Te zwaar & te groot voor paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skeiron

Te zwaar & te groot voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 23:46

Hoi!

Ik weet niet zo goed waar dit precies thuis hoort maar bij deze mijn vraag/dilemma..

Ik heb begin dit jaar een super leuke draver merrie gekocht. Ze meet ong. 1,56cm. Zelf ben ik door ziekte afgelopen 2 jaar ruim 20kg aangekomen. Soms vergeet ik dat omdat ik niet echt gewend ben om voller te zijn, en dat mijn gewicht een grote rol speelt in het paardrijden. Voorheen woog ik 55kg en nu dus 79.( Ik ben 1,68cm lang.)

De laatste weken merk ik gewoon dat ik te zwaar ben voor mijn paard. Ik heb het idee dat ik haar te kort doe. Ze loopt gewoon niet fijn onder mij. Dierenarts kan niks vinden en masseur heeft haar losgewerkt maar ik merk geen verschil..

Wat zouden jullie doen in deze situatie. Ik wil niet veel meer afvallen als ik eerlijk ben.. zou ze misschien beter af zijn bij een slankere en kleinere ruiter? Of ben ik dan egoïstisch om haar dan te verkopen? Het voelt gewoon niet goed en merk dat ik haar daarom veel minder zie etc..

Poekkie

Re: Te zwaar & te groot voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:50

Kan je niet even een bijrijder zoeken die lichter is en kijken of dat verschil maakt?
Maar 80 kg + tuig op een paardje van 1m56 lijkt me wel pittig idd. Aangezien je haar nu nog maar zo’n 4 maand hebt en je wss ook al dat gewicht had bij aankoop ==> heb je verschil gemerkt de laatste weken/maanden? Had je niet het gevoel te zwaar te zijn bij aankoop?

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 23:54

Poekkie schreef:
Kan je niet even een bijrijder zoeken die lichter is en kijken of dat verschil maakt?
Maar 80 kg + tuig op een paardje van 1m56 lijkt me wel pittig idd. Aangezien je haar nu nog maar zo’n 4 maand hebt en je wss ook al dat gewicht had bij aankoop ==> heb je verschil gemerkt de laatste weken/maanden? Had je niet het gevoel te zwaar te zijn bij aankoop?

Nee, toen merkte ik dat niet echt, ben in de tussentijd wel 5kg afgevallen. Maar misschien was ik wel op een roze wolk en lette ik daar niet zo zeer op, geen idee.. Ik had er inderdaad over nagedacht om een bijrijder te zoeken maar dat is niet echt wat ik voor ogen had toen ik haar kocht. Dan zou ik haar beter kunnen verkopen aan een kleinere ruiter. (Vind ik)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:56

Grofweg zegt men dat je 20% van het lichaamsgewicht mag wegen. Jouw paard zal ca 450 wegen? Dan heb je nog zo'n 20 kg over.

Betekend niet dat het voor andere redenen wellicht prettig is om af te vallen.

Edit zonder dat vervelend te bedoelen kan het gewicht ook jou in de weg zitten waardoor je haar rijtechnisch niet goed rijden kunt wn het daarom minder lekker voelt? Denk niet dat je gewicht direct dus invloed heeft op je paard maar mogelijk dus wel indirect

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 00:00

Maartje1990 schreef:
Grofweg zegt men dat je 20% van het lichaamsgewicht mag wegen. Jouw paard zal ca 450 wegen? Dan heb je nog zo'n 20 kg over.

Klopt, dierenarts schatte haar ook rond de 450kg. Ik wil zelf misschien nog zo’n 10kg afvallen maar meer hoeft mij niet echt en ik vraag me dan ook wel af hoeveel dat nog zou helpen..

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 00:01

Maartje1990 schreef:

Edit zonder dat vervelend te bedoelen kan het gewicht ook jou in de weg zitten waardoor je haar rijtechnisch niet goed rijden kunt wn het daarom minder lekker voelt? Denk niet dat je gewicht direct dus invloed heeft op je paard maar mogelijk dus wel indirect

Het zit mij verder niet echt in de weg. Althans niet dat ik zelf heb opgemerkt..

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 00:19

Ben je door je ziekte misschien algemeen minder fitter TS? Als je minder bewogen hebt, zal je spierkracht, stabiliteit etc. ook wat afgenomen zijn. Misschien is het dat wat je opmerkt tijdens het rijden?
Ik zou zeggen, als het rijden niet lukt en je je niet comfortabel voelt op je paard, ga dan lekker aan de hand bewegen met haar. Wandelen, lange lijnen etc. Zo word jij ook weer fitter, en de beweging samen met je paard helpt net dat beetje extra mee in je afvalproces :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 00:31

Skeiron schreef:
Maartje1990 schreef:

Klopt, dierenarts schatte haar ook rond de 450kg. Ik wil zelf misschien nog zo’n 10kg afvallen maar meer hoeft mij niet echt en ik vraag me dan ook wel af hoeveel dat nog zou helpen..

Als je van plan bent om terug naar 70 kg te gaan, dan zou ik haar zeker niet verkopen want dat zou zo’n paardje perfect moeten kunnen dragen.

Ik bedoelde een bijrijder meer als in een lichter iemand die een 10tal keer rijdt zodat je kan zien of er echt verschil zit in het gewicht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 01:20

Wij hebben een draver gehad en daar reed mijn man ook gewoon op. Hij is niet groot en zwaar, maar op zich is een paard van 1.56m met juiste bespiering en conditie goed te rijden door iemand van jouw gewicht nog.

Ik denk net als bovenstaande reacties ook eerder dat je zelf anders bent gaan zitten en of rijden. Dat merk je misschien niet, maar ik ben zelf ooit aangekomen door prednison en had zelf ook niet altijd alles door, maar het heeft echt meer effect dan je denkt.

En wat heeft de veearts onderzocht? Bij een probleem, moet je toch wel heel specifiek op zoek. Ook rugproblemen kunnen uit de benen komen bijv. Paard kan maagklachten hebben. Er zijn zoveel dingen die aan de hand kunnen zijn.

Ik denk niet dat iemand die masseur is dat allemaal kan uitsluiten, zeker niet zo op het oog.

Ga eens na, wanneer is het verandert? Merkte je langzaam verschil of in 1 keer. Hoe wordt je paard gehouden? os daar iets aan verandert toen jij niet reed?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:31

Dit zit tussen je oren :knuffel: .

Of er is iets mis met je paard en dan moet ze door de molen.

Of jij moet los laten dat het door je gewicht komt.

Dit gewicht kunnen ze prima dragen, echt.

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:35

Krijg je les? Een goede instructeur let op je houding en weet of je je paard misschien op een andere manier in de weg zit.