Welke maat voor toekomstige spikkel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Welke maat voor toekomstige spikkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 15:08

Ik heb al jaren twee dromen wat paarden betreft: een arabische schimmel merrie en een kleine appaloosa pony. Op dit moment ga ik dat nog niet redden, maar omdat er binnenkort verandering kan komen in mijn financiële situatie ben ik alvast wat aant rondkijken. Beetje windowshoppen zeg maar ;)

Voor de arabische merrie heb ik al een heel plan, ik weet wat ik zoek en waar ik het kan vinden.
Voor de spikkel heb ik nog wat twijfels, misschien kunnen jullie me helpen om een wat beter beeld te krijgen wat ik nou eigenlijk wil :P

Wat ik al wel zeker weet:
- sowieso een panterbonte. Zwart of bruin heeft voorkeur, maar vos is ook goed. Als er maar duidelijk stippels zijn ;)
- stokmaat >1m

De pony zal bij mij vooral voor de kar/sulky gaan. Ik heb vroeger wat gemend maar ga instructie zoeken om het weer op te pakken totdat ik het zelf weer in de vingers heb.
Daarnaast zou ik hem/haar graag onder zadel hebben. Ik heb een nichtje, ze is nu 2. Dit wordt niet "haar" pony, want zo vaak komt ze niet op bezoek, maar ik zou het wel leuk vinden als ze kan rijden als ze langskomt. Ze woont naast een boerderij en paardjes zijn errrrug leuk dus dat paardenvirus krijgen we er wel in haha!

Ik weet alleen niet zeker welke maat een goed idee is om naar te kijken. Ik hoef geen luxe sportpony, ik hou zelf wel van een beetje chunky bij de kleintjes. Maar ik zou het fijn vinden als mijn nichtje toch een jaartje of 10 op die pony past. Vandaar dat ik denk ik wel iets boven de 1m zoek.
Ik zou er ook een klein ruitertje bij willen zoeken, deels omdat ik dan zeker weet dat de pony dan genoeg aandacht en beweging krijgt, ook als ik het wat drukker heb, maar ook omdat mijn eerste ponies allemaal verzorgponies waren en ik weet nog hoeveel dat voor me betekende. Ik wil dat graag doorgeven en een ander klein meisje dat gunnen. <3

Wat is een goede maat voor een pony dat een klein kindje er een beetje veilig mee kan wandelen en wat poetsen en een rondje op zitten nu ze nog klein is, maar ook nog leuk op kan rijden als ze wat ouder is? Een maatje waar een verzorgertje ook een paar jaar op kan rijden en ik niet ieder jaar een nieuw ruitertje hoef te zoeken. Én waar ik fijn mee kan mennen, dat ie zonder problemen 1 of 2 volwassenen kan trekken (misschien met een picknickmand en een hond erbij :P )

Avalanche

Re: Welke maat voor toekomstige spikkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:58

Oef...... een jaar of 10 op een pony passen, dan moet je al bijna naar een D-pony gaan vrees ik, veel meiden van 14 of 15 zijn echt al behoorlijk lang.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:35

Jaartje of 10 op een pony is wel wat heftig bedacht.
Wij hebben hier thuis 2 meisjes lopen, 1 van 13 die nog met gemak op onze shetlander past van 1.05m hoog (meisje is net zo groot als mijn 7 jarige bonuszoontje) en een meisje van 14 die echt al op mijn paard van 1.75 heel goed past....dus tja...een meisje van dan 12, kan evengoed heel klein zijn en dus nog prima op een pony van 100 tot 150cm passen, maar kan ook prima zijn dat deze echt al 160cm+ nodig heeft soms...dus dat is wel heel lastig om daar nu iets voor te zoeken...ik zou je zoektocht vooral bij jezelf houden.
Zoek een pony waar jij gelukkig mee bent in de gewenste maat, zolang je nichtje er qua lengte goed op past is dat mooi mee genomen, maar blijkt zij met 8 jaar oud al te groot te worden, dan is dat "cru gezegt" gewoonweg jammer voor haar.

Om mee te mennen en een pony te vinden waar relatief jonge meisjes iets langer plezier van kunnen hebben zou ik kijken naar een B of C pony (118/138cm)
Als je dan ook nog een pony vind die wat breder gebouwd is, dan moet je nichtje er hopelijk behoorlijk lang plezier van kunnen hebben en tevens ook andere jonge bijrijdertjes.