Eerste paard kopen hoe weet je het…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:20

Tessebes schreef:
Misschien trek in de verkeerde conclusie, maar volgens mij heb je nog niet helemaal voor ogen wat je wil en komt dat door beperkte ervaring. 4x per week rijden op een gemiddelde manege brengt je niet de ervaring die je nodig hebt voor een eigen paard. Misschien is het handiger om eerst als bijrijder wat meer ervaring in de dagelijkse omgang te krijgen en een duidelijker beeld te vormen in wat voor paard nou eigenlijk bij je past.


Ben ik het mee eens! Op deze manier kun je kijken wat je leuk vindt en wat bij je past. Ik heb jarenlang koudbloeden verzorgt, ruinen en merries. En ik vond dat geweldig maar wilde voor een eigen paard iets met net wat meer pit en niet meer al die 'koudbloed-problemen' qua gezondheid. Vervolgens een Spaanse hengst van een foto gekocht. :') Maar geen moment spijt gehad, en door alle ervaring die ik heb opgedaan (niet alleen rijden maar juist vooral dingen op de grond die je bij een manege niet zo snel leert) gaat dit echt super goed.

Mijn advies zou ook zijn om eerst op zoek te gaan naar een lease/bijrijd/verzorgpaard zodat je meer ervaring op doet in andere dingen dan rijden, en weet wat je aanspreekt.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:39

Geslacht loslaten is een goede denk ik, ik heb ervaring met ruinen en merries en er zit zoveel verschil in karakter. Als je bang bent voor hormoonschommelingen dan kun je vragen of de merrie daar echt last van heeft.

Bijrijden of leasen zou inderdaad een optie kunnen zijn om helder te krijgen wat je precies zoekt.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 08:43

Elisa2 schreef:
Geslacht loslaten is een goede denk ik, ik heb ervaring met ruinen en merries en er zit zoveel verschil in karakter. Als je bang bent voor hormoonschommelingen dan kun je vragen of de merrie daar echt last van heeft.

Bijrijden of leasen zou inderdaad een optie kunnen zijn om helder te krijgen wat je precies zoekt.

Ik vind dat een prima idee als je jong bent, maar ik ben 35, heb 3 kinderen en ben dol op paardrijden. Als bijrijder ben ik afhankelijk van de wensen van de eigenaar. Bij lease investeer ik in een paard die ik uiteindelijk dan weer loslaat als ik ga kopen. Bij beiden focus ik me op 1 paard dus wat is dan de meerwaarde tov kopen. Ik kan het betalen dus zie het probleem niet.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:45

Leasepaarden kun je soms ook overkopen, maar goed ik snap het wbt bijrijden. Het was een idee om duidelijk je wensen voor ogen te krijgen. Maar dat kan misschien ook wel door gewoon veel te koop staande paarden te bekijken en uit te proberen.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:58

Ik had net als jij ook de voorkeur voor een ruin en ik ben nog steeds blij dat het destijds een ruin is geworden. Merries kunnen zeker een een lief karakter hebben, maar ook in het plaatsen in een kudde vind ik ruinen 9 vd 10 keer makkelijker. Als ze hengstig zijn merk ik bijv toch altijd weer onrust in een gemengde kudde, ik zie ze tov ruinen zelden spelen en ik vind ze vaak wat eigenzinniger dan ruinen.
Ik zou in jouw geval dus ook alleen bij ruinen gaan kijken.

Persoonlijk vond ik het heel fijn om eerst paarden van anderen te hebben gereden of geleased. Niet alleen om uit te vinden wat je fijn vind in een karakter, maar door de ervaring die je op doet. Lessen op een manege is in mijn ogen voor jezelf om te leren rijden, een paard trainen en verzorgen is echt wel ff wat anders. Dat heeft niets met geld te maken, maar wel met kennis en ervaring. Herkennen van ziektebeelden, kreupelheid, welke manier van trainen past bij mij en welke absoluut niet? Dat zie je allemaal zelf niet als je er niet vanaf weet, het is fijn dat anderen je daarin kunnen opleiden.
Je leert dat met een eigen paard ook wel in de jaren, je raakt nooit uitgeleerd, maar ik vond het fijn eerst een hoop kennis te hebben voor je het (trial and error) met je eigen paard leert.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:11

Dat je eerst een bijrijdpaard nodig hebt voordat je zelf een paard gaat kopen is echt niet nodig. Je leert vanzelf, en het is niet zo dat je het paard alleen thuis gaat zetten en verder niemand hebt waar je hulp of advies aan kan vragen.

Je hebt zoals ik het lees meer dan genoeg rijervaring en verschillende paarden gereden om te weten wat je fijn vindt.

Ik heb manegepaarden en eigenaarspaarden gereden. En tuurlijk als je voor een dressuurgefokte gaat die 30k kost, en al getraind wordt voor het hogere werk, dan is dat een enorme overgang qua felheid. Het merendeel van de paarden komen echter niet verder dan de basissport, dus is voor iedereen (zonder angstproblemen) prima te rijden.

De eerste keer rijden hoeft niet perfect te gaan. De omgang in en om stal moet je wel direct vertrouwen geven. Elk paard waarbij ik geen klik had op stal, daar ging rijden ook niet bij. En vertouwen is een gevoel, je kan ook een neurotische hebben waarbij je gelijk een klik voelt.

En daarnaast, iedereen wil een paard kopen en die hun hele leven houden. Maar ik heb dit weinig zien gebeuren. Je kan niet voor niets paarden kopen in alle leeftijden, rassen en maten. Dus als jij een paard koopt en je na een tijd merkt, dit is het niet. Laat je dan niet wijs maken dat je niet mag verkopen. Ga dan naar een ander op zoek.

Ik heb te vaak gezien dat mensen totaal uitgekeken waren op hun paard, maar vonden dat het een maatje voor het leven was. En vervolgens zelf doodongelukkig waren en het paard ook niet meer behandelde zoals het hoort.

Volg je gevoel, zoek een paardje uit en ga lekker aan de slag. Als je geluk hebt wordt je zo verliefd en wordt hij 35 bij je.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 09:17

chitra schreef:
Dat je eerst een bijrijdpaard nodig hebt voordat je zelf een paard gaat kopen is echt niet nodig. Je leert vanzelf, en het is niet zo dat je het paard alleen thuis gaat zetten en verder niemand hebt waar je hulp of advies aan kan vragen.

Je hebt zoals ik het lees meer dan genoeg rijervaring en verschillende paarden gereden om te weten wat je fijn vindt.

Ik heb manegepaarden en eigenaarspaarden gereden. En tuurlijk als je voor een dressuurgefokte gaat die 30k kost, en al getraind wordt voor het hogere werk, dan is dat een enorme overgang qua felheid. Het merendeel van de paarden komen echter niet verder dan de basissport, dus is voor iedereen (zonder angstproblemen) prima te rijden.

De eerste keer rijden hoeft niet perfect te gaan. De omgang in en om stal moet je wel direct vertrouwen geven. Elk paard waarbij ik geen klik had op stal, daar ging rijden ook niet bij. En vertouwen is een gevoel, je kan ook een neurotische hebben waarbij je gelijk een klik voelt.

En daarnaast, iedereen wil een paard kopen en die hun hele leven houden. Maar ik heb dit weinig zien gebeuren. Je kan niet voor niets paarden kopen in alle leeftijden, rassen en maten. Dus als jij een paard koopt en je na een tijd merkt, dit is het niet. Laat je dan niet wijs maken dat je niet mag verkopen. Ga dan naar een ander op zoek.

Ik heb te vaak gezien dat mensen totaal uitgekeken waren op hun paard, maar vonden dat het een maatje voor het leven was. En vervolgens zelf doodongelukkig waren en het paard ook niet meer behandelde zoals het hoort.

Volg je gevoel, zoek een paardje uit en ga lekker aan de slag. Als je geluk hebt wordt je zo verliefd en wordt hij 35 bij je.

Ben zo blij met je stukje. Precies dit. Zo voel ik het dus ook!!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:31

chitra schreef:
En daarnaast, iedereen wil een paard kopen en die hun hele leven houden. Maar ik heb dit weinig zien gebeuren. Je kan niet voor niets paarden kopen in alle leeftijden, rassen en maten. Dus als jij een paard koopt en je na een tijd merkt, dit is het niet. Laat je dan niet wijs maken dat je niet mag verkopen. Ga dan naar een ander op zoek.

Ik heb te vaak gezien dat mensen totaal uitgekeken waren op hun paard, maar vonden dat het een maatje voor het leven was. En vervolgens zelf doodongelukkig waren en het paard ook niet meer behandelde zoals het hoort.


Ik denk dat veel mensen zichzelf overschatten en daarom met een verkeerd paard thuis komen. Pas na aankoop blijkt ook hoeveel tijd, geld en zorg er naar een paard kan gaan wanneer de zaken wat minder fijn lopen.
Ook ik zou pleiten voor eerst eens ergens een poos meelopen en alles rond verzorging leren. Het is zo'n enorme verantwoordelijkheid, en het geeft misschien een prettiger gevoel dat je zelf ook echt goed weet waar je op moet letten.

Het aantal mensen met paarden die kreupelheden niet herkent, niet weet wanneer een paard koliek heeft, niets weten over voeding, training, management, is enorm. Daar komt toch een hoop ellende van.
En het is geen raketwetenschap, maar je moet het wel willen leren. Mensen komen dan door schade en schande achter dit soort zaken doordat het mis gaat en dan moet het paard weg. Ik zou dat VOOR willen zijn.

Een jaartje flink investeren in kennis en handigheid, en dan weet je precies wat voor paard je ECHT nodig hebt.... je weet immers nu niet echt wat bij je past.
Als argument geef je aan 3 kinderen te hebben en 35 te zijn, maar dan JUIST is het van belang te weten waar je aan begint. Want als jouw toekomstige paard opeens iets onder de leden heeft en je moet er 3x per dag naartoe, dan moet dat ook kunnen. Hoe eerder je voelt hoe intensief het kan zijn, hoe beter dat is lijkt me.

(Ik heb zelf overigens graag merries.... zelfstandig, sterk karakter, moedig....)

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:44

Mijn eerste paard is ook altijd wat twijfel geweest. Ik wilde een merrie en ben alleen op zoek gegaan maar merries. Dat was precies in de tijd van de mond en klauwzeer, waardoor geen paard vervoerd mocht worden. Dus kijken kon, maar testen en kopen niet. Een pensionstal had ik al op voorhand. Na de vrijgeving van transporten, had hij er eentje vlakbij "gevonden" voor me. Dit was een stevige, compacte e-pony, zwarte merrie. Toen ik haar zag had ik zo iets van nee, dat gaat m niet worden. Te klein, te korte beentjes. Tot ik ging rijden. Het was gewoon een paard, wat kortere hals, maar verder heerlijk. Voorwaarts, enorm lief en makkelijk te rijden. Zij is het geworden.

Ik heb echt wel regelmatig de twijfel gehad of ze wel groot genoeg was voor me, maar haar karakter was zo ontzettend veel waard! Ze heeft me ook een prachtig veulen gegeven, een hengst (nu ruin van ondertussen 15 jaar oud). Deze heb ik nog steeds, maar is veel minder stabiel dan de merrie. Met de merrie kon ik zo naar buiten, vertrouwde ik echt 100%. De ruin daarentegen ga ik niet alleen me naar buiten en hij heeft buien dat ik niet eens op stap. Gelukkig ken ik hem door en door, zodat ik weet wanneer hij zo'n bui heeft.

Dus ga niet uit van ruin of merrie, groot of klein, of kleur, maar ga voor karakter! Voor jou zou een wat ouder paard ook een mogelijkheid zijn, wat rustiger en voor jou een zeer goede manier om ervaring met een eigen paard op te doen. En ga niet alleen kijken maar neem iemand mee die aan de zijlijn mee kijkt en er verstand van heeft.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:09

Je moet ergens je ervaring op doen. Dat doe je pas als je begint. Bijrijdpaard, leasepaard of eigen paard, je leert het bij allemaal.

Het advies leer meer, weet waar je aan begint is logisch. Ik vermoed dat de meesten van jullie dit aanraden omdat jullie bij het houden van een eigen paard alleen maar dingen geleerd hebben en tegen dingen zijn aangelopen. Je blijft je hele leven leren en verbeteren. Na 1, 5, 10 jaar eigen paard denk je steeds, jeetje wat wist ik toen weinig.

Dat er wordt gezegd, met 3 kinderen moet je juist weten waar je aan begint. Volgensmij weet je met 3 kinderen heel goed waar je aan begint, je hebt namelijk al 3 wezens waar je voor zorgt. Enige is dat paard ergens anders staat..

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:13

Als je een sterk gevoel hebt voor een ruin, zou ik zeker voor een ruin gaan.
Een ruin is vaak wat "simpeler" altijd hetzelfde, stabieler. Een merrie werkt vaak pas voor je als ze eenmaal voor je werkt.
Ik ben echt een merriemens, tussendoor 1 ruin gehad en dat heeft nooit echt goed gevoeld. Nu weer een merrie erbij ( ruin en merrie ervoor staan hier oud te worden) en dat voelt als thuiskomen.
Een land vol paarden, corona is op zijn retour dus mensen krijgen weer minder tijd, geduld en je ruin komt vast op je pad.

Verder zou ik afraden om via je manege te zoeken, tenzij dat een privestal achtig iets is.
Veel particulieren met fijne paarden willen niet met een manege zaken doen, daarnaast zoekt een manege ook vaak wat anders dan een priveruiter.
Je wil waarschijnlijk een paard dat volle dagen buiten staat en 1x per dag een uurtje max loopt. Dat is echt iets anders dan veel op stal en meer uren lopen met verschillende ruiters.

Zoek iemand die je wel kan helpen, vriendin met ervaring in de paarden? Betrokken instructeur?
Altijd laten keuren! Bij voorkeur ook op de foto incl. hals en rug.

Ik zelf zou een bijrijpaard adviseren ipv direct vanaf de manege een paard de kopen. Een "prive" paard is echt anders dan een manegepaard en het kan zomaar dat je in 6 maanden tijd dan een heel ander ideaal beeld van een paard hebt.
Ik vind trouwens proefrijden aan een longe echt not done. Je moet erop weg kunnen rijden zonder touwtje eraan, en anders is het niet het juiste paard..

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 10:37

Ninx schreef:
chitra schreef:
En daarnaast, iedereen wil een paard kopen en die hun hele leven houden. Maar ik heb dit weinig zien gebeuren. Je kan niet voor niets paarden kopen in alle leeftijden, rassen en maten. Dus als jij een paard koopt en je na een tijd merkt, dit is het niet. Laat je dan niet wijs maken dat je niet mag verkopen. Ga dan naar een ander op zoek.

Ik heb te vaak gezien dat mensen totaal uitgekeken waren op hun paard, maar vonden dat het een maatje voor het leven was. En vervolgens zelf doodongelukkig waren en het paard ook niet meer behandelde zoals het hoort.


Ik denk dat veel mensen zichzelf overschatten en daarom met een verkeerd paard thuis komen. Pas na aankoop blijkt ook hoeveel tijd, geld en zorg er naar een paard kan gaan wanneer de zaken wat minder fijn lopen.
Ook ik zou pleiten voor eerst eens ergens een poos meelopen en alles rond verzorging leren. Het is zo'n enorme verantwoordelijkheid, en het geeft misschien een prettiger gevoel dat je zelf ook echt goed weet waar je op moet letten.

Het aantal mensen met paarden die kreupelheden niet herkent, niet weet wanneer een paard koliek heeft, niets weten over voeding, training, management, is enorm. Daar komt toch een hoop ellende van.
En het is geen raketwetenschap, maar je moet het wel willen leren. Mensen komen dan door schade en schande achter dit soort zaken doordat het mis gaat en dan moet het paard weg. Ik zou dat VOOR willen zijn.

Een jaartje flink investeren in kennis en handigheid, en dan weet je precies wat voor paard je ECHT nodig hebt.... je weet immers nu niet echt wat bij je past.
Als argument geef je aan 3 kinderen te hebben en 35 te zijn, maar dan JUIST is het van belang te weten waar je aan begint. Want als jouw toekomstige paard opeens iets onder de leden heeft en je moet er 3x per dag naartoe, dan moet dat ook kunnen. Hoe eerder je voelt hoe intensief het kan zijn, hoe beter dat is lijkt me.

(Ik heb zelf overigens graag merries.... zelfstandig, sterk karakter, moedig....)

Ik werk naast mijn gezin niet, hij komt in volpension, ik ben er nu ook 5/6 dagen per week een paar uur per dag.. ik volg cursussen. Paarden psychologie, paarden communicatie, grondwerken en obstakel training. Ik ben me genoeg aan het voorbereiden. Ik krijg volledige ondersteuning op de manege. Geld en tijd zijn mijn probleem niet dus eerst naast iemand anders meelopen vind ik echt zonde van m’n tijd. Die tijd investeer ik liever in mijn eigen paard of in lessen op verschillende paarden zodat ik extra veel leer qua rijden zolang ik hem nog niet heb. Ik wil niet in een paard investeren, me daar aan hechten en dan opeens weg gaan voor een eigen paard. Moet je ook eerst op andere kinderen gaan passen voordat je aan eigen kinderen mag beginnen? Daarbij leer je ook al doende over ouderschap. Ik vind het zo overdreven dat bijrijder en meelopen gedoe.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:59

In theorie klopt je verhaal heel mooi.
Maar ik denk dat je in de praktijk toch erg op moet gaan letten. Je hebt dan alleen maar (klinkt onaardig) manege ervaring.
En ik heb dat helaas erg vaak fout zien gaan.
Dan is toch te onbekend wat de rijvaardigheid is. En meestal word deze overschat. Een te pittig paard gekocht want ja men is toe aan een eigen paard en die moet meer pit hebben dan het manege paard.
Alleen vergeet men te vaak dat met niet voldoende ervaring buiten manege paarden om dit vaak omslaat in een paard die niet tijdig gecorrigeerd word. Met alle gevolgen van dien.

Mijn tip zou ook zijn bijrijder worden.
Maar als je Dat echt niet wilt niet voor het paard met pit gaan.
Beter over 2 jaar een te braaf paard verkopen maar wel ervaring verder dan over 2 jaar 3 keer half verongelukt zijn en een onverkoopbaar paard op de markt zetten.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:20

In het kader van er is altijd een uitzondering op de regel: ik ben ook direct van manege ruiter naar een eigen paard gegaan. En ik reed maar 1x per week, wel voor een aantal jaar. Is prima gegaan, ik had ook veel hulp van de stal waar hij staat. Ik ben het dan ook nooit zo eens met eerst een bijrijdpaard of leasen. Natuurlijk gaat dit wel eens fout, maar TS lijkt me prima voorbereid als ik het zo lees.

Kanttekening; ik heb wel een heel braaf paard gekocht. Flegmatiek als de pest maar ik vind dat heerlijk.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:06

Ach mijn ouders zijn destijds ook van manege naar eigen paarden gegaan. Heel veel fouten gemaakt in het begin en gebrek aan deskundige begeleiding. Dus dat laatste zou ik wel aanraden. Zorg voor goede begeleiding zowel bij het aankoop proces als het proces er na en dan komt het vast wel goed.

*Edit* misschien wel handig om geen jong paard te kopen. Groen + groen= blauw. Een manege paard kan prima. Ik ken genoeg mensen die een manege paard over genomen hebben als eerste paard waar dat heel waardevol is gebleken als eerste paard.

Selina

Berichten: 14336
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:27

Bij het kijken bij een paard let ik zelf op of ik me veilig voel op dat paard en of ik er met een lach op zit. Ikzelf wilde eerst ook een ruin, omdat die vaak wat relaxter zijn en ik ben wat onzeker. Maar de merries die ik heb (gehad) zochten wel wat meer toenadering en waren knuffeliger, wat ikzelf fijn vond. Maar dat is meer mijn persoonlijke ervaring.
Ik hoop dat je snel je maatje vindt, laat je niet opjagen door de huidige markt. Er zitten echt nog wel eigenaren tussen die je de tijd geven.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 12:43

Selina schreef:
Bij het kijken bij een paard let ik zelf op of ik me veilig voel op dat paard en of ik er met een lach op zit. Ikzelf wilde eerst ook een ruin, omdat die vaak wat relaxter zijn en ik ben wat onzeker. Maar de merries die ik heb (gehad) zochten wel wat meer toenadering en waren knuffeliger, wat ikzelf fijn vond. Maar dat is meer mijn persoonlijke ervaring.
Ik hoop dat je snel je maatje vindt, laat je niet opjagen door de huidige markt. Er zitten echt nog wel eigenaren tussen die je de tijd geven.

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:53

Leasen is een manier van uitproberen. Wat voor paard zoek ik? Houdt ik t vol? Het is in mijn ogen een hele fijne manier om te beginnen als je direct van de manege af komt. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. Ik heb alleen vaak genoeg gezien dat manege ruiters zelf aan de slag gaan met de koop van een paard en vervolgens compleet het verkeerde kopen.

Om even terug te komen op je OP: belangrijk bij een paard kopen is dat je hem vertrouwt. Ik had bij mijn beide paarden meteen het gevoel van "oh ik vertrouw deze, het zit goed". Als je al meteen bij een paard denkt "hm hij doet iets wat ik niet fijn vindt" dan is t m niet. En vooral geen haast hebben. Er zijn wel degelijk fijne brave paarden te vinden, maar je zult wel even moeten zoeken. Zeker ook door het zoeken en uitproberen krijg je zelf een beeld van wat je wilt in een paard en wat niet.

goldyc

Berichten: 758
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:56

Ik was net geen 18 en ik kocht een 3,5 arige, net zadelmakke merrie.
Dat was niet helemaal de bedoeling. Maar ik zag haar en ik stond bij haar en ze kwam naar mij toe, vanuit de paddock (waar ze overigens met kuddegenootjes/vriendjes ston), en legde haar hoofd tegen m'n borst. Tja, ehm, toen moest ze mee :+ . Ik wist trouwens wel héel goed wat ik wou en de merrie voldeed aan al mijn eisen, behalve leeftijd.

Ik heb haar overigens wel nog verder laten inrijden/doorrijden en ik heb ervoor gezorgd dat ik op een stal stond waar ik goede begeleiding had, ook omdat ik vooral niks verkeerd wou doen met zo'n jong dier. Ik had wel al anderhalf jaar een verzorgpony/birijdpony gehad en die had ik zelf doorgereden (onder begeleiding, maar toch), dus ik had wel al een beetje ervaring met jongere dieren. Maar ik ben vooral gevallen voor haar karakter, het voelde gewoon goed.

Als je naar een paard gaat kijken en het voelt niet goed, of je hebt te veel 'alsen' en twijfels, zou ik het niet doen. Als je er niet los mee kan rijden tijdens het testen, zou ik het dier ook laten staan; dat klinkt niet als de juiste match.

Ik zou voor ezelf uit maken wat voor paard je echt wilt. Wat moet ie wel kunnen, wat vind je minder belangrijk? Wil je er eentje waarmee je een parcours van 1m ka springen of is dat geen eis? Wil je er eentje die betrouwbaar is met kids? Wil je een flegmatiek type, of eerder een type met energie te veel? Waar voel jij je het beste bij?

Autumnn

Berichten: 8051
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:57

Ik heb net 3 maanden mijn paard. Wat hierboven ook gezegd werd, is voor mij ook belangrijk. Voel ik mij er veilig op en kan ik ermee rijden hoe ik rij. Ik had met proefrijden op mijne eigenlijk bij de eerste stap al zoiets van, dit kan hem wel eens zijn. Toen was ik klaar en was de eigenaresse hem aan het afzadelen en “moest” ik weg. Toen merkte ik dat ik helemaal niet weg wilde :D dat was voor mij de bevestiging.

Mijn vorige paard kende ik al 10 jaar van ponykamp voor ik haar kocht. Dat was iets anders dan deze keer.

Ik vond “de klik” ook heel lastig. Want wat is dat? Voor mij is dat een teken van vertrouwen. Bij paarden waar ik ook op heb proefgereden had ik dat bijvoorbeeld niet en ik zat er niet met vertrouwen op of met een lach op. Ik vond het niet erg om er af te gaan en op weg naar huis was ik het paard al vergeten.
Bij mijn huidige paard totaal niet. Ik wilde er niet af en niet naar huis. Vervolgens thuis zat ik alle foto’s sn filmpjes 20 keer te bekijken en kon ik amper slapen <3

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:12

Bij een eerste paard zou ik helemaal goed opletten dat je niet alleen op gevoel koopt. Dus niet omdat je verliefd bent iets kopen wat niet past qua eisen en wensen. Ja, je moet je veilig voelen, maar als je verliefd bent kan je ook dingen over het hoofd zien die niet handig zijn.

Een paard waar je moet proefrijden aan de longeerlijn, als dier al gewoon ingereden is, en dan al heftig is lijkt mij geen slim plan.
Wat zoek je in een paard? Zet ruinen en merries even van je af en kijk naar karakter van het paard zelf. Wat wil je gaan doen? Wat vind je fijn qua karakter?

Feller als een manegepaard zijn bijna alle privé paarden. Zelfs manegepaarden worden vaak feller als ze ineens privé paard worden. Maar ga alsjeblieft niet voor iets wat ook feller genoemd wordt, omdat je bij een braaf paard denkt een manege paard te kopen. Dat felle is in vergelijking met privé paarden. Ik heb nu bijvoorbeeld een braaf paard, maar dat wil zeggen dat ze niet van elk blaadje schrikt en als ze schrikt ontploft ze niet. Ze is vele malen heter en feller als de manegepaarden die ik ooit gereden heb, maar wel betrouwbaar. En fanatiek genoeg om alles ermee te kunnen, van wedstrijden en goed scoren tot buitenritten en spelletjes. En die stond geadverteerd als braaf.(oke en nog niet volledig doorgereden maar het is niet mijn 1e paard en had er al meer doorgereden, dus voor mij geen punt en ze is ook braaf gebleven)

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:26

Ik heb even een paar stukjes uit de beginpost van jou gehaald om daar even verder op in de gaan....

Toch durf ik het niet aan om ‘zelf’ een paard te kopen. Ik weet er te weinig vanaf om het risico te nemen dat als ik haar verplaatst, dat ik weet hoe het loopt. Daarom ligt m’n voorkeur om via de manege waar ik rijd te kopen.
Waar je je paard koop je koopt hem altijd zelf, je zegt hem via de manege te willen kopen maar heeft de manege dan paarden voor de verkoop, want een manege zal niet snel een fijn en goed les paard verkopen, althans dat is mijn ervaring. Ik zou zelf dus wel verder gaan kijken op verschillende plekken en goed aangeven wat je zoekt in een paard aan de verkoper voordat je gaat kijken, als je dan gaat kijken probeer een ervaren iemand mee te nemen die goed weet wat jij zoekt en die jij vertrouwt en een eerlijke mening gaat geven of jullie een match gaan zijn.

Momenteel is het behoorlijk lastig om aan brave paarden te komen. Het zal dus niet zo zijn dat ik uit allemaal paarden te kiezen heb. Ik raak nu helemaal in de war. Ik moet me namelijk ook niet zo laten leiden door het geslacht, maar gevoelsmatig had ik toch liever een ruin?
Een beter gevoel bij een ruin kun je pas hebben als je beide meerdere malen heb uitgeprobeerd, een ruin kan net zo goed een onstabiel karakter hebben als een merrie, het enige goede antwoordt daarop ga kijken en voel, er zijn best paarden te koop maar de prijzen zijn hoog erg hoog momenteel.

Ik wil ook een paard op de groei. Ik ben nog niet super ervaren (rijdt wel 4x per week nu) en vind een beetje pit ook wel weer lekker, ik merk alleen dat deze twee behoorlijk tegen randje te hoog gegrepen zijn voor mij.
Jij bent niet super ervaren zeg je maar je wilt een paard op de groei? maar een paard wat veel ervaring heeft wil niet zeggen dat je er ook op kunt groeien, je kunt ook samen met je paard groeien door fijne en goede begeleiding. Maar probeer wel goed te kijken wat je wil, wil je veel buitenritten maken of juist dressuur rijden of springen of dergelijke en daarop kun je ook een passende match te zoeken.

Wat is nu reeel? Hoe maak ik nu de juiste keuze?
Een juiste keuze kun je alleen maken door te voelen of de juiste klik er is en veel vragen te stellen aan de verkoper, en de fijne begeleiding te zoeken en mee te nemen als je gaat kijken. Maar ik zou zeker ook verder kijken dan alleen de manege. Bij beide paarden die je nu gereden hebt heb ik niet het idee dat jij er veilig en fijn bij voelt en dat is wel belangrijk.

ik zelf heb al vanaf mijn 6de ponyś samen met mijn vader als ik uit de pony groeide kwam er een grotere maar dat was altijd even zoeken naar de juiste maar eigenlijk heb ik altijd lieve en fijne ponyś gehad waar ik mee kon lezen en schrijven, later toen ik bijna 18 was kocht ik samen met mijn vader een paardenveulen, wat een draak van een veulen jaren gevochten en gestreden we hebben hele hoge pieken maar ook hele diepe dalen gekend de eerste 10 jaar, nu kan ik inmiddels lezen en schrijven met haar maar we zijn ook al bijna 21 jaar samen.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 14:19

CoRiNa1983 schreef:
Ik heb even een paar stukjes uit de beginpost van jou gehaald om daar even verder op in de gaan....

Toch durf ik het niet aan om ‘zelf’ een paard te kopen. Ik weet er te weinig vanaf om het risico te nemen dat als ik haar verplaatst, dat ik weet hoe het loopt. Daarom ligt m’n voorkeur om via de manege waar ik rijd te kopen.
Waar je je paard koop je koopt hem altijd zelf, je zegt hem via de manege te willen kopen maar heeft de manege dan paarden voor de verkoop, want een manege zal niet snel een fijn en goed les paard verkopen, althans dat is mijn ervaring. Ik zou zelf dus wel verder gaan kijken op verschillende plekken en goed aangeven wat je zoekt in een paard aan de verkoper voordat je gaat kijken, als je dan gaat kijken probeer een ervaren iemand mee te nemen die goed weet wat jij zoekt en die jij vertrouwt en een eerlijke mening gaat geven of jullie een match gaan zijn.

Momenteel is het behoorlijk lastig om aan brave paarden te komen. Het zal dus niet zo zijn dat ik uit allemaal paarden te kiezen heb. Ik raak nu helemaal in de war. Ik moet me namelijk ook niet zo laten leiden door het geslacht, maar gevoelsmatig had ik toch liever een ruin?
Een beter gevoel bij een ruin kun je pas hebben als je beide meerdere malen heb uitgeprobeerd, een ruin kan net zo goed een onstabiel karakter hebben als een merrie, het enige goede antwoordt daarop ga kijken en voel, er zijn best paarden te koop maar de prijzen zijn hoog erg hoog momenteel.

Ik wil ook een paard op de groei. Ik ben nog niet super ervaren (rijdt wel 4x per week nu) en vind een beetje pit ook wel weer lekker, ik merk alleen dat deze twee behoorlijk tegen randje te hoog gegrepen zijn voor mij.
Jij bent niet super ervaren zeg je maar je wilt een paard op de groei? maar een paard wat veel ervaring heeft wil niet zeggen dat je er ook op kunt groeien, je kunt ook samen met je paard groeien door fijne en goede begeleiding. Maar probeer wel goed te kijken wat je wil, wil je veel buitenritten maken of juist dressuur rijden of springen of dergelijke en daarop kun je ook een passende match te zoeken.

Wat is nu reeel? Hoe maak ik nu de juiste keuze?
Een juiste keuze kun je alleen maken door te voelen of de juiste klik er is en veel vragen te stellen aan de verkoper, en de fijne begeleiding te zoeken en mee te nemen als je gaat kijken. Maar ik zou zeker ook verder kijken dan alleen de manege. Bij beide paarden die je nu gereden hebt heb ik niet het idee dat jij er veilig en fijn bij voelt en dat is wel belangrijk.

ik zelf heb al vanaf mijn 6de ponyś samen met mijn vader als ik uit de pony groeide kwam er een grotere maar dat was altijd even zoeken naar de juiste maar eigenlijk heb ik altijd lieve en fijne ponyś gehad waar ik mee kon lezen en schrijven, later toen ik bijna 18 was kocht ik samen met mijn vader een paardenveulen, wat een draak van een veulen jaren gevochten en gestreden we hebben hele hoge pieken maar ook hele diepe dalen gekend de eerste 10 jaar, nu kan ik inmiddels lezen en schrijven met haar maar we zijn ook al bijna 21 jaar samen.


Bedankt voor de toevoeging. Ik zal erbij vermelden dat mijn manege tevens een handelstal is. Vandaar dat ik hem dan via hen kan kopen.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:41

Een van de tips die ik ook nog kreeg; ga zoveel mogelijk paarden ‘testen’ als mogelijk om eruit te komen wat misschien past. Ik ben bij bijna 20 paarden geweest en ben toen ook vaker proef gaan rijden. Is het gevoel na de eerste keer nog steeds zo? Is er nu twijfel? Dan sowieso niet doen. Dat onderbuikgevoel gaat je de bevestiging geven die je zoekt. Is er iets waar je over twijfelt, doe het dan niet.

Nog steeds vind ik dat je erg makkelijk weg wuift om eerst te gaan leasen. De meesten hier zijn toch ervaringsdeskundigen en willen je helpen voorkomen om misschien dezelfde ‘fouten’ te maken. Ik had voor het leasen echt de verantwoordelijkheid en zorg echt onderschat. Het is leuk, tot ze ineens kreupel lopen, er ineens een hoestje komt, zomereczeem, spierbevangen, etc. Ik noem maar wat voorkomende dingen waar je tegen aan kan lopen.

Wat als je weg moet bij je huidige stal en je toch jezelf moet redden?

Ik denk dat het ergens vergelijkbaar is met uit huis gaan. Over t algemeen koop je dan ook niet gelijk, dan huur je eerst. Ook geen zonde van je tijd, maar net even iets minder verantwoordelijkheid. Overigens is een levend wezen absoluut niet te vergelijken met een huis natuurlijk, maar voor de beeldvorming begrijp je denk ik wat ik bedoel.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 14:45

Slmt9 schreef:
Een van de tips die ik ook nog kreeg; ga zoveel mogelijk paarden ‘testen’ als mogelijk om eruit te komen wat misschien past. Ik ben bij bijna 20 paarden geweest en ben toen ook vaker proef gaan rijden. Is het gevoel na de eerste keer nog steeds zo? Is er nu twijfel? Dan sowieso niet doen. Dat onderbuikgevoel gaat je de bevestiging geven die je zoekt. Is er iets waar je over twijfelt, doe het dan niet.

Nog steeds vind ik dat je erg makkelijk weg wuift om eerst te gaan leasen. De meesten hier zijn toch ervaringsdeskundigen en willen je helpen voorkomen om misschien dezelfde ‘fouten’ te maken. Ik had voor het leasen echt de verantwoordelijkheid en zorg echt onderschat. Het is leuk, tot ze ineens kreupel lopen, er ineens een hoestje komt, zomereczeem, spierbevangen, etc. Ik noem maar wat voorkomende dingen waar je tegen aan kan lopen.

Wat als je weg moet bij je huidige stal en je toch jezelf moet redden?

Ik denk dat het ergens vergelijkbaar is met uit huis gaan. Over t algemeen koop je dan ook niet gelijk, dan huur je eerst. Ook geen zonde van je tijd, maar net even iets minder verantwoordelijkheid. Overigens is een levend wezen absoluut niet te vergelijken met een huis natuurlijk, maar voor de beeldvorming begrijp je denk ik wat ik bedoel.

Daar staan we dan toch anders in. Ik heb nog nooit gehuurd en meteen gekocht. Ik heb 3 kinderen en weet wat zorg en verantwoordelijkheid inhoudt. Ik vraag hier niet om advies of mening of ik überhaupt wil kopen of leasen of bijrijden. Vast lief bedoeld maar ik word een beetje moe van dat ongevraagde advies. Ik vraag naar ervaring en wat je realistisch zou mogen verwachten gezien dit m’n eerste paard wordt. Voor de rest hoef ik niet te horen als mensen het niet met me eens zijn. Dat ik het paard ga kopen staat gewoon vast..