Aangezien ik merk dat ik er toch mentaal echt even heel moe van ben en het er lastig mee heb, wou ik dit topic openen om 2 redenen:
1. Je hebt zelf een dipje met je paard (of ander dier) en je wil deze ervaring even delen of het van je af schrijven. Zo weten we dat we hier niet alleen mee zitten.
2. Je hebt een dipje met je paard gehad en bent daar weer doorheen gekomen en je kan en wil met je verhaal anderen een hart onder de riem steken dat het wel weer goed komt!
Ik heb ook al op stal met mensen over mijn situatie gesproken en ik merk echt dat verhalen horen over hoe andere mensen door zulke dipjes zijn heen geraakt enorm deugd kan doen door de herkenning dat je niet alleen bent met zo'n periodes en ervaringen.
Ik zal dus starten met mijn verhaal:
Ik heb mijn paardje nu wat langer dan 2j. Het gaat om een heel sensibele jonge spaanse merrie en we hebben al een flink deel ups en downs achter de rug ondertussen. Zeker het laatste jaar.
Het begon vorig jaar in juni, toen ze flink begon te vermageren, in overleg met DA beslist om haar 2weken vakantie te geven op de weide om wat aan te sterken. Na 1,5 week heb ik haar er nog magerder terug afgehaald, bloedonderzoek, mestonderzoek, ... bleek ze een bacteriële infectie te hebben van een tekenbeet (niet lyme). Met veel ondersteuning en supplementen is ze daar zonder antibiotica terug vanaf geraakt, maar ik heb 3 maanden enkel aan de hand gewandeld, begonnen met 5min. en dat telkens opgebouwd naar een uurtje. Dan terug korte stapwandelingetjes erop. Ondertussen een hoop drama met de stal, lang verhaal kort, in november moesten we verhuizen. Omdat ze nog steeds aan het herstellen was beslist om haar op de nieuwe stal nog niet in de kudde te zetten, maar dus overdag alleen op de weide en 's nachts op stal. Na 3 weken was mijn anders zo rustige, lieve en brave meisje veranderd in een net-niet vuurspuwende draak die met zichzelf duidelijk geen blijf wist. Een hel(s)e zoektocht later bleek het dus aan haar huisvesting te liggen en kwam ze ook nog niet half zoveel buiten als mij beloofd was. Gelukkig was er dus op stal ook groepshuisvesting en hebben we haar eind december 2020 daar in een groep gezet. Van de ene op de andere dag was ze terug het paardje dat ik ondertussen kende; lief, rustig, braaf maar fijngevoelig. Door de periode daarvoor zat er wel een flinke deuk in mijn vertrouwen, maar langzaam bouwden we dat weer op. We hadden er samen weer plezier in, begonnen weer te rijden, gingen wandelen en ik genoot er na alle moeilijkheden met grote teugen van. Alles wel met mate, want zoals verwacht zorgde de groepshuisvesting voor een wat schommelend gewicht, dus dosering van werk was erg belangrijk en voldoende bijvoeren ook. Maar alles ging dus weer super en ik was dolgelukkig met mijn lieve merrie.
3-4 weken geleden werd ze hengstig en van de voorbije jaren weet ik dat de eerste hengstigheden in de lente behoorlijk heftig kunnen zijn bij mijn merrie, dus zodra ik het merkte, even teruggeschroefd naar dingen die ze echt leuk vindt (grondwerk en buitenritjes) Toen de hengstigheid voorbij was, wou ik onze dressuur weer oppakken, maar al snel bleek mijn meisje zich nog niet goed in haar vel te voelen. Ze draaide zich ook van mij weg als ik haar wou halen op de weide en leek enorm gedesinteresseerd in alles, ook in grondwerk en laatst zelfs gewoon in eten & een borstelsessie. Ze is druk, afgeleid en heel erg "disconnected" van mij. Dus nu is het opnieuw zoeken wat er aan de hand is, want dit is niet haar normale doen. En ik ga eerlijk zijn, ik ben het even moe. Ik geniet er zo van om lekker ontspannend naar mijn paard te gaan en samen dingen te doen, en ik baal echt vreselijk dat het nu weer niet leuk meer is. Dat ik weer moet gaan zoeken waar dit gedrag vandaan komt en er een oplossing voor moet vinden. Ik zou dit keer ook echt niet weten wat de oorzaak is en de moed zakt me een beetje in de schoenen bij de gedachte .
Ik neem mijn paard dit niet kwalijk natuurlijk, zij laat gewoon duidelijk zien dat ze niet goed in haar vel zit en ik weet ook wel dat we hier wel weer doorheen geraken en dat ze echt geweldig is als het goed gaat. Ik voel me alleen mentaal eventjes moe en heb op dit moment even geen zin hierin, vandaar dus ook dit topic, ik hoop wat mensen tegen te komen met gelijkaardige ervaringen en succesverhalen die me een schop onder mijn kont geven om dit terug aan te pakken.