Ik open dit topic omdat ik na het kopen van mijn eerste eigen paard een hele hoop dingen heb ondervonden die ik van te voren niet had verwacht. Ik denk dat dit misschien interessant kan zijn voor anderen die een paard willen kopen en daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om te delen

Ik verwacht dat het best een lang verhaal zal worden dus leuk als je het afleest en anders begrijp ik het helemaal haha!
Eerst iets over mijzelf:
Ik ben inmiddels 32 en ben opgegroeid met paarden en pony's. Mijn tante en neef zijn welsh fokkers en zodoende ben ik dus vroeg met de paardenwereld in contact gekomen. Buiten de familie pony's ben ik op mijn 12e begonnen op de manege omdat mijn ouders geen paard konden kopen. Ik heb op verschillende maneges gereden tot nu toe en daarnaast heb ik verschillende verzorgpaarden gehad, heb ik paarden ingereden, buitenritten begeleid, een maand op een springstal gereden in Duitsland en heb ik een jaar een paardenopleiding gevolgd voordat ik besloot een HBO opleiding in een andere richting te gaan doen. Hierna heb ik nog een half jaar op mijn manege gewerkt.
Ik vertel dit enerzijds voor een inzicht in wie ik ben maar anderzijds ook omdat ik door deze paarden carrière eigenlijk wel dacht dat ik zou weten hoe het is om een eigen paard te hebben.
Nouu..haha dat is toch wel een beetje anders gegaan dan verwacht. Ik heb zelf dan ook meerdere topics gelezen van te voren wat een paard kost etc. Daar vind je zeker al de standaard dingen. Maar ik hoop dat ik hier een aantal dingen vertel die dus anders zijn dan de standaard informatie. Ik zal hieronder verder gaan in kopjes om een beetje overzicht te houden:
Gezondheid:
Van te voren wist ik de standaard dierenarts kosten, hoefsmid etc. Maar in de paardenwereld heb ik er ook ingestampt gekregen dat je de DA niet zomaar belt. Eerst even kijken hoe het gaat en eerst even advies opvolgen van een ander. Ik dacht dus ook buiten die standaard dingen niet zo veel gebruik te maken van de DA (tenzij nood natuurlijk, dat kan je van te voren wel lezen) Maar toen ik mijn merrie eenmaal had merkte ik toch dat ik bij mijn eigen dier wat minder makkelijk was. Oftewel madame kreeg een teek PANIEK, madame kreeg bultjes en korstjes PANIEK, madame is niet altijd even fit, snotneus erbij, helemaal vermoeid (na verhuizing) PANIEK. Aldus je merkt het wel, die DA kwam in de eerste 2 maanden dus best wat regelmatig. Nu na 3 maanden wordt het wel wat makkelijker, leer ik mijn paard wat beter kennen en hoef ik hier dus niet meer zo snel mee naar de DA. Maar dit is wel iets wat ik me van te voren niet had bedacht.
Dan is er de hoefsmid, van te voren dacht ik 1x in de 8 weken is wel de standaard prima. Maar der hoefjes groeien best snel en dan denk ik, ik hou me nagels ook graag bij dus die van haar ook dus werd 1x in de 8 weken al snel 1x in de 4 a 5 weken. Dan ook nog een beetje rotstraal wat ook geld kost om te behandelen, loopt toch snel op.
Ook qua voeding kwam ik al snel van de mening "onderhoudsbrok alleen is wel voldoende voor een 3 jarige" af. Want mijn merrie is nu net 3 dus ook nog iets erbij voor een goede groei en spieropbouw, supplement erbij voor gezonde botten, spieren en gewrichten, beetje luzerne om goed kauwen te bevorderen, vitaminebrok erbij en dan ook nog soms kiezen om te switchen van voer omdat iets niet bij je paard past zoals die van mij slappe mest krijgt van muesli's etc.
Ook qua worm onderzoek dacht ik 2 x per jaar prima te vinden, maar doe ik dit toch liever 1x in de 3 a 4 maanden plus behandelen want jong paard = vaker wormen.
Dekens was ook een ding. Ik had op zich vrijwel gelijk de juiste deken gevonden. Dit was best een dure deken wat prima is, maar ik had niet verwacht dat ze zo snel zou groeien dat ze na 2 maanden al een nieuwe nodig had. Dus deken nr 2. Nu de lente is begonnen, waarvan ik dacht dat ze dan niks nodig had, toch ook weer een vliegen/regen deken aangeschaft en een vliegenmasker. Dit lijkt misschien niet veel, maar omdat al deze dingen best veel geld kosten loopt dit best snel op.
Huisvesting:
Dit was voor mij echt het grootste probleem waar ik tegen aan liep. Mijn verzorgpaard stond op een stal waar ze in de winter overdag op de paddock staan (met zijn 2en op een niet heel groot stuk) en de eigenaresse wees mij erop dat paarden buiten horen te staan. Daar kon ik mij uiteraard wel in vinden. Echter mijn merrie vond dit helemaal niks. In de regen zonder schuilmogelijkheid, samen met een merrie die haar continue aan het opjagen was en ook nog is slecht kuil waarvan ze aan de diarree ging en ze eigenlijk maar 2 uurtjes van konden eten terwijl ze er 8 a 9 uur stonden. Ik ging op zoek naar een andere plek. Ik kwam zelf altijd op grote sportstallen. Dus dat hield in mijn geval in: Winter=hele dag op stal zomer= aantal uur op de wei. Paarden waren altijd vrolijk dat was hoe het ging/ wat ik gewend was dus voor mij heel normaal. Ze stond op de stal waar ik haar vandaan had ook op stal en was daar heel happy (veel vrolijker dan waar ze nu stond) Dus ik verhuisd naar een luxe pension. 2 uur per dag op de paddock (tegen betaling uiteraard) en alle luxe van warm water, binnenbak, springpiste, stapmolen, bos etc. Ze zat daar dan ook happy in haar vel. Alleen tijdens de sneeuw periode had ze toch wel veel energie en ik merkte dat het aan mij knaagde dat ze de hele dag in haar box stond als ik er niet was. Daarnaast miste ze ook contact met andere paarden want luxe pension = alles alleen (in mijn ervaring). Ik vond het heel lastig om toen een keuze te maken. Ik had gemerkt dat ze op de eerste stal buiten niet gelukkig was, ik moest haar dan weer verhuizen (dus 3 x in 2 maanden+ ze was ook al van de opfok naar de handelstal verhuisd dus een totaal van 4x in 2 maanden!) Maar ik wist heel feitelijk de 3 basisbehoefte van een paard en er knaagde ook niet voor niets iets aan mijn gevoel. Ik heb toen een stal gevonden met een natuurgebied van 9 hectare waar in totaal 12 paarden opstaan. Een kudde van merries en ruinen, van shetlanders en fjorden tot KWPN'ers en van 1 tot 30 jaar oud. Dichtbij huis met een nood/poetsstal, koud water, kantine, super goede 20x60 buitenbak, longeercirkel, leuke uitrijmogelijkheden en leuke eigenaar/stalgenoten. Ik dacht dit is zo prachtig, ik ga dit gewoon doen.
Ik ben er op deze stal achter gekomen dat als je paarden in hun natuurlijke behoefte wil voorzien, dat het echt niet altijd afdoende is met een paddockje buiten waar ze af en toe hooi krijgen en ze met een ander paard staan. Voor sommige paarden is dit misschien prima, maar voor die van mij duidelijk niet.
Nou ik denk dat ik zo alles wel gehad heb. Ik vind het knap als je bent gebleven tot het eind haha maar ik hoop dat er misschien bokkers zijn die het leuk vinden om te lezen en hun eigen ervaringen hieronder willen delen.
Groetjes Janien
PS. Niet te vergeten is het hebben van een eigen paard heerlijk! Het is voor mij wel degelijk de droom die uitkomt en alles wat is gebeurd heb ik zeker niet als negatief ervaren. Maar het was voor mij wel een periode waarin ik dacht. Ah dit is wat mensen bedoelde als ze zeiden "een eigen paard is toch echt wel anders" en dat mensen dat toch wellicht niet zo negatief/onaardig bedoelde als dat ze overkwamen