Paarden paspoort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pharon

Paarden paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 12:26

Hallo allemaal,

Om een heel erg lang en uitgebreid verhaal kort te houden: ik wil verhuizen van stal, ik heb geen contract getekend met mijn huidige stal dus ook geen opzegtermijn, en nu wil de staleigenaresse mijn paspoort niet overhandigen tot ik dat opzegtermijn heb betaald.

De ene jurist zegt dat ze geen poot heeft om op te staan omdat ik geen contract heb getekend, terwijl de ander zegt dat het wel degelijk kan zonder contract (het betalen dan). Maar ze mag niet mijn paspoort achterhouden tot ik betaald heb, ze moet die ten alle tijden geven als ik daar om vraag.

Wat kan ik nu doen? Iemand tips? Het gaat om een flinke hap geld, dus het is niet iets wat ik ‘zomaar ff kan betalen’.

Thanks!

Caily

Re: Paarden paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:31

Paspoort achterhouden mag officieel niet.

Maar ook een mondelinge overeenkomst zitten voorwaarden aan, en een daarvan is de wettelijke maand opzegtermijn. Er vanuit gaande dat je ook maandelijks betaalde. Je mag natuurlijk wel die maand betalen en eerder vertrekken.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:34

Van de politie hier heb ik vernomen dat ik (in mijn situatie, meer info pb) het paspoort wel mocht achterhouden.
Ook geldt het idd vaak dat wanneer jij al die tijd steeds per maand betaald dat je dan ook een maand opzegtermijn hebt.

Pharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 13:06

Caily schreef:

Maar ook een mondelinge overeenkomst zitten voorwaarden aan, en een daarvan is de wettelijke maand opzegtermijn. Er vanuit gaande dat je ook maandelijks betaalde. Je mag natuurlijk wel die maand betalen en eerder vertrekken.

Ik betaal elke maand netjes, dat klopt. Mogen ze dan gewoon een opzegtermijn hanteren ookal staat dat niet zwart op wit? Want dat is dan toch haar woord tegen de mijne als dat mondeling is afgesproken?

Ik wil gewoon mijn paard ergens deze week verhuizen maar dat gaat niet als zij weigert mijn paspoort te geven. Heb politie gebeld, en die zeggen dat ze niets voor mij kunnen betekenen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:09

Het is wettelijk geregeld dat de opzegtermijn gelijk staat aan de betaaltermijn. Heeft niets met schriftelijk contract te maken.
Dat geldt bv ook voor abonnementen van tijdschriften, verzekeringen ed.
Dus ja, jij moet nog een maand extra betalen - ook als je morgen vertrekt en je stalhouder overmorgen een nieuw paard in jouw stal heeft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:13

Pharon schreef:
Caily schreef:

Ik betaal elke maand netjes, dat klopt. Mogen ze dan gewoon een opzegtermijn hanteren ookal staat dat niet zwart op wit? Want dat is dan toch haar woord tegen de mijne als dat mondeling is afgesproken?

Ik wil gewoon mijn paard ergens deze week verhuizen maar dat gaat niet als zij weigert mijn paspoort te geven. Heb politie gebeld, en die zeggen dat ze niets voor mij kunnen betekenen..

Wettelijke termijn is de betaald termijn dus in dit geval heb je gewoon een maand opzegtermijn en zal je de maand mei nog volledig moeten betalen ja.

Pharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 13:28

Op de website voor paardencontracten staat het volgende:

Is er geen sprake van een schriftelijke overeenkomst, dan kan de pensionklant voor het begin van de nieuwe maand gewoon met het paard of pony vertrekken naar een andere stal. Geen opzegtermijn dus! Als pensionstalhouder is dat natuurlijk niet fijn. U zit dan immers met een lege stal als u niemand op de wachtlijst heeft staan die elders weer wel een opzegtermijn heeft. Andersom geldt hetzelfde: De pensionstalhouder kan u als pensionklant natuurlijk ook verzoeken om voor het ingaan van de nieuwe maand naar een andere stal te vertrekken. En dan kan het soms moeilijk zijn om plotsklaps een goede nieuwe stal te zoeken.

Houd dit dan niet in dat ik zonder schriftelijke overeenkomst geen opzegtermijn heb? Nogmaals, ik probeer helemaal niet mijzelf ergens onderuit te banketstaaf. Ik wil gewoon weten wat mijn recht is. Als de eigenaresse recht heeft op die maand, betaal ik deze gewoon. Maar ik heb mijn twijfels omdat deze eigenaresse niet helemaal eerlijk is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:37

Doordat je de maanden hiervoor gewoon hebt betaald, hebben jullie bewijs dat er een overeenkomst is en wat de betalingstermijn hierbij is. Of wilde je gaan beweren dat je niet elke maand stalgeld hebt betaald? Je huurde hierbij een box/plek en dus is het een huur overeenkomst. Daarvoor staat in de wet dat de opzegtermijn gelijk is aan de betalingstermijn.

De informatie op de site die je noemt is dus niet juist. Immers staat er niks in deze situatie boven de wet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:53

Waarom niet gewoon die ene maand betalen en uitzitten? Ik neem aan dat je zo verhuizing wel aan ziet komen en niet op de dag geregeld moet zijn?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:00

Jij vind het niet netjes dat je niet op korte termijn weg mag, de stalhouder vind het niet netjes dat je niet een maand van te voren heb opgezegd.

Vaak is het zo dat de termijn van betalen ook de opzegging is indien er niets is geregeld. Dus een maand.

Wanneer heb je opgezegd? Als dat afgelopen week is geweest heeft de pensionhouder wel een punt. Dat is gewoon niet netjes van jou geweest. Het paspoort vasthouden is voor hun de enige manier om nog niets van geld te krijgen. Dat is dan weer niet netjes van hun, maar ze weten dan zeker dat ze naar hun geld kunnen fluiten en in feite doe jij dan hetzelfde wat zij nu doen.

Ga gewoon met de pensionhouder praten en stel een compromis voor, bijvoorbeeld kale box huur. Het kost extra geld, maar aan de andere kant had je ook kunnen weten dat je niet zomaar van de ene op de andere dag op kan zeggen en vertrekken zonder hun ruim van tevoren daarvan in kennis te stellen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:09

Dat je het niet zomaar even kan betalen is helaas jouw probleem en hoort niet het probleem van de stalhouder te zijn. Hoe zou jij het vinden als je stalhouder je vandaag mee deelt dat je 1 mei weg moet?
Dat zou je toch ook niet oké vinden? Het is heel normaal dat er een maand opzegtermijn is. Helaas willen veel mensen dat niet en zie vrij vaak dat ze dan inderdaad het paspoort niet terug willen geven. Netjes nee maar is het wel netjes van jou dat je gewoon wil vertrekken en verder niets meer wil betalen?

Pharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 14:14

ingvdh schreef:
Jij vind het niet netjes dat je niet op korte termijn weg mag, de stalhouder vind het niet netjes dat je niet een maand van te voren heb opgezegd.

Vaak is het zo dat de termijn van betalen ook de opzegging is indien er niets is geregeld. Dus een maand.

Wanneer heb je opgezegd? Als dat afgelopen week is geweest heeft de pensionhouder wel een punt. Dat is gewoon niet netjes van jou geweest. Het paspoort vasthouden is voor hun de enige manier om nog niets van geld te krijgen. Dat is dan weer niet netjes van hun, maar ze weten dan zeker dat ze naar hun geld kunnen fluiten en in feite doe jij dan hetzelfde wat zij nu doen.

Ga gewoon met de pensionhouder praten en stel een compromis voor, bijvoorbeeld kale box huur. Het kost extra geld, maar aan de andere kant had je ook kunnen weten dat je niet zomaar van de ene op de andere dag op kan zeggen en vertrekken zonder hun ruim van tevoren daarvan in kennis te stellen.

Ik geef je volkomen gelijk dat het niet netjes van mij is om last minute te zeggen dat ik opzoek ben naar een andere stalling. Zij wist namelijk niet dat ik al iets gevonden heb, want dat is nooit ter sprake gekomen. Ik heb gewoon gevraagd of ik mijn paspoort mag hebben omdat ik wat wou checken, maar ze weigert hem te geven omdat ze bang is dat ik het paspoort niet terug geef en dat ze kan fluiten naar haar centjes.

Daarnaast heb ik juridisch advies ingewonnen dat je dus niet zomaar een paspoort mag achterhouden. Pas bij betalingsachterstand oid. Ik heb nog zeker tot 1 mei om de stalling te betalen dus op voorhand mag zij niet al mijn paspoort weigeren te geven. Ik wil deze gewoon in mijn eigen kast bijhouden (dit heeft ze eerder aangegeven in een groepsapp dat dat mocht). Dus mij gaat het erom dat ze dat paspoort niet geeft.

Als ze fatsoenlijk met mij in gesprek kan wil ik best een regeling met haar treffen maar de manier waarop ze met mij omgaat is dat niet te doen.

Pharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 14:16

Tigra_ schreef:
Dat je het niet zomaar even kan betalen is helaas jouw probleem en hoort niet het probleem van de stalhouder te zijn. Hoe zou jij het vinden als je stalhouder je vandaag mee deelt dat je 1 mei weg moet?
Dat zou je toch ook niet oké vinden? Het is heel normaal dat er een maand opzegtermijn is. Helaas willen veel mensen dat niet en zie vrij vaak dat ze dan inderdaad het paspoort niet terug willen geven. Netjes nee maar is het wel netjes van jou dat je gewoon wil vertrekken en verder niets meer wil betalen?

Deze staleigenaresse heeft dit dus nog geen maand geleden bij een andere pensionklant gedaan. Zij moest er voor het begin van de volgende maand eruit. Dus zij is zelf ook niet netjes, en dat weet ze goed. Daarom reageert ze zo op mij. Zij doet zelf heelveel dingen die niet mogen en niet kunnen, zoals roddelen over de pensionklanten en misbruik maken van ze. Dus over dat het niet netjes is maak ik me niet zo druk..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:18

Pharon schreef:
Tigra_ schreef:

Deze staleigenaresse heeft dit dus nog geen maand geleden bij een andere pensionklant gedaan. Zij moest er voor het begin van de volgende maand eruit. Dus zij is zelf ook niet netjes, en dat weet ze goed. Daarom reageert ze zo op mij. Zij doet zelf heelveel dingen die niet mogen en niet kunnen, zoals roddelen over de pensionklanten en misbruik maken van ze. Dus over dat het niet netjes is maak ik me niet zo druk..

Tja zo komt er natuurlijk nooit een eind aan. Iemand moet de verstandige zijn. En blijkbaar was je zelf ook niet op de hoogte van de regels dus om nu alles op haar af te schuiven is ook makkelijk.
Verder kan ik nergens over oordelen dat je kan ook uit duim zuigen. Feit is gewoon dat je hoort te betalen. Wat je er mee doet moet je zelf weten. Maar allerlei uitvluchten zoeken veranderd er verder niets aan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:22

Hou de eer aan jezelf, betaal gewoon en vertrek. Dat zij niet netjes is wil niet zeggen dat jij ook maar onbeschoft moet doen.

Pharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 14:25

Tigra_ schreef:
Tja zo komt er natuurlijk nooit een eind aan. Iemand moet de verstandige zijn. En blijkbaar was je zelf ook niet op de hoogte van de regels dus om nu alles op haar af te schuiven is ook makkelijk.
Verder kan ik nergens over oordelen dat je kan ook uit duim zuigen. Feit is gewoon dat je hoort te betalen. Wat je er mee doet moet je zelf weten. Maar allerlei uitvluchten zoeken veranderd er verder niets aan.

Dat is het probleem. Er zijn geen “regels” want die staan nergens beschreven. Zij doet alles mondeling zodat ze er later nog wat aan kan veranderen als het haar niet zint. Ik zuig hier niks uit mijn duim, omdat ik hier kom voor advies en tips. Ik heb niks aan tips die niet aansluiten op mijn situatie. Deze vrouw is een hele nare manipulatieve vrouw die jou nog wijs kan maken dat je grijze shirt pimpelpaars is. Ik schuif niks op haar af, ik vroeg haar alleen om mijn paspoort, en die wil ze niet geven. Dat zegt al genoeg toch? Ik zoek geen uitvlucht, want als zij gewoon normaal had gereageerd had ik haar voorgesteld om de helft te betalen van de maand mei. Omdat zij niks heeft vastgelegd, vind ik dat nog erg gul.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:35

Maar hier ben jij toch echt degene die de plank mis slaat. De wet geldt ALTIJD, óók als er niks is vast gelegd. En indirect is dat het natuurlijk wel. Doordat jij maandelijks een ruimte huurde voor je paard en daarvoor betaalde. Daarvoor hoeft geen woord op papier te staan. Dus het is gul van haar als jij maar de helft zou hoeven betalen, want wettelijk gezien moet je die wettelijke maand opzegtermijn gewoon volledig betalen.

Het weg sturen van je stalgenootje op zo'n korte termijn had inderdaad ook niet gemogen, en misschien andere dingen die ze doet ook niet. Daarover kan je/het stalgenootje dus een zaak beginnen, dan sta je sterk op dat punt. Maar dat heeft echt helemaal niks te maken met het wel/niet betalen van de opzegtermijn.

En je kan veel kwaad over deze staleigenaresse spreken, ik ken haar niet. Maar uit jouw berichten maak ik op, dat het aanvoelen van jouw intenties aardig gelukt is. Het komt in ieder geval op mij over dat wanneer jij jouw paspoort had gehad, ze inderdaad had kunnen fluiten naar haar geld.

Pharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 14:41

Caily schreef:
Maar hier ben jij toch echt degene die de plank mis slaat. De wet geldt ALTIJD, óók als er niks is vast gelegd. En indirect is dat het natuurlijk wel. Doordat jij maandelijks een ruimte huurde voor je paard en daarvoor betaalde. Daarvoor hoeft geen woord op papier te staan. Dus het is gul van haar als jij maar de helft zou hoeven betalen, want wettelijk gezien moet je die wettelijke maand opzegtermijn gewoon volledig betalen.

Het weg sturen van je stalgenootje op zo'n korte termijn had inderdaad ook niet gemogen, en misschien andere dingen die ze doet ook niet. Daarover kan je/het stalgenootje dus een zaak beginnen, dan sta je sterk op dat punt. Maar dat heeft echt helemaal niks te maken met het wel/niet betalen van de opzegtermijn.

En je kan veel kwaad over deze staleigenaresse spreken, ik ken haar niet. Maar uit jouw berichten maak ik op, dat het aanvoelen van jouw intenties aardig gelukt is. Het komt in ieder geval op mij over dat wanneer jij jouw paspoort had gehad, ze inderdaad had kunnen fluiten naar haar geld.

Dan heb jij niet al mijn berichten gelezen want hiervoor zei ik nog “ Nogmaals, ik probeer helemaal niet mijzelf ergens onderuit te banketstaaf. Ik wil gewoon weten wat mijn recht is. Als de eigenaresse recht heeft op die maand, betaal ik deze gewoon. Maar ik heb mijn twijfels omdat deze eigenaresse niet helemaal eerlijk is.”

Als zij er echt recht op heeft dan betaal ik dat natuurlijk netjes. Maar ik heb 0 vertrouwen in deze vrouw en daarom kom ik hier om hulp vragen. Ik heb al mijn maanden netjes betaald en ben helemaal geen vervelende pensionklant, maar ik laat mij niet dingen wijsmaken zonder eerst zelf onderzoek te doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:43

Pharon schreef:
Tigra_ schreef:

Je netjes aan de regels houden (incl. die van fatsoen) geeft jouw een betere positie in zulke zaken. Beheers je dus en blijf beleefd ook al kost dat je frustratie nu.
Ja, je kan eerder weg dan de opzegdatum, mits je die maand gewoon betaald hebt voor je het erf af gaat met paard en spullen. Qua enkel kale boxhuur, er is op jouw paard ook brok, hooi en bodembedekking ingekocht, dat is dus ook niet gratis.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:56

Ik heb alles gelezen en het komt over alsof je het idee hebt dat ze je wat wijs maakt, dat kan en is je goed recht om te onderzoeken. Los van dat ik persoonlijk liever juridisch loket zou bellen ipv een topic op bokt, zou je ook uit de reacties hier toch wel moeten kunnen opmaken dat ze op dit punt in haar recht staat. Er zijn al zeker 5 mensen met mij die dat hier noemen, en nog niemand die anders beweerd, behalve een of andere vage site...

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 7/271.html

Punt 5, en wellicht zijn punt 7 en 8 ook wel interessant voor je

Pharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 15:08

Caily schreef:
Ik heb alles gelezen en het komt over alsof je het idee hebt dat ze je wat wijs maakt, dat kan en is je goed recht om te onderzoeken. Los van dat ik persoonlijk liever juridisch loket zou bellen ipv een topic op bokt, zou je ook uit de reacties hier toch wel moeten kunnen opmaken dat ze op dit punt in haar recht staat. Er zijn al zeker 5 mensen met mij die dat hier noemen, en nog niemand die anders beweerd, behalve een of andere vage site...

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 7/271.html

Punt 5, en wellicht zijn punt 7 en 8 ook wel interessant voor je

Ik heb al contact gehad met een (bedrijfs)jurist, en een hippisch jurist. Dit heb ik ook al vermeld. Beide zeggen wat anders, vandaar mijn vraag hier omdat ik dacht dat er misschien mensen zijn die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt oid die mij kunnen helpen.

Thanks voor je linkje trouwens.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:30

Ik heb ooit ook op een stal gestaan waar je geen contract had en toen ik voor ik er kwam staan naar de opzegtermijn vroeg, zei hij dat die er niet was" ik kan je weg sturen wanneer ik wil en jij kunt weg wanneer je wilt" Dus toen ik weg ging rond de 10e vroeg ik of ik dan de ruim 2 weken die ik extra had betaald terug kon krijgen. Toen zei hij: nee, dat geef ik niet terug, want van mij hoef je niet weg! En dan ook nog zeggen dat ik altijd terug kan komen als ik dat zou willen.....

Leuk altijd die afspraken die alleen gelden als het ze zelf goed uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:32

Dat is natuurlijk ook wel een klein beetje brutaal die 2 weken ook nog terug willen := je kan al weg zonder een maand extra te betalen... dat is je eigen risico. Het is bij mij nooit ook maar in me opgekomen om dan dat terug te vragen.

Pharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 15:38

Blackberry28 schreef:
Ik heb ooit ook op een stal gestaan waar je geen contract had en toen ik voor ik er kwam staan naar de opzegtermijn vroeg, zei hij dat die er niet was" ik kan je weg sturen wanneer ik wil en jij kunt weg wanneer je wilt" Dus toen ik weg ging rond de 10e vroeg ik of ik dan de ruim 2 weken die ik extra had betaald terug kon krijgen. Toen zei hij: nee, dat geef ik niet terug, want van mij hoef je niet weg! En dan ook nog zeggen dat ik altijd terug kan komen als ik dat zou willen.....

Leuk altijd die afspraken die alleen gelden als het ze zelf goed uit komt.

Ook weer zo’n apart verhaal idd.. Mensen moeten gewoon van te voren goede afspraken maken, deze op papier zetten en dan kan er nooit wat fout gaan.
Laatst bijgewerkt door Pharon op 24-04-21 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:39

Blackberry, je gaat toch ook geen geld terugvragen omdat jij binnen een paar dagen besluit dat je weg wil? Dat is wel de overtreffende trap van raar...