Eerste paard kopen hoe weet je het…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:55

Wen er maar aan, ongevraagd advies. Dat is zo ongeveer 90% van de paardenwereld :+
Wellicht dan je OP even aanpassen, daar staat:
Citaat:
Toch durf ik het niet aan om ‘zelf’ een paard te kopen. Ik weet er te weinig vanaf om het risico te nemen dat als ik haar verplaatst, dat ik weet hoe het loopt.


Je moet t vooral op je eigen manier doen. Wellicht kan je wel iets met de tips uit mn eerste alinea.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 04-07-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 14:57

Slmt9 schreef:
Wen er maar aan, ongevraagd advies. Dat is zo ongeveer 90% van de paardenwereld :+

Je moet t vooral op je eigen manier doen. Wellicht kan je wel iets met de tips uit mn eerste alinea.

Ja hoor ;) het is gewoon, ik ben echt iemand die alles overweegt, uitzoekt, investeert, goed regelt en dan zijn dit soort adviezen heel irritant ;) maar dat zal inderdaad niet de laatste keer zijn. Volgende keer m’n vraag maar wat specifieker formuleren denk ik

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:59

Dat snap ik, daarom had ik mn post nog aangepast met een quote van je OP.
Ik denk dat je daarom dit soort adviezen krijgt ;)

MyWishMax

Berichten: 25373
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:06

Ik zou juist niet te veel vasthouden aan alleen maar paarden via jouw manege eigenaar. Die zal je ook horen te helpen als je ergens anders een paard vandaan hebt en bij handelen heeft hij toch ook geen paarden staan die hij door en door kent. Als hij toevallig iets heeft staan wat past, super. Maar verder kijken is juist heel verstandig. Of je bespreekt met hem wat je zoekt en past en hij zoekt, dat kan ook nog.

Maar als hij het paard goed vindt passen waar je aan de longe eigenlijk nog moeite mee hebt zou ik niet zomaar alles aannemen :=

Het groeien met een paard is niet alleen maar dat je steeds fellere paarden aankan. Maar juist dat je steeds beter leert rijden en dus het paard beter aan het lopen krijgt. Daar hoef je geen fel paard voor, xe zullen toch anders zijn als manegepaarden

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:07

Ts ik wil na het lezen van het topic toch even dit met je delen:
Je geeft aan zorg en verantwoordelijkheid te kennen omdat je drie kinderen hebt. Maar die kinderen zijn toch anders als een eigen paard. Het is zo belangrijk om signalen tijdig te herkennen. Denk aan koliek, onzuiver lopen, maar ook rugpijn en kiespijn. Als je op een manege rijd ken je dat niet. Simpel.
Daarnaast hoor je te vaak dat manege ruiters een knap en mooi paard kopen omdat ze in de toekomst leuk willen rondrijden. Echter zijn die paarden vrijwel altijd feller dan manege paarden. Durf jij er nog op als je eraf bent gevallen? Wat als je paard 20 keer schrikt? Je hebt 3 kinderen die afhankelijk van je zijn, dus het is ontzettend belangrijk dat je echt goed leiderschap uitoefent. Niets is meer zonde dan een paard verpesten omdat je de ervaring en kunde niet hebt om verkeerd gedrag te corrigeren.
Als je niet wilt leasen koop dan alsjeblieft een goedzak en neem goede begeleiding. Vooral voor het paard.
Ik vind je instelling onprettig, je wilt het niet omdat je gelijk een paard wilt en niet de tussenstap wilt maken, terwijl dit voor je toekomstige paard echt het verschil kan uitmaken.

AnnemiekvM

Berichten: 8253
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:08

Er komt echt een paard op jouw pad dat bij jou past. Als ik het zo lees heb je echt genoeg ervaring om aan een paard te beginnen. Dus vertrouw ook op je eigen gevoel.
Wat wel fijn is om iemand te hebben die met je meekijkt.

Samantha89

Berichten: 1118
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:27

Pff echt ik wordt ook zo moe van eerst een bijrijdpaard of lease paard nemen zodat je weet wat verzorging inhoudt en bla bla bla. Al gaande weg leert men. Zo heb ik ook geleerd en op die manier leer je ook echt wel je paard kennen hoor. En niet iedere manege ruiter koopt een paard om er voor het oog een mooi rondje op te rijden. Bij sommige zit de liefde voor een paard zo diep en juist bij diegene komt het vaak wel goed. Bij mij is het ook goed gekomen, wel met vallen en op staan, maar ik kan lezen en schrijven met mijn paard die ik inmiddels 13 jaar heb en als jaarling had gekocht. TS laat je niet gek maken, gebruik je verstand bij het bekijken en berijden, en volg uiteindelijk ook je hart. Heb ik ook gedaan en met mij meerdere. En ik was echt onervaren! Maar heb wel hulp waar nodig ingeschakeld en uit jou verhalen denk ik dat jij dat ook zeer zeker zal doen. En soms zul je echt wel denken kak had ik dit maar ander gedaan, maar he zo denken ook de die hard 40 jaar in de paarden mensen.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 16:04

Ik zal veel hulp krijgen op m’n 5 sterren volpension. Daar maak in me totaal niet druk om. Dit was ook niet de kwestie. Pelase geen comments dan ook meer in deze hoek. Onnodig want m’n besluit staat vast. Maken jullie je niet druk, het paard komt in goede handen ;)

Raineri
Berichten: 6252
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:32

Lionlakes schreef:
Ik zal veel hulp krijgen op m’n 5 sterren volpension. Daar maak in me totaal niet druk om. Dit was ook niet de kwestie. Pelase geen comments dan ook meer in deze hoek. Onnodig want m’n besluit staat vast. Maken jullie je niet druk, het paard komt in goede handen ;)


Ik kom laat aanwaaien, maar leuk! De reis gaat dan beginnen!
Denk dat het gros gezegd is over de paarden die je hebt gereden of merrie/ruin
Ik denk overigens dat een ruin gewoon wat matter vaak is doordat hij hormonaal gezien anders in elkaar steek dan een hengst of merrie. Heb genoeg nare ruinen meegemaakt trouwens.
Kies gewoon een leuke knol uit en dan komt het goed :D
Blijf je posten over je zoektocht?

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 16:56

Danique_G schreef:
Lionlakes schreef:
Ik zal veel hulp krijgen op m’n 5 sterren volpension. Daar maak in me totaal niet druk om. Dit was ook niet de kwestie. Pelase geen comments dan ook meer in deze hoek. Onnodig want m’n besluit staat vast. Maken jullie je niet druk, het paard komt in goede handen ;)


Ik kom laat aanwaaien, maar leuk! De reis gaat dan beginnen!
Denk dat het gros gezegd is over de paarden die je hebt gereden of merrie/ruin
Ik denk overigens dat een ruin gewoon wat matter vaak is doordat hij hormonaal gezien anders in elkaar steek dan een hengst of merrie. Heb genoeg nare ruinen meegemaakt trouwens.
Kies gewoon een leuke knol uit en dan komt het goed :D
Blijf je posten over je zoektocht?


Zeker!! Heb er zo ontzettend veel zin in!!

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:02

Hoe staan de paarden op je stal?(vaak binnen, vaak buiten, alleen op een weitje, in grote groep, in kleine groepjes,….?)

En je zegt dat ze een handelstaal zijn, maar bent bang om een paard te verhuizen dus zou liever eentje via hen kopen? Maar als ze een handelstal zijn, komen de nieuwe paarden toch ook van een andere plek net aan? Of zie ik dat verkeerd?

Want eerlijk denk ik niet dat het ideale paard voor wat ik lees, zomaar in een handelstal zal aankomen.

Persoonlijk zou ik een iets ouder paardje zoeken die gewoon al heeeeel veeeeel gezien en gedaan heeft, echt een leerpaard, maar die komen vaak enkel via-via te koop omdat ze zo gewild zijn en zoiets komt nooit op een handelstal te staan, zeker niet hoe de markt nu is.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:08

tengeltje11 schreef:
Hoe staan de paarden op je stal?(vaak binnen, vaak buiten, alleen op een weitje, in grote groep, in kleine groepjes,….?)

En je zegt dat ze een handelstaal zijn, maar bent bang om een paard te verhuizen dus zou liever eentje via hen kopen? Maar als ze een handelstal zijn, komen de nieuwe paarden toch ook van een andere plek net aan? Of zie ik dat verkeerd?

Want eerlijk denk ik niet dat het ideale paard voor wat ik lees, zomaar in een handelstal zal aankomen.

Persoonlijk zou ik een iets ouder paardje zoeken die gewoon al heeeeel veeeeel gezien en gedaan heeft, echt een leerpaard, maar die komen vaak enkel via-via te koop omdat ze zo gewild zijn en zoiets komt nooit op een handelstal te staan, zeker niet hoe de markt nu is.


Hier ben ik het dus echt mee eens, een iets ouder paard die veel gezien en gedaan heeft en daarbij braaf is, is het ideale leerpaard.
En veel paarden gaan kijken zoals ik hiervoor al ergens schreef, pin je niet vast op 1 manege/handelstal.

Samantha89

Berichten: 1118
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:11

Nou veel plezier met je zoektocht! Echt super leuk! :D

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:25

Ja, ook mijn ervaring. Een paard van een jaar of 10 die al veel van de wereld gezien heeft is heel prettig om mee verder te leren. Alleen al omdat je weet dat hij/zij al eens mee op vreemd terrein is geweest en wat hij dan doet. Mooiste is nog wel van iemand die contact wil houden, zodat je met vragen bij de oude eigenaar terecht kunt. Succes, leuk!

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:51

Ik zie een grote rode vlag, jouw manege heeft een commercieel belang bij het verkopen van een paard aan jou. Dat moet je niet onderschatten. Ik heb een keer via zo’n manier een paard willen kopen maar was er snel van genezen. Er werden dus paarden aangeboden die ik niets vond, maar er werd toch druk op me gelegd om toch maar een paar keer extra te rijden etc. Ik voelde me bijna bezwaard om nee te zeggen omdat ik echt niets had met die paarden.

Daarnaast is het natuurlijk ook handig als het net boven je niveau is en je dus extra begeleiding gaat kopen in de vorm van lessen etc. Natuurlijk denk je “ dat doet mijn manege niet”. Maar ze doen het wel. Jij communiceert een lijstje en dit paard voldoet er niet aan maar je wordt toch gevraagd te blijven proberen.

Afijn dan merries en ruinen. Na 4 ruinen nu een merrie bij mij. Er zit wel degelijk verschil tussen, de mijne is qua gedrag gelukkig geen merrie met alle merrie eigenschappen die in de weg kunnen zitten, maar ze heeft wel degelijk last van pms.

Volg je gevoel, maar ook je hoofd. Als je niets met het paard hebt gaat het ook niets worden, hoe hard de omgeving ook zegt dat je het moet doen. En zoals anderen zeggen, ga ook elders kijken, de paardenwereld stopt niet buiten het hek van de manege. En als ze echt zoveel op met je hebben dan gaan ze ook een keertje met je mee als je ergens anders wil kijken. Maar ga eerst zelf kijken, wees eerlijk tegen de verkopers, de meeste helpen je dan op weg. Maar het verbreed je blik wel en je weet beter wat er te koop is tegen welke prijs.

Autumnn

Berichten: 8047
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:59

ingvdh schreef:
Ik zie een grote rode vlag, jouw manege heeft een commercieel belang bij het verkopen van een paard aan jou. Dat moet je niet onderschatten. Ik heb een keer via zo’n manier een paard willen kopen maar was er snel van genezen. Er werden dus paarden aangeboden die ik niets vond, maar er werd toch druk op me gelegd om toch maar een paar keer extra te rijden etc. Ik voelde me bijna bezwaard om nee te zeggen omdat ik echt niets had met die paarden.

Daarnaast is het natuurlijk ook handig als het net boven je niveau is en je dus extra begeleiding gaat kopen in de vorm van lessen etc. Natuurlijk denk je “ dat doet mijn manege niet”. Maar ze doen het wel. Jij communiceert een lijstje en dit paard voldoet er niet aan maar je wordt toch gevraagd te blijven proberen.

Afijn dan merries en ruinen. Na 4 ruinen nu een merrie bij mij. Er zit wel degelijk verschil tussen, de mijne is qua gedrag gelukkig geen merrie met alle merrie eigenschappen die in de weg kunnen zitten, maar ze heeft wel degelijk last van pms.

Volg je gevoel, maar ook je hoofd. Als je niets met het paard hebt gaat het ook niets worden, hoe hard de omgeving ook zegt dat je het moet doen. En zoals anderen zeggen, ga ook elders kijken, de paardenwereld stopt niet buiten het hek van de manege. En als ze echt zoveel op met je hebben dan gaan ze ook een keertje met je mee als je ergens anders wil kijken. Maar ga eerst zelf kijken, wees eerlijk tegen de verkopers, de meeste helpen je dan op weg. Maar het verbreed je blik wel en je weet beter wat er te koop is tegen welke prijs.


Helemaal mee eens, vriendin had ooit eens haar lievelingspaard gekocht vd manege. Dier zou naar de slager gaan want stond te lang kreupel. Heeft hij eerst aan haar gevraagd hoe graag ze het paard wilde hebben, zij heel enthousiast geantwoord. “Nou prima mag je hem voor €4000 hebben” :roll:
Dier dus rijp voor de slacht, ondervoed en kon eigenlijk vrij weinig. Echt bizar. Maar ja, toch maar betaald anders ging hij naar de slacht..

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:37

Autumnn schreef:
ingvdh schreef:
Ik zie een grote rode vlag, jouw manege heeft een commercieel belang bij het verkopen van een paard aan jou. Dat moet je niet onderschatten. Ik heb een keer via zo’n manier een paard willen kopen maar was er snel van genezen. Er werden dus paarden aangeboden die ik niets vond, maar er werd toch druk op me gelegd om toch maar een paar keer extra te rijden etc. Ik voelde me bijna bezwaard om nee te zeggen omdat ik echt niets had met die paarden.

Daarnaast is het natuurlijk ook handig als het net boven je niveau is en je dus extra begeleiding gaat kopen in de vorm van lessen etc. Natuurlijk denk je “ dat doet mijn manege niet”. Maar ze doen het wel. Jij communiceert een lijstje en dit paard voldoet er niet aan maar je wordt toch gevraagd te blijven proberen.

Afijn dan merries en ruinen. Na 4 ruinen nu een merrie bij mij. Er zit wel degelijk verschil tussen, de mijne is qua gedrag gelukkig geen merrie met alle merrie eigenschappen die in de weg kunnen zitten, maar ze heeft wel degelijk last van pms.

Volg je gevoel, maar ook je hoofd. Als je niets met het paard hebt gaat het ook niets worden, hoe hard de omgeving ook zegt dat je het moet doen. En zoals anderen zeggen, ga ook elders kijken, de paardenwereld stopt niet buiten het hek van de manege. En als ze echt zoveel op met je hebben dan gaan ze ook een keertje met je mee als je ergens anders wil kijken. Maar ga eerst zelf kijken, wees eerlijk tegen de verkopers, de meeste helpen je dan op weg. Maar het verbreed je blik wel en je weet beter wat er te koop is tegen welke prijs.


Helemaal mee eens, vriendin had ooit eens haar lievelingspaard gekocht vd manege. Dier zou naar de slager gaan want stond te lang kreupel. Heeft hij eerst aan haar gevraagd hoe graag ze het paard wilde hebben, zij heel enthousiast geantwoord. “Nou prima mag je hem voor €4000 hebben” :roll:
Dier dus rijp voor de slacht, ondervoed en kon eigenlijk vrij weinig. Echt bizar. Maar ja, toch maar betaald anders ging hij naar de slacht..



Ze had achter 'm aan moeten rijden en van de slager weer voor de slachtprijs moeten kopen. :')

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 22:22

ingvdh schreef:
Ik zie een grote rode vlag, jouw manege heeft een commercieel belang bij het verkopen van een paard aan jou. Dat moet je niet onderschatten. Ik heb een keer via zo’n manier een paard willen kopen maar was er snel van genezen. Er werden dus paarden aangeboden die ik niets vond, maar er werd toch druk op me gelegd om toch maar een paar keer extra te rijden etc. Ik voelde me bijna bezwaard om nee te zeggen omdat ik echt niets had met die paarden.

Daarnaast is het natuurlijk ook handig als het net boven je niveau is en je dus extra begeleiding gaat kopen in de vorm van lessen etc. Natuurlijk denk je “ dat doet mijn manege niet”. Maar ze doen het wel. Jij communiceert een lijstje en dit paard voldoet er niet aan maar je wordt toch gevraagd te blijven proberen.

Afijn dan merries en ruinen. Na 4 ruinen nu een merrie bij mij. Er zit wel degelijk verschil tussen, de mijne is qua gedrag gelukkig geen merrie met alle merrie eigenschappen die in de weg kunnen zitten, maar ze heeft wel degelijk last van pms.

Volg je gevoel, maar ook je hoofd. Als je niets met het paard hebt gaat het ook niets worden, hoe hard de omgeving ook zegt dat je het moet doen. En zoals anderen zeggen, ga ook elders kijken, de paardenwereld stopt niet buiten het hek van de manege. En als ze echt zoveel op met je hebben dan gaan ze ook een keertje met je mee als je ergens anders wil kijken. Maar ga eerst zelf kijken, wees eerlijk tegen de verkopers, de meeste helpen je dan op weg. Maar het verbreed je blik wel en je weet beter wat er te koop is tegen welke prijs.


Het is inderdaad een lastige. Ik voel je punt. Maar toch denk ik dat zij meer last hebben van een slecht paard aan mij verkopen omdat ze dat dan aan zichzelf moeten verkopen omdat ik daar elke dag ben. Als het niet veilig is hebben zij daar de lasten van. Van privé koop voelt het voor mij nog moeilijker omdat je dan echt iemand zijn verhaal moet vertrouwen. Ik kan het paar dan pas leren kennen in m’n eigen tijd en als ik dan denk van.. nee toch niet, dan heb ik hem al gekocht. Voordeel vía de manege is: hij staat daar dan al, ik kan hem of haar dan in hun tijd proberen en als het niet klikt zeg ik gewoon nee. Ik loop wat dat betreft dan geen risico. Ik ben het verder eens met de druk die erachter zit. Ik voel me bij de eerste al een beetje bedrukt om nee te zeggen, laat staan bij de derde. Maar ik sprak een kennis van mij, die waarschuwde al, dat de paardenwereld een lastige is. Vertrouw niemand die je een paard wilt verkopen zei ze ;) wat dat betreft ben ik blij als ik hem gevonden heb en er voor kan gaan.. dit proces is helemaal niets voor mij.. ik ben namelijk zelf een en al eerlijkheid en openheid en ga er daardoor vanuit dat anderen ook louter oprecht en eerlijk zijn.. maar goed, de tijd zal het leren en ik heb er wel echt vertrouwen in dat mijn match gaat komen.. ik ben blij te lezen dat ik best wat eisen mag hebben en me niet in een keuze hoef laten te drukken. Maar ik heb m’n twijfels ter sprake gebracht en ik heb best het gevoel dat ik in goede handen ben.. de tijd zal het leren en ik houd jullie op de hoogte!!

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:34

Verkoper kan eerlijk en oprecht zijn en bij jouw is het toch een heel ander paard door andere huisvesting, mensen, routines, enz. Dat een verkoper het niet gezien heeft of er last van gehad heeft maakt de verkoper niet oneerlijk, of zelfs slecht voor zijn dieren. Enkel geeft het aan dat er onder die omstandigheden geen problemen waren. Kijk dus kritisch naar zaken als huisvesting en realiseer je dat veranderingen daar in veel kunnen veranderen in een paard op zeer korte termijn. Daarnaast zal vrijwel elk paard veranderen na zo'n 2-3 maanden als ze gesetteld zijn en gaan kijken wat de grenzen zijn. Sommigen doen dat 1x heel mild en reageer je goed heb je nooit meer problemen en anderen stampen lomp rond tot ze tegen een grens aan knallen en kijken dan jouw aan van huh? mag dat niet dan? Ok, dan niet (meer/voorlopig). Op een handelsstal zal je die verandering niet zo snel zien, aangezien de periode te kort is en de mensen aardig wat ervaring hebben met dat soort gedrag/vragen.

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:46

@TS, hoe worden de paarden gehouden op je stal? Want zelfs dat kan bepalend zijn… hoe lang binnen, hoe vaak buiten, alleen, in kleine groepjes of grote kudde, altijd vaste vriend(en), of vaak verandering,…?

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 23:22

tengeltje11 schreef:
@TS, hoe worden de paarden gehouden op je stal? Want zelfs dat kan bepalend zijn… hoe lang binnen, hoe vaak buiten, alleen, in kleine groepjes of grote kudde, altijd vaste vriend(en), of vaak verandering,…?

Voordeel van de handelstal aan de manege is dat de paarden waar ik aan voorgesteld word al daar staan. Daardoor heb ik het hele gedoe met verhuizen niet en kan ik al zien hoe ze zijn in hun nieuwe omgeving. Ik denk dat alle situaties en werkwijzen zo hun voors en tegens hebben. Ik zit in de randstad en daar is de situatie ook weer anders dan meer erbuiten. Het is daarom opzich heel lastig om ervaringen van anderen mee te nemen en toe te passen om mijzelf als ze toch weer verschillen met mijn situatie. Maar ik heb nu genoeg gehoord om er mijn voordeel uit te halen!

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 00:12

Lionlakes schreef:
tengeltje11 schreef:
@TS, hoe worden de paarden gehouden op je stal? Want zelfs dat kan bepalend zijn… hoe lang binnen, hoe vaak buiten, alleen, in kleine groepjes of grote kudde, altijd vaste vriend(en), of vaak verandering,…?

Voordeel van de handelstal aan de manege is dat de paarden waar ik aan voorgesteld word al daar staan. Daardoor heb ik het hele gedoe met verhuizen niet en kan ik al zien hoe ze zijn in hun nieuwe omgeving. Ik denk dat alle situaties en werkwijzen zo hun voors en tegens hebben. Ik zit in de randstad en daar is de situatie ook weer anders dan meer erbuiten. Het is daarom opzich heel lastig om ervaringen van anderen mee te nemen en toe te passen om mijzelf als ze toch weer verschillen met mijn situatie. Maar ik heb nu genoeg gehoord om er mijn voordeel uit te halen!

Nee, echt nee. Paarden houden binnen en buiten de randstad is echt precies hetzelfde. Hooguit de prijs is anders.

DuoPenotti

Berichten: 29781
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:00

Dat je niet anders kent is geen reden om het zo te blijven doen en het in stand te houden.
Ook daar kan het anders.
Hoog tijd, het is geen 1980 meer.

Betreft een paard kopen, je met proefrijden al veilig voelen is een zeer goede opmerking.
Paarden worden bij een onzekere ruiter nooit braver zeg maar :)
Dus voel je je niet helemaal veilig zal een paard dat altijd voelen.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 08:03

DuoPenotti schreef:
Dat je niet anders kent is geen reden om het zo te blijven doen en het in stand te houden.
Ook daar kan het anders.
Hoog tijd, het is geen 1980 meer.

Betreft een paard kopen, je met proefrijden al veilig voelen is een zeer goede opmerking.
Paarden worden bij een onzekere ruiter nooit braver zeg maar :)
Dus voel je je niet helemaal veilig zal een paard dat altijd voelen.

Ik bedoel meer dat als ik bijvoorbeeld in Friesland keek, dat mensen elkaar daar allemaal goed kennen. Paarden worden daar dan soort van onderling verkocht en hebben mensen iets meer vertrouwen in elkaar is mijn idee ofzo omdat het meer ons kent ons is. Maar dat is inderdaad een aanname hoor ;) ik hoor in mijn hoek toch vooral dat je paarden handelaren nooit moet vertrouwen

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:14

Maar hoe staan de paarden daar op je stal? Heeft niets met wat je gewoon bent te maken, puur een vraag naar hoe het zou kunnen lopen.