop dat we hier snel weer wat meer vooruitgang in boeken!
Oh en als bonus heb ik een nieuw zadel gekocht! Het is een Kent en Masters geworden en ik ben er tot nu toe heel tevreden over.



Voor wie het leuk vindt: meer aan beelden van de afgelopen week hier te zien:



En een stukje rijden en keihard bezig met mijn houding. Mijn arm-en handhouding behoeft de nodige aandacht na hier ruim dertig jaar niet echt mee bezig te zijn geweest :+