Hilary schreef:Het doel van schriktraining is ook niet om te zorgen dat je paard nergens meer bang voor is, maar vooral om jou handvatten te geven om je paard te helpen als hij iets eng vindt. Ook kun je het paard leren om bepaald gedrag te laten zien als ze iets eng vinden. Mijn ruin is heel nieuwsgierig, maar vindt ook dingen spannend. Als ik voel dat hij iets eng vindt, zet ik hem stil (dat is dus mijn beslissing geweest, dus ik heb de controle) en laat hem kijken tot ik de spanning voel zakken. Ik beloon hem als hij een beweging in de goede richting maakt, ook als dat alleen maar het uitsteken van zijn neus is. Ik moedig hem aan om dat gedrag te laten zien, maar push hem niet over zijn grens. Daardoor beloont hij steeds als het ware zichzelf als hij dapper is.
Verder wandel ik veel met hem en ben ik bij het buitenrijden nooit te beroerd om af te stappen in spannende situaties, zodat ik hem vanaf de grond kan helpen.
Dat snap ik ja hihihihi. Maar het helpt nooit... Het helpt wel gewoon veel naar buiten gaan bij mij
Maar bedanktttttttttttttttttttt