Out door zwangerschap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plantje15

Out door zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 00:09

Ik ben wel eens benieuwd hoe lang jullie dames in totaal out geweest zijn bij zwangerschap.

Zowel de periode dat jullie niet gereden hebben tijdens de zwangerschap als erna?

Wij hebben babyplannen in de toekomst, paard loopt nu in de sport (Z dressuur) en dat wil ik nog enkele jaren zo houden. Maar gezien hij ook geen jonkie meer is zie ik stilzetten en opnieuw opbouwen niet zitten. Meerdere maanden in training zetten is een prijzige oplossing, dus ik vraag me af op hoeveel maandjes ik moet rekenen moest ik hier toch voor kiezen -O-

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 00:23

8 jaar. Maar dat waren wel 3 zwangerschappen. Bewuste keus om pas weer op een paard te stappen nadat de jongste 4 was geworden.
Heb bij mijn eerste zwangerschap tot 4 maanden paardgereden (had toen een bijrijdpaard, die heb ik daarna nog maanden alleen gelongeerd)

Op 1 van mijn cursusjes vanuit de babytijd was er ook iemand bij die 4 dagen na haar bevalling al weer in het zadel zat en gelijk flink aan de slag ging. (die had dan wel zelf een paardenbedrijf)
Het is maar net wat je zelf wilt en waar je je goed bij voelt.
Het belangrijkst is (denk ik) zo lang mogelijk actief te blijven tijdens je zwangerschap, zodat je na je bevalling weer snel kan opbouwen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 00:24

Dat is (helaas) totaal niet te voorspellen.
Ik heb 3 kinderen en bij alle 3 liep het totaal anders.

Om mij heen zie ik dit ook, sommige rijden tot vlak voor de geboorte (wel een stuk minder fanatiek) de ander krijgt met 3 maanden bekken problemen en kan niet meer rijden.

Zo ook na een bevalling, de 1 kan met enkele weken alweer redelijk fanatiek gaan rijden, de ander heeft nog veel moeite om enigszins het gewone huishouden op te pakken.
Helemaal als je bv een keizersnee krijgt of een baby die meer verzorging/energie kost.

Hommage

Re: Out door zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 04:46

Hier een HG zwangerschap en ben vanaf 10 weken zo ziek geworden dat ik mijn zadel amper nog opgetild kreeg. Daarnaast ook veel bekkenklachten. Heb zo af en toe nog kort erop gezeten van ongeveer de 18e tot 25e week, maar echt fanatiek rijden lukte ivm mijn bekken echt niet meer.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 06:42

Ik heb tot 28 weken gereden (serieus getraind), toen kreeg ik een bijrijder, en ben ik gestopt. nu afgelopen zondag voor het eerst weer opgestapt, 6 weken na de bevalling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:59

Dat is inderdaad niet echt te voorspellen.
Bij de eerste zwangerschap had ik niet zo'n grote buik en heb ik vrijwel alles tot de bevalling (bij 38 weken ) kunnen doen, heb tot zeker 36 weken nog vrij intensief gereden.
Bij zwangerschap 2 kreeg ik rond de 20 weken bekkenklachten en heb ik helemaal niet meer gereden.
Bij de 3e heb ik fanatiek gereden tot zo'n 20 weken en daarna over gegaan tot voornamelijk stapritjes buiten en bij 32 weken gestopt met rijden.
Helaas heb ik bij alle 3 de bevallingen mijn stuit zwaar gekneusd dus maanden niet kunnen rijden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:05

Dat is niet te voorspellen. Is er niet iemand , die gewoon fijn basis kan rijden en die je paard wat kan bijrijden? Die oefeningen vergeten ze niet .

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:38

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik zelf gereden tot 20 weken. En zat ik er met 6 weken er weer op. Ben bewust gestopt met rijden omdat ik het niet verantwoord vond.

Mijn paard (toen 16 jaar) is toen niet doorgetraind, heeft +- 6 maanden vrij gehad, omdat ik geen geschikte bijrijder kon vinden. Nu achteraf heb ik daar best veel spijt van. Hij heeft veel moeten inleveren qua bespiering.
Ik heb hem daarna wel makkelijk kunnen oppakken en hebben we nog Hippiade mogen rijden in het ZZL en nog wat punten in het ZZZ mogen halen.

Nu bij mijn tweede zwangerschap wel een bijrijder gehad en het is wel fijn wegrijden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:45

Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik gestopt met 12 weken, maar dat was vooral omdat ik geen vast paard had en liever niet teveel risico gehad. Had ik destijds mijn (brave) pony nog gehad, dan had ik zeker rustig door kunnen rijden tot een maand of 7 (of eerder ivm te zwaar worden).
6 weken na de bevalling zat ik er voor het eerst weer op, maar daar moet je niet veel van voorstellen. Mijn buikspieren waren echt weg, daarmee kun je echt geen paard trainen. Pas een maand of 6 na de bevalling had ik het idee dat mijn lichaam het weer redelijk deed.

Nu weer zwanger, maar geen paard meer om te rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:58

Tot 20 weken gereden. Daarna zat ik een paar weken na de bevalling weer op een paard.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:04

Hier vanaf dag 1 ziek en ook hg.
Ik heb mijn paard voor een jaar in training gezet, kon het niet aanzien dat hij zich hier thuis stond te vervelen en stond te verpieteren.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:10

Wat voor stal hebben jullie paard in training gezet?

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 09:28

Bedankt voor de reacties! Uiteraard is dit niet te voorspellen, maar zo krijg ik toch een idee van worst case en best case :D

Een bijrijdertje is inderdaad ook een optie die in mijn hoofd speelt, paard is er braaf genoeg voor. Maar de gepaste persoon vinden is natuurlijk niet evident.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:30

Ik verplaats je topic naar mensenwelzijn en sport

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:32

ik heb idd tot een week of 16 kunnen rijden daarna deed mijn vriend lastig en merkte ik dat ik ook echt last kreeg met stabiliteit houden (dat je je instructeur alleen maar zítten zítten hoort zeggen haha)
daarna inderdaad 1x bijrijder gehad en 1x zei de bijrijder af en niet op tijd iets nieuws kunnen regelen

Na de bevalling een week of 6 zat ik er inderdaad weer op maar het duurde wel een paar maanden voordat ik weer een hele les achter elkaar kon draven en balans kon houden.

als ik dit zo lees... misschien is het goed te vermelden dat die van mij best hoog opgooit haha.

moet wel zeggen dat je met longeren en een bijrijder heel ver kan komen hoor

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:35

Valt inderdaad echt niet te voorspellen. Zelf doorgereden tot ongeveer 30 weken en daarna nog wel een beetje stapritjes. Helaas na mijn (makkelijke!) bevalling toch heel veel bekkenklachten gekregen. Dat had ik niet aan zien komen... Heeft na de bevalling nog ongeveer 1.5 jaar en een aantal bezoeken aan de bekkenfysio, gyn en osteopaat geduurd denk ik voor ik weer normaal kon rijden en daarbij heb ik paardlief zelfs een half jaar volledig uitbesteed, omdat ik anders steeds over m'n grenzen ging.

Maar ken ook verhalen van vriendinnen die zelfs na een totaalruptuur gewoon weer 6 weken na de bevalling zo wegreden. :\

Had graag van te voren geweten dat het niet altijd zo makkelijk gaat, ik heb er vooral ook mentaal toen best moeite mee gehad.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:42

Zoals al gezegd verschilt het heel erg per persoon.
Hier tijdens beide zwangerschappen was het al heel snel geen optie meer om te rijden i.v.m. bekken.
Na de bevalling was alles verdwenen als sneeuw voor de zon, ik heb in mijn kraamweken geen minuut in bed gelegen overdag. Kon na de bevalling fluitend weglopen alsof er lichamelijk niets met mij aan de hand was.

Daarna heb ik niet direct op een paard gezeten omdat ik geen eigen paard heb. Direct op het paard lijkt mij ook niet verstandig aangezien van onderen wel het één en ander moet herstellen. Voornamelijk met buikspieren moet je de eerste tijd wat voorzichtig aan doen. Ik had denk ik na 4-6 weken weer prima kunnen rijden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:46

Het is echt niet aan te raden om binnen 6 weken na de bevalling weer te gaan rijden. Al je inwendige spieren moeten weer bijkomen, zeker ook na een keizersnede. Als je die te vroeg gaat belasten, loop je het risico op een verzakking of incontinentie.
Ik ben met 14 weken gestopt met rijden, omdat ik simpelweg te moe was. Verzorging, longeren en uitmesten deed ik wel dagelijks. Ik ben persoonlijk ook van mening dat als je baarmoeder hoger komt te zitten en je dondert eraf, je een groot risico loopt. Je kan door domme pech van de braafste paarden af donderen. Ik wilde dat risico ook niet lopen. Mijn merrie was echt een doodbraaf goedig dier maar het blijft een (vlucht)dier...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:46

Dit is heel wisselend per persoon!
De ene rijdt nog door tot 32 weken, de ander is met 12 weken al immobiel door bekken instabiliteit bijvoorbeeld. Er valt op voorhand geen pijl op te trekken hoe dit voor jou gaat zijn.

Ik heb zelf gereden tot 20 weken en ben er na 6 weken weer opgestapt. In tussentijd idd in prijzige training om conditie en spieren niet verloren te laten gaan. Was voor mij prima oplossing zo! Heb zelf wel weer moeten werken aan spierkracht en conditie toen ik na de bevalling weer begon, viel me eerlijk gezegd nog vies tegen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:48

3 zwangerschappen. Ik ben blijven rijden tot 20-30 weken zwangerschap, tot het niet fijn voelde. Bij de eerste het langst doorgereden. Bij alle 3 na 6 weken er weer op. Ging gelijk volledig aan de bak, mn buikspieren voelde ik wel. Die waren slapper geworden. Maar merkte verder geen verschil. Ik mocht niet eerder op het paard van manlief, en ik heb braaf geluisterd maar kan vast ook wel iets eerder.

Als rijden niet lukt kan je nog altijd longeren.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:54

Bij de eerste last van enorme bekkeninstabiliteit hierdoor noodgedwongen met alles (lees werken etc) moeten stoppen en zoveel mogelijk rust gehouden. Daarna volgde er een tweede kindje dus in totaal rum 3 jaar niets met de paarden gedaan, had op dat moment ook geen eigen paarden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:55

Misschien niet de reactie die je wilt maar ook even een worst case scenario om te laten zien dat het niet altijd goed gaat.

Ik heb tot 32 weken gereden, m’n buik was enorm dus ging het vanaf toen niet meer puur door m’n buik :')

Maar ik heb helaas door m’n horror bevalling bekkeninstabiliteit gekregen en was van super actief een dag voor de bevalling tot zo ongeveer bedlegerig na de bevalling :=
Het heeft maanden geduurd tot ik weer op m’n paard zat en heb nooit meer echt actief gereden daarna (gelukkig ook het paard voor, die vond alles prima). Paard heb ik mede door mijn beperkingen en ook door zijn artrose op pensioen gezet. Natuurlijk staat rijden in de toekomst weer op m’n lijstje. Maar soms gaat het leven niet zoals je zelf voor ogen had. Ik ben nu 2,5 jaar verder nog altijd zeer beperkt in m’n dagelijkse activiteiten.

Maaar, ik hoop natuurlijk voor jou dat alles vlekkeloos loopt en je 6 weken na de bevalling weer op je paard kan kruipen :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:01

Ik heb het topic (terug) verplaatst naar [PP] Paardenpraat omdat het daar beter past.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:05

Ik ben met 14 weken gestopt met rijden vanwege bekkeninstabiliteit en een paard die niet zo braaf was := . Hele zware bevalling gehad, en een niet zo leuke nasleep inclusief ziekenhuisopname en lang herstel. Bij elkaar dus zeker een jaar niet gereden, en heel rustig weer op moeten pakken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:12

Niet eerder dan 6 weken na bevalling weer beginnen. Je bekken is er dan echt nog niet aan toe!