Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hommage

Berichten: 2769
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:06

Ik vraag momenteel €75,- per maand voor het rijden van mijn merrie. Ze mag gereden worden wanneer bijrijdster het uitkomt, wel een minimum van 3 dagen per week aangezien ik zelf niet rijd. Binnenbak,buitenbak en trailer ter beschikking. Wedstrijden rijden en naar het bos gaan is ook geen punt. Afmesten hoeft enkel wanmeer ze in het weekend gaat, rest van de week niet.

Denk dat dit een best net bedrag is daar ze eigenlijk een vrijwel "eigen" paard heeft?

Willemiens

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:07

Ik mag echt in mijn handjes knijpen met mijn bijrijdster.

Mijn merrie is niet de makkelijkste en heeft al een paar keer stil gestaan door omstandigheden, nu heeft zij een veulentje aan de voet en komt er dus ook veel verzorging bij kijken.
Mesten, voeren, buiten/binnen etc
Ik heb dan ook echt het geluk dat ik dit met haar kan opdelen en dat ze ook heel verantwoordelijk is.
Zodra er dus weer gereden kan worden heeft zij voorrang, dit omdat ze mij enorm helpt en zonder haar zou ik geen tijd hebben voor mijn paard.
Ik vraag daarom ook geen geld, zij betaald ook haar eigen lessen en lest ze soms wel iedere week (a 35eu)

Zelf heb ik altijd betaald als bijrijdster en kreeg ik het idee dat de eigenaar het paard niet kon betalen zonder mijn bijdrage.
Daarnaast deedt ik ook alle klusjes voeren, mesten en binnen zetten (moet ook altijd om een bepaalde tijd dus daar zit je ook altijd aan vast).

Wat zou voor jou de reden zijn dat je een bijdrage vraagt?

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:15

Ik vind een bijdrage niet raar om te vragen. Iemand krijgt toch de beschikking over een paard om mee te rijden en vaak redelijk wat vrijheid. Een bijrijder kan ook naar een manege gaan en daar gaan rijden, is ze ook geld kwijt en heeft ze vaak minder mogelijkheden. Plus voor slijtage van harnachement etc mag best iets tegenover staan. Maar het moeten geen absurde bedragen zijn en het mag ook niet gevraagd worden omdat de eigenaar het anders niet meer kan opbrengen om een paard te houden.

Cinnepin

Berichten: 8979
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:29

Ik heb Niels 7,5 jaar bijgereden, nou bijrijden, niemand anders reed er op dus ik was zijn berijder. Als ik er was en er was nog niet gemest deed ik dat ( eigenaar had 2 paarden ) zowel Niels zijn stal als die van haar andere paard en de wei. Als ze op vakantie waren zorgde ik fulltime voor de paarden, als ze een dag weg waren zorgde ik ook dat alles gedaan werd. Niels was inmiddels meer van mij dan van hun, ik was de enige die ermee aan de gang was. Ik mocht rijden wanneer ik wilde.
Hier heb ik nooit voor hoeven betalen.
Wel wilde ik bitloos rijden en boomloos en heb ik mijn eigen spullen ( in overleg ) daar voor aangeschaft evenals een vliegen deken voor in het bos etc.

Ook de eigenaren vonden dat Niels inmiddels meer van mij was dan van hun en heb ik hem zelfs 26 april dit jaar gekregen. Nog steeds mest ik etc. Zij voeren. We doen alles klusjes samen in overleg met als verandering dat ik nu de officiele eigenaar ben van Niels.

Ik heb een ongeluk gehad afgelopen zaterdag en gok dat ik even uit de running ben en omdat ik wil dat Niels blijft lopen ( haflinger en dik zijn :P ) heb ik een tijdelijke bijrijder, ze mag elke dag rijden. Vandaag is de kennis making. Ik vraag geen bijdragen want ik zie het zo dat zij mij uit de brand helpt zodat Niels zijn nodige beweging krijgt. ook vindt Niels de bosritten heerlijk..als ik in de wei loop en richting het hek loop om weg te gaan loopt hij vaak mee ( ik denk dat hij dan mee wil, lekker naar buiten ). Ik gun hem dit van harte en ik kan het hem voorlopig niet geven. Dus nee ik vraag geen bijdrage, ook verzekeringstechnisch zitten er haken en ogen aan als je geld vraagt. Dan zien ze het niet meer als hobby dier en is het bedrijfsmatig en heb je kans dat je aansprakelijkheidsverzekering niet dekt mocht er wat gebeuren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102336
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:36

Ik help 2 meiden met hun 5 paarden op een stal. 1 ruin en 4 hengsten. Ik help hun omdat ze tijd tekort komen. Iets met werk/school. Ik longeer, gooi los, poets en vlecht. Toen ik dit ging doen wist ik dat ik in principe niet mocht rijden. Ze hebben ieder een goed opgeleide reiner en daar rijdt niemand anders op. Ik had verkoop foto's gemaakt van één van de paarden en daar was ze zo blij mee dat ik nu een keer een lesje van haar krijg op haar showpaard. :D

Hoeft niet maar ik vind het wel super leuk!

Cinnepin

Berichten: 8979
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:56

Helaas gaat mijn bijrijder niet door :(

Lieser
Berichten: 1585
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:05

anjali schreef:
Ik heb op een manege\pensionstalling gestaan waar bijrijders zelfs moesten betalen aan de manegeeigenares voor het gebruik van de accomodatie.Alleen de paardeneigenaar en diens familieleden mochten zonder verdere kosten de rijaccomodatie gebruiken.Die mochten overigens ook gratis in de lessen meerijden.

Dat is hier ook. Veel maneges vragen 35 tot 50 euro per maand extra stallingsgeld voor een bijrijder. Hier bijvoorbeeld https://www.hcnkids.nl/stallings-informatie. Maar dan zonder dat er iemand gratis in de lessen mag meerijden

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:30

Ik zie vaak 30-100 voorbij komen voor 1-4 dagen ongeveer

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:32

Ik ben juist erg geholpen met mijn bijrijdster/verzorgster. Mijn paard krijgt daardoor extra aandacht en beweging. Zij hoeft dus ook niet te betalen, ik stel het wel op prijs als ze ongeveer 2x per maand les neemt.
Ooh en ze draait ook haar hand er niet voor om om een keer hooi te geven of uit te mesten.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 24-06-21 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15276
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:36

Lieser schreef:
anjali schreef:
Ik heb op een manege\pensionstalling gestaan waar bijrijders zelfs moesten betalen aan de manegeeigenares voor het gebruik van de accomodatie.Alleen de paardeneigenaar en diens familieleden mochten zonder verdere kosten de rijaccomodatie gebruiken.Die mochten overigens ook gratis in de lessen meerijden.

Dat is hier ook. Veel maneges vragen 35 tot 50 euro per maand extra stallingsgeld voor een bijrijder. Hier bijvoorbeeld https://www.hcnkids.nl/stallings-informatie. Maar dan zonder dat er iemand gratis in de lessen mag meerijden

De bijrijders mochten niet gratis in de lessen meerijden,alleen de eigenaren en hun gezinsleden ,met het eigen paard.Op deze stalling werd het fenomeen bijrijder erg ontmoedigd.Als je vond dat je paard meer beweging moest krijgen dan kon je hem in de les laten meelopen,dat kostte jou dan uiteraard niets. Voor ponykampen kreeg je een vrij klein geldbedrag als je jouw eigen paard\pony daaraan mee liet doen,met een lesser.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:02

Ursielle schreef:
friesiszwart schreef:
ik vind dat het bijhouden van de stal bij de verzorging van het paard hoord. Als je een andere sport beoefen moet je er toch ook voor zorgen dat het materiaal op orde blijft.

Welke sport? Ik kan er zo geen enkele bedenken waarbij je meer doet dan je eigen kleding wassen.


onderhoud van materiaal:
fietsen je fiets schoonmaken en in goede staat houden
tennisracket bespanning (eventueel laten)
surfen / zeilen
racen (motor, trike etc) heeft ook zijn onderhoud nodig
en zo nog veel meer

cissy

Berichten: 19872
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:27

Bellatrix schreef:
Ik help 2 meiden met hun 5 paarden op een stal. 1 ruin en 4 hengsten. Ik help hun omdat ze tijd tekort komen. Iets met werk/school. Ik longeer, gooi los, poets en vlecht. Toen ik dit ging doen wist ik dat ik in principe niet mocht rijden. Ze hebben ieder een goed opgeleide reiner en daar rijdt niemand anders op. Ik had verkoop foto's gemaakt van één van de paarden en daar was ze zo blij mee dat ik nu een keer een lesje van haar krijg op haar showpaard. :D

Hoeft niet maar ik vind het wel super leuk!

Deze adv heb ik denk ik voorbij zien komen op FB? Je mocht wel alles doen maar niet rijden. Onbetaalde groom spelen had ik niet zo'n zin in. Als ik wil poetsen kan ik naar de Friezen van mn buurman lopen.
Ben niet te beroerd om klusjes te doen maar dan wel ook rijden erbij. Het stadium van gratis stalknecht spelen omdat je dan 'tussen de paarden bent' ligt al effies achter me :D

Ik ben nog steeds op zoek naar een bijrijd paard maar nog niks gevonden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102336
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:30

Klopt, stond op FB. Maar ik hoefde niet perse te rijden, ik kan nu weer om de week op Spirit lessen van Marlies Maathuis. :)

Er staan daar veel bekenden op stal en het is gezellig en op 5 min van mijn huis. En ik mag nu toch een keer rijden en dat is tof. :j

En dat jij daar niet voor kiest is helemaal prima natuurlijk.

Ben ook meegeweest naar het dekstation, had ik ook nog nooit gezien.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:32

Bellatrix schreef:
Ik help 2 meiden met hun 5 paarden op een stal. 1 ruin en 4 hengsten. Ik help hun omdat ze tijd tekort komen. Iets met werk/school. Ik longeer, gooi los, poets en vlecht. Toen ik dit ging doen wist ik dat ik in principe niet mocht rijden. Ze hebben ieder een goed opgeleide reiner en daar rijdt niemand anders op. Ik had verkoop foto's gemaakt van één van de paarden en daar was ze zo blij mee dat ik nu een keer een lesje van haar krijg op haar showpaard. :D

Hoeft niet maar ik vind het wel super leuk!


Hier vind ik dat ze wel een beetje van je profiteren. Maar als jij blij bent is het prima natuurlijk :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102336
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:34

Poekkie schreef:
Bellatrix schreef:
Ik help 2 meiden met hun 5 paarden op een stal. 1 ruin en 4 hengsten. Ik help hun omdat ze tijd tekort komen. Iets met werk/school. Ik longeer, gooi los, poets en vlecht. Toen ik dit ging doen wist ik dat ik in principe niet mocht rijden. Ze hebben ieder een goed opgeleide reiner en daar rijdt niemand anders op. Ik had verkoop foto's gemaakt van één van de paarden en daar was ze zo blij mee dat ik nu een keer een lesje van haar krijg op haar showpaard. :D

Hoeft niet maar ik vind het wel super leuk!


Hier vind ik dat ze wel een beetje van je profiteren. Maar als jij blij bent is het prima natuurlijk :)


Zo kan je het noemen. :j Maar ik leer ook weer wat. Hoe om te gaan met hengsten. Beter longeren. (dubbele longe moet ik nog leren) Een keer mee naar het dekstation. En blijkbaar mag je soms toch rijden.

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:36

Pallatin schreef:
caro29 schreef:
Ik vraag geen geld aan een bijrijder. Ben al blij als ik iemand kan vinden.


Dit.....mijn paard staat in regio Amsterdam op een stal met alle faciliteiten en aan het bos....ik heb het opgegeven om een bijrijder te zoeken, diegenen die fatsoenlijk kunnen rijden hebben vaak zelf een paard. Ik heb geen paard waar een manege ruiter (no offence) zo op wegrijdt, hij doet dan geen stap verkeerd maar zal je ook niks cadeau geven.... :D


En naar zoiets heb ik dus best wel lang gezocht, haha :) Sta je op Wennekers? Ben inmiddels verhuisd, wel weer iets leuks gevonden. :)

cissy

Berichten: 19872
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:51

Bellatrix, Als jij er blij mee bent vooral doen! Serieus leuk voor jou! +:)+

Het is voor mij best een stuk rijden en om dan alleen maar groom te spelen daar bedankte ik voor. Ze deden het voorkomen alsof het een grote eer en gunst was om voor hun paarden te zorgen.
Ik zag dat anders ;)

Ik loop al sinds 1976 rond in de paardenwereld en heb al zoveel gezien en gedaan. Sinds 1988 eigen paarden gehad, dus een hele hoop gaat automatisch.

Ik vind het leuk om te kijken hoe ver ik kom met een paard. Daarom geef ik ook trailerlaad training en grondwerk les. Mensen helpen een betere band te krijgen is zo leuk.

anjali
Berichten: 15276
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:45

Lieser schreef:
anjali schreef:
Ik heb op een manege\pensionstalling gestaan waar bijrijders zelfs moesten betalen aan de manegeeigenares voor het gebruik van de accomodatie.Alleen de paardeneigenaar en diens familieleden mochten zonder verdere kosten de rijaccomodatie gebruiken.Die mochten overigens ook gratis in de lessen meerijden.

Dat is hier ook. Veel maneges vragen 35 tot 50 euro per maand extra stallingsgeld voor een bijrijder. Hier bijvoorbeeld https://www.hcnkids.nl/stallings-informatie. Maar dan zonder dat er iemand gratis in de lessen mag meerijden

@Lieser,ik heb dat stukje gelezen. Begrijp ik het nu correct dat de pensionpaarden daar wel tegen betaling in de molen gezet kunnen worden,maar geen weidegang krijgen?Dat lijkt me niet bepaald ideaal voor het paard en in zo'n geval heb je inderdaad een bijrijder nodig anders krijgt hij ,als de eigenaar niet elke dag kan,niet genoeg beweging.

Lieser
Berichten: 1585
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:10

@anjali, Je kunt daar in de zomer een wei huren voor 300 euro. Wel zelf er in zetten en er uit halen.

anjali
Berichten: 15276
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:40

Lieser schreef:
@anjali, Je kunt daar in de zomer een wei huren voor 300 euro. Wel zelf er in zetten en er uit halen.

Dat vind ik wel enorm duur hoor als je ze zelf moet binnen-en buitenzetten!!!Als je niet ernaast woont is dat praktisch toch ook niet te doen.Je moet dan dus ook de stal nog erbij huren? Het zal een dure regio zijn daar.